Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.520.2024.2.PP
Ustalenie czy wniesienie przez Fundatora będącego jednocześnie Beneficjentem oraz pozostałych Beneficjentów w formie darowizny „Mienia” w postaci wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego będzie dla Fundacji stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 września 2024 roku wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wniesienie przez Fundatora będącego jednocześnie Beneficjentem oraz pozostałych Beneficjentów w formie darowizny „Mienia” w postaci wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego będzie dla Fundacji stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo - na wezwanie - pismami z 5 listopada 2024 r. oraz 8 listopada 2024 r. (data wpływu obu pism 12 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w organizacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023.326, dalej „ustawa o fundacji rodzinnej”). Wnioskodawca zamierza przeprowadzić czynności, które poskutkują wpisem fundacji do rejestru fundacji rodzinnych oraz „przekształceniem” fundacji rodzinnej w organizacji w fundację rodzinną na podstawie art. 24 ustawy o fundacji rodzinnej. Wniosek o wpis do rejestru zostanie złożony nie później niż w terminie sześciu miesięcy od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji. Efektem wskazanych powyżej działań będzie powstanie fundacji rodzinnej w rozumieniu przepisów ustawy o fundacji rodzinnej posiadającej osobowość prawną (dalej: „Fundacja”). Zgodnie ze sporządzonym aktem notarialnym z dnia (…) września 2024 r. repetytorium (…) określającym statut Fundacji (dalej „Statut Fundacji”) Prezes Zarządu Fundacji na mocy aktu założycielskiego z dnia (…) września 2024 r., aktem notarialnym repetytorium (…) ustanowiła na czas nieoznaczony Fundację (dalej: „Akt „założycielski”).
Poświadczone za zgodność z oryginałem kserokopie wskazanych powyżej aktów notarialnych, z których wynika sposób reprezentacji (...) Fundacji rodzinnej w organizacji oraz prawo Pani (...) (Fundatora) do reprezentacji Fundacji w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, przedkładamy w załączeniu niniejszego wniosku.
Zgodnie z treścią Aktu założycielskiego Prezes Zarządu Fundacji wniosła do Fundacji mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w wysokości 100 tysięcy złotych.
W myśl postanowień Statutu Fundacji:
1.Fundatorem Fundacji w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej jest osoba fizyczna, (dalej: „Fundator”), będąca jednocześnie Prezesem Zarządu Fundacji.
2.Beneficjentami Fundacji w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej (dalej: „Beneficjenci”) są:
a)Fundator,
b)Małżonek Fundatora,
c)zstępni Fundatora,
Beneficjentem może zostać także organizacja pozarządowa prowadząca działalność pożytku publicznego w drodze zmiany Statutu.
3. Fundacja została utworzona w celu:
a)gromadzenia mienia w postaci nieruchomości, ruchomości, udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, ogółu praw i obowiązków w spółkach osobowych, papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
b)zarządzania zgromadzonymi nieruchomościami i ruchomościami w interesie Beneficjentów poprzez oddawanie ich w najem, dzierżawę lub udostępnianie do korzystania na innej podstawie;
c)zarządzanie pozostałym zgromadzonym mieniem, o których mowa w lit. a), poprzez decydowanie o sposobie wykonywania praw, które to mienie inkorporuje;
d)spełniania świadczeń na rzecz Beneficjentów ukierunkowanych na zapewnienie Beneficjentom odpowiedniego standardu życia poprzez udzielanie wsparcia w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej lub inwestycyjnej, partycypowanie w kosztach bieżącego utrzymania oraz zaspokajanie potrzeb Beneficjentów w zakresie kształcenia, leczenia, potrzeb mieszkaniowych oraz innych usprawiedliwionych potrzeb życiowych. 4. Wartość funduszu założycielskiego wynosi 100.000 (słownie: sto tysięcy złotych). Na pokrycie funduszu założycielskiego, o którym mowa w ust. 1., Fundator wniesie do Fundacji środki pieniężne w kwocie 100.000 złotych.
4.Organami Fundacji są:
a)Zarząd (organ działający w oparciu o Rozdział 7 ustawy o fundacji rodzinnej, dalej „Zarząd"),
b)Zgromadzenie Beneficjentów (organ działający w oparciu o Rozdział 7 ustawy o fundacji rodzinnej, dalej „Zgromadzenie Beneficjentów”).
5.Beneficjenci są uprawnieni do świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, które będą przyznawane przez Zarząd za zgodą Zgromadzenia Beneficjentów wyrażoną w uchwale podjętej większością 2/3 głosów, na wniosek Beneficjenta.
