Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.476.2024.3.AR
Czy Wnioskodawca jako podmiot realizujący na zlecenie transmisje audiowizualne jest obowiązany do uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2024r. za pośrednictwem operatora pocztowego wpłynął Państwa wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy jako podmiot realizujący na zlecenie wskazane we wniosku transmisje audiowizualne jesteście Państwo obowiązani do uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 21 listopada 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką kapitałową zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z siedzibą w Polsce (dalej zwana: "Podatnikiem", "Wnioskodawcą" lub "Spółką").
Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję, organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym, "na żywo". Taka usługa jest nazywana jako: "transmisja na żywo", "Livestreaming", "transmisja online".
Celem Spółki jest świadczenie kompleksowym usług obejmujących produkcję wyspecjalizowanych programów multimedialnych, audiowizualnych, materiałów marketingowych i innych materiałów telewizyjnych, filmowych, przygotowywanych zgodnie ze specyfikacją podmiotu zamawiającego, które to realizacje materiałów audiowizualnych posłużą klientom krajowym lub zagranicznym do wytworzenia ich produktu finalnego lub do produkcji materiałów marketingowych, reklamowych i innych materiałów telewizyjnych, z zastrzeżeniem zachowania formuły transmisji bezpośrednich tzn. emitowanych "na żywo" ("online", "Livestreaming"), na rzecz podmiotów zagranicznych organizujących lub przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z "symulowanymi grami online" z przeznaczeniem do dalszej obróbki technicznej, wprowadzenia modyfikacji graficznych i funkcjonalnych, w celu dalszej sprzedaży nabywcom zagranicznym. Ponadto, spółka planuje produkować materiały audiowizualne z udziałem prawdziwych prezenterów dedykowane także i na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z "symulowanymi grami online", które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet. Działalność Spółki nie będzie stanowić gry losowej albo zakładu wzajemnego, w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Planowana działalność jest najbliższa działalności podmiotów producentów transmisji wydarzeń sportowych, których transmisja jest modyfikowana lokalnie przez stacje telewizyjne, które kupują taki sygnał. Takie modyfikacje mogą polegać np. na dodaniu do emitowanej transmisji wersji językowej - tłumaczenia, napisów lub np. logo stacji telewizyjnej - nabywcy sygnału. Po uzyskaniu pozytywnej dla spółki interpretacji indywidualnej spółka podejmie działania promocyjne w celu sprzedaży na rynku polskim materiałów audiowizualnych dedykowanych do polskich klientów na takich samych zasadach, jak te oferowane podmiotom zagranicznym z krajów Wspólnoty Europejskiej oraz z innych regionów świata.
Głównym założeniem produktów jakie będą spełniać materiały audiowizualne emitowane bez wątpienia w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych (sieć Internet), jest to by produkcje filmowe z udziałem prezenterek (materiały audiowizualne) posiadały opcje ich indywidualizacji, możliwość dostosowania do wymogów zmawiającego klienta.
Wnioskodawca będzie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o swoją szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet. Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Zamawiający transmisje ani Wnioskodawca nie będą mieli żadnego wpływu na przebieg i wynik transmitowanej gry. Wynik gry nie będzie nikomu znany. Obecna w studio TV prezenterka będzie przeprowadzała symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty wygranej. Nie będzie miała kontaktu z klientami zlecającymi realizację transmisji. Mogą zaistnieć takie stany, że prawa do wykorzystania transmisji online (produktu) z tego samego wydarzenia będą sprzedawane jednocześnie wielu klientom (Dokładnie tak jak to ma miejsce z transmisjami z wydarzeń sportowych oferowanych różnym telewizjom). Wnioskodawca nie będzie brać udziału w żadnych czynnościach związanych z ustalaniem warunków emisji dostarczonego sygnału ani z pobieraniem opłat. Uczestnicy korzystający ze stron internetowych w ramach serwisów klientów, którzy zakupią prawa do wykorzystania produktu, do oglądania - transmisji Livestreaming, działając na podstawie zatwierdzanego w zezwoleniu regulaminu gry, będą mogli wpłacać stawki na rzecz podmiotu zlecającego wykonanie produkcji audiowizualnej. Obecna w studio realizującym transmisję TV prezenterka, będzie przeprowadzać symulację gry, której wynik będzie podstawą do wypłaty wygranej. Wnioskodawca nie będzie brać udziału ani w kwestiach ustalania warunków uczestnictwa ani w kwestiach rozliczeń z tytułu uczestnictwa w transmitowanych wydarzeniach. W zakresie kompetencji Klientów Spółki pozostaje wybór miejsca publikacji symulacji gry, szata graficzna portalu, w którym będzie symulacja gry publikowana oraz ustalenie treści i opublikowanie i przestrzeganie regulaminu gry. Wysokość wypłaty będzie uzależniona od indywidualnie ustalonych zasad umówionych pomiędzy wpłacającym a przyjmującym zakład. Wnioskodawca na żadnym etapie nie będzie uczestnikiem procesu zawieranego zakładu ani nie będzie wykonywać żadnych innych czynności, poza dostarczeniem sygnału audio wideo transmitowanego w czasie rzeczywistym. Wnioskodawca nie będzie podsiadać żadnej wiedzy o odbiorcach retransmitowanego sygnału po jego uzupełnieniu przez nabywcę.
