Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.673.2024.2.RK
Określenie stawki ryczałtu - PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 listopada 2024 r. (wpływ 14 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan pozarolniczą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zarządzania projektami informatycznymi dla kontrahentów z branży IT, a także posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”).
Przychody Pana począwszy od 2022 r. podlegały opodatkowaniu według ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli według stawek ryczałtowych. Złożył Pan w tym zakresie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Aktualnie korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, prowadzi Pan ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania.
Usługi, które Pan świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały wg PKWiU 70.22.20.0, jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Pracuje Pan w branży IT, a zakres świadczonych usług dotyczy pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskuje Pan przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku.
Realizuje Pan usługi na rzecz Kontrahenta w oparciu o zawartą umowę o współpracę i zgodnie z jej postanowieniami świadczy Pan następujące usługi:
1.definiowania wraz z kluczowymi interesariuszami planów i harmonogramów projektów,
2.koordynowania i ustalania priorytetów zadań projektowych oraz utrzymywania planów projektowych,
3.dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i uzgodnionej z klientem jakości oraz zamknięcia projektu po jego zakończeniu i udokumentowania wniosków,
4.monitorowania i kontrolowania postępu projektu, przygotowania i realizacji planowanych budżetów projektowych, ustalania priorytetów zadań projektowych oraz zarządzania terminami,
5.prowadzenia spotkań projektowych, sporządzania dokumentacji z projektów oraz raportów prowadzonych działań,
6.współpracy z dostawcami technologii informatycznych oraz klientami wewnętrznymi w celu dostarczenia wymaganych produktów projektowych.
W praktyce Pana działalność polega na zajmowaniu się projektami realizowanymi przez podległych pod Pana nadzór programistów. Przy czym nie wpływa Pan w sposób bezpośredni lub pośredni na kształt, zarys oraz strukturę wytworzonego przez nich oprogramowania.
Nacisk kładziony jest bowiem na świadczenie usługi nadzoru nad jakością i terminowością samego projektu. Co więcej, nie świadczy Pan usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.
Powyższe działania zostały sklasyfikowane zgodnie z poniższym kodem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, tj.: PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Wskazuje Pan, że na Pana wniosek stosownej klasyfikacji w zakresie uznania, że przedmiotowe czynności realizowane w ramach umowy o współpracę stanowią usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, dokonał Główny Urząd Statystyczny, wydając w tym zakresie swoje stanowisko.
Ponadto, nie uzyskał Pan i nie uzyska Pan z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy (tj. 2021) lub będzie wykonywał w roku podatkowym (czyli 2022) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wskazuje Pan również, że zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie będzie przekraczać kwoty 2 000 000 Euro.
Jednocześnie do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.: w ramach prowadzonej działalności nie osiąga Pan i nie będzie osiągał Pan w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; nie wytwarza Pan i nie będzie wytwarzał Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Wskazuje Pan również, że nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Pomiędzy Panem a kontrahentem, z którym ma Pan podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania. Nie jest Pan wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego Kontrahenta na rzecz którego świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, nie pełni Pan również w jego strukturze funkcji zarządczych.
