Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.105.2024.3.WS

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą dodatkowych świadczeń pieniężnych na rzecz pracowników oraz zleceniobiorców.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części dotyczącej świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych i nieprawidłowe w części dotyczącej świadczeń pieniężnych za udział pracownika w akcji ratowniczej OSP.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 października 2024 r. (wpływ 22 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1. W związku z trudnościami w pozyskiwaniu nowych pracowników oraz ciągle rosnącym zapotrzebowaniem na nowy personel Spółka prowadzi Program X Osobą polecającą jest pracownik Spółki zatrudniony od pierwszego dnia pracy, na podstawie umowy o pracę. Osobą polecającą można być wielokrotnie. Pracownik ma obowiązek poinformowania Kandydata, aby ten wypełnił i złożył przy rekrutacji dokument: Oświadczenie kandydata do udziału w programie „X”. Za rekomendację kandydata do zatrudnienia w Spółce, osobie polecającej przysługuje jednorazowa premia pieniężna w określonej w regulaminie wysokości brutto. Wysokość premii dla polecającego pracownika Spółki zależy od dwóch czynników:

· Czy nowy pracownik przepracował w Spółce minimum 6 tygodni oraz

· Czy jego nieobecność w okresie tych 6 tygodni była niższa niż (...) dni a w razie nieobecności nowego pracownika powyżej (…) dni, pracownik polecający nową osobę nie otrzyma nagrody wcale.

Termin wypłaty nagrody Pracownikowi to dzień wypłaty najbliższego wynagrodzenia. Zasady działania programu rekomendacji pracowniczych określone są w regulaminie Spółki i podane do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie (nie są one określone/ wskazane w umowie o pracę). Aktualnie jednorazowa premia pieniężna nabyta z tytułu rekomendacji pracowniczej stanowi przychód pracownika, i pracodawca pobiera zaliczkę na podatek dochodowy tak jak za wynagrodzenie za pracę pracownika. Program polecenia pracy znajomemu, w którym prawo do nagrody otrzymuje pracownik jest odrębnym regulaminem. Jest to program skierowany zarówno do pracowników jak i osób zatrudnionych na umowy cywilno-prawnej. Zasady oraz warunki do uzyskania tej nagrody nie znajdują się w regulaminie wynagradzania Spółki, ani w żadnej umowie o pracę z pracownikiem jak również nie znajdują się w zakresie obowiązków pracownika Spółki.

2. W Spółce zatrudniani są pracownicy, którzy prywatnie pełnią funkcję strażaków w Ochotniczych Strażach Pożarnych. W razie otrzymania powiadomienia o zdarzeniu pracownicy ci opuszczają zakład i udają się na daną akcję. Spółka wprowadziła do regulaminu wynagradzania dodatkowe świadczenie nie płacowe w celu docenienia służby tych osób na rzecz ludności i w celu podkreślenia ważności pełnienia funkcji strażaka. Dodatkowe świadczenie niepieniężne za czas uczestnictwa w akcji pożarniczej przez pracownika zostało wpisane jako bonus pozapłacowy w regulaminie wynagradzania. Nagroda dla pracowników zatrudnionych na umowy o pracę, którzy prywatnie pełnią funkcje strażaka, jest przyznawana za uczestnictwo danej osoby w akcjach strażackich w czasie pracy pracownika, w godzinach jego pracy. Jej wysokość została ustalona kwotowo za każdą godzinę nieobecności pracownika w zakładzie na cele akcji pożarniczej i jest przyznana na podstawie dostarczonego do działu kadr zaświadczenia z jednostki OSP o udziale w akcji w czasie godzin pracy, z podaną liczbą godzin tej akcji. Zasady otrzymania nagrody nie zostały wpisane do umów o pracę z pracownikiem jak również nie znajdują się w zakresie obowiązków żadnego pracownika Spółki. W związku z tym, zgodnie z Regulaminem Wynagradzania Pracowników w Spółce otrzymują oni nagrodę pieniężną za udział w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych poza zakładem pracy, które to odbywają się w godzinach nominalnej pracy dla pracownika i nie dotyczą uczestnictwa w akcjach pożarniczych poza godzinami pracy dla pracownika. Nagroda ta zostaje przyznana w wysokości ustalonej w Regulaminem Wynagradzania, określonej w kwocie za każdą godzinę uczestnictwa w akcji pożarniczej na podstawie dostarczonego do działu kadr Spółki zaświadczenia z jednostki OSP o udziale pracownika w akcji w czasie godzin jego pracy. Aktualnie jednorazowa premia – nagroda pieniężna dla pracownika z tytułu udziału w akcjach pożarniczych stanowi przychód pracownika i pracodawca pobiera zaliczkę na podatek dochodowy tak jak za wynagrodzenie za pracę pracownika.

