Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.671.2024.2.MG
Obowiązki płatnika związane z wypłacaną pracownikom nagrodą w ramach Programu rekomendacji.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z wypłacaną pracownikom nagrodą w ramach Programu rekomendacji.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 października 2024 r. (data wpływu 18 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W Spółce istnieje Program rekomendacji, który został wprowadzony obowiązującym Regulaminem rekrutacji i zatrudnienia w Spółce. Rozdział 6 ww. regulaminu stanowi:
1.Program rekomendacji dotyczy pracowników Spółki, którzy w odpowiedzi na prowadzone przez Spółkę procesy rekrutacyjne, zarekomendują kandydatów do pracy.
2.Kandydat rekomendowany przez pracownika bierze udział w procesie rekrutacyjnym na standardowych zasadach obwiązujących w Spółce.
3.Kandydat rekomendowany przez pracownika przesyła dokumenty aplikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w treści ogłoszenia o pracę. W treści formularza aplikacyjnego Kandydat wskazuje imię i nazwisko pracownika, który rekomenduje go do pracy w Spółce.
4.Kandydat może być rekomendowany tylko przez jednego pracownika polecającego.
5.Warunkiem przyznania nagrody z programu jest spełnienie łącznie następujących warunków:
a)zatrudnienie przez Spółkę polecanego Kandydata,
b)osiągnięcie przez pracownika zatrudnionego na podstawie rekomendacji 6 miesięcznego stażu pracy w Spółce,
c)w momencie spełnienia warunku stażowego, polecony pracownik nie może znajdować się w okresie wypowiedzenia.
6)Po spełnieniu warunków, pracownik polecający otrzymuje jednorazową nagrodę w wysokości:
a)3.000 zł brutto w przypadku zatrudnienia Kandydata na umowę o pracę,
b)1.500 zł brutto w przypadku zatrudnienia Kandydata na umowę cywilnoprawną (zlecenie, o dzieło).
7)Nagroda nie jest wliczana do podstawy zasiłku chorobowego.
8)Wypłata nagrody następuje nie później niż do końca następnego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym zostały spełnione warunki określone w ust. 5.
9)W przypadku, gdy umowa z pracownikiem polecającym ulegnie rozwiązaniu lub wygaśnięciu przed spełnieniem warunków, o których w ust. 5, nagroda pracownikowi polecającemu nie jest należna.
10)Z ubiegania się o nagrodę wyłączeni są:
a)pracownicy (…), wraz z Dyrektorem (…) (chyba, że w danym przypadku Prezes Zarządu wyrazi zgodę na wypłatę nagrody),
b)przełożony, który rekomenduje Kandydata do własnej jednostki organizacyjnej (chyba, że w danym przypadku Prezes Zarządu wyrazi zgodę na wypłatę nagrody),
c)pracownik, który rekomenduje byłego pracownika Spółki,
d)pracownik, który rekomenduje Kandydata, którego aplikacja przed datą polecenia znajdowała się w bazie aplikacji Spółki.
Od wypłacanej nagrody z Programu rekomendacji (Rozdział 6 ust. 6) Spółka oblicza i odprowadza podatek, klasyfikując nagrodę jako przychód z tytułu umowy o pracę/umowy cywilnoprawnej.
Po zapoznaniu się z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lipca 2022 r. znak: 0112-KDIL2-1.4011.454.2022.1.MKA, Spółka powzięła wątpliwość czy prawidłowym jest obliczanie zaliczki na podatek dochodowy i klasyfikowanie nagrody jako przychód pracownika/zleceniobiorcy, od którego należy odprowadzić stosowny podatek i składki na ubezpieczenia społeczne.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Uczestnictwo pracowników w Programie rekomendacji nie jest uregulowane w umowach o pracę, ani żadnych innych dokumentach dotyczących zatrudnienia i systemu wynagradzania pracowników Spółki odnoszących się do możliwości uczestnictwa w Programie rekomendacji, oprócz regulaminu rekrutacji i zatrudnienia w Spółce.
W treści umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia/dzieło) zawieranych przez Spółkę nie widnieją zapisy odnoszące się do możliwości uczestnictwa zleceniobiorców w Programie rekomendacji.
Pytanie
Czy Spółka prawidłowo przyjmuje, że w przypadku opisanego stanu faktycznego, Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania (naliczania i potrącania) zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających będących: pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia/o dzieło), ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania (naliczania i potrącania) zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z wypłatą świadczeń pieniężnych (nagród) na rzecz osób polecających będących: pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia/o dzieło), ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
- działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
- przychody z innych źródeł (pkt 9).
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do treści z art. 31 ww. ustawy:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy'', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42a cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Wątpliwości Państwa budzi kwestia zaliczenia do odpowiedniego źródła przychodu, nagrody pieniężnej uzyskanej przez pracowników oraz osoby współpracujące z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych, w ramach funkcjonującego u Państwa Programu rekomendacji, w ramach którego pracownik, po spełnieniu ściśle określonych warunków Regulaminu otrzymuje nagrodą za polecenie kandydata do pracy.
Program rekomendacji został wprowadzony odrębnym Regulaminem rekrutacji i zatrudnienia. Skierowany został zarówno do Państwa pracowników, jak i osób współpracujących z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych, w związku ze skutecznym zarekomendowaniem kandydata do pracy. Uczestnictwo pracowników w Programie rekomendacji nie jest uregulowane w umowach o pracę, ani żadnych innych dokumentach dotyczących zatrudnienia i systemu wynagradzania pracowników, odnoszących się do możliwości uczestnictwa w Programie. W treści umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia/dzieło) zawieranych przez Państwa nie widnieją zapisy odnoszące się do możliwości uczestnictwa zleceniobiorców w Programie.
Wobec powyższego wypłacana osobom spełniającym określone warunki nagroda pieniężna za rekomendację kandydatów do pracy stanowi dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu. Wartość tej nagrody w zaistniałym stanie faktycznym należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji nie ciążą na Państwu obowiązki płatnika, tj. naliczenia, potrącenia i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy z tytułu umowy o pracę, czy też umowy cywilnoprawnej, w związku z wypłaconą uczestnikom Programu rekomendacji nagrodą pieniężną. Spoczywają jednak na Państwu obowiązki informacyjne, tj. sporządzania stosownej Informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), w której zobowiązani jesteście Państwo oprócz przychodu ze stosunku pracy, czy też umów cywilnoprawnych, wykazać przychód w wysokości wypłaconej danej osobie nagrody, stanowiącej przychód z innych źródeł. Zobowiązani jesteście Państwo przesłać tę informację podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnośnie powołanej przez Państwo interpretacji indywidualnej, wskazać należy, że rozstrzygnięcie w niej zawarte nie jest wiążące dla tut. organu. Interpretacja organu podatkowego dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).