W piśmie z 7 listopada 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że czynności, jakie wykonuje w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 to:
1.definiowanie wraz z kluczowymi interesariuszami planów i harmonogramów projektów:
a)charakter czynności:
·identyfikacja interesariuszy: kluczowym krokiem jest zidentyfikowanie osób oraz grup, które mają wpływ na projekt lub będą jego użytkownikami. Interesariusze mogą obejmować zarząd, klientów, użytkowników końcowych, a także zespoły techniczne,
·zbieranie wymagań: współpraca z interesariuszami pozwala na zebranie i zdefiniowanie ich oczekiwań oraz potrzeb względem rozwiązań informatycznych. To kluczowy etap, który wpływa na dalsze kształtowanie projektu,
·definiowanie celów projektu: na podstawie zebranych informacji ustala się jasne, mierzalne cele, które projekt ma osiągnąć. Umożliwia to skoncentrowanie wysiłków na najważniejszych aspektach;
b)zakres czynności:
·opracowanie planu projektu: tworzenie szczegółowego dokumentu, który obejmuje zakres prac nad rozwiązaniem informatycznym, zasoby, terminy, budżet oraz potencjalne ryzyka. Plan powinien być realistyczny i dostosowany do specyfiki projektu,
·harmonogramowanie: ustalanie kolejności działań, które muszą zostać podjęte w ramach projektu. W tym etapie definiuje się kamienie milowe, etapy oraz czas trwania poszczególnych zadań,
·ustalanie ról i odpowiedzialności w projekcie: jasne przypisanie zadań poszczególnym członkom zespołu projektowego, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami i zapobiega nieporozumieniom,
c)efekty działań:
·przejrzystość i organizacja: starannie zdefiniowane plany i harmonogramy sprzyjają lepszej komunikacji w zespole projektowym oraz z interesariuszami. Przejrzystość w działaniach zwiększa zaufanie i zaangażowanie wszystkich stron,
·zarządzanie ryzykiem: dokładne planowanie pozwala na identyfikację potencjalnych problemów na wczesnym etapie, co umożliwia opracowanie strategii ich minimalizacji,
·monitorowanie postępów: w trakcie realizacji projektu, harmonogramy pozwalają na bieżące śledzenie postępów, co umożliwia wprowadzenie korekt w razie potrzeby,
·dostarczanie wartości: efektem końcowym dobrze zdefiniowanych planów i harmonogramów jest dostarczenie projektu na czas, w ramach ustalonego budżetu oraz zgodnie z oczekiwaniami interesariuszy, co przekłada się na realną wartość dla organizacji;
2.koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych oraz utrzymywanie planów projektowych:
a)charakter czynności:
·koordynacja działań zespołu: ustalenie, które zadania są realizowane równolegle, a które muszą być zakończone przed rozpoczęciem innych. Kluczowe jest efektywne rozdzielenie zadań, aby zespół projektowy mógł działać synchronicznie i dostarczyć zaplanowane rozwiązanie,
·ustalanie priorytetów: określenie, które zadania mają najwyższy priorytet na podstawie ich wpływu na cele projektu, dostępności zasobów oraz terminów. W tym etapie ważne jest uwzględnienie opinii interesariuszy oraz członków zespołu,
·regularne aktualizacje: monitorowanie postępów w realizacji zadań oraz regularne aktualizowanie planów projektowych w celu odzwierciedlenia bieżącej sytuacji,
b)zakres czynności:
·tworzenie i aktualizowanie harmonogramów: regularne przeglądanie i dostosowywanie harmonogramów projektowych w odpowiedzi na zmieniające się okoliczności, takie jak opóźnienia, czy zmiany w zakresie zadań,
·zarządzanie zasobami: ustalanie, jakie zasoby są potrzebne do realizacji priorytetowych zadań i ich efektywne przydzielanie,
·komunikacja z interesariuszami: utrzymywanie otwartej linii komunikacji z interesariuszami w celu informowania ich o postępach, problemach i zmianach w planach projektowych,
c)efekty działań:
·efektywność zespołu projektowego: dobrze koordynowane zadania zwiększają efektywność pracy zespołu, pozwalając na lepsze wykorzystanie czasu i zasobów,
·zarządzanie ryzykiem: ustalanie priorytetów pozwala na szybsze reagowanie na nieprzewidziane problemy, co minimalizuje ryzyko opóźnień i niepowodzeń,
·przejrzystość działań: utrzymywanie aktualnych planów projektowych zapewnia przejrzystość działań, co sprzyja lepszemu zrozumieniu postępów w zespole oraz u interesariuszy,
·dostosowanie do zmieniających się warunków: regularne aktualizacje planów umożliwiają elastyczne dostosowanie się do zmieniających się wymagań i okoliczności, co zwiększa szanse na sukces projektu i dostarczenie rozwiązania informatycznego;
3.dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i uzgodnionej z klientem jakości oraz zamknięcie projektu po jego zakończeniu i udokumentowanie wniosków:
a)charakter czynności:
·zarządzanie dostarczaniem wyników: monitorowanie postępów w realizacji projektu, aby zapewnić, że wszystkie wyniki są dostarczane zgodnie z ustalonymi parametrami - czasem, zakresem, kosztami oraz jakością,
·utrzymywanie jakości: kontrola jakości dostarczanych wyników, aby spełniały wymagania ustalone z klientem. Obejmuje to przegląd oraz akceptację dostarczonych produktów,
·zamknięcie projektu: po zakończeniu wszystkich działań projektowych, następuje formalne zamknięcie projektu, które obejmuje analizę jego wyników, wydanie rozwiązania informatycznego dla klienta oraz podsumowanie doświadczeń,
b)zakres czynności:
·finalizacja wyników: upewnienie się, że wszystkie elementy projektu zostały zakończone i są zgodne z wymaganiami. Obejmuje to przekazanie wyników klientowi oraz ich akceptację,
·dokumentowanie wniosków: opracowanie raportu końcowego, który zawiera analizę realizacji projektu, wnioski dotyczące efektywności procesów oraz nauki wyciągnięte z jego przebiegu,
·ocena sukcesu projektu: analiza, czy projekt został zrealizowany w zgodzie z ustalonymi celami, co obejmuje ocenę wydajności zespołu, zarządzania ryzykiem oraz spełnienia oczekiwań interesariuszy,
c)efekty działań:
·zadowolenie klienta: dostarczenie wyników zgodnych z wymaganiami klienta zwiększa jego zadowolenie oraz lojalność, co może prowadzić do dalszej współpracy,
·efektywność procesów: dokumentacja wniosków i doświadczeń zdobytych podczas projektu pozwala na identyfikację obszarów do poprawy w przyszłych projektach, co zwiększa ogólną efektywność działania organizacji,
·transparentność: formalne zamknięcie projektu oraz dokumentacja wyników (wniosków po realizacji projektu) sprzyjają przejrzystości procesów w organizacji, co ułatwia przyszłe audyty i analizy,
·zarządzanie wiedzą: zgromadzone wnioski i doświadczenia stanowią cenną bazę wiedzy, która może być wykorzystywana w przyszłych projektach, co pozwala na unikanie powtarzania błędów oraz wdrażanie sprawdzonych praktyk;
4.monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych, ustalanie priorytetów zadań projektowych oraz zarządzanie terminami:
a)charakter czynności:
·monitorowanie postępu projektu: regularne śledzenie wykonania zadań w odniesieniu do harmonogramu, w celu identyfikacji ewentualnych opóźnień lub problemów. Obejmuje to analizę statusu poszczególnych działań oraz ocenę zgodności z planem,
·kontrolowanie budżetu: ścisłe zarządzanie kosztami projektu, aby zapewnić, że wydatki nie przekraczają ustalonego budżetu. Wymaga to regularnego przeglądu kosztów, prognozowania przyszłych wydatków oraz wprowadzania korekt w razie potrzeby,
·ustalanie priorytetów zadań: określenie, które zadania mają kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu, co pozwala na efektywne alokowanie zasobów oraz koncentrację na najważniejszych działaniach,
·zarządzanie terminami: planowanie i monitorowanie terminów realizacji zadań, aby zapewnić, że projekt jest realizowany zgodnie z ustalonym harmonogramem. Wymaga to elastyczności i umiejętności szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności,
b)zakres czynności:
·tworzenie raportów postępu: regularne przygotowywanie raportów, które przedstawiają aktualny status projektu, wykonane zadania, a także zidentyfikowane ryzyka i problemy,
·analiza odchyleń: w przypadku wystąpienia odchyleń od planu, konieczna jest analiza przyczyn oraz opracowanie działań naprawczych, które pomogą przywrócić projekt na właściwe tory,
·regularne spotkania zespołu projektowego: organizowanie spotkań zespołowych w celu omówienia postępów, priorytetów oraz ewentualnych problemów, co sprzyja lepszej komunikacji i współpracy,
c)efekty działań:
·terminowość realizacji: skuteczne monitorowanie i zarządzanie terminami pozwala na realizację projektu w ustalonym czasie, co zwiększa satysfakcję klienta i poprawia reputację organizacji,
·kontrola kosztów: regularne monitorowanie budżetu zapobiega przekroczeniu kosztów, co pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i zwiększa efektywność finansową projektu,
·zwiększona efektywność zespołu projektowego: ustalanie priorytetów zadań oraz regularna komunikacja w zespole sprzyjają lepszej organizacji pracy, co prowadzi do wyższej wydajności i lepszego zaangażowania członków zespołu,
·zarządzanie ryzykiem: monitorowanie postępu oraz analiza odchyleń pozwala na szybkie identyfikowanie problemów, co umożliwia wdrażanie działań zapobiegawczych i minimalizowanie ryzyka;
5.prowadzenie spotkań projektowych, sporządzanie dokumentacji z projektów oraz raportów prowadzonych działań:
a)charakter czynności:
