Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.656.2024.2.WS
Ulga na robotyzację.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Panowie,
stwierdzam, że Panów stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 9 września 2024 r. wpłynął Panów wniosek wspólny z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Panowie – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 listopada 2024 r. (wpływ 4 listopada 2024 r.) oraz pismem z 19 listopada 2024 r. (wpływ 19 listopada 2024 r.).
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:
(…)
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Wnioskodawca jest Wspólnikiem Spółki Jawnej (…) (dalej: „Wnioskodawca”).
Wnioskodawca ma miejsce zarządu na terytorium Polski i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350 z późn. zm., dalej: „ustawy o PIT”).
Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest zgodnie z Polską Klasyfikacją Przedmiotów Działalności działalność oznaczona kodem: 25.99.Z Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Pozostałym przedmiotem działalności Spółki jest m.in. działalność oznaczona kodami:
25.61.Z Obróbka metali i nakładanie powłok na metale
25.62.Z Obróbka mechaniczna elementów metalowych
25.21.Z Produkcja grzejników i kotłów centralnego ogrzewania
43.32.Z Zakładanie stolarki budowlanej
46.74.Z Sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego
46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana
47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach
74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania
47. 91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.
Spółka jest producentem:
(…)
Spółka świadczy również usługi na towarach powierzonych, (…).
Podstawowym produktem wytwarzanym przez Spółkę w ramach produkcji przemysłowej są (…).
Spółka w związku z modernizacją parku maszynowego poniosła w roku podatkowym 2023 i 2024 wydatki na robotyzację, obejmujące koszt nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych w postaci:
-dwóch sztuk urządzeń wycinarek laserowych (…),
oraz w roku podatkowym 2024 koszt nabycia używanego robota przemysłowego w postaci:
-(…).
Każde z wyżej wymienionych urządzeń wykorzystywane jest w procesie produkcyjnym ww. produktów i odpowiedzialne jest za wytwarzanie części i podzespołów wykorzystywanych w ramach cyklu produkcyjnego.
Automat (…) wytwarza części do:
-(…).
Wycinarka laserowa (…) wycina elementy (...), które wykorzystywane są w procesie produkcyjnym. Każde z wyżej wymienionych urządzeń stanowi rozwiązanie, którego cechami zgodnie ze specyfikacją techniczną jest:
1.Automatyczna sterowalność i programowalność.
Automatyczną sterowalność i programowalność zapewnia integralny sterownik, który po jego zaprogramowaniu umożliwia obsługę algorytmu zadań. Sterownik pozwala na sterowanie pracą urządzenia oraz pozwala na automatyczną sterowalność i programowalność m.in. w zakresie:
-optymalizacji pracy pod względem programowalnych kryteriów,
-obsługi zdarzeń i wyjątków,
-wyznaczenia stref akcji.
2.Wielozadaniowość i zdolności manipulacyjne.
Urządzenia dzięki swojej funkcjonalności mogą podejmować się wielu zadań. Właściwości systemów informatycznych urządzeń pozwalają na możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań, np. w zakresie zleconej pracy, obrotu wokół osi, komunikacji z systemem do zarządzania pracą.
Urządzenia posiadają przy tym zdolności manipulacyjne, zarówno w zakresie podzespołów danego urządzenia, jak też w zakresie wykorzystywanych do obróbki elementów, co pozwala na wykonywanie programowalnych ruchów oraz przemieszczania obrabianych elementów.
3.Stacjonarność i co najmniej 3 stopnie swobody.
Urządzenia są zainstalowane stacjonarnie i każde z nich dysponuje więcej niż 3 stopniami swobody.
Zgodnie ze specyfikacją techniczną:
1)automaty (…) pracują każdy z osobna w 19 stopniach swobody;
2)laserowe wycinarki (…) pracują każda z osobna w 4 stopniach swobody.
Każde z urządzeń zapewnia przy tym wymianę danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania w ten sposób, że:
1)laserowa wycinarka (...) posiada wbudowany komputer PC pozwalający na łączność sieciową i zdalne sterowanie maszyny z dowolnego stanowiska wyposażonego w komputer PC z dostępem do sieci wraz z możliwością zdalnego diagnozowania maszyny i zmiany jej parametrów pracy;
2)automat (…) posiada wbudowany komputer PC pozwalający na łączność sieciową i zdalne diagnozowania maszyny i zmiany jej parametrów pracy.
Części i podzespoły wytwarzane na wymienionych maszynach projektowane są z wykorzystaniem systemów (…). Ruchy robocze ww. maszyn projektowane są i symulowane za pomocą oprogramowania (…).
