Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.442.2024.3.MM
Możliwości rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 wrzesnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – 18 października 2024 r. i 4 listopada 2024 r.
Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani obywatelką polską, posiada status polskiego rezydenta podatkowego.
Posiada Pani dwójkę dzieci: jedno z nich (...) jest samodzielne, drugie ma (...) lat i uczęszcza do (...) liceum.
W styczniu 2023 r. zmarł Pani mąż. Od tej pory wychowuje Pani młodszą córkę (dalej: „Córka") samodzielnie. Córka uzyskuje rentę rodzinną od stycznia 2023 r. i nie posiada innych dochodów. Wartość renty w ujęciu rocznym przekracza wartość kwoty wolnej od podatku.
Decyzją organu rentowego, renta rodzinna została przyznana Córce. Nie została Pani uwzględniona w decyzji i nie ma Pani prawa do renty. W dniu (..) 2025 r. Córka uzyska pełnoletność.
Jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę - uzyskuje zatem Pani przychód ze stosunku pracy. Oprócz tego prowadzi Pani działalność gospodarczą. Forma opodatkowania to podatek liniowy (19%).
Za rok 2023 złożyła Pani zeznanie podatkowe odrębnie za siebie (wykazując odpowiednio przychód ze stosunku pracy i przychód z działalności gospodarczej) oraz za Córkę, wykazując dochód z tytułu renty rodzinnej.
Planuje Pani zmianę formy opodatkowania działalności gospodarczej z metody liniowej na zasady ogólne, począwszy od 1 stycznia 2025 r. Od tego dnia będzie Pani opodatkowana według zasad ogólnych (według progresywnej skali podatkowej) zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i z działalności gospodarczej.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Nadal jest Pani wdową i nie ma Pani zamiaru zmieniać stanu cywilnego w 2025 r. i latach następnych, mających znaczenie dla wniosku o interpretację.
Pani młodsza Córka nie otrzymuje/nie będzie otrzymywała zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego lub renty socjalnej.
Według Pani najlepszej wiedzy na dzień składania niniejszej odpowiedzi, Pani Córka po uzyskaniu pełnoletności do ukończenia 25 roku życia będzie uczyła się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie.
Pani młodsza Córka w czasie, kiedy będzie się uczyć, z wyjątkiem renty rodzinnej nie uzyska dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b oraz przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
W 2025 r. i w latach następnych w stosunku do Pani i do Pani Córki nie będą miały zastosowanie przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego). Zamierza Pani bowiem zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej od 1 stycznia 2025 r. Od tego dnia nie będą zatem miały w stosunku do Pani zastosowania przepisy art. 30c ustawy o PIT. Przepis ten nie ma również zastosowania do Pani Córki.
Pani, ani Córka nie podlegają również opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, ani też ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Według swojej najlepszej wiedzy na dzień składania niniejszej odpowiedzi, nie planuje Pani zostać matką dla innego dziecka, które będzie wychowywała wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym. Jest Pani matką Córki, o której mowa we wniosku o interpretację, a także drugiego dziecka, które jest (...) samodzielne.
Pytania
1.Czy po planowanej zmianie formy opodatkowania przychodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej, to jest od dnia 1 stycznia 2025 r., przysługuje Pani prawo do rozliczenia całości dochodu jako osoba samotnie wychowująca dziecko w świetle art. 6 ust. 4 ustawy o PIT?
2.Czy jako osoba samotnie wychowująca dziecko, składając zeznanie podatkowe za rok 2025 i lata następne, ma Pani prawo do dwukrotnego skorzystania z kwoty wolnej od podatku (w stosunku do siebie i Córki), zgodnie z mechanizmem obliczania podatku określonym w art. 27 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 4d ustawy o PIT?
3.Czy jako osoba samotnie wychowująca dziecko powinna Pani składać odrębne zeznanie podatkowe obejmujące dochody Córki z tytułu renty rodzinnej?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, po planowanej zmianie formy opodatkowania przychodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej, przysługuje Pani – w świetle art. 6 ust. 4 ustawy o PIT – prawo do rozliczenia całości dochodu jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
W Pani ocenie, jako osoba samotnie wychowująca dziecko, składając zeznanie podatkowe za rok 2025 i lata następne, ma Pani prawo do dwukrotnego skorzystania z kwoty wolnej od podatku (w stosunku do siebie i Córki), zgodnie z mechanizmem obliczania podatku określonym w art. 27 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 4d ustawy o PIT.