Spółka nie zamierza przyjmować zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji, transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego. Podmiot zamawiający produkcję będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami "Online" transmitowanymi na żywo ("Livestreaming") stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe. Przyjmowanie zakładów będzie w całości organizowane i prowadzone przez nabywców towarów i usług Spółki Wnioskodawcy oraz będzie miało miejsce wyłącznie w punktach przyjmowania zakałów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonych regulaminach i w udzielonym podmiotowi zamawiającemu zezwoleniu, a także na zasadach wynikających z innych przepisów ustawy o grach hazardowych.
Przed rozpoczęciem współpracy z podmiotem zlecającym opracowanie/przygotowanie produkcji audiowizualnej przygotowanej emisji "na żywo", podmiot zmawiający zobowiązany będzie uzyskać wszystkie właściwe zezwolenia w tym i zezwolenie wydawane przez Ministra Finansów i okazać je Wnioskodawcy. W przypadku zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie regulującym możliwość składania u Wnioskodawcy przez podmiot zamawiający zapotrzebowania na produkcję programu, który po nadaniu mu docelowej formy może służyć do zawierania zakładów wzajemnych, Wnioskodawca w ramach obowiązującego procedury wewnętrznej zawiesi współpracę do czasu przedłożenia mu uaktualnionych właściwych zezwoleń.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców. To na tych podmiotach będzie spoczywać obowiązek wprowadzenia mechanizmu
weryfikacji ukończenia przez uczestnika gry 13 roku życia oraz organizacji i realizacji transakcji płatniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji i obsługi technicznej procesu transmisji oraz produkcji materiału audiowizualnego.
Pytanie
Czy Wnioskodawca jako podmiot realizujący na zlecenie transmisje audiowizualne jest obowiązany do jednoczesnego uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz podatku od gier?
(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca jest podmiotem planującym realizację produkcji materiałów video z udziałem ludzi. Wobec powyższego w ww. stanie faktycznym spółka stoi na stanowisku, iż podejmowane przez nią działania nie będą posiadały cech czynności charakterystycznych dla organizatora urządzającego zakłady wzajemne, gdyż Wnioskodawca będzie osiągać przychód jedynie z tytułu dostarczonych drogą teleinformatyczną transmisji audiowizualnych i nie zamierza oferować żądnych wygranych pieniężnych ani rzeczowych i nie będzie podmiotem urządzającym gry i zakłady na podstawie koncesji lub stosownego zezwolenia i jako taka nie powinna być opodatkowana podatkiem od gier. Spółka będzie uzyskiwać jednie wynagrodzenie za dostarczone produkty, które będzie opłacane z części przychodów wygenerowanych przez uczestników. Wynagrodzenie będzie ściśle związane z wykonywaniem obsługi technicznej transmisji sprzedawanych produkcji audiowizualnych. Produkt jaki sprzedaje spółka podmiotowi organizującemu zakłady na zdarzenia związane z symulowanymi grami online będzie dla organizatora kosztem przeprowadzenia gry. Spółka, w zakładanym modelu współpracy, w żaden sposób nie będzie uczestniczyć w zawieraniu transakcji, ani nie będzie pośredniczyć w ustalaniu stawek bądź w transferach pieniężnych pomiędzy uczestnikami a organizatorem. Spółka nie będzie uczestniczyć w żadnych transakcjach mających charakter kasowy. Spółka takiego przychodu nie otrzymuje, zatem nie jest objęta obowiązkiem naliczenia i odprowadzenia podatku od gier.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody osiągane przez spółkę z tytułu sprzedaży usługi związanych z produkcją programów audiowizualnych winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Spółka uznaje, iż nie wiąże jej treść art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT a transakcje z podmiotami zlecającymi produkcję transmisji audiowizualnych winny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
Uzasadnienie stanowiska
Na wstępie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ustalenie czy przychody osiągane przez Państwa z tytułu sprzedaży usług związanych z produkcją programów audiowizualnych winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o CIT:
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz dochodów opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek;
2) przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach, z wyjątkiem dochodów opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek;
3) przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy;
4) przychodów (dochodów) przedsiębiorcy żeglugowego opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 985), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a;
5) przychodów przedsiębiorcy okrętowego opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz.U. z 2021 r.poz. 1704), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a;
6) wypłat, o których mowa w art. 27 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170).