Urządzenia wyposażone są także w system czujników oraz sensorów zapewniających właściwe funkcjonowanie.
Praca urządzeń monitorowana jest za pomocą czujników, które na bieżąco weryfikują położenie podzespołów, efektywność oraz prawidłowość działania.
Każde z urządzeń jest przy tym zintegrowane z pozostałymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki w ten sposób, że każda z maszyn jest nierozłącznym elementem cyklu produkcyjnego. Maszyny nie są ze sobą zintegrowane w sensie fizycznym, ale ze względu na technologię produkcji, która wymusza wytwarzanie pewnych części i podzespołów.
Urządzenia wspólnie tworzą zintegrowane środowisko produkcyjne, które pozwala na śledzenie i kontrolę używanych w procesie produkcji surowców i monitorowanie efektywności produkcji.
Urządzenia zintegrowane w ten sposób pozwalają realizować funkcje dotyczące robotyzacji i automatyzacji procesu produkcji.
W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku odpowiedzieli Panowie na następujące pytania.
Jaka jest forma opodatkowania uzyskiwanych przez Panów przychodów/dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej?
Wszyscy wspólnicy rozliczają dochody ze spółki (…) podatkiem liniowym 19%.
Czy lasery są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi Panów procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów – jeśli tak, prosimy wyjaśnić w czym się to przejawia?
Wycinarki laserowe (…) są zintegrowane w jednej sieci z komputerami biura technologicznego, co usprawnia przepływ danych i umożliwia efektywne zarządzanie produkcją. Proces rozpoczyna się od zaprojektowania detalu w programie (…). Następnie projekt jest eksportowany do programu (…). Na jego podstawie postprocesor generuje kod maszynowy, zwany potocznie programem. Gotowy program przesyłany jest do wycinarki laserowej (…), gdzie można go dodać do kolejki, tworząc wielodniowy plan produkcyjny. Zadaniem operatora jest jedynie załadowanie arkusza na stół roboczy oraz usunięcie wyciętych detali. Cały proces cięcia, zmiany programów, zmiany stołów roboczych przebiega w pełni automatycznie, co umożliwia optymalizację czasu pracy.
Czy wydatki na zakup laserów zostały:
1)rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów, w tym przez odpisy amortyzacyjne?
Tak.
2)zwrócone Wnioskodawcom w jakiejkolwiek formie?
Nie.
3)odliczone od podstawy obliczenia podatku?
Nie.
Czy koszty zakupu laserów zostały uwzględnione przez Wnioskodawców w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Nie.
Pytania
1.Czy opisane we wniosku urządzenia dwa lasery (…) spełniają przesłanki do uznania ich za roboty przemysłowe w rozumieniu art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT i w konsekwencji, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 52jb ustawy o PIT?
2.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) Spółki Jawnej, której jest wspólnikiem, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej?
Panów stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy opisane we wniosku urządzenia spełniają przesłanki do uznania za roboty przemysłowe w rozumieniu art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT i w konsekwencji wydatki poniesione przez Wnioskodawcę stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT w zw. z art. 52jb ust. 2 u.p.d.o.p.
Zgodnie z art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 23b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 23f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Na gruncie art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT ustawodawca wprowadził zamknięty katalog wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację. Wyłącznie wydatki zaliczane do katalogu, o którym mowa w art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT, podlegają rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.
Zgodnie z art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się m.in. wydatki poniesione na nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, czy maszyn i urządzeń i inne rzeczy funkcjonalnie związane z robotem przemysłowym.
Zgodnie z art. 52jb ust. 5 ustawy o PIT odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Odliczenie kosztów poniesionych na robotyzację dotyczy wyłącznie kosztów uzyskania przychodów poniesionych od początku roku podatkowego 2022.
Na gruncie art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT ustawodawca wskazał legalną definicję robota przemysłowego.
Zgodnie z art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Przechodząc na grunt analizowanego stanu faktycznego, należy wskazać, że urządzenia opisane we wniosku – lasery, są fabrycznie nowymi urządzeniami nabytymi przez Spółkę w latach podatkowych 2023 i 2024 i nie były przed ich nabyciem wykorzystywane w jakikolwiek sposób przez inny podmiot.