Uważa Pani, że jako osoba samotnie wychowująca dziecko powinna Pani składać zeznanie podatkowe obejmujące wyłącznie swoje dochody. W 2025 r. Córka osiągnie pełnoletność, zatem będzie zobowiązana do samodzielnego zadeklarowania dochodów z tytułu renty rodzinnej za ten rok.
Uzasadnienie Pani stanowiska w zakresie pytania nr 1
Zgodnie z art. 6 ust. 4c od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
–podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Zgodnie z ust. 4e przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
–w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Art. 6 ust. 8 stanowi, że sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
–w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Analiza przedmiotowych przepisów wskazuje, że po 1 stycznia 2025 r. przesłanki uznania Panią za osobę samotnie wychowującą dziecko (oraz uprawnioną do rozliczenia PIT w takim charakterze) będą spełnione, ponieważ:
•Jest Pani wdową;
•Wychowuje Pani samotnie dziecko małoletnie (od (...) grudnia 2025 r. - pełnoletnie uczące się);
•Dziecko nie uzyskuje/nie będzie uzyskiwać przychodów innych niż przychody z tytułu renty rodzinnej lub nie przekroczy limitu dochodów stanowiącego 12-krotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej;
•Nie będzie Pani opodatkowana podatkiem liniowym, ani będzie uzyskiwać przychodów opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym, czy podatkiem tonażowym, ani wynikających z ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Podkreśla Pani, że zasady zmiany formy opodatkowania z podatku liniowego na zasady ogólne zostały uregulowane w art. 9a ust. 2 w związku z ust. 2 ustawy o PIT. Przedsiębiorca, który zamierza zrezygnować z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (a zatem podatkiem liniowym), powinien złożyć pisemne oświadczenie w tym zakresie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym. Tym samym, ma Pani możliwość zmiany formy opodatkowania działalności gospodarczej ze skutkiem od 2025 r., jeśli złoży stosowne oświadczenie w wymaganym przez prawo terminie. Zamierza Pani to uczynić.
Z tego powodu, Pani zdaniem, po planowanej zmianie formy opodatkowania przychodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej, przysługiwać będzie Pani prawo do rozliczenia całości dochodu jako osoba samotnie wychowująca dziecko w świetle art. 6 ust. 4 ustawy o PIT.
Uzasadnienie Pani stanowiska w zakresie pytania nr 2
Zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy o PIT, w przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:
Do 120 000 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł,
Powyżej 120 000 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł.
Analiza przytoczonych przepisów prawa wskazuje, że Pani, jako osoba samotnie wychowująca dziecko, składając zeznanie podatkowe za rok 2025 i lata następne ma prawo do dwukrotnego skorzystania z kwoty wolnej od podatku (w stosunku do siebie i Córki). Fakt ten wynika z samego mechanizmu rozliczenia podatku osoby samotnie wychowującej dziecko - podatek jest bowiem obliczany w podwójnej wysokości, od podstawy opodatkowania obliczanej jako połowa Pani dochodów.
Powyższe potwierdza również Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach Preferencyjne rozliczenie dochodów osób samotnie wychowujących dziecko (Źródło: preferencyjne rozliczenie dochodów osób samotnie wychowujących dzieci ver. 4 2024.pdf (podatki.gov.pl).
Jak wskazano w wyjaśnieniach: Preferencja polega na obliczeniu podatku w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci. Dzięki takiemu sposobowi obliczenia podatku kwota wolna od podatku wynosząca w 2023 roku 30 000 zł będzie realizowana dwukrotnie (2 x 30 000 zł = 60 000 zł), analogicznie jak przy wspólnym opodatkowaniu małżonków.
W związku z tym uważa Pani, że prawidłowe jest Pani stanowisko, zgodnie z którym, jako osoba samotnie wychowująca dziecko, składając zeznanie podatkowe za rok 2025 i lata następne, ma Pani prawo do dwukrotnego skorzystania z kwoty wolnej od podatku (w stosunku do siebie i Córki), zgodnie z mechanizmem obliczania podatku określonym w art. 27 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 4d ustawy o PIT.
