Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. IV SA/Po 766/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędzia WSA Józef Maleszewski Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski Protokolant sekr. sąd. Iwona Maciak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2024 r. sprawy ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Gminy Złotów z dnia 30 marca 2023 r. nr LVI.544.2023 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla rozwoju zabudowy i przestrzeni publicznych w Gminie Złotów 1. stwierdza nieważność § 9 ust. 4 pkt 4 zaskarżonej uchwały w części obejmującej wyrażenie: "na wydzielonych działkach o powierzchni do 50,0 m2"; 2. w pozostałej części skargę oddala; 3. zasądza na rzecz skarżącego Wojewody Wielkopolskiego od Gminy Złotów kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Na sesji w dniu 30 marca 2023 r. Rada Gminy Złotów (dalej jako "Rada Gminy" lub "Organ") podjęła uchwałę nr LVI.544.2023 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla rozwoju zabudowy i przestrzeni publicznych w Gminie Złotów (zwaną też dalej "Uchwałą", "Planem miejscowym" lub "Planem").
Pismem z 04 września 2024 r. (IR-XI.0552.68.2024.2) Wojewoda Wielkopolski (dalej jako "Wojewoda" lub "Skarżący"), reprezentowany przez r. W., wywiódł skargę na Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w zaskarżonej części, tj. "w zakresie § 9 ust. 4 pkt 4 uchwały w zakresie słów «lub na wydzielonych działkach o powierzchni do 50,0 m2 na terenach oznaczonych symbolem R»", a także o zasądzenie od strony przeciwnej na rzecz Skarżącego kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych.
W uzasadnieniu skargi jej autor podał, że Uchwała wraz z dokumentacją prac planistycznych została doręczona Wojewodzie 24 kwietnia 2023 r. Jej podstawę prawną stanowiły przepisy art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40; dalej w skrócie "u.s.g.") oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503, z późn. zm.; dalej w skrócie "u.p.z.p."). Następnie Wojewoda – przytoczywszy treść art. 15 ust. 3 pkt 10 u.p.z.p. oraz art. 92 ust. 1 i art. 93 ust. 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145, z późn. zm.; dalej skrócie "u.g.n.") – wyjaśnił, że w wyniku analizy Uchwały w zakresie zgodności z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (w brzmieniu obowiązującym 30 marca 2023 r.) w odniesieniu do zasad sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej w skrócie "m.p.z.p.") stwierdził, że w § 9 ust. 4 pkt 4 Uchwały dla terenów rolniczych, oznaczonych symbolem R dopuszczono realizację przepompowni ścieków na wydzielonych działkach o powierzchni do 50 m2, co stanowi o naruszeniu art. 93 u.g.n. i jest modyfikacją przepisów tej ustawy oraz przekroczeniem uprawnień wynikających z art. 15 u.p.z.p., a tym samym naruszeniem zasad sporządzania m.p.z.p. Skarżący wskazał, że problematykę scalania i podziału nieruchomości rolnych i leśnych regulują przepisy ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2023 r. poz. 1197, z późn. zm.; dalej w skrócie "u.s.w.g.").