Opis wynika z uzupełnienia wniosku.

Pytania

1. Czy Spółka powinna zaprzestać pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających i potraktowanie premii pieniężnej jako przychodu z innego źródła zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy Spółka powinna potraktować wypłacaną pracownikowi nagrodę pieniężną za udział pracownika w akcji ratowniczej OSP jako przychód z innego źródła zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie pobierać zaliczki na podatek dochodowy?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Zdaniem Spółki, zasadne będzie niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających, ze względu na to, iż przychód nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Premie pieniężne, jakie otrzymają osoby polecające w ramach programu nie jest ekwiwalentem za wykonywaną przez nie pracę, dlatego nie można zakwalifikować tych środków jako przychodu ze stosunku pracy, za element wynagrodzenia za pracę. Spółka w stosunku do niego nie pełni roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, co oznacza, że nie jest zobowiązana pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wypłaconej nagrody. Przysporzenie jakie otrzymają osoby polecające w ramach programu „X” będzie stanowił przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przysporzenie jakie otrzymają osoby polecające w ramach programu „X” będzie stanowił przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Zdaniem Spółki, zasadne będzie niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych za udział pracowników OSP w akcjach ratowniczych poza zakładem pracy, działających na wezwanie Straży Pożarnej, ze względu na to, iż przychód nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Nagrody pieniężne, jakie otrzymują osoby za udział w akcji ratowniczej OSP poza zakładem pracy nie jest ekwiwalentem za wykonywaną przez nie pracę, dlatego nie można zakwalifikować tych środków jako przychodu ze stosunku pracy, za element wynagrodzenia za pracę. Spółka w stosunku do niego nie pełni roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, co oznacza, że nie jest zobowiązana pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wypłaconej nagrody.

Przysporzenie jakie otrzymają osoby polecające w ramach nagrody za udział w akcji ratowniczej OSP poza zakładem pracy będzie stanowił przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in.:

- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

- działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

- inne źródła (pkt 9).

Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ustawy:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do treści z art. 32 ust. 1 ww. ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

We wniosku zadali Państwo dwa pytania. Zawierają one wątpliwość, czy w opisanej sprawie prawidłowym działaniem będzie niepobieranie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu dodatkowych świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach:

a) programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych) i potraktowanie świadczenia pieniężnego jako przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz

b) dodatkowego świadczenia dla pracowników, którzy są jednocześnie członkami Ochotniczej Straży Pożarnej i potraktowanie tego świadczenia pieniężnego jako przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że świadczenia pieniężne, o których mowa we wniosku stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że opisany we wniosku program skierowany jest zarówno do pracowników jak i osób zatrudnionych na umowy cywilno-prawnej. Zasady oraz warunki do uzyskania tej nagrody nie znajdują się w regulaminie wynagradzania Spółki, ani w umowie o pracę z pracownikiem, jak również czynność uczestniczenia w programie nie znajduje się w zakresie obowiązków pracownika Spółki. W takim zatem przypadku uzyskaną nagrodę pieniężną w wyniku polecenia pracownika należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że świadczenia pieniężne wypłacane w ramach programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych) stanowią dla tych osób przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu.

