Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.167.2024.2.PP
Określenie właściwej stawki ryczałtu dla usług określonych pod symbolem PKWiU 62.02.20.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu dla przychodu z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWIU 62.02.20.0. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwania pismem z 16 października 2024 r. (wpływ 16 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od początku maja 2024 prowadzi Pani jednoosobową działalność (…) oraz świadczy usługę na rzecz firmy (…). Usługa obejmuje poniższy zakres obowiązków (opisane w umowie) w dziedzinie analizy danych dla klienta który prowadzi strony internetowe oraz działania marketingowe:
a) zbieranie, analiza i przetwarzanie danych marketingowo-sprzedażowych z różnych źródeł, takich jak (...) itp.,
b) agregacja i prezentacja danych związanych z kampaniami marketingowymi z użyciem takich narzędzi jak (...) (tworzenie dashboardów),
c) przetwarzanie danych niezbędne do poprawnej ich prezentacji za pomocą narzędzi i technologii takich jak (...),
d) monitorowanie i prezentacja wyników biznesowi na bieżąco, wskazywanie obszarów do optymalizacji, identyfikacja słabo performujących produktów i kampanii,
e) efektywna współpraca z zespołami marketingowym i biznesowym w celu wyciągania adekwatnych wniosków i udzielanie rekomendacji na podstawie analizowanych danych,
f) udział w spotkaniach oraz prowadzenie komunikacji niezbędnej do właściwej analizy danych.
Niemniej, usługa także obejmuje:
- tworzenie procesów przesyłania danych z źródeł do bazy danych (która jest także przez Panią utrzymywana) w SQL za pośrednictwem pisania kodu w programie Python oraz innych procesów,
- testowanie funkcji wprowadzanych na strony internetowe oraz ich poprawne wysyłanie danych do baz typu (...) przy ścisłej pracy z deweloperami,
- identyfikacja optymalizacji użytkowania stron internetowych poprzez analizę danych oraz proponowaniu nowych rozwiązań w tej kwestii automatyzacja raportów biznesowych dla innych działów w firmie.
Usługa nie obejmuje poniższych zakresów: określenia polityki działania firmy, określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa, organizacji prawnej, usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja, rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania, opracowywania raportów kierowniczych i kontrola, planów przekształcenia firmy, kontroli form i metod kierowania, opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków, pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).
Przy początku działalności, od razu złożyła Pani do GUS w celu nadania kodu PKWIU 2015 do określenia stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, złożyła wyłącznie na podstawie punktów zawartych w umowie. W międzyczasie skonsultowała się Pani również z doradcą podatkowym i kierowała się kodem PKD 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz odpowiednią stawką ryczałtu 12%. W odpowiedzi z GUS dnia (...) 2024 otrzymała Pani klasyfikację PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”, w związku z czym odpowiedni ryczałt wynosi 15%.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy.
Zadane pytanie dotyczy usług świadczonych od maja 2024 r. oraz w latach kolejnych.
Pierwszy dochód osiągnęła Pani w maju 2024 r.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożyła Pani do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego (w tym za pośrednictwem CEiDG) w dniu 7 kwietnia 2024 r.
Oprócz prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności, w przypadku kiedy przychód byłby opodatkowany różnymi stawkami. Prowadzona przez Panią dokumentacja ma formę ewidencji.
Ponosi Pani odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych.
Usługi, o których mowa we wniosku nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zleceniodawcę.
Ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Prowadzona działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Aktualnie uzyskuje Pani oraz będzie dalej uzyskiwać przychody ze świadczenia usług z kodem PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Nie uzyskuje (uzyska) Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Aktualnie nie świadczy Pani usług związanych z doradztwem strategicznym, związanych z kodami PKWiU 70.22.11.0 ani 70.22.22.0.
Usługi stanowiące przedmiot złożonego wniosku, które świadczę sklasyfikowane są jako PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Usługi są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz kontrahenta, które obejmowało wszystkie opisane we wniosku usługi.
Głównym celem umowy pomiędzy mną a kontrahentem były poniższe usługi:
- zbieranie, analizę i przetwarzanie danych marketingowo-sprzedażowych z różnych źródeł, takich jak (...) itp.;
- agregację i prezentację danych związanych z kampaniami z użyciem takich narzędzi jak (...);
- przetwarzanie danych niezbędne do poprawnej ich prezentacji za pomocą, narzędzi i technologii takich jak (...);
- monitorowanie i prezentację wyników biznesowi na bieżąco, wskazywanie obszarów do optymalizacji;
- identyfikacja słabo performujących produktów i kampanii;
- efektywna, współpracę z zespołami marketingowym i biznesowym w celu wyciągania adekwatnych wniosków i udzielanie rekomendacji na podstawie analizowanych danych;
- udział w spotkaniach oraz prowadzenie komunikacji niezbędnej do właściwej analizy danych.
Sklasyfikowane świadczenie usług: PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.
Umowa z kontrahentem określa jedną, stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług (niezależnie od charakteru realizowanych w tym czasie zadań).
Pani przychód z tytułu powadzonej działalności gospodarczej, w okresie którego dotyczy wniosek, nie przekroczył limitu 2 000 000 euro.
Do działalności, którą Pani prowadzi, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Działalność będzie prowadzona na dotychczasowych zasadach w kolejnych latach.
