Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 20 listopada 2024 r., sygn. II SA/Gd 487/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Krzysztof Kaszubowski Asesor WSA Jakub Chojnacki Protokolant Specjalista Marta Sankiewicz po rozpoznaniu w dniu 20 listopada 2024 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi A. S. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie z dnia 29 lutego 2024 r., nr 010070/680/7613425/2022 w przedmiocie zmiany wysokości świadczenia z programu "Dobry Start" uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 29 września 2023 r., nr 010070/680/7613425/2022 i postępowanie administracyjne umarza.
Uzasadnienie
A. S. (dalej jako: skarżąca) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (dalej jako: Prezes ZUS) z dnia 29 lutego 2024 r., 010070/680/7613425/2022 (postępowanie nr 351817447), utrzymującą w mocy decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin z dnia 29 września 2023 r. o zmianie wysokości świadczenia "Dobry start".
Skarga została wniesiona w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Informacją z dnia 24 lipca 2022 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin poinformował, że wnioskodawczyni – A.S., zostało przyznane świadczenie "Dobry start" na dziecko N. S., w kwocie 300 zł na rok szkolny 2022/2023 r.
Decyzją z 29 września 2023 r. organ zmienił wysokość przyznanego świadczenia na kwotę 150 zł wskazując, że zgodnie z wyrokiem z 9 grudnia 2019 r., sygn. akt II C 4674/18, dziecko jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców, zaś w takiej sytuacji kwotę świadczenia ustala się każdemu z rodziców w wysokości 150 zł, tj. połowy kwoty przysługującego świadczenia.
W odwołaniu od tej decyzji wskazano, że kwota świadczenia powinna zostać przyznana w pełnej wysokości wnioskodawczyni, albowiem na mocy porozumienia rodzicielskiego matka - jako jedyna składa wniosek o świadczenie, a kwota świadczenia jest księgowana na specjalnym koncie założonym dla syna, do którego dostęp mają oboje rodzice. Niezbędna dokumentacja w tym zakresie była już organowi przedłożona. W szczególności doręczono porozumienie rodzicielskie, w którym wskazano, że rodzice będą składać wspólny wniosek o świadczenia, jeżeli natomiast organ miał wątpliwości co do stanu faktycznego, winien był przeprowadzić wywiad środowiskowy. Również strona wielokrotnie wskazywała na swoją chęć współpracy i możliwość stawienia się w siedzibie organu lub złożenie dodatkowych wyjaśnień, których jednak organ nie zażądał.