Z opłacania podatku dochodowego od osób prawnych oraz składania zeznań podatkowych zwolnione są niektóre podmioty. Ich katalog został ujęty w art. 6 ustawy o CIT
W myśl wskazanego przepisu art. 6 UST. 1 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku:
1) Skarb Państwa;
2) Narodowy Bank Polski;
3) jednostki budżetowe;
4) państwowe fundusze celowe, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.);
4a) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
4b) wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
4c) Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, z wyłączeniem działalności gospodarczej, o której mowa w art. 240 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029);
5) przedsiębiorstwa międzynarodowe i inne jednostki gospodarcze utworzone przez organ administracji państwowej wspólnie z innymi państwami na podstawie porozumienia lub umowy, chyba że porozumienia te lub umowy stanowią inaczej;
6) jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
7) Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
8) (uchylony)
9) (uchylony)
10) fundusze inwestycyjne otwarte oraz specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte, utworzone na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, z wyłączeniem specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych stosujących zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych;
10a) instytucje wspólnego inwestowania, z zastrzeżeniem ust. 4, posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:
a) podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
b) wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego,
c) prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,
d) ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,
e) posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,
f) zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę;
11) fundusze emerytalne utworzone na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;
11a) podatników posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego prowadzących program emerytalny, w zakresie dochodów związanych z gromadzeniem oszczędności na cele emerytalne, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
a) podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
b) prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
c) ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
d) posiadają depozytariusza prowadzącego rejestr aktywów tych podatników,
e) przedmiotem ich działalności jest wyłącznie gromadzenie środków pieniężnych i ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę uczestnikom programu emerytalnego po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego;
12) Zakład Ubezpieczeń Społecznych, o którym mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1230, 1429, 1672 i 1941);
12a) Fundusz Rezerwy Demograficznej, o którym mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
13) (uchylony)
14) (uchylony)
15) Rządową Agencję Rezerw Strategicznych;
16) Narodowy Fundusz Zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.6));
17) Bankowy Fundusz Gwarancyjny;
18) podmiot zarządzający aktywami w rozumieniu ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz.U. z 2022 r. poz. 2253 oraz z 2023 r. poz. 825, 1705, 1784 i 1843);
19) Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa;
20) jednostki dozoru technicznego, o których mowa w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1622);
21) Krajowy Zasób Nieruchomości;
22) Polską Agencję Nadzoru Audytowego, o której mowa w ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1015, 1723 i 1843);
23) kasy zapomogowo-pożyczkowe, o których mowa w ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o kasach zapomogowo-pożyczkowych (Dz.U. poz. 1666);
24) Agencję Mienia Wojskowego;
25) fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje na objęcie zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym, powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Bez znaczenia jest również to, czy przysporzenie jest wynikiem działania innej osoby, czy też samego podatnika, jak również to, czy korzyść wiąże się z konkretnymi przepływami finansowymi.
Należy przy tym wyjaśnić, że omawiana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z pkt 1 i 2 tego przepisu:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Przychodami są także inne świadczenia wskazane w ust. 1 art. 12 ustawy o CIT.
W art. 12 ust. 4 ww. ustawy zawarto natomiast katalog przysporzeń, które nie są przychodami w rozumieniu ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planujecie Państwo prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję, organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym "na żywo, "transmisja na żywo"," Livestreaming“, "transmisja online.
Spółka planuje produkować materiały audiowizualne dedykowane także na rzecz podmiotów urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet. Działalność Spółki nie będzie stanowić gry losowej albo zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Planowana działalność jest najbliższa działalność podmiotów producentów transmisji wydarzeń sportowych, których transmisja jest modyfikowana lokalnie przez stacje telewizyjne, które kupują taki sygnał.
Będziecie Państwo odpłatnie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym, a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o własną szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające logowanie do serwisów i zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet. Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców. Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej a jedynie opracowuje i prowadzi nadzór nad procesem produkcji i obsługi technicznej procesu transmisji oraz produkcji materiału audiowizualnego.
Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do opisanego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że przychody osiągane przez Państwa z tytułu sprzedaży usług związanych z produkcją programów audiowizualnych winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Nie jesteście Państwo bowiem podmiotem wskazanym w art. 6 ustawy o CIT, którego dochody są zwolnione z opodatkowania tym podatkiem. Ponadto w art. 2 ustawy o CIT jednoznacznie są wskazane źródła przychodów, czy też rodzaje działalności, do których nie stosuje się przepisów tej ustawy. Katalog ten jest zamknięty i brak jest w nim przychodów z prowadzonej przez Państwa działalności, w tym działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach.
Podsumowując, przychody osiągane przez Spółkę z tytułu sprzedaży usług związanych z produkcją programów audiowizualnych winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym Państwa stanowisko dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Spółka jako podmiot realizujący na zlecenie transmisje audiowizualne jest obowiązana do uiszczania podatku dochodowego od osób prawych, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydana zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).