Pytanie
Czy, biorąc pod uwagę informatyczną specyfikę świadczonych usług, na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przysługiwałaby w tym wypadku stawka ryczałtu 12%?
Pani stanowisko w sprawie
Stwierdzenie zawarte w opinii GUS, w Pani ocenie, nie odzwierciedla w pełni charakteru świadczonych przez Panią usług. W momencie składania dokumentów do GUS, dopiero rozpoczynała Pani świadczenie opisywanych usług i dysponowała jedynie ogólnymi informacjami zawartymi w umowie. Pani usługi ściśle współpracują z programistami tworzącymi strony internetowe, a ich istotnym elementem jest analiza oraz optymalizacja funkcji wprowadzanych na stronach (np. lokalizacja przycisków). Na podstawie zebranych oraz przetworzonych danych dokonywana jest ocena skuteczności tych funkcji oraz proponowane są optymalizacje. Ponadto, niektóre aspekty usługi mają charakter bardziej strategiczny (m.in. tworzenie raportów, prezentacja wyników strony internetowej), które były opisane powyżej w fakcie zaistniałym.
Dodatkowo, biorąc pod uwagę usługi które były głównym celem umowy pomiędzy Panią a kontrahentem - ważne jest aby doprecyzować znaczenie „danych marketingowo-sprzedażowych". W tej kwestii świadczonych usług, główne dane do analiz są pozyskiwane z programu (...) który monitoruje ruch oraz zachowanie użytkowników na stronach internetowych danego klienta. W związku z tym, główne dane obejmują pozyskiwany ruch oraz sesje na stronie internetowej, w tym zachowanie użytkowników na stronach internetowych.
Inne (dodatkowe) dane wspomniane w umowie pochodzą z programów, na których są tworzone strony internetowe klientów (...), które również zawierają dane sprzedażowe oraz marketingowych (...). Dane z programów sprzedażowych oraz marketingowych nie są używane przez Panią, aby proponować strategie ani doradztwo biznesowe względem wzrostu sprzedaży. Głównie prowadzi Pani automatyzacje i raporty tych danych dla innych zespołów (marketingowo-biznesowych) poprzez Python oraz SQL (programy do przetwarzania, zbierania oraz analizy danych).
Z uwagi na specyfikę usług, trudno jest jednoznacznie zakwalifikować pod PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem ponieważ nie stanowi to główną, część świadczonych usług”.
Uważa Pani, że kod PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” bardziej adekwatnie opisuje rodzaj świadczonych usług. W związku z tym uważa Pani, że zastosowanie ryczałtowej stawki 12% jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy wynika, że od początku maja 2024 prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy Pani usługę na rzecz firmy (…). Usługa obejmuje poniższy zakres obowiązków (opisane w umowie) w dziedzinie analizy danych dla klienta, który prowadzi strony internetowe oraz działania marketingowe:
a) zbieranie, analiza i przetwarzanie danych marketingowo-sprzedażowych z różnych źródeł, takich jak (...) itp.
b) agregacja i prezentacja danych związanych z kampaniami marketingowymi z użyciem takich narzędzi jak (...) (tworzenie dashboardów),
c) przetwarzanie danych niezbędne do poprawnej ich prezentacji za pomocą narzędzi i technologii takich jak (...),
d) monitorowanie i prezentacja wyników biznesowi na bieżąco, wskazywanie obszarów do optymalizacji, identyfikacja słabo performujących produktów i kampanii,
e) efektywna współpraca z zespołami marketingowym i biznesowym w celu wyciągania adekwatnych wniosków i udzielanie rekomendacji na podstawie analizowanych danych,
f) udział w spotkaniach oraz prowadzenie komunikacji niezbędnej do właściwej analizy danych. Ponadto, usługa obejmuje: tworzenie procesów przesyłania danych z źródeł do bazy danych (która jest także przeze mnie także utrzymywana) w SQL za pośrednictwem pisania kodu w programie Python oraz innych procesów, testowanie funkcji wprowadzanych na strony internetowe oraz ich poprawne wysyłanie danych do baz typu (...) przy ścisłej pracy z deweloperami Identyfikacja optymalizacji użytkowania stron internetowych poprzez analizę danych oraz proponowaniu nowych rozwiązań w tej kwestii.
Automatyzacja raportów biznesowych dla innych działów w firmie. Usługa nie obejmuje: określenia polityki działania firmy, określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa organizacji prawnej usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja, rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania, opracowywania raportów kierowniczych i kontrola, planów przekształcenia firmy, kontroli form i metod kierowania, opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków, pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).
Przedmiotem Pani zapytania są usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.20.0.
W tym miejscu należy podkreślić, że objaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki” zawierają następującą charakterystykę klasy 62.02.
W klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta nie obejmuje:
- usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1;
- usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
W klasie PKWiU 62.02 znajdują się następujące pozycje:
- 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,
- 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,
- 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS grupowanie 62.02.20.0 obejmuje:
usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
- systemy zabezpieczające.
Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia, czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (....) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku należy stwierdzić, że skoro usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 62.02.20.0, są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz kontrahenta, to przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia wskazanych usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja ta dotyczy wyłącznie stawki ryczałtu dla usług mieszczących się grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 i, nie rozstrzyga natomiast innych kwestii związanych z opisanym stanem faktycznym, w szczególności prawidłowości określenia źródła przychodu.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).