6.Zarząd może postanowić, że określona kwota ze środków Fundacji będzie cyklicznie przeznaczana na okresowe świadczenia Beneficjentów wypłacane z określoną częstotliwością, w tym w szczególności comiesięcznie lub corocznie.
7.Świadczenia mogą być przyznawane Beneficjentom po spełnieniu warunków określonych w Statucie Fundacji.
8.Do zadań Zarządu należy:
a)prowadzenie spraw Fundacji oraz reprezentowanie jej;
b)realizacja celów Fundacji określonych w Statucie;
c)podejmowanie czynności związanych z zapewnieniem płynności finansowej i wypłacalności Fundacji;
d)tworzenie, prowadzenie i aktualizowanie listy Beneficjentów zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej oraz zasadami zawartymi w Statucie;
e)informowanie Beneficjenta o przysługującym mu świadczeniu;
f)spełnianie świadczenia przysługującego Beneficjentowi.
9.Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:
1)zbywania nieruchomości, o ile nie zostały nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których Fundacja posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których Fundacja uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
W celu uniknięcia wszelkich wątpliwości, Fundacja nie zamierza w żadnym stopniu wykraczać poza zakres działalności gospodarczej przewidziany w ustawie o fundacji rodzinnej.
Fundator oraz Beneficjenci zamierzają przekazać na rzecz Fundacji w formie darowizn mienie w postaci wyszczególnionej poniżej (dalej: „Mienie”):
1.Fundator będący jednocześnie Beneficjentem Fundacji:
a)udziały reprezentuje 9 % kapitału zakładowego w spółce A. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski,
b)udziały reprezentuje 9 % kapitału zakładowego w spółce B. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski,
c)udziały reprezentuje 9 % kapitału zakładowego w spółce C. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski,
d)udziały reprezentuje 9 % kapitału zakładowego w spółce D. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski,
e)udziały reprezentujące 50 % kapitału zakładowego w spółce E. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski ((…) udziałów o łącznej wartości (…) zł),
f)udziały reprezentujące 98 % kapitału zakładowego w spółce F. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski ((…) udziałów o łącznej wartości (…) zł),
2.Mąż Fundatora będący Beneficjentem Fundacji:
a)akcje w spółce akcyjnej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych (na rynku (…)),
3. Zstępny Fundatora będący Beneficjentem Fundacji:
a)udział reprezentujący 1 % kapitału zakładowego w spółce F. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski ((…) udział o łącznej wartości (…) zł),
4. Kolejny zstępny Fundatora będący Beneficjentem Fundacji:
a)udział reprezentujący 1 % kapitału zakładowego w spółce F. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski ((…) udział o łącznej wartości (…) zł),
Fundator będący równocześnie Beneficjentem oraz pozostali Beneficjenci wnosząc do Fundacji wskazane powyżej mienie w formie darowizny, nie otrzymają w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby im tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu.
Nie jest wykluczone, że Fundator, pozostali Beneficjenci lub inne podmioty lub osoby wniosą mienie do Fundacji w przyszłości.
Wartość przekazanego Mienia w postaci darowizny będzie określona na podstawie cen rynkowych.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W uzupełnieniach wniosku wskazali Państwo, że:
- Wnioskodawca - fundacja rodzinną w organizacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U.2023.326, dalej „ustawa o fundacji rodzinnej”) „(...) FUDNACJA RODZINNA” otrzymała NIP: (…).
- Darowizna nie będzie dokonana przez spółkę z o.o.
Darowizny dokonają:
1.Fundator będący jednocześnie Beneficjentem Fundacji,
2.Mąż Fundatora będący Beneficjentem Fundacji,
3.Zstępny Fundatora będący Beneficjentem Fundacji, oraz
4.Kolejny zstępny Fundatora będący Beneficjentem Fundacji,
‒zgodnie z treścią opisu zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie interpretacji.
Ponadto, skorygowali Państwo treść pierwszego akapitu własnego stanowiska.
Pytanie
Czy wniesienie przez Fundatora będącego jednocześnie Beneficjentem oraz pozostałych Beneficjentów w formie darowizny Mienia w postaci wskazanej w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego będzie dla Fundacji stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2023.2805 t.j., ze zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy czynności wniesienia przez Fundatora będącego jednocześnie Beneficjentem oraz pozostałych Beneficjentów w formie darowizny Mienia poprzez dokonanie darowizny do Fundacji w postaci wskazanej w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego, z punktu widzenia Fundacji będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacji rodzinnej ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
W myśl art. 24 ww. ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100.000 zł.
W myśl art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej:
1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2.Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;
2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Z kolei zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
W myśl art. art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”) przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych.
