Odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z powodu braku związku przyczynowo-skutkowego - Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. I OSK 3081/23
Świadczenie pielęgnacyjne, zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, przyznawane jest wyłącznie wtedy, gdy istnieje wyraźny związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy koniecznością rezygnacji z zatrudnienia a zakresem sprawowanej opieki nad osobą niepełnosprawną.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) Sędziowie: NSA Marek Stojanowski NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2023 r., sygn. akt VIII SA/Wa 385/23 w sprawie ze skargi J. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu z dnia 19 kwietnia 2023 r., nr SKO.ZR.4111.198.1292.2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W WARSZAWIE WYROKIEM Z 31 SIERPNIA 2023 R. ODDALIŁ SKARGĘ J. K. NA DECYZJĘ SAMORZĄDOWEGO KOLEGIUM ODWOŁAWCZEGO W RADOMIU Z 19 KWIETNIA 2023 R. W PRZEDMIOCIE ODMOWY PRAWA DO ŚWIADCZENIA PIELĘGNACYJNEGO.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożył skarżący. Zaskarżył to rozstrzygnięcie w całości, wniósł o jego uchylenie wraz z decyzjami administracyjnymi organów obu instancji oraz zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych. Dodatkowo skarżący zrzekł się prawa rozpoznania skargi kasacyjnej na rozprawie.
Zaskarżonemu rozstrzygnięciu zarzucił naruszenie:
1) art. 17 ust 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390), dalej: uśr, w zw. z art. 32 Konstytucji RP przez jego błędną interpretację a w konsekwencji nieudzielenie skarżącemu świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wnioskowanego na syna z uwagi na kryterium wieku skarżącego, podczas gdy skarżący spełnia wszystkie kryteria wynikające z powyższego przepisu, w szczególności nie podejmuje zatrudnienia z uwagi na potrzebę stałej opieki nad swoim synem, a we wskazanym przepisie ustawodawca nie posłużył się kryterium wiekowym dla osób ubiegających się o świadczenie pielęgnacyjne;