Obowiązki przewoźnika w systemie SENT a kary pieniężne - Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 2101/23
Brak zapewnienia przez przewoźnika aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu podczas przewozu towarów podlegających systemowi SENT skutkuje nałożeniem obligatoryjnej kary pieniężnej, a odstąpienie od kary może mieć miejsce jedynie w razie wystąpienia ważnego interesu przewoźnika lub interesu publicznego, którego zaistnienie musi być konkretne i uzasadnione nadzwyczajnymi okolicznościami.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Sp. z o.o. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 czerwca 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 187/23 w sprawie ze skargi T. Sp. z o.o. w L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 13 stycznia 2023 r. nr 2401-IOA.48.91.2022.AR w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od T. Sp. z o.o. w L. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach 1350 zł (tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA, Sąd pierwszej instancji) wyrokiem z dnia 21 czerwca 2023 r., III SA/Gl 187/23, oddalił skargę T. sp. z o.o. z siedzibą w L. (dalej: strona, skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej: organ) z dnia 13 stycznia 2023 r. nr 2401-IOA.48.91.2022.AR w przedmiocie kary pieniężnej w transporcie drogowym.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Dnia 5 grudnia 2021 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach przeprowadzili kontrolę przewozu towarów sprawdzając przestrzeganie obowiązków określonych w ustawie z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1857, ze zm. – dalej zwanej ustawą SENT). Kontrolowany przewóz realizowany był zespołem pojazdów składających się z ciągnika o numerze rejestracyjnym LB72260 oraz naczepy o numerze rejestracyjnym [...] i polegał na sprawdzeniu przestrzegania obowiązków określonych w ww. ustawie. W trakcie kontroli przedstawiono m.in. Międzynarodowy Samochodowy List Przewozowy CMR nr 004 z 2 grudnia 2021 r., na podstawie którego stwierdzono, że kontrolowanym pojazdem przewożony był towar – UN 1965 węglowodory gazowe mieszanina skroplona (mieszanina C), w ilości 20600,00 kilogramów, przypisany do pozycji CN 2711 i podlegający obowiązkowej rejestracji w systemie SENT. Kontrolujący dokonali sprawdzenia zgłoszenia SENT w systemie PUESC oraz wskazań lokalizatora GPS. Przewoźnikiem opisanego towaru była T. Spółka z o.o. z siedzibą w L., natomiast podmiotem wysyłającym była P. GMBH, [...], Niemcy, z kolei podmiotem odbierającym była P. A.S., [...], Słowacja. Towar był przemieszczany z Niemiec na Słowację. W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono nieprawidłowości lokalizatora GPS:[...] przekraczające godzinę, tj. przerwę w nadawaniu sygnału GPS (tzn. utrata sygnału GPS 5 grudnia 2021 r. od godziny 9:00:26 do godziny 11:45:37, tj. dokładnie 2:45:11). Stwierdzone przez kontrolujących nieprawidłowości zostały potwierdzone przez Centrum Informatyki Resortu Finansów – administratora system SENT GEO nadzorującego funkcjonowanie lokalizatorów. Szczegółowe ustalenia dotyczące przeprowadzonej kontroli zawarto w protokole kontroli, do których nie wniesiono uwag.