Wyrok NSA z dnia 24 września 2024 r., sygn. II OSK 2337/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Miron, Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz, Sędzia NSA Anna Żak (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 24 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 lipca 2023 r., sygn. akt II SA/Gl 714/23 w sprawie ze skargi W. W. i J. W. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] lutego 2023 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach; 2. zasądza od W. W. i J. W. solidarnie na rzecz Wojewody Śląskiego kwotę 730,00 (siedemset trzydzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 19 lipca 2023 r. w sprawie sygn. akt II SA/Gl 714/23, po rozpoznaniu skargi W. W., J. W. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] lutego 2023 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę, uchylił zaskarżoną decyzję i zasądził od Wojewody Śląskiego solidarnie za rzecz skarżących zwrot kosztów postępowania sądowego.
W uzasadnieniu Sąd został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Starosta B. decyzją z dnia [...] czerwca 2022 r., Nr [...], działając m. in. na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 775, dalej: k.p.a.), art. 35 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r – Prawo budowlane (obecnie j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 682 ze zm., dalej: p.bud.), po rozpatrzeniu wniosku J. W. i W. W. (dalej: skarżący) odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę pensjonatu wraz z infrastrukturą towarzyszącą na dz. nr [...], Gmina S., obręb [...] S..
W uzasadnieniu organ wskazał m. in., że przeprowadzona analiza zgodności planowanej inwestycji z zapisami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy S. (uchwała Rady Miejskiej nr [...] z dnia [...] kwietnia 2006 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta S., obejmującego swym zasięgiem tereny położone w granicach administracyjnych miasta; Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2006 r., Nr 66, poz. 1772 ze zm. – m.p.z.p.) wykazała, że działka objęta wnioskiem, położona jest w jednostce urbanistycznej oznaczonej symbolem [...] - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami, z dopuszczeniem funkcji UP - pensjonaty, domy wypoczynkowe i in. Zgodnie z zapisami § 7 ust. 2 pkt 6 m.p.z.p., określającego ogólne zasady zagospodarowania terenów i standardy zabudowy, szerokość elewacji frontowej nowych budynków, winna odpowiadać szerokości elewacji frontowych budynków analogicznych funkcji, położonych na sąsiednich działkach, w przypadku szerokości budynków sąsiednich poniżej 5m lub braku zabudowy, należy przyjąć szerokość elewacji frontowej nie większą niż 18m. Tymczasem w przypadku niniejszej sprawy szerokość elewacji frontowej projektowanego budynku wynosi 34,90 m. Sąsiednie działki zabudowane są budynkami mieszkalnymi o szerokości elewacji frontowej ok. 7,81 m; 11,67 m; 13,65 m. W związku z powyższym brak jest w sąsiedztwie projektowanej inwestycji budynków o analogicznej funkcji. W takim przypadku należy przyjąć szerokość elewacji frontowej nie większą niż 18 m.