Każde z urządzeń opisanych we wniosku spełnia jednocześnie warunki wskazane w art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT pozwalające na uznanie go za robota przemysłowego. Wynika to z faktu, że każde z urządzeń:
1)jest programowalne, automatycznie sterowane, wielozadaniowe oraz stacjonarne,
2)pracuje w więcej niż 3 stopniach swobody,
3)posiada właściwości manipulacyjne, ponieważ wykonują czynności nad dostarczonym materiałem lub częścią/podzespołem wytworzoną/ym na poprzednich etapach procesu produkcyjnego,
4)znajduje zastosowanie w przemyśle produkcji (...), ponieważ wykonują czynności mające na celu wytwarzanie elementów niezbędnych w celu wyprodukowania finalnego produktu, tj. (...),
5)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
6)jest połączone systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w tym z systemami zarządzania produkcją, planowania i projektowania produktów,
7)jest monitorowane za pomocą czujników i sensorów oraz innych podobnych urządzeń monitorujących jego pracę,
8)jest zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Oznacza to, że opisane we wniosku urządzenia spełniają przesłanki do uznania za roboty przemysłowe w rozumieniu art. 52jb ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o PIT i w konsekwencji wydatki poniesione przez Wnioskodawcę stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 52jb ust. 1 w zw. z art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT.
W konsekwencji, urządzenia te będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT, oraz Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb ust. 1 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Przepis art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się m.in. koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych spełniających definicję i warunki określone w art. 52jb ustawy o PIT.
Z kolei zgodnie z przepisem art. 52jb ust. 5 u.p.d.o.p. odliczenie, o którym mowa w ust. 1 ustawy o PIT, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Za koszty uzyskania przychodu, w zakresie składników majątku uznawanych za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, których wartość przekracza 10 000 PLN, co do zasady, uznawane są odpisy amortyzacyjne, co wynika wprost z przepisu art. 22e ust. 1 ustawy o PIT.
Powyższe stanowi, że opisane we wniosku urządzenia spełniają przesłanki do uznania tych urządzeń za roboty przemysłowe oraz że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) Spółki Jawnej, której jest wspólniem, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zdaniem Wnioskodawcy, aby odliczyć od podstawy opodatkowania dodatkowe 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w danym roku podatkowym na robotyzację w proporcji do posiadanych przez Wnioskodawcę udziałów w Spółce, konieczne jest, aby:
a)wydatek został poniesiony na robotyzację, która rozumiana jest między innymi jako nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych spełniających definicję określoną w art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT,
b)wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu związany z robotyzacją, który został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego Spółka nabyła urządzenia, z których każde spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w art. 52jb ust. 3 u.p.d.o.p. Każde z urządzeń nabyte zostało po 1 stycznia 2022 r. jako fabrycznie nowa maszyna, nie używana dotychczas w jakiejkolwiek sposób. Koszty robotyzacji nie zostały zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie. Każde z urządzeń stanowi środek trwały o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok i zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych i jest wykorzystywane przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (jest wykorzystywany w procesie produkcyjnym).
Spółka dokonuje amortyzacji w stosunku do każdego z urządzeń począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został wprowadzony do ewidencji środków trwałych.
Zdaniem Wnioskodawcy on jako Wspólnik w Spółce może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację w proporcji do posiadanych przez Wnioskodawcę udziałów w Spółce, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Panowie we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju przez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców jest tzw. ulga na robotyzację. Ulga ta polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację. Ulga ma pomagać firmom w zwiększaniu produktywności i konkurencyjności na rynkach krajowym i międzynarodowym. Mogą z niej skorzystać firmy, które zastosują roboty przemysłowe w celu usprawnienia produkcji.
Zgodnie z art. 52jb ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W myśl art. 52jb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1) koszty nabycia fabrycznie nowych:
a) robotów przemysłowych,
b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4) opłaty, o których mowa w art. 23b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 23f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Z kolei, stosownie do art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 52jb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022-2026.
Zgodnie z art. 52jb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 23f – przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 52jb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Na podstawie art. 52jb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1–7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 26e ust. 3k, 5, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie i ust. 10 oraz art. 26g.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy obliczenia podatku kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które są/będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026.
Zamierzają Panowie skorzystać z ulgi na robotyzację przez odliczenie od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, o których mowa w art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem proporcji udziałów w zyskach spółki jawnej.
W tym miejscu zwracam uwagę na art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniemart. 23. W przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Na podstawie przedstawionego opisu sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego stwierdzam, że przepis art. 52jb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodów w danym roku podatkowym. Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r. Zatem możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztów uzyskania przychodów. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2022-2026.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Panowie są wspólnikami spółki jawnej (dalej: Spółka). Spółka w związku z modernizacją parku maszynowego poniosła w roku podatkowym 2023 i 2024 wydatki na robotyzację, obejmujące koszt nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych w postaci dwóch sztuk urządzeń wycinarek laserowych (...). Wycinarka laserowa (...) wycina elementy (...), które wykorzystywane są w procesie produkcyjnym. Cechami tych urządzeń – zgodnie ze specyfikacją techniczną – są:
1.Automatyczna sterowalność i programowalność – zapewnia je integralny sterownik, który po jego zaprogramowaniu umożliwia obsługę algorytmu zadań. Sterownik pozwala na sterowanie pracą urządzenia oraz pozwala na automatyczną sterowalność i programowalność m.in. w zakresie:
-optymalizacji pracy pod względem programowalnych kryteriów,
-obsługi zdarzeń i wyjątków,
-wyznaczenia stref akcji.
