Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.171.2024.2.AS

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 października 2024 r. (data wpływu 14 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce (ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2009 r., która jest obecnie opodatkowana na zasadach ogólnych, tj. skalą podatkową (12%/32%) zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647, ze zm., dalej: PIT).

Wnioskodawca planuje w kolejnym roku podatkowym wybrać opodatkowanie na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i po jego wyborze będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W ramach opodatkowania ryczałtem, Wnioskodawca zamierza świadczyć następujący zakres usług:

  • Doradztwo przy projektowaniu stoisk - wsparcie wystawców w opracowywaniu koncepcji stoisk, uwzględniając indywidualne potrzeby techniczne i estetyczne. Zdaniem Wnioskodawcy, usługa ta kwalifikuje się do grupowania PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
  • Tworzenie i aktualizacja specyfikacji projektowych - współpraca z klientami przy tworzeniu i aktualizowaniu wymagań dotyczących projektów targowych. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
  • Rejestr zadań projektowych - monitorowanie i dokumentowanie zadań związanych z projektem, mające na celu kontrolę postępów prac w ramach przygotowań do targów. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
  • Przygotowanie dokumentacji projektowej - sporządzanie dokumentów niezbędnych do realizacji projektu, takich jak regulaminy i wytyczne. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
  • Opracowywanie harmonogramu projektu - pomoc w tworzeniu harmonogramów dotyczących przygotowań do wydarzeń. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
  • Monitorowanie realizacji harmonogramu - nadzorowanie postępów prac zgodnie z założonym planem. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
  • Raportowanie postępów projektu - informowanie klienta o postępach w realizacji projektu. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
  • Uczestnictwo w spotkaniach projektowych - reprezentowanie zespołu projektowego na spotkaniach z klientami. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
  • Nadzór nad zespołem projektowym - koordynacja pracy zespołu odpowiedzialnego za realizację projektu. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 -Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
  • Rozwiązywanie problemów projektowych - wspieranie zespołu w rozwiązywaniu problemów i przeszkód pojawiających się podczas realizacji projektu. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
  • Tworzenie procesów organizacyjnych - opracowywanie procesów zwiększających efektywność realizacji projektów. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

(dalej razem: Usługa).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyżej wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach PKWiU 74.90.19.0 oraz 70.22.20.0 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), bowiem nie obejmują one bezpośredniego operacyjnego zarządzania wydarzeniem, tylko koncentrują się na zarządzaniu projektem, nie uwzględniając jego fizycznej realizacji organizacji.

Wnioskodawca w obecnym roku nie uzyskał i nie uzyska przychodów z działalności w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, a także nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wnioskodawca nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, a także nie osiąga i nie planuje osiągać w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza i nie planuje wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Działalność Wnioskodawcy spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca ponosi ryzyko odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług wymienionych we wniosku.

Czynności wymienione we wniosku nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego. Jeśli chodzi o miejsce i czas to: w przypadku czynności przygotowujących realizację projektu/wydarzenia (Targi) ani czas ani miejsce wykonania poszczególnych operacji nie są wyznaczone. Określone natomiast z góry są miejsce i czas realizacji wydarzenia i czynności nadzoru nad jego realizacją.

Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z ww. działalnością.

Będzie to kompleksowe (złożone) świadczenie, które obejmie wszystkie opisane we wniosku usługi.

Głównym celem umowy będą świadczenia obejmujące:

  • tworzenie i aktualizacja specyfikacji projektowych - współpraca z klientami przy tworzeniu i aktualizowaniu wymagań dotyczących projektów targowych;
  • rejestr zadań projektowych - monitorowanie i dokumentowanie zadań związanych z projektem, mające na celu kontrolę postępów prac w ramach przygotowań do targów;
  • opracowywanie harmonogramu projektu - pomoc w tworzeniu harmonogramów dotyczących przygotowań do wydarzeń;
  • monitorowanie realizacji harmonogramu - nadzorowanie postępów prac zgodnie z założonym planem;
  • raportowanie postępów projektu - informowanie klienta o postępach w realizacji projektu;
  • uczestnictwo w spotkaniach projektowych - reprezentowanie zespołu projektowego na spotkaniach z klientami;
  • nadzór nad zespołem projektowym - koordynacja pracy zespołu odpowiedzialnego za realizację projektu;
  • rozwiązywanie problemów projektowych - wspieranie zespołu w rozwiązywaniu problemów i przeszkód pojawiających się podczas realizacji projektu;
  • tworzenie procesów organizacyjnych - opracowywanie procesów zwiększających efektywność realizacji projektów,

które według Wnioskodawcy kwalifikują się do usługi mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), tj.- Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Umowa z Kontrahentami będzie rozliczana ryczałtowo (w miesięcznych okresach rozliczeniowych), bez wyszczególniania różnych stawek wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług.

Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej. Wnioskodawca nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Wnioskodawca nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów.

Wnioskodawca nie podejmuje działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka.

Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie będą miały do niego zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług jako tłumacz, adwokat, notariusz, radca prawny, biegły rewident, księgowy, agent ubezpieczeniowy, agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające, broker reasekuracyjny, broker ubezpieczeniowy, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, makler papierów wartościowych, doradca inwestycyjny, agent firm inwestycyjnych oraz rzecznik patentowy. W związku z powyższym usługi nie będą świadczone w ramach wolnego zawodu, wg. zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach opodatkowania ryczałtem, Wnioskodawca zamierza świadczyć następujący zakres usług:

  • doradztwo przy projektowaniu stoisk - wsparcie wystawców w opracowywaniu koncepcji stoisk, uwzględniając indywidualne potrzeby techniczne i estetyczne. Zdaniem Wnioskodawcy, usługa ta kwalifikuje się do grupowania PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • tworzenie i aktualizacja specyfikacji projektowych - współpraca z klientami przy tworzeniu i aktualizowaniu wymagań dotyczących projektów targowych. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • rejestr zadań projektowych - monitorowanie i dokumentowanie zadań związanych z projektem, mające na celu kontrolę postępów prac w ramach przygotowań do targów. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • przygotowanie dokumentacji projektowej - sporządzanie dokumentów niezbędnych do realizacji projektu, takich jak regulaminy i wytyczne. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzieindziej niesklasyfikowane;
  • opracowywanie harmonogramu projektu - pomoc w tworzeniu harmonogramów dotyczących przygotowań do wydarzeń. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • monitorowanie realizacji harmonogramu - nadzorowanie postępów prac zgodnie z założonym planem. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • raportowanie postępów projektu - informowanie klienta o postępach w realizacji projektu. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • uczestnictwo w spotkaniach projektowych - reprezentowanie zespołu projektowego na spotkaniach z klientami. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • nadzór nad zespołem projektowym - koordynacja pracy zespołu odpowiedzialnego za realizację projektu. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • rozwiązywanie problemów projektowych - wspieranie zespołu w rozwiązywaniu problemów i przeszkód pojawiających się podczas realizacji projektu. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • tworzenie procesów organizacyjnych - opracowywanie procesów zwiększających efektywność realizacji projektów. Zdaniem Wnioskodawcy, ta usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

(dalej razem: Usługa).

Poza powyższymi Usługami Wnioskodawca nie zamierza świadczyć, żadnych innych usług.

Klientami Wnioskodawcy mogą być różne podmioty. Wnioskodawca nie może wykluczyć, że w przyszłości jego klientami będą podmioty, w których Wnioskodawca jest lub będzie wspólnikiem bądź członkiem zarządu, lecz zakres świadczonych usług (w ramach działalności gospodarczej) nie będzie się pokrywać z działalnością zarządu tj. reprezentacją i prowadzeniem spraw spółki (art. 204 KSH), gdyż dotyczy on tylko i wyłącznie działalności operacyjnej.

Jednak, na obecnym etapie szczegółowe określenie zakresu obowiązków w tych spółkach jest trudne i może podlegać zmianom.

Wnioskodawca podkreśla, że w opisie stanu faktycznego wyraźnie wskazał, iż nie będzie uzyskiwał przychodów ze sprzedaży towarów handlowych, wyrobów ani ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wnioskodawca nie widzi w ustawie innych warunków odnoszących się do zakresu działania spółki lub spółek.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie swojej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w kolejnym roku podatkowym, jeżeli złoży oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem (do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód ?

2.Czy przychód uzyskany z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi, o której mowa w opisie zagadnienia przyszłego, może zostać opodatkowany stawką 8,5% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

3.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 2 jest negatywna, to jaką stawką ryczałtu należy opodatkować świadczone Usługi?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie swojej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w kolejnym roku podatkowym, jeżeli złoży oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem (do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód.

Ad 2

Przychód uzyskany z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi, o której mowa w opisie zagadnienia przyszłego, może zostać opodatkowany stawką 8,5% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej: Ryczałt): osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką" (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 2 Ryczałtu:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ryczałtu, oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast, stosownie do art. 9 ust. 3 Ryczałtu, w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Okoliczności, których wystąpienie powoduje, że podatnik nie może dokonać wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub traci prawo do dalszego stosowania tej formy opodatkowania wymienione są w art. 8 Ryczałtu.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ryczałtu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach

Stosownie do art. 8 ust. 2:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3)Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jeżeli żadna z wymienionych powyżej okoliczności wyłączających możliwość korzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie występuje, możliwe jest opłacanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, żadna z przesłanek wskazanych powyżej nie ma zastosowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Rodzaje działalności zostały kreślone w art. 12 Ryczałtu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ryczałtu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu pragnę wyjaśnić, że ilekroć w Ryczałcie używane jest oznaczenie "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - zgodnie z art. 4 ust. 4 Ryczałtu. Oznaczenie "ex" odnosi się jedynie do wybranych usług z danego grupowania. Dopisek "ex" przy konkretnym symbolu statystycznym służy zawężeniu stosowania przepisu tylko do usług w danym grupowaniu.

