Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.407.2024.2.MW
Ustalenie, czy sprzedaż działek będących przedmiotem wniosku będzie opodatkowana podatkiem od towarów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pani wniosek z 8 września 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący ustalenia, czy sprzedaż działek będących przedmiotem wniosku będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wpłynął 13 września 2024 r. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 listopada 2024 r. (data wpływu 25 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jako osoba fizyczna i nieprowadząca działalności gospodarczej w dniu 13 kwietnia 1989 r. nabyła Pani gospodarstwo rolne, w którego skład wchodziła działka niezabudowana stanowiąca nieruchomość gruntową. Nabycie nastąpiło w drodze przeniesienia własności majątku rodziców jako gospodarstwa rolnego. W bieżącym roku dokonała Pani podziału tej nieruchomości na 7 mniejszych działek i planuje ich sprzedaż.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani w odniesieniu do działek (…), że:
-Planuje Pani sprzedaż wszystkich siedmiu działek, które powstały w wyniku podziału działki, o której mowa we wniosku. Działki są już ewidencyjnie wydzielone;
-Nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem działki, której podziału Pani dokonała;
-Podziału działki, o której mowa we wniosku dokonała Pani w celu sprzedaży;
-Działka była wykorzystywana na cele prywatne rekreacyjne, ogrodnicze;
-Nie była Pani i nie jest rolnikiem ryczałtowym ani nie dokonywała Pani sprzedaży ewentualnych produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej na działkach będących przedmiotem wniosku;
-Nie wykorzystywała Pani działki ani żadnej z wydzielonych działek w działalności gospodarczej;
-Działki nie były udostępniane osobom trzecim, zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie;
-Nie podejmowała Pani żadnych działań mających na celu zwiększenie wartości lub uatrakcyjnienie nieruchomości;
-Zawarła Pani umowy przedwstępne dotyczące sprzedaży działek (…). Umowy te nie określają żadnych szczególnych warunków, które muszą zostać spełnione przed zawarciem ostatecznych umów sprzedaży;
-Nabywcy nie ponosili i nie będą ponosili żadnych nakładów finansowych związanych z nieruchomością od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej;
-Kupującym nie zostało i nie zostanie udzielone pełnomocnictwo ani żadne inne umocowanie prawne do działania w Pani imieniu w związku z uzyskaniem zgód lub uzgodnień dotyczących nabycia nieruchomości;
-Na moment planowanej transakcji sprzedaży działki będą stanowiły teren niezabudowany;
-Działki są oznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako: teren równoważnej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej;
-Działki są przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługową.
-W momencie sprzedaży nie będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy dla działek będących przedmiotem wniosku;
-Nie występowała Pani i nie planuje występować o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działek będących przedmiotem wniosku;
-W momencie sprzedaży działki będą terenami niezabudowanymi.
Pytanie
Czy sprzedaż ta będzie obciążona podatkiem od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku od towarów i usług od sprzedaży wyżej wymienionych działek, ponieważ:
1)Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej - Nabycie nieruchomości miało miejsce w 1989 r., w ramach przeniesienia własności majątku rodziców. Nabycie to nie było dokonane w ramach działalności gospodarczej, ani w celach handlowych.
2)Sprzedaż działek nie stanowi działalności gospodarczej - Zbycie majątku prywatnego nie powinno być traktowane jako działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sprzedaż ta nie ma charakteru stałego ani zorganizowanego. Jest to jednorazowe działanie związane z dysponowaniem prywatnym majątkiem.
Brak regularności i zorganizowania sprzedaży - Planowana sprzedaż 7 działek nie jest wynikiem prowadzenia regularnej działalności handlowej, ale jest efektem jednorazowego podziału nieruchomości. Sprzedaż ta nie ma charakteru profesjonalnego, a więc nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, należy przyjąć, że zbycie nieruchomości gruntowych (działek) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Jednocześnie w art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:
Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:
a)dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
b)dostawa terenu budowlanego.
Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE:
Opodatkowaniu VAT podlegają następujące transakcje: odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.
Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy. Jednakże jak wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności.
