Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.370.2024.3.KK
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 85.59.1 oraz PKWiU 59.11.2.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam,że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-prawidłowe – w zakresie określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 85.59.1;
-nieprawidłowe– w zakresie określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 59.11.2.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z dnia 12 października, 12 i 19 listopada 2024 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), która obejmuje prowadzanie wywiadów, szkoleń oraz kursów mających na celu pogłębienie wiedzy z zakresu (...)
W ramach wskazanej działalności prowadzi Pan działalność pod następującymi kodami PKD: 59.11.Z jako Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (przeważająca działalność) oraz w pozostałym zakresie: 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach, 47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, 58.11.Z Wydawanie książek, 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 73.11.Z Działalność agencji reklamowych, 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet), 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Zgodnie z uzyskaną przez Pana opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi znak: (...) z dnia (...) 2024 r. prowadzona działalność mieści się w zakresie następujących kodów PKWiU:
1)59.11.2 – „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne”, zgodnie z określonym zakresem działu 59 załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;
2)85.59.1 –„Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, zgodnie z określonym zakresem działu 85 ww. załącznika.
Pana działalność prowadzona jest wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z tym posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W ramach wskazanej działalności tworzy Pan:
1)materiały audio oraz wideo w zakresie szkoleń, kursów oraz wywiadów, o różnorodnej tematyce, np. (...);
2)materiały wideo o charakterze informacyjno-edukacyjnym, z dominującym elementem edukacyjnym, bezpośrednio związane z tematyką (...) na Pana kanale na platformie (...), a także na innych platformach wskazanych wyżej; celem jest informowanie zainteresowanych o faktach oraz wiadomościach z zakresu wybranej tematyki, poprzez wywarcie pośredniego wpływu na umiejętności osób biorących udział w wywiadach, z zamiarem doprecyzowania i wspomagania odbioru treści wideo mającego charakter typowo edukacyjny, jak np. (...);
3)wpisy oraz posty o charakterze informacyjno-edukacyjnym, z dominującym elementem edukacyjnym, w zakresie powyższych treści, w szczególności w odniesieniu do (...).
Jak wskazano wyżej, dostęp do tych materiałów może mieć charakter otwarty (publiczny), tj. przykładowo bez potrzeby uprzedniej rejestracji czy podania adresu elektronicznego na który zostanie wysłany link dostępu do materiału, zaś w niektórych przypadkach dostęp do poszczególnego materiału będzie ograniczony poprzez wprowadzenie dodatkowych wymogów, po spełnieniu których zainteresowany otrzyma dostęp do pożądanych treści. Materiały będą publikowane na wskazanych platformach, tj. w szczególności lecz nie wyłącznie na platformach typu (...)
Poszczególne materiały mogą mieć ponadto charakter bezpłatny, jak również w niektórych przypadkach dostęp do materiału będzie odbywać się na zasadzie odpłatności. Należy również wskazać, iż materiał wideo będzie udostępniany zarówno poprzez załadowanie gotowego nagrania, jak też wskutek prowadzenia transmisji wideo lub audio w trybie online (np. na żywo). W tym miejscu należy zaznaczyć, iż tworzenie poszczególnych materiałów ma na celu umożliwić zainteresowanym nabycie, uzupełnienie lub zwyczajne doskonalenie wiedzy i umiejętności w określonej dziedzinie. Uzupełniająco, w celu zrelaksowania zainteresowanych użytkowników, w Pana zamyśle mogą się też pojawiać elementy odbiegające treściowo od stricte edukacyjnego przekazu. Dopuszcza Pan również możliwość, w ramach udostępnionego materiału, podjęcia działań promocyjnych, marketingowych, jak też umieszczenia reklamy, jednak treść takiego przekazu, będzie miała charakter wtórny względem merytorycznej części przekazywanej treści.
Ponadto nie wyklucza Pan przygotowania poszczególnej formy wskazanych w niniejszym wniosku materiałów na zlecenie poszczególnego podmiotu, za które otrzyma określone wynagrodzenie, na podstawie stosownej faktury wystawionej przez Pana, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Uzupełnienie
Doprecyzował Pan, że w ramach działalności gospodarczej tworzy oraz świadczy usługi w następującym zakresie:
1)prowadzanie szkoleń i kursów on-line mających na celu pogłębienie wiedzy z zakresu (...) – PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, zgodnie z określonym zakresem działu 85 załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;
2)prowadzenie na różnych platformach typu (...) zamkniętych grup dla swoich obserwatorów, gdzie rozwijane będą wątki związane z nowymi technologiami, mające charakter szkoleniowy – PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, zgodnie z określonym zakresem działu 85 ww. załącznika;
3)nagrywanie filmów edukacyjnych z zakresu nowych technologii (...) oraz związanych z nimi bieżących wydarzeń – PKWiU 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne”, zgodnie z określonym zakresem działu 59 ww. załącznika.