Zgodnie z Ryczałtem, określenie "działalność usługowa" odnosi się do pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 oraz późniejsze zmiany), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ryczałtu, dotyczącego usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), pragnę podkreślić, że oznaczenie "ex" wskazuje, iż w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi doradztwa związanego z zarządzaniem, a pozostałe usługi w tym grupowaniu są opodatkowane stawką 8,5%. Warto zaznaczyć, że inne usługi, które są klasyfikowane w ramach grupowania 70, nie zostały uwzględnione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ryczałtu.

Zgodnie z przepisami Ryczałtu, opodatkowaniu stawką 15% podlegają usługi zaklasyfikowane do kategorii 70.22.1 - usługi doradztwa związanego z zarządzaniem, obejmujące podkategorie i pozycje zawarte w tej klasyfikacji, z wyłączeniem usług doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane są pozostałe usługi wymienione w Dziale 70, które nie są związane z usługami firm centralnych (head offices)" ani "usługami doradztwa związanego z zarządzaniem", takie jak klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, oraz kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zatem, stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Należy również wskazać, że usługi klasyfikowane w ramach PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wykluczają się z usługami znajdującymi się w grupowaniu 70.22.1. Są to usługi innego rodzaju, których nie można łączyć, szczególnie przy stosowaniu odpowiednich stawek ryczałtu.

Podsumowując, świadczona przez Wnioskodawcę kompleksowa usługa, szczegółowo opisana w stanie faktycznym, a sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych - może być opodatkowana stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ryczałtu.

Dodatkowo, usługi wymienione w pozostałych punktach, które nie kwalifikują się do PKWiU 70.22.20.0, można zakwalifikować jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone kodem PKWiU 74.90.19.0.

W rozumieniu Ryczałtu, usługi te nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki. Biorąc pod uwagę przytoczony opis, należy zauważyć, że te usługi nie mają charakteru marketingowego. Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem, usługi te obejmują nadzór, kontrolę i koordynację poszczególnych etapów działalności przedsiębiorstwa oraz prowadzenie projektów i doradztwo wymagające specjalistycznej wiedzy w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Uwzględniając przytoczone wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego, stawką właściwą dla opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej, zgodnie z PKWiU 74.90.19.0, będzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%. Należy również zauważyć, że przepisy Ryczałtu nie przewidują wyłączenia dla usług, które będą świadczone w zakresie doradztwa naukowego. Dlatego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ryczałtu, usługi te podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) źródłem przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2009 r., która jest obecnie opodatkowana na zasadach ogólnych. Jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce. Planuje Pan w kolejnym roku podatkowym wybrać opodatkowanie na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i po jego wyborze będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Pana zdaniem, nie będą miały do Pana zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wskazuje Pan, że obecnym roku nie uzyskał i nie uzyska przychodów z działalności w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Złoży w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w opisanych okolicznościach będzie Pan miał w kolejnym roku podatkowym możliwość opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że – jak Pan wskazał – złoży w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym stanowisko Pana w zakresie możliwość opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uznano za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii stawki ryczałtu dla opisanej działalności wskazać należy co następuje.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczeń dokonywanych w ramach tej działalności. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

- działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

  • klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

  • klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W opisie sprawy wskazał Pan, że Pana działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach opodatkowania ryczałtem zamierza Pan świadczyć następujący zakres usług:

  • doradztwo przy projektowaniu stoisk - usługa ta kwalifikuje się do grupowania PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • tworzenie i aktualizacja specyfikacji projektowych - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • rejestr zadań projektowych - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • przygotowanie dokumentacji projektowej - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzieindziej niesklasyfikowane;
  • opracowywanie harmonogramu projektu - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • monitorowanie realizacji harmonogramu - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • raportowanie postępów projektu - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • uczestnictwo w spotkaniach projektowych - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • nadzór nad zespołem projektowym - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • rozwiązywanie problemów projektowych - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
  • tworzenie procesów organizacyjnych - usługa kwalifikuje się do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Jednocześnie, ocena stanowiska w zakresie pytania nr 3 - stała się bezprzedmiotowa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto wskazuję, że nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana symbolu PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), alb
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00