Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.760.2024.3.JK2
Opodatkowanie emerytury hiszpańskiej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania emerytury hiszpańskiej.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 października 2024 r. (wpływ 20 października 2024 r.) oraz z 29 października 2024 r. (data wpływu 29 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce. W dniu 12 kwietnia 2024 roku otrzymał Pan emeryturę w Hiszpanii w kwocie 563,70 euro, gdzie Pan zamieszkiwał i pracował przez ostatnie 18 lat, ponadto pobiera Pan emeryturę w Polsce za okres pracy w kraju przed udaniem się na emigrację.
X potrąca z Pana emerytury zaliczkę na poczet podatku dochodowego w Hiszpanii w kwocie 45,10 euro, pozostała kwota to 518,60 euro do wypłaty. X przelewa Panu emeryturę za pośrednictwem banku A. Bank ten pobiera prowizję od przelewu w kwocie 28,32 Euro, w wyniku czego na Pana konto w Banku B wpływa 490,28 euro emerytury. Z kwoty tej Bank B potrąca zaliczkę podatku dochodowego (12%), którą powinien płacić od kwoty 563,70 euro, tj. faktycznej kwoty pobieranej emerytury. X zapytany przez Pana co ma Pan zrobić w tej sytuacji odpisał, że musi Pan dostarczyć certyfikat rezydencji podatkowej w Polsce, aby uniknąć podwójnego opodatkowania. Certyfikat wysłał Pan dzisiaj drogą elektroniczną do X.
W zakresie pobieranej prowizji bankowej wyżej wymieniony X odpowiedział, że nie ma wpływu na wysokość pobieranych prowizji bankowych od współpracujących z tą instytucją banków.
Uzupełnienie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Pana miejsce zamieszkania do celów podatkowych to Polska.
Emeryturę z Hiszpanii otrzymuje Pan z tytułu pracy w sektorze prywatnym.
Na dzień dzisiejszy otrzymuje Pan emeryturę za pośrednictwem polskiego banku B. Emerytura jest obciążona prowizją brytyjskiego Banku A będącego pośrednikiem instytucji wypłacającej (płatnika) emeryturę w Hiszpanii czyli X.
Może Pan otworzyć konto bankowe w Hiszpanii (jako nierezydent podatkowy – obcokrajowiec), wtedy płatnik (…) nie będzie korzystał z usług pośrednika banku A w wyniku czego nie będzie Pan obciążany prowizją bankową od przelewów do polskiego banku B.
Pytania
1.Czy do kosztów uzyskania przychodów z tytułu emerytury hiszpańskiej może Pan zaliczyć koszty zagranicznej prowizji bankowej, w sytuacji gdy otrzymuje Pan emeryturę za pośrednictwem polskiego banku (płatnika)?
2.Czy w sytuacji wypłaty emerytury hiszpańskiej bez pośrednictwa polskiego banku (płatnika) powinien Pan odprowadzać sam zaliczki na podatek dochodowy?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisami Bank B. pobiera 12% zaliczki podatkowej gdy zgodnie z umową z krajem wypłaty świadczenie emerytalne opodatkowane jest w kraju wypłaty. Natomiast zgodnie z interpretacją zawartą w Piśmie z dnia 27 listopada 2014 r. Izby Skarbowej w Warszawie IPPB4/415-804/14-2/JK3, od emerytur i rent nie można odliczać kosztów uzyskania przychodów (potrącana przez bank-pośrednika (…) prowizja w wysokości ok. 5% emerytury pomniejsza zaliczkę w automatyczny sposób, gdyż kwota wpływającej emerytury na konto Banku nie jest tożsama z kwotą uzyskanego z tego tytułu przychodu, tj. kwoty emerytury wypłacanej przez płatnika). Według przytoczonej interpretacji zaliczka od podatku dochodowego powinna być także zapłacona w momencie uzyskania przychodu od kwoty emerytury a nie w innym terminie np. po dwóch miesiącach czy też upływie roku (PIT). Należy podkreślić, że potrącana zaliczka przez Bank B. na poczet podatku dochodowego w Polsce jest w sposób automatyczny zaniżona o mniej więcej 5% poprzez potrącenie prowizji przez pośrednika - bank zagraniczny. Na sytuację tą nie mają wpływu ani płatnicy – X oraz Bank B., ani podatnik totalnie zależny od instytucji państw i obowiązujących w tych państwach systemów rozliczeń finansowych, co pozostaje w bezpośrednim związku z sytuacją i odpowiedzialnością fiskalną podatnika.
1.W przypadku wydania odmiennej interpretacji podatkowej od wskazanej na wstępie (w opisywanym zakresie) proszę wskazać jak podatnik mógłby zaliczyć koszty zagranicznej prowizji bankowej, w sytuacji gdy otrzymuje Pan emeryturę za pośrednictwem polskiego banku.
Pana zdaniem nie może Pan do kosztów uzyskania przychodów z tytułu emerytury hiszpańskiej zaliczyć koszty zagranicznej prowizji bankowej, w sytuacji gdy otrzymuje Pan emeryturę za pośrednictwem polskiego banku (płatnika).
