Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 274/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R.C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 2618/19 w sprawie ze skargi R.C. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 11 września 2019 r. nr DZS.WPA-1.4241.104.2019.3.MC w przedmiocie zezwolenia na przebudowę zjazdu indywidualnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 6 sierpnia 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 2618/19 oddalił skargę R. C. (dalej: wnioskodawca, strona, skarżący) na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: GDDKiA) z 11 września 2019 r. w przedmiocie zezwolenia na przebudowę zjazdu indywidualnego do parametrów zjazdu publicznego, w km ok. 235 + 675 SP drogi krajowej nr [...], do nieruchomości składającej się z działek o numerach ewid. [...] obręb P. gmina B.
Z powyższym wyrokiem nie zgodził się wnioskodawca i wystąpił ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, którą zaskarżył to orzeczenie w całości. Zaskarzonemu wyrokowi zarzucił:
1. Na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325; dalej: p.p.s.a.) naruszenie prawa materialnego, a mianowicie:
a) niewłaściwe zastosowanie w sprawie art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 470; dalej: u.d.p.) w zw. z § 113 ust. 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 2016r., poz. 124; dalej: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych) kiedy wskazane przepisy określają jedynie ogólne warunki dotyczące przesłanek, którymi powinien kierować się organ przy ustalaniu możliwości przebudowy istniejącego zjazdu indywidualnego na zjazd publiczny z pominięciem doprecyzowujących je przepisów rozporządzenia w zakresie ustalenia warunków widoczności takiego zjazdu, tj. § 78 w zw. z § 170 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, co w niniejszej sprawie skutkuje niewłaściwym uznaniem, że w miejscu planowanej przebudowy zjazdu nie ma warunków technicznych w zakresie spełnienia warunków bezpieczeństwa co do widoczności na omawianym odcinku drogi;