Interpretacja przepisów o SENT w kontekście interesu publicznego i przewoźnika - Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 1901/23
W przypadku nałożenia kary pieniężnej na przewoźnika za naruszenie obowiązków ustawy SENT, organ administracyjny rozważa odstąpienie od kary, biorąc pod uwagę interes publiczny i interes przewoźnika, jednak sam fakt błędnego przypisania lokalizatora do pojazdu, gdy nie zagraża to podstawom egzystencji przewoźnika ani nie spełnia nadzwyczajnych przesłanek, nie uzasadnia odstąpienia od kary.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Sp. z o.o. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 18 maja 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 188/23 w sprawie ze skargi T. Sp. z o.o. w L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 13 stycznia 2023 r. nr 2401-IOA.48.94.2022.KL w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od T. Sp. z o.o. w L. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach 1350 zł (tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA) wyrokiem z dnia 18 maja 2023 r., III SA/Gl 188/23, oddalił skargę T. sp. z o.o. z siedzibą w L. (dalej: strona, skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej: organ) z dnia 13 stycznia 2023 r., nr 2401-IOA.48.94.2022.KL w przedmiocie kary pieniężnej w transporcie drogowym.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
W dniu 15 listopada 2021 r. o godzinie 9:25 w Oddziale Celnym Czechowice-Dziedzice funkcjonariusze Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach przeprowadzili kontrolę przewozu drogowego towarów wrażliwych dokonywanego zespołem pojazdów o nr rej. [...] oraz [...]. Kontrola obejmowała przestrzeganie obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz.U. z 2021 r., poz. 1857 ze zm. – dalej jako ustawa o SENT). W trakcie kontroli kierujący pojazdem udostępnił dokumenty stwierdzające, że towar przez niego przewożony to propan butan, o nazwie handlowej UN 1965 Węglowodory Gazowe Mieszanina Skroplona (Mieszanina C), klasyfikowany pod pozycją CN 2711, w ilości 19240,00 kg, podlegający obowiązkowej rejestracji w systemie SENT. Podmiotem wysyłającym była firma P., [...], Niemcy, a odbiorcą towaru była firma P. A.S., [...], Słowacja. Przewoźnikiem była firma T. Sp. o.o. z siedzibą w L. Do kontroli okazano dokument przewozowy CMR z 2 listopada 2021r., wypis z licencji nr [...] oraz dowód rejestracyjny ciągnika samochodowego - seria i nr [...] oraz naczepy - seria i nr [...]. W ramach prowadzonych czynności kontrolnych polegających na sprawdzeniu zgodności danych zawartych w zgłoszeniu [...] ze stanem faktycznym oraz zweryfikowaniu danych w systemie SENT GEO prezentujących ostatnią zapisaną lokalizację urządzenia GPS stwierdzono nieprawidłowość polegającą na braku zapisu aktualnych danych z lokalizatora GPS na całej trasie przewozu. Według wskazań lokalizatora o numerze [...] kontrolowane pojazdy znajdowały się na terytorium Niemiec w okolicach autostrady A4. Po skontaktowaniu się kierowcy ze spedytorem w firmie kontrolującym przekazano informację, że doszło do pomyłki i błędnego przypisania lokalizatora do pojazdu. Po przypisaniu odpowiedniego numeru lokalizatora do pojazdu oraz zaktualizowaniu zgłoszenia w systemie SENT GEO pojawiła się prawidłowo zaznaczona trasa przejazdu. Ustalenia z przeprowadzonej kontroli zawarte zostały w protokole z 15 listopada 2021 r., do którego nie zgłoszono uwag. Pismem z 31 grudnia 2021 r. Naczelnik Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach wystąpił do Centrum Informatyki Resortu Finansów - jako administratora systemu SENT GEO - z zapytaniem czy od dnia zgłoszenia przewozu towaru do rejestru system SENT GEO działał prawidłowo lub czy były przerwy w działaniu systemu, które mogły przyczynić się do stwierdzonej nieprawidłowości. Dyrektor Centrum Informatyki Resortu Finansów (dalej: CIRF) pismem z 10 stycznia 2022 r. potwierdził, że w bazach danych systemu SENT GEO nie odnotowano danych geolokalizacyjnych przekazywanych z terytorium RP przez urządzenie ZSL nr Z21-AE72SB-0, przypisanego do zgłoszenia [...]. Ponadto poinformował, że w systemie SENT GEO zarejestrowano przekazywanie danych przez urządzenie o nr [...], które zastąpiło 15 listopada 2021 r. o godz. 10:04 urządzenie ZSL nr [...] oraz, że w dniach od 12 do 22 listopada 2021 r. nie odnotowano wadliwego działania systemu SENT GEO, które mogłoby wpłynąć na przyjmowanie danych od operatorów ZSL. Nie stwierdzono również w programie Help Desk CSD, aby przewoźnik zgłaszał jakiekolwiek problemy w działaniu systemu. W oparciu o powyższe ustalenia Naczelnik Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach (dalej: organ I instancji), po wszczęciu postępowania, decyzją z 27 października 2022 r., nr 338000-COC4.4108.188.2021.DSZ, nałożył na przewoźnika – T. Sp. z o.o. karę pieniężną w kwocie 10.000 zł z tytułu naruszenia ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Decyzję tę na skutek złożonego odwołania Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach utrzymał w mocy (vide: decyzja z 13 stycznia 2023 r. nr 2401-IOA.48.94.2022.KL).