2. Z drugiej strony logicznym i sprawiedliwym rozwiązaniem byłoby założenie przez podatnika konta bankowego w Hiszpanii (jako nierezydenta – obcokrajowca) i pobieranie emerytury bez pośrednictwa polskiego banku B. i banku pośrednika A. (…) związanego umową z X. W takiej sytuacji podatnik powinien mieć możliwość odprowadzać sam zaliczki na podatek dochodowy w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W świetle art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z przedstawionego opisu wynika, że Pana miejscem zamieszkania do celów podatkowych jest Polska. Od 12 kwietnia 2024 roku otrzymuje Pan emeryturę z Hiszpanii z tytułu pracy w sektorze prywatnym.
W związku z otrzymywaniem przez Pana emerytury z Hiszpanii, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała Umowa z dnia 15 listopada 1979 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1982 r. Nr 17 poz. 127).
W myśl art. 18 ww. Umowy:
Stosownie do postanowień ustępu 2 artykułu 19 emerytury i inne świadczenia o podobnym charakterze, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie w związku z jej zatrudnieniem w przeszłości, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.
W konsekwencji emerytura wypłacana Panu jako osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlega opodatkowaniu tylko w Polsce według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 7 ww. ustawy:
Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.
Wątpliwość Pana budzi kwestia czy do kosztów uzyskania przychodów z tytułu emerytury hiszpańskiej może Pan zaliczyć koszty zagranicznej prowizji bankowej, w sytuacji gdy otrzymuje emeryturę za pośrednictwem polskiego banku (płatnika).
Na podstawie art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Koszty zagranicznej prowizji bankowej nie stanowią kosztu uzyskania przychodu z tytułu emerytury hiszpańskiej, gdyż nie są związane z uzyskaniem przez Pana przychodu z emerytury. Emerytura ta przysługuje Panu i jest Pana przychodem niezależnie od poniesienia, bądź nie kosztów prowizji bankowej. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają przy tym w odniesieniu do emerytur żadnych szczególnych regulacji, które nakazywałyby pomniejszenie przychodu uzyskiwanego z tego tytułu o koszty uzyskania przychodów, jak choćby uczyniono to w art. 22 ust. 2 ustawy wobec przychodów ze stosunku służbowego, czy też stosunku pracy.
Zatem prowizja ta nie może być uznana za koszt uzyskania przychodu z emerytury i tym samym pomniejszać ten przychód przy jego opodatkowaniu. Wydatek ten nie przyczynia się do osiągnięcia przychodu, ani nie służy zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła tego przychodu.
Oznacza to zatem, że podstawą do obliczenia należnego podatku w przypadku emerytury jest łączna kwota świadczenia emerytalnego, o której mowa w cytowanym już art. 12 ust. 7 ww. ustawy, a więc w wysokości w jakiej ona Panu przysługuje.
Prowizja bankowa jest związana z obsługą postawionej do dyspozycji emerytury przez bank i stanowi zapłatę za usługę bankową, którą jest obsługa emerytury zagranicznej na Pana indywidualnym rachunku bankowym.
W rozliczeniu emerytury hiszpańskiej nie może Pan uwzględnić kosztów uzyskania przychodu obejmujących zagraniczne prowizje bankowe naliczane zagranicą przez bank.
Zatem Pana stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.
Wątpliwość Pana budzi również kwestia czy w sytuacji wypłaty emerytury hiszpańskiej bez pośrednictwa polskiego banku (płatnika) powinien Pan odprowadzać sam zaliczki na podatek dochodowy.
Stosownie do treści art. 35 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy.
Zatem w sytuacji, gdy emerytura wypłacana jest podatnikowi przez płatnika (bank), to na płatniku ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy.
Stosownie do art. 35 ust. 2 ww. ustawy:
Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.
W myśl art. 35 ust. 3 ww. ustawy:
Podatnik przy odbiorze emerytury lub renty, o której mowa w ust. 2, może wpłacić płatnikowi ustaloną zaliczkę w złotych. Wpłatę tę uznaje się za zaliczkę potrąconą przez płatnika.
Natomiast w sytuacji, gdy emerytura z zagranicy jest otrzymywana bez pośrednictwa płatnika należy mieć na uwadze przepis art. 44 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z emerytur i rent z zagranicy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.
Na podstawie art. 44 ust. 3a tej ustawy:
Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Wobec powyższego, w sytuacji gdy wypłata emerytury hiszpańskiej będzie następowała na Pana rzecz bez pośrednictwa polskiego banku (płatnika) to będzie Pan zobowiązany do samodzielnego odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy na podstawie art. 44 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pana stanowisko w powyższym zakresie również jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji należy wskazać, że wydana została w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację.
Ponadto organ wydający interpretację indywidualną opiera się tylko i wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, nie prowadzi postępowania dowodowego w tym nie analizuje dokumentów dołączonych do wniosku, tj. pism, kopii certyfikatów rezydencji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right