Uzasadnienie Pani stanowiska w zakresie pytania nr 3
Zgodnie z art. 7 ust 1. ustawy o PIT dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
Powyższe wskazuje, że dochody małoletnich dzieci należy co do zasady doliczyć do przychodu rodziców. Wyjątkiem jest sytuacja, w której rodzicom nie przysługuje prawo do pobierania pożytków z przychodów dzieci.
W analizowanym stanie faktycznym renta rodzinna została przyznana Pani Córce (Pani jest w posiadaniu decyzji organu rentowego potwierdzającej ten fakt). Nie ma Pani prawa do pobierania pożytków z renty rodzinnej, ponieważ jest ona w całości przeznaczona na pokrycie potrzeb i wydatków Córki. Po zakończeniu roku podatkowego organ rentowy przesyła PIT-11A na nazwisko córki.
Powyższe oznacza, że Córka w odniesieniu do przychodów z renty rodzinnej jest odrębnym podatnikiem i Pani (do czasu osiągnięcia przez Córkę pełnoletności) ma obowiązek składania osobnego PIT-37 w jej imieniu, obejmującego dochód z renty rodzinnej. Do rozliczenia przedmiotowego dochodu zastosowanie mają zasady określone w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, co oznacza, że zastosowanie znajdzie kwota wolna od podatku, pomniejszająca podstawę opodatkowania.
Dodatkowo, zaznacza Pani, że (...) grudnia 2025 r. Córka osiągnie pełnoletność. W związku z tym, za rok 2025 będzie zobligowana złożyć odrębne zeznanie podatkowe dotyczące renty rodzinnej.
Tym samym, prawidłowe jest Pani stanowisko, zgodnie z którym, jako osoba samotnie wychowująca dziecko powinna Pani składać zeznanie podatkowe obejmujące wyłącznie Pani dochody.
W 2025 r. Córka osiągnie pełnoletność, zatem będzie zobowiązana do samodzielnego zadeklarowania dochodów z tytułu renty rodzinnej za ten rok.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z art. 9 ust. 1 tej ustawy wynika, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 6 ust. 4c ww. ustawy:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
–podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Z art. 7 ust. 1 omawianej ustawy wynika, że:
Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
W świetle art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
–w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że aby korzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów na zasadach w nich przewidzianych należy posiadać ściśle określony stan cywilny oraz wychowywać samotnie dziecko/dzieci.
Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych.
„Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.
Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.
Pojęcie wychowywania dziecka uszczegółowił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 lutego 2022 r. sygn. akt II FSK 1513/19, w uzasadnieniu którego stwierdził: przez wychowywanie dziecka rozumie się kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu oraz systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
Co istotne, osobami samotnie wychowującymi dziecko są przede wszystkim ci rodzice (przysposabiający) lub opiekunowie, którzy pozostają w stanie wolnym. Dotyczy to zarówno osób, które nigdy nie zawierały związku małżeńskiego (panna, kawaler), osób, których związek małżeński ustał wskutek śmierci współmałżonka (wdowa, wdowiec) jak i osób, których związek małżeński został rozwiązany poprzez orzeczenie rozwodu (rozwódka, rozwodnik).
Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że jest Pani obywatelką polską, posiada status polskiego rezydenta podatkowego. Posiada Pani dwójkę dzieci: jedno (...) jest samodzielne, drugie ma (...) lat i uczęszcza do (...) liceum.
W styczniu 2023 r. zmarł Pani mąż. Od tej pory wychowuje Pani młodszą córkę samodzielnie. Nadal jest Pani wdową i nie ma Pani zamiaru zmieniać stanu cywilnego w 2025 r. i latach następnych.
Córka uzyskuje rentę rodzinną od stycznia 2023 r. i nie posiada innych dochodów. Wartość renty w ujęciu rocznym przekracza wartość kwoty wolnej od podatku.
