Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 30 października 2024 r., sygn. I SA/Sz 381/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Kwiecińska Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Dziel (spr.) Sędzia WSA Bolesław Stachura Protokolant referent - stażysta Anna Koester po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 30 października 2024 r. sprawy ze skargi Ś. w Polsce na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28 marca 2024 r., nr SKO.WD.455/4106/2023 w przedmiocie umorzenia niepodatkowej należności budżetowej z tytułu opłaty rocznej za 2023 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz Świadków Jehowy w Polsce kwotę [...] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze (zwane dalej: "organem odwoławczym", "organem II instancji") zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie decyzją z dnia 28 marca 2024 r. znak [...] utrzymało w mocy decyzję Marszałka Województwa [...] (zwanego dalej: "Marszałkiem Województwa", "organem
I instancji") z dnia 21 września 2023 r., znak [...] odmawiającą Ś. P. (zwanym dalej: "stroną") umorzenia niepodatkowej należności budżetowej o charakterze publicznoprawnym w kwocie [...]zł, stanowiącej opłatę roczną za rok 2023 z tytułu trwałego wyłączenia gruntów rolnych
z produkcji klasy ŁIII, o powierzchni wyłączenia [...] ha oraz klasy RIVb o powierzchni wyłączenia [...] ha gleb pochodzenia organicznego, położonych na działce nr [...] obręb ewidencyjny nr [...] miasta M., wyłączonych z produkcji na podstawie decyzji Starosty [...] z dnia 18 września 2019 r., znak [...] zezwalającej na ich wyłączenie z produkcji w związku z inwestycją polegającą
na budowie budynku zboru [...] oraz zgodnie z decyzją Starosty [...] z dnia 3 października 2019 r. znak [...] określającą kwotę należności i opłat rocznych związanych z tym wyłączeniem.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
Strona we wniosku z dnia 4 lipca 2023 r. zwróciła się do Burmistrza M.