Ciążą na Państwu jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przekazania jej podatnikom (osobom polecającym) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Podsumowując, stwierdzam, że Państwa stanowisko w tej części jest prawidłowe.

W ramach odpowiedzi na Państwa drugie pytanie, które dotyczy nagród pieniężnych za udział pracownika w akcji ratowniczej OSP, należy powołać § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 1632), zgodnie z którym:

Pracodawca obowiązany jest zwolnić od pracy pracownika będącego członkiem OSP na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego - na szkolenie pożarnicze.

Stosownie do § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia

Zwolnienie pracownika od pracy w razie konieczności udziału w akcji ratowniczej następuje w trybie przyjętym przez służbę ratowniczą odpowiednią do organizowania takich akcji, zaś w celu uczestniczenia w szkoleniu pożarniczym - na podstawie wniosku właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej. Czas koniecznego wypoczynku pracownika po zakończeniu akcji ratowniczej ustala osoba, która kierowała taką akcją.

Natomiast na podstawie § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia

W razie skorzystania przez pracownika ze zwolnienia od pracy, o którym mowa w § 5-7, 10 oraz w § 11 ust. 1 pkt 1 i 3, pracodawca wydaje zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu - w wysokości i na warunkach przewidzianych w odrębnych przepisach, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia.

Dodatkowo, warto przywołać art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 233), zgodnie z którym:

Za czas nieobecności w pracy z przyczyn określonych w ust. 1 strażacy ratownicy OSP zachowują uprawnienie do innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą, przewidziane w odrębnych przepisach.

Wspomniany natomiast w ww. przepisie art. 15 ust. 1 określa, iż:

Strażak ratownik OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu, otrzymuje, niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia, ekwiwalent pieniężny.

Należy więc zauważyć, że w przypadku świadczeń określonych w art. 15 ust. 3 ww. ustawy, przepis ten zawiera bezpośrednie wskazanie i powiązanie z faktem i czasem nieobecności w pracy, a nie z uczestnictwem w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu.

Według przywołanego wcześniej art. 12 ustawy od podatku dochodowego od osób fizycznych, definicja przychodów ze stosunku pracy ma charakter otwarty, a wskazane w niej poszczególne rodzaje wypłat i świadczeń składających się na pojęcie przychodu ze stosunku pracy (a także stosunków pokrewnych) nie zostały wyliczone w sposób enumeratywny.

Pojęcie wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w art. 78 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465), ma charakter węższy, niż pojęcie przychodów ze stosunku pracy, które są zdefiniowane w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychodem ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze. Wynagrodzenia pracownicze są tylko jednym z jego elementów.

Przychodem ze stosunku pracy będą więc również świadczenia o charakterze nagrody lub premii (zarówno o charakterze incydentalnym i uznaniowym, jak i szczegółowo określone w układach zbiorowych pracy bądź innych przepisach zakładowych).

W analizowanej sprawie należy zatem uznać, że gdyby nie stosunek pracy, przychód w postaci nagrody przewidzianej w Regulaminie Wynagradzania Pracowników nie mógłby być osiągnięty. W kwalifikacji tego przychodu do źródła przychodów ze stosunku pracy nie stoi również na przeszkodzie fakt, że nagrody te nie wiążą się bezpośrednio z obowiązkami pracownika wobec pracodawcy, wynikającymi ze stosunku pracy. W konsekwencji, skoro uzyskiwane przez pracowników nagrody stanowią przychody ze stosunku pracy, a więc ze źródła zdefiniowanego w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to oznacza, że nie mogą być zakwalifikowane do przychodów z innych źródeł, tj. z art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Zatem, w przypadku wypłaty tych świadczeń uprawnionym do nich pracownikom, na spółce będą ciążyć obowiązki płatnika, w tym obowiązek pobierania zaliczek na podatek zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, stwierdzam, że Państwa stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00