Z opisu sprawy wynika, że planuje Pani sprzedaż 7 działek, które powstały w wyniku podziału przez Panią działki, w posiadanie której weszła Pani jako osoba fizyczna i nieprowadząca działalności gospodarczej 13 kwietnia 1989 r. (nabyła Pani gospodarstwo rolne, w którego skład wchodziła działka niezabudowana stanowiąca nieruchomość gruntową). Nabycie nastąpiło w drodze przeniesienia własności majątku rodziców jako gospodarstwa rolnego.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:
-Planuje Pani sprzedaż wszystkich siedmiu działek, które powstały w wyniku podziału działki, o której mowa we wniosku. Działki są już ewidencyjnie wydzielone, ich oznaczenia to: (…)
-Nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem działki, której podziału Pani dokonała;
-Podziału działki, o której mowa we wniosku dokonała Pani w celu sprzedaży;
-Działka była wykorzystywana na cele prywatne rekreacyjne, ogrodnicze;
-Nie była Pani i nie jest rolnikiem ryczałtowym ani nie dokonywała Pani sprzedaży ewentualnych produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej na działkach będących przedmiotem wniosku;
-Nie wykorzystywała Pani działki ani żadnej z wydzielonych działek w działalności gospodarczej;
-Działki nie były udostępniane osobom trzecim, zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie;
-Nie podejmowała Pani żadnych działań mających na celu zwiększenie wartości lub uatrakcyjnienie nieruchomości;
-Zawarła Pani umowy przedwstępne dotyczące sprzedaży działek (…). Umowy te nie określają żadnych szczególnych warunków, które muszą zostać spełnione przed zawarciem ostatecznych umów sprzedaży;
-Nabywcy nie ponosili i nie będą ponosili żadnych nakładów finansowych związanych z nieruchomością od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej;
-Kupującym nie zostało i nie zostanie udzielone pełnomocnictwo ani żadne inne umocowanie prawne do działania w Pani imieniu w związku z uzyskaniem zgód lub uzgodnień dotyczących nabycia nieruchomości;
-Na moment planowanej transakcji sprzedaży działki będą stanowiły teren niezabudowany;
-Działki są oznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako: teren równoważnej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej;
-Działki są przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługową.
-W momencie sprzedaży nie będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy dla działek będących przedmiotem wniosku;
-Nie występowała Pani i nie planuje występować o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działek będących przedmiotem wniosku;
-W momencie sprzedaży działki będą terenami niezabudowanymi.
Zatem biorąc pod uwagę informacje podane przez Panią w treści wniosku i uzupełnieniu wniosku należy wskazać, że planując sprzedaż przedmiotowych działek nie podejmowała Pani zorganizowanych, aktywnych działań marketingowych, typowych dla osób zajmujących się w sposób profesjonalny obrotem nieruchomościami i wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia. Dokonała Pani jedynie podziału nieruchomości. Dla działek będących przedmiotem wniosku zostały zawarte umowy przedwstępne, umowy te nie określają żadnych szczególnych warunków, które muszą zostać spełnione przed zawarciem ostatecznych umów sprzedaży. Nabywcy nie ponosili i nie będą ponosili żadnych nakładów finansowych związanych z nieruchomością od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej. Kupującym nie zostało i nie zostanie udzielone pełnomocnictwo ani żadne inne umocowanie prawne do działania w Pani imieniu w związku z uzyskaniem zgód lub uzgodnień dotyczących nabycia nieruchomości;
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z całokształtu okoliczności sprawy nie wynika taka Pani aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Zatem należy uznać, że sprzedaż przez Panią ww. działek nie będzie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest bowiem przesłanek świadczących o takiej Pani aktywności w przedmiocie zbycia ww. działek, która jest porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Nie występuje bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że dostawa przedmiotowych działek wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy, nie podejmowała Pani aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców.
Konsekwentnie, z tytułu transakcji sprzedaży ww. działek nie będzie Pani działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Działania podejmowane przez Panią należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, korzysta Pani z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.
Wobec powyższego, sprzedaż przez Panią działek nr (…) nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, czyli odpowiadając wprost na Pani pytanie, nie będzie obciążona podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.