Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.689.2024.3.MG
Możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od 1 lutego 2024 r., pomimo złożenia druku VAT-R po terminie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od 1 lutego 2024 r., pomimo złożenia druku VAT-R po terminie. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 12 listopada 2024 r. (data wpływu 12 listopada 2024 r.) oraz pismem z 25 listopada 2024 r. (data wpływu 25 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, tj. mobilna kawiarnia, był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W 2023 r. obroty ze sprzedaży nie przekroczyły kwoty 200.000 zł. W 2024 r. Pana obroty ze sprzedaży także nie przekroczyły do dziś kwoty 200.000 zł i nie przewiduje Pan, aby za cały rok 2024 przekroczyły tę kwotę. W 2023 i 2024 r. nie wykonywał Pan dostaw towarów/świadczenia usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, tj. czynności, które spowodowałyby utratę do zwolnienia z podatku VAT, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Od lutego 2024 r. zachowuje się Pan jako podatnik VAT korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT pomimo tego, że nie złożył Pan w terminie 7 dni, tj. do 7 lutego 2024 r. zawiadomienia.
Od 1 lutego 2024 r. nie pobierał Pan podatku VAT, sprzedaż była opodatkowana stawką „zw”, nie odliczał Pan podatku VAT od faktur zakupowych, a tym samym postępował Pan w rzeczywistości jak podatnik VAT, który korzysta ze zwolnienia od podatku wynikającego z ww. przepisu.
Nie złożył Pan aktualizacji VAT-R, w której wskazałby Pan, że będzie korzystał ze zwolnienia od 1 lutego 2024 r. poprzez Pana niedopatrzenie. W tym miejscu chce Pan zaznaczyć, że zgodnie z Pana wiedzą aktualizację VAT-R złożył Pan w Urzędzie, w Pana prywatnym archiwum ma Pan podpisany druk z datą styczniową z informacją, że chce Pan korzystać ze zwolnienia od 01.02.2024 r. Jednak Urząd twierdzi, że nie ma takiego dokumentu, a Pan nie zadbał o uzyskanie potwierdzenia złożenia dokumentów w Urzędzie. W związku z powyższym wskazuje Pan, że nie złożył tego druku. Niemniej jednak faktycznie działał Pan jako podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
2 września 2024 r. złożył Pan aktualizację VAT-R, w której zaznaczył Pan, że będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od 1 lutego 2024.
W uzupełnieniu wniosku z 12 listopada 2024 r., na pytania Organu o treści:
1.Od kiedy prowadzi Pan działalność gospodarczą, tj. mobilną kawiarnię?
2.Jakie okoliczności określające obowiązek podatkowy (część C.1 druku VAT-R) wskazał Pan w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R (tj. w zgłoszeniu, w którym dokonywał Pan rejestracji dla potrzeb podatku VAT)?
3.Z jaką datą dokonał Pan rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług?
4.Czy wartość Pana sprzedaży, bez kwoty podatku VAT, w roku 2023 przekroczyła kwotę 200.000 zł?
wskazał Pan:
1.Działalność została założona 11.04.2013 roku.
2.W zgłoszeniu rejestracyjnym był zaznaczony punkt związany z obowiązkową rejestracją do VAT po przekroczeniu limitu uprawniającego do zwolnienia.
3.Zgłoszenie do VAT było dokonane 10.09.2016 r.
4.W roku 2023 sprzedaż netto wynosiła: 177515,28, zatem była niższa niż 200 000 zł.
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 25 listopada 2024 r., na pytania Organu o treści:
1.Czy od 1 lutego 2024 r. z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług wystawiał Pan faktury z wykazaną kwotą podatku VAT? W przypadku odpowiedzi twierdzącej, proszę o wskazanie konkretnie w jakich miesiącach 2024 roku wystawiał Pan faktury z wykazaną kwotą podatku VAT.
2.Czy od 1 lutego 2024 r. składał Pan za poszczególne miesiące deklaracje dla celów podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą? W przypadku odpowiedzi twierdzącej, proszę o wskazanie, za które konkretnie miesiące 2024 roku składał Pan ww. deklaracje.