·prowadzenie spotkań projektowych: organizacja i moderowanie spotkań, które mają na celu omówienie postępów projektu, rozwiązywanie problemów oraz podejmowanie decyzji. Spotkania te mogą mieć różne formaty, w tym regularne przeglądy statusu, sesje planistyczne, czy spotkania ad-hoc,
·sporządzanie dokumentacji projektowej: tworzenie i aktualizowanie dokumentacji, która dokumentuje przebieg projektu, ustalenia, zmiany, a także wyniki. Dokumentacja jest kluczowa dla zapewnienia przejrzystości i ścisłej współpracy w zespole projektowym,
·przygotowywanie raportów; opracowywanie raportów, które podsumowują wykonane działania, osiągnięte cele oraz zidentyfikowane problemy i ryzyka. Raporty mogą być kierowane do zespołu projektowego, interesariuszy lub kierownictwa,
b)zakres czynności:
·planowanie spotkań projektowych: ustalanie terminów, miejsc oraz agendy spotkań, aby maksymalnie wykorzystać czas uczestników. Ważne jest, aby spotkania były dobrze zorganizowane i miały jasno określony cel,
·zbieranie i dystrybucja materiałów: przed spotkaniem przygotowuje niezbędne materiały, takie jak prezentacje, raporty, czy analizy, aby uczestnicy mogli się z nimi zapoznać (również przed spotkaniem),
·dokumentowanie ustaleń: sporządzanie protokołów ze spotkań, które zawierają kluczowe ustalenia, zadania do wykonania oraz terminy. Protokół powinien być dystrybuowany do wszystkich uczestników po spotkaniu,
·przygotowanie raportów postępu: regularne tworzenie raportów, które zawierają aktualny stan projektu, realizację zadań, identyfikowane ryzyka oraz działania podjęte w odpowiedzi na te ryzyka,
c)efekty działań:
·poprawa komunikacji: regularne spotkania i dobrze przygotowana dokumentacja sprzyjają lepszej komunikacji w zespole projektowym, co prowadzi do większej efektywności, realizacji zadań związanych z dostarczaniem rozwiązań (informatycznych) i zaangażowania,
·zwiększona przejrzystość: sporządzona dokumentacja i raporty pozwalają na lepsze zrozumienie postępów projektu przez wszystkich interesariuszy, co zwiększa ich zaufanie i zaangażowanie,
·skuteczne zarządzanie wiedzą: dobrze zorganizowana dokumentacja umożliwia gromadzenie wiedzy na temat projektu, co ułatwia przyszłe analizy oraz może być użyteczne w kolejnych projektach,
·podejmowanie lepszych decyzji: raporty zawierające kluczowe informacje o postępach i ryzykach pozwalają na podejmowanie bardziej świadomych decyzji przez kierownictwo oraz zespół projektowy;
6.współpraca z dostawcami technologii informatycznych oraz klientami wewnętrznymi w celu dostarczenia wymaganych produktów projektowych:
a)charakter czynności:
·współpraca z dostawcami: nawiązywanie i utrzymywanie relacji z dostawcami technologii informatycznych, co obejmuje negocjacje warunków współpracy, zamówienia, a także monitorowanie jakości dostarczanych produktów i usług,
·komunikacja z klientami wewnętrznymi: utrzymywanie otwartej komunikacji z różnymi działami w organizacji (np. działem sprzedaży, marketingu) w celu zrozumienia ich potrzeb i wymagań związanych z projektami,
·koordynacja działań: koordynowanie współpracy między dostawcami a klientami wewnętrznymi, aby zapewnić, że wymagane produkty są dostarczane zgodnie z ustalonymi specyfikacjami, harmonogramami i budżetami,
b)zakres czynności:
·zbieranie wymagań: praca z klientami wewnętrznymi w celu dokładnego zdefiniowania ich potrzeb oraz oczekiwań dotyczących produktów projektowych, co pozwala na skuteczniejsze dobieranie dostawców,
·negocjacje z dostawcami: prowadzenie negocjacji dotyczących cen, warunków dostawy oraz poziomu wsparcia technicznego, aby zapewnić najlepsze możliwe warunki dla organizacji,
·monitorowanie realizacji dostaw: regularne sprawdzanie postępów w realizacji zamówień, aby upewnić się, że dostarczane produkty spełniają oczekiwania zarówno techniczne, jak i jakościowe,
·zarządzanie oczekiwaniami: utrzymywanie bieżącego kontaktu z klientami wewnętrznymi, informowanie ich o postępach oraz ewentualnych problemach związanych z dostawami, co sprzyja budowaniu zaufania,
c)efekty działań:
·zwiększona jakość produktów: ścisła współpraca z dostawcami oraz dokładne określenie wymagań prowadzą do wyższej jakości dostarczanych produktów, co przekłada się na lepsze wyniki projektów,
·efektywność procesów: dobrze zorganizowana współpraca oraz koordynacja działań między dostawcami a klientami wewnętrznymi sprzyjają sprawniejszemu procesowi realizacji projektów,
·zadowolenie klientów wewnętrznych: regularna komunikacja i dostosowywanie się do ich potrzeb zwiększa satysfakcję klientów wewnętrznych, co może prowadzić do lepszej współpracy w przyszłości,