2.Wielozadaniowość i zdolności manipulacyjne – urządzenia dzięki swojej funkcjonalności mogą podejmować się wielu zadań. Właściwości systemów informatycznych urządzeń pozwalają na możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań, np. w zakresie zleconej pracy, obrotu wokół osi, komunikacji z systemem do zarządzania pracą. Urządzenia posiadają przy tym zdolności manipulacyjne, zarówno w zakresie podzespołów danego urządzenia, jak też w zakresie wykorzystywanych do obróbki elementów, co pozwala na wykonywanie programowalnych ruchów oraz przemieszczania obrabianych elementów.
3.Stacjonarność i co najmniej 3 stopnie swobody – urządzenia są zainstalowane stacjonarnie i każde z nich dysponuje więcej niż 3 stopniami swobody – laserowe wycinarki (...) pracują każda z osobna w 4 stopniach swobody.
Każde z urządzeń zapewnia przy tym wymianę danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania w ten sposób, że laserowa wycinarka (...) posiada wbudowany komputer PC pozwalający na łączność sieciową i zdalne sterowanie maszyny z dowolnego stanowiska wyposażonego w komputer PC z dostępem do sieci wraz z możliwością zdalnego diagnozowania maszyny i zmiany jej parametrów pracy. Wycinarki laserowe są zintegrowane w jednej sieci z komputerami biura technologicznego, co usprawnia przepływ danych i umożliwia efektywne zarządzanie produkcją. Proces rozpoczyna się od zaprojektowania detalu w programie (…). Następnie projekt jest eksportowany do programu (…). Na jego podstawie postprocesor generuje kod maszynowy, zwany potocznie programem. Gotowy program przesyłany jest do wycinarki laserowej, gdzie można go dodać do kolejki, tworząc wielodniowy plan produkcyjny. Zadaniem operatora jest jedynie załadowanie (...) oraz usunięcie wyciętych detali. Cały proces cięcia, zmiany programów, zmiany stołów roboczych przebiega w pełni automatycznie. Urządzenia wyposażone są także w system czujników oraz sensorów zapewniających właściwe funkcjonowanie. Praca urządzeń monitorowana jest za pomocą czujników, które na bieżąco weryfikują położenie podzespołów, efektywność oraz prawidłowość działania. Każde z urządzeń jest przy tym zintegrowane z pozostałymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki w ten sposób, że każda z maszyn jest nierozłącznym elementem cyklu produkcyjnego. Maszyny nie są ze sobą zintegrowane w sensie fizycznym, ale ze względu na technologię produkcji, która wymusza wytwarzanie pewnych części i podzespołów. Urządzenia wspólnie tworzą zintegrowane środowisko produkcyjne, które pozwala na śledzenie i kontrolę używanych w procesie produkcji surowców i monitorowanie efektywności produkcji. Urządzenia zintegrowane w ten sposób pozwalają realizować funkcje dotyczące robotyzacji i automatyzacji procesu produkcji.
Dlatego też stwierdzam, że wskazane we wniosku wycinarki laserowe spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Oznacza to, że wydatki poniesione przez Panów na zakup tych urządzeń, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie podkreślam, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Z opisu sprawy wynika, że wydatki na zakup laserów zostały rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów (odpisy amortyzacyjne), nie zostały zwrócone Panom w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku. Ponadto koszty zakupu laserów nie zostały przez Panów uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Oznacza to, że odpisy amortyzacyjne dokonywane od laserów podlegają rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację proporcjonalnie do Panów prawa do udziału w zysku (udziału) Spółki.
Podsumowanie:opisane we wniosku urządzenia – dwa lasery – spełniają przesłanki do uznania ich za roboty przemysłowe w rozumieniu art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji wydatki poniesione przez Panów na ich nabycie, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 52jb tej ustawy.
Przysługuje Panom prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację proporcjonalnie do Panów prawa do udziału w zysku (udziału) Spółki.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Panowie przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Panów sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych. Z funkcji ochronnej będzie mógł skorzystać ten z Panów, który zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan (...) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right