3.Czy w okresie od 1 lutego 2024 r. do 2 września 2024 r. było prowadzone wobec Pana postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa w zakresie podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to prosimy o wskazanie kiedy oraz w jakim zakresie było prowadzone wobec Pana postępowanie podatkowe lub ww. kontrole?
4.Czy w zakresie objętym ww. postępowaniem podatkowym lub ww. kontrolami zostały wydane decyzje lub postanowienia organu podatkowego? Jeżeli tak, to należy wskazać datę wydania decyzji lub postanowienia oraz dokładny ich zakres (czego dotyczy ich rozstrzygnięcie).
wskazał Pan:
1.W okresie od lutego 2024 nie wystawiał Pan żadnych faktur ze stawką VAT.
2.Deklaracje były składane za wszystkie miesiące w okresie luty – sierpień 2024. Sprzedaż była wykazywana w pozycji : dostawa towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku – podstawa opodatkowania. Zaprzestał Pan składać deklarację jako podatnik korzystający ze zwolnienia, ponieważ był Pan przekonany, że złożył Pan druk aktualizujący VAT-R w styczniu 2024. Jednak w pewnym momencie dostał Pan maila z urzędu w ramach czynności sprawdzających, z którego wynikało, że brakuje Pana plików JPK. Wtedy zaczął Pan kontaktować się z Urzędem i ustalać o co chodzi. Okazało się, że w Urzędzie nie mają druku VAT-R, który był Pan przekonany, że składał w styczniu 2024. Wyjaśniał Pan z poszczególnymi podmiotami w Urzędzie zaistniałą sytuację, w wyniku czego został Pan zobligowany do złożenia zaległych deklaracji i ponownego złożenia druku VAT-R (złożył Pan aktualizację ponownie, że chce Pan korzystać ze zwolnienia z racji obrotu do 200 000 zł od 01.09.2024). W urzędzie został Pan też pouczony o możliwości wystąpienia o interpretację indywidulaną, która wyjaśni czy może Pan korzystać ze zwolnienia z VAT z datą wsteczną, tj. od 01.02.2024. Osobiście znalazł Pan wiele interpretacji ogólnych, które wskazują, że można korzystać ze zwolnienia z datą wsteczną, jeśli nie wykonywało się czynności zastrzeżonych w ustawie oraz sprzedaż nie była opodatkowana. Urząd zakwestionował przedstawiane przez Pana dokumenty, uznając że dla niego wiążąca będzie interpretacja indywidualna. W związku z powyższym za cały okres został Pan zobligowany do złożenia deklaracji.
3.Nie było prowadzone wobec Pana firmy postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa w zakresie podatku od towarów i usług.
4.Nie było prowadzone wobec Pana firmy postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa w zakresie podatku od towarów i usług wobec tego nie zostały wydane decyzje lub postanowienia organu podatkowego.
Pytanie
Czy może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od 1 lutego 2024 r.? Czy w związku ze złożeniem druku VAT-R po terminie może Pan korzystać ze zwolnienia od 01.02.2024 roku?
Pana stanowisko w sprawie
W świetle art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Z analizy tego przepisu wynika, że jeżeli podatnik w poprzednim roku nie przekroczył kwoty 200.000 zł (kwota bez VAT) ma prawo do zwolnienia od podatku VAT dla dokonywanej sprzedaży. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 113 ust. 11 ustawy o VAT podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Oznacza to, że podatnik po upływie roku, w którym był podatnikiem VAT czynnym może przejść na zwolnienie z podatku VAT, jeżeli jego sprzedaż w roku poprzedzającym rok, w którym przechodzi na stosowanie zwolnienia nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.
Natomiast jak wynika z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnienia, o którym mowa powyżej nie stosuje się w przypadku dokonywania sprzedaży towarów i usług określonych w tym przepisie, ale przepis ten nie ma w tym przypadku zastosowania.