Decyzją organu rentowego, renta rodzinna została przyznana Córce. Nie została Pani uwzględniona w decyzji i nie ma Pani prawa do renty. W dniu (...) grudnia 2025 r. Córka uzyska pełnoletność. Córka po uzyskaniu pełnoletności – do ukończenia 25 roku życia – będzie uczyła się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie.
Jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę - uzyskuje zatem Pani przychód ze stosunku pracy. Oprócz tego prowadzi Pani działalność gospodarczą. Forma opodatkowania to podatek liniowy (19%).
Planuje Pani zmianę formy opodatkowania działalności gospodarczej z metody liniowej na zasady ogólne, począwszy od 1 stycznia 2025 r. Od tego dnia będzie Pani opodatkowana według zasad ogólnych (według progresywnej skali podatkowej) zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2025 r. nie będą miały w stosunku do Pani zastosowania przepisy art. 30c ustawy o PIT. Przepis ten nie ma również zastosowania do Pani córki.
Pani młodsza córka w czasie, kiedy będzie się uczyć, z wyjątkiem renty rodzinnej nie uzyska dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b oraz przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
W 2025 r. i w latach następnych w stosunku do Pani i do Pani Córki nie będą miały zastosowanie przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego). Zamierza Pani bowiem zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej od 1 stycznia 2025 r. Od tego dnia nie będą zatem miały w stosunku od Pani zastosowania przepisy art. 30c ustawy o PIT. Przepis ten nie ma również zastosowania do Pani Córki.
Pani, ani Córka nie podlegają również opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, ani też ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że za 2025 r. i lata następne będzie Pani przysługiwało prawo rozliczenia dochodów w sposób preferencyjny, tj. przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, gdyż jest i nadal będzie Pani wdową i samotnie będzie wychowywała Pani jedną córkę (do (...) grudnia 2025 r. małoletnią, a od (...) grudnia 2025 r. pełnoletnią uczącą w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie), a ponadto Pani córka w 2025 r. i latach następnych, z wyjątkiem renty rodzinnej nie uzyska dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b oraz przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie o rencie socjalnej w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego oraz w stosunku do Pani i Pani córki w 2025 r. i w latach następnych, nie będą miały zastosowania wyłączenia wynikające z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie zatem do art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek za 2025 r. i za lata następne będzie mógł zostać określony w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy Pani dochodów jako osoby samotnie wychowującej dzieci.
Przy czym z literalnej wykładni art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że co do zasady dochody małoletniego dziecka dolicza się do dochodów rodzica/rodziców, za wyjątkiem dochodów dzieci z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, gdyż dochody te podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka.
Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, dochody Pani małoletniej córki z renty, którą będzie otrzymywała po zmarłym ojcu nie powinny być doliczane do Pani dochodów w zeznaniu rocznym.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że Pani dochody (w tym z działalności gospodarczej i ze stosunku pracy) uzyskane w 2025 r. i w latach następnych będą podlegały opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:
Podstawa obliczenia podatku w złotych | Podatek wynosi | |
Ponad | do | |
120 000 | 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł | |
120 000 | 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł |
Podatek powinien zostać obliczony, stosownie do art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznychwedług skali podatkowej – od połowy dochodów, które uzyska Pani w danym roku podatkowym – z uwzględnieniem kwoty zmniejszającej podatek (3600 zł) stanowiącej 12% kwoty wolnej od podatki wynoszącej 30 000 zł. Tak obliczony podatek należy pomnożyć przez dwa.
Dzięki takiemu sposobowi obliczenia podatku kwota wolna od podatku zostanie rozliczona dwukrotnie.
Jak powyżej wspomniano – na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody małoletnich dzieci z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochody z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka.
Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, dochody Pani córki uzyskane z renty rodzinnej po zmarłym ojcu powinny zostać uwzględnione w zeznaniu składanym na jej imię i nazwisko.
Skoro Pani młodsza córka w grudniu 2025 r. osiągnie pełnoletność, to za 2025 r. i za lata następne Pani nie będzie musiała składać za nią zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji, gdy za 2025 r. i lata następne nie będzie możliwe dokonanie za Pani córkę rozliczenia przez organ rentowy, to córka samodzielnie będzie zobowiązana do złożenia rocznego zeznania podatkowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła oraz stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.