·budowanie długoterminowych relacji: efektywna współpraca z dostawcami i klientami wewnętrznymi sprzyja budowaniu długoterminowych relacji, co jest korzystne zarówno dla organizacji, jak i dla dostawców.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego i dokonanego uzupełnienia wniosku, przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 - podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (sformułowane we wniosku i jego uzupełnieniu)
Stoi Pan na stanowisku, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz dokonanego uzupełnienia wniosku, przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 - podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy wskazuje, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Jednocześnie, jak wskazuje art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie natomiast do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Wskazuje Pan zatem, że stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a, ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej spółką. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Zwraca Pan również uwagę na fakt, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. artykułem - opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W ww. artykule zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak jak Pan wskazał nie świadczy Pan żadnych usług wskazanych w art. 8 powyższej ustawy.
Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1 -4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej dokonuje sam podatnik.
Mając na uwadze powyższe, stoi Pan na stanowisku, że świadczone przez Pana usługi, które dotyczą m.in.:
1.definiowania wraz z kluczowymi interesariuszami planów i harmonogramów projektów,
2.koordynowania i ustalania priorytetów zadań projektowych oraz utrzymywanie planów projektowych,
3.dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i uzgodnionej z klientem jakości oraz zamknięcie projektu po jego zakończeniu i udokumentowania wniosków,
4.monitorowania i kontrolowania postępu projektu, przygotowania i realizacji planowanych budżetów projektowych, ustalanie priorytetów zadań projektowych oraz zarządzanie terminami,
5.prowadzenia spotkań projektowych, sporządzania dokumentacji z projektów oraz raportów prowadzonych działań,
6.współpracy z dostawcami technologii informatycznych oraz klientami wewnętrznymi w celu dostarczenia wymaganych produktów projektowych,
- mieszczą się w zakresie usług związanych z zarządzaniem projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, a zatem przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 mogą od 2022 r. być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego, wskazać należy, że:
·prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;
·przedmiotem Pana działalności gospodarczej są usługi związane z zarządzaniem projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”;
·nie świadczy Pan żadnych usług wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby prawo do wyboru ryczałtu;
·przychody Pana osiągnięte w 2021 r. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro;
·w 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, działalność Pana, należy uznać za działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, Pana przychód z działalności usługowej, sklasyfikowanej zgodnie z PKWiU 70.22.20.0, jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” może być opodatkowany w 2022 r. oraz w latach następnych w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) tj.: kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Z opisu sprawy wynika, że usługi, które Pan świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane są wg PKWiU 70.22.20.0, jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Realizuje Pan usługi na rzecz Kontrahenta w oparciu o zawartą umowę o współpracę, które polegają na:
1.definiowaniu wraz z kluczowymi interesariuszami planów i harmonogramów projektów,
2.koordynowaniu i ustalaniu priorytetów zadań projektowych oraz utrzymywaniu planów projektowych,
3.dostarczaniu wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i uzgodnionej z klientem jakości oraz zamknięciu projektu po jego zakończeniu i udokumentowaniu wniosków,
4.monitorowaniu i kontrolowaniu postępu projektu, przygotowaniu i realizacji planowanych budżetów projektowych, ustalaniu priorytetów zadań projektowych oraz zarządzaniu terminami,
5.prowadzeniu spotkań projektowych, sporządzaniu dokumentacji z projektów oraz raportów prowadzonych działań,
6.współpracy z dostawcami technologii informatycznych oraz klientami wewnętrznymi w celu dostarczenia wymaganych produktów projektowych.
Wskazał Pan też, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przychody z tytułu świadczonych usług wskazanych w opisie sprawy, sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu ryczałtem wg 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right