Pana zdaniem fakt, że dopiero teraz złożył Pan aktualizację VAT-R nie wpływa na prawo do zastosowania zwolnienia sprzedaży z podatku VAT na podstawie ww. przepisu.
Jak wynika z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego. Z powyższego przepisu nie wynika, aby zgłoszenie VAT-R miało decydować o tym, czy podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku dopiero od momentu jego złożenia. Złożenie to ma jedynie charakter informacyjny dla organu podatkowego, ale nie stanowi o prawie do zwolnienia z podatku VAT.
Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym ma Pan prawo do stosowania zwolnienia z podatku VAT od 1 lutego 2024 r. na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ zostały spełnione warunki do zastosowania tego zwolnienia. Natomiast fakt, że złożył Pan aktualizację VAT dopiero 02.09.2024 r. nie ma znaczenia dla zastosowania tego zwolnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów, i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Jak wynika z art. 113 ust. 1:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.
W myśl art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Jak stanowi przepis art. 113 ust. 11a ustawy:
Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.
W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
‒energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
‒wyrobów tytoniowych,
‒samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
‒preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
‒komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
‒urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
‒maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
‒pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
‒motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 11 kwietnia 2013 roku. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Zgłoszenie do VAT było dokonane 10 września 2016 r. W roku 2023 sprzedaż netto wynosiła: 177515,28, zatem była niższa niż 200 000 zł. W 2023 i 2024 r. nie wykonywał Pan dostaw towarów/świadczenia usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Od 1 lutego 2024 r. nie pobierał Pan podatku VAT, sprzedaż była opodatkowana stawką „zw”, nie odliczał Pan podatku VAT od faktur zakupowych. Nie złożył Pan aktualizacji VAT-R, w której wskazałby Pan, że będzie korzystał ze zwolnienia od 1 lutego 2024 r. poprzez Pana niedopatrzenie. 2 września 2024 r. złożył Pan aktualizację VAT-R, w której zaznaczył Pan, że będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od 1 lutego 2024. W okresie od lutego 2024 nie wystawiał Pan żadnych faktur ze stawką VAT. Deklaracje były składane za wszystkie miesiące w okresie luty – sierpień 2024. Sprzedaż była wykazywana w pozycji: dostawa towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku – podstawa opodatkowania. Zaprzestał Pan składać deklarację jako podatnik korzystający ze zwolnienia, ponieważ był Pan przekonany, że złożył Pan druk aktualizujący VAT-R w styczniu 2024. Jednak dostał Pan maila z urzędu w ramach czynności sprawdzających, z którego wynikało, że brakuje Pana plików JPK. Okazało się, że w Urzędzie nie mają druku VAT-R, który był Pan przekonany, że składał w styczniu 2024. Został Pan zobligowany do złożenia zaległych deklaracji i ponownego złożenia druku VAT-R (złożył Pan aktualizację, że chce Pan korzystać ze zwolnienia od 01.09.2024).
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Z kolei, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy:
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.
Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Jak wynika z powołanego wcześniej art. 99 ust. 1 ustawy obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług dotyczy podatników w rozumieniu art. 15 ustawy. Jednakże powyższy obowiązek nie dotyczy podmiotów korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy.
Chcąc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od 1 lutego 2024 r., powinien Pan złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R w terminie do 7 dni licząc od dnia, od którego chciał Pan korzystać ze zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Jednakże, mając na uwadze, że złożył Pan deklaracje w zakresie podatku od towarów i usług za miesiące od lutego do sierpnia 2024 r., czyli wykonywał Pan obowiązki spoczywające na podatniku podatku od towarów i usług, to zachowywał się Pan jak czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego, od 1 lutego 2024 r. nie może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Sam fakt złożenia przez Pana 2 września 2024 r. zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R, w którym zaznaczył Pan, że będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od 1 lutego 2024., nie wywiera skutków prawnych, ponieważ - jak wskazano wyżej - od 1 lutego 2024 r. nie może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).