Granice wznowienia postępowania administracyjnego w kontekście wpływu braku udziału strony - Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2024 r., sygn. II OSK 1790/23
W postępowaniu wznowieniowym, jeżeli podstawą wznowienia jest brak udziału strony, zakres badania organu powinien obejmować wyłącznie kwestię związku między tym uchybieniem a treścią wydanego rozstrzygnięcia, bez ponownego merytorycznego badania wszystkich aspektów sprawy, zwłaszcza gdy decyzja ostateczna została już wcześniej prawomocnie oceniona przez sąd.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Mazur, Sędzia NSA Robert Sawuła, Sędzia del. NSA Anna Żak (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej B. S. i T. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 2247/22 w sprawie ze skargi M. A. i P. A. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 sierpnia 2022 r. znak DOA.7210.105.2021.PCE.1 w przedmiocie stwierdzenia wydania decyzji z naruszeniem prawa 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od M. A. i P. A. solidarnie na rzecz B. S. i T. S. kwotę 1191 (jeden tysiąc sto dziewięćdziesiąt jeden) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 28 lutego 2023 r., sygn. VII SA/Wa 2247/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. A. i P. A. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (GINB) z 22 sierpnia 2022 r., znak: DOA.7210.105.2021.PCE.1 w przedmiocie stwierdzenia wydania decyzji z naruszeniem prawa uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję GINB z 28 czerwca 2022 r., znak: DOA.7210.105.2021.NKR (pkt I ) i zasądził od GINB na rzecz skarżących M. A. i P. A. zwrot kosztów postępowania sądowego(pkt II wyroku).
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Decyzją z 4 sierpnia 2010 r., nr 1081/10, Prezydent Miasta Szczecina zmienił decyzję własną z 23 stycznia 2009 r. nr 163/09, zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą V. sp. z o.o. pozwolenia na budowę [...] budynków mieszkalnych jednorodzinnych o dwóch lokalach mieszkalnych wraz z zagospodarowaniem terenu w zakresie zewnętrznych instalacji/sieci osiedlowych/: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, elektroenergetycznej, oświetleniowej, gazowej oraz teletechnicznej, zjazdu z ul. M., wewnętrznego układu komunikacyjnego z miejscami postojowymi, murów oporowych, na działkach nr ew. [...] i [...] obręb [...], położonych przy ul. M. w S. w ten sposób, że zatwierdził projekt budowlany dotyczący zmiany wysokości i głębokości posadowienia murów oporowych. Wniosek o stwierdzenie nieważności ww. decyzji złożyli B. S. i T. S. Po rozpoznaniu tego wniosku, decyzją z 10 stycznia 2018r., Wojewoda Zachodniopomorski odmówił stwierdzenia nieważności ww. decyzji Prezydenta Miasta S. z 4 sierpnia 2010 r. Na skutek odwołania B. S. i T. S., GINB decyzją z 3 kwietnia 2018 r. uchylił w całości ww. decyzję Wojewody z 10 stycznia 2018 r. i umorzył postępowanie organu I instancji. Wyrokiem z 5 kwietnia 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 1415/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA w Warszawie) oddalił skargę na decyzję GINB z 3 kwietnia 2018 r. Następnie na skutek skargi kasacyjnej B. S. i T. S., Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 16 czerwca 2020 r. sygn. akt II OSK 3627/19, uchylił ww. wyrok WSA w Warszawie z 5 kwietnia 2019 r. oraz decyzję GINB z 3 kwietnia 2018 r. Decyzją z 7 kwietnia 2021 r. GINB po ponownym rozpatrzeniu odwołania B. S. i T. S. – uchylił w całości decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego z 10 stycznia 2018 r. oraz stwierdził nieważność decyzji Prezydenta Miasta Szczecin z 4 sierpnia 2010 r. nr 1081/10.