Z kolei zgodnie z art. 6. ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
U.p.d.o.p. przewiduje jednak wyjątki od wskazanego powyżej zwolnienia. W myśl art. 6 ust. 6, 7, 8 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
- zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
- zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej."
- zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
- fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Przepis art. 24b u.p.d.o.p. reguluje opodatkowanie przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem stanowiącego własność albo współwłasność podatnika, który został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze oraz jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z kolei zgodnie art. 24q ust. 1 u.p.d.o.p. podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W myśl 24q ust. 2 u.p.d.o.p. przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1)odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
2)darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
3)świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a)usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b)wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;
4)różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
5)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
6)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.
Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Przy czym działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym (art. 5 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej).
Analizując szereg wskazanych powyżej przepisów uznać należy, że żadna ze wskazanych powyżej czynności stanowiących wyjątki od zwolnienia z opodatkowania fundacji rodzinnej nie obejmuje dokonania darowizny na rzecz fundacji rodzinnej W związku z powyższym do czynności tych znajdzie zastosowanie zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku dokonania darowizny na rzecz fundacji rodzinnej zostało potwierdzone w szeregu interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego, w tym między innymi w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 kwietnia 2024 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.60.2024.2.MK,
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 kwietnia 2024 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.85.2024.2.KW,
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 grudnia 2023 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.487.2023.2.AK.
Na koniec warto dodać, że stanowisko takie zaprezentowane jest również na stronie rządowej https://www.biznes.gov.pi/pl/portal/004436#7, gdzie możemy odnaleźć sformułowanie zgodnie z którym: „Założenie fundacji rodzinnej oraz przekazanie do niej majątku nie jest opodatkowane (brak PCC i CIT w tym zakresie).”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Zgodnie z art. 24 ufr:
Fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.
Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-10 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Fundacja rodzinna co do zasady nie może wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek stanowi działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Działalność prowadzona przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 24r updop, zgodnie z którym:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wniesienie przez Fundatora będącego jednocześnie Beneficjentem oraz pozostałych Beneficjentów w formie darowizny „Mienia” będzie dla Fundacji stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Z wniosku wynika, że Fundator oraz Beneficjenci zamierzają przekazać na rzecz Fundacji w formie darowizn następujące „Mienie”:
1.Przekazane przez Fundatora będącego jednocześnie Beneficjentem Fundacji:
- udziały reprezentuje 9 % kapitału zakładowego w spółce A. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski,
- udziały reprezentuje 9 % kapitału zakładowego w spółce B. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski,
- udziały reprezentuje 9 % kapitału zakładowego w spółce C. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski,
- udziały reprezentuje 9 % kapitału zakładowego w spółce D. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski,
- udziały reprezentujące 50 % kapitału zakładowego w spółce E. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski ((…) udziałów o łącznej wartości (…) zł),
- udziały reprezentujące 98 % kapitału zakładowego w spółce F. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski ((…) udziałów o łącznej wartości (…) zł),
2.Przekazane przez męża Fundatora będącego Beneficjentem Fundacji:
- akcje w spółce akcyjnej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych (na rynku (…)),
3. Przekazany przez zstępnych Fundatora będącego Beneficjentem Fundacji:
- udział reprezentujący 1 % kapitału zakładowego w spółce F. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski ((…) udział o łącznej wartości (…) zł),
4. Przekazany przez kolejnych zstępnych Fundatora będącego Beneficjentem Fundacji:
- udział reprezentujący 1 % kapitału zakładowego w spółce F. Sp. z o.o. posiadającej siedzibę na terenie Polski ((…) udział o łącznej wartości (…) zł),
Ponadto wskazali Państwo, że wnosząc do Fundacji wskazane powyżej „Mienie” w formie darowizny Beneficjenci Fundacji, nie otrzymają w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby im tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu. Ponadto wskazują Państwo, że może wystąpić w przyszłości sytuacja, że Fundator, pozostali Beneficjenci lub inne podmioty lub osoby wniosą mienie do Fundacji.
Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Zgodnie z art. 28 ust. 2 ufr:
Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować czy zbywać części udziału.
Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.
Tym samym w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną opisanego „Mienia” po stronie fundacji nie powstanie przychód.
W konsekwencji, prawidłowe jest Państwa stanowisko zgodnie z którym czynności wniesienia przez Fundatora będącego jednocześnie Beneficjentem oraz pozostałych Beneficjentów w formie darowizny „Mienia” do Fundacji w postaci udziałów w spółkach z o.o. oraz akcji w spółce akcyjnej, z punktu widzenia Fundacji będzie korzystała ona ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).