Wyjaśnił Pan, że w zakresie usług sklasyfikowanych w PKWiU do działu 59, usługi wskazane w pytaniu nr 1 odnoszą się do grupowania 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne” w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, natomiast usługi określone w pytaniu nr 2 usługi odnoszą się do usług świadczonych według grupowania 85.59.1.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z wzorem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Wskazał Pan, że filmy edukacyjne są możliwe do odsłuchania przez Internet (treści osadzone na zewnętrznej platformie). Samodzielnie nie świadczy Pan usług streamingowych, przesyłania strumieni wideo przez Internet. Usługi steramingowe są świadczone przez platformy lub aplikacje streamingowe, a Pan korzysta jedynie z udostępnionych narzędzi, które dają taką możliwość w zakresie streamingu danego materiału.
Podsumowując, wskazał Pan, że filmy edukacyjne udostępnione są za pośrednictwem strumieni wideo przez Internet.
W nawiązaniu do zadanego pytania nr 3 oraz wskazania w opisie, że nie wyklucza Pan możliwości przygotowania poszczególnej formy wskazanych we wniosku materiałów na zlecenie poszczególnego podmiotu, za który otrzyma określone wynagrodzenie na podstawie stosownej faktury w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wyjaśnił Pan, że:
a)będzie uzyskiwał wynagrodzenie od podmiotu zlecającego, a także na zasadach określonych w uzupełnionym pytaniu nr 1 oraz pytaniu nr 2 zawartym w pierwotnym wniosku,
b)świadczone usługi mieszczą się w grupowaniach PKWiU 85.59.1 oraz 59.11.2.
Pytania
1. Czy przychody z tytułu prowadzania szkoleń i kursów on-line mających na celu pogłębienie wiedzy z zakresu (...) oraz przychody z tytułu nagrywania filmów edukacyjnych z zakresu nowych technologii w odniesieniu do (...), podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%? Pytanie odnosi się do usług sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniach 85.59.1 oraz 59.11.2, zgodnie z rozróżnieniem wskazanym w uzupełnieniu wniosku.
2. Czy przychody z tytułu świadczenia usług prowadzenia na różnych platformach typu (...) zamkniętych grup, mających charakter edukacyjno-informacyjny, z dominującym elementem edukacyjnym podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Pytanie odnosi się do usług świadczonych według kwalifikacji PKWiU 85.59.1.
3. Czy przychody z tytułu świadczenia usług wskazanych w pytaniu 1 oraz 2 wykonywane przez Pana na zlecenie, stanowić będą przychód podlegający opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, przychody z tytułu świadczenia usług w zakresie:
-prowadzania szkoleń i kursów on-line mających na celu pogłębienie wiedzy z zakresu (...), obejmujących: (...) – PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz
-prowadzenie na różnych platformach typu (...) zamkniętych grup dla swoich obserwatorów, gdzie rozwijane będą wątki związane z nowymi technologiami, mające charakter szkoleniowy – PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”
podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako „Ustawa o ryczałcie”) – bez względu na to, czy są one wykonywane na zlecenie czy nie.
Natomiast przychody z tytułu świadczenia usług w zakresie nagrywania filmów edukacyjnych z zakresu nowych technologii (...) oraz związanych z nimi bieżących wydarzeń zgodnie z PKWiU 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne”, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie – bez względu na to czy są wykonywane na zlecenie czy nie.
Należy wskazać, iż w ramach świadczonych usług prowadzenia szkoleń i kursów online, w zakresie prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, końcowym efektem usługi jest zmontowany (wyprodukowany) materiał wideo w postaci kursu lub szkolenia o charakterze edukacyjnym zgodnie z grupowaniem PKWiU 85.59.1.
W zakresie natomiast prowadzenia zamkniętych grup na platformach typu (...), wytworzonym materiałem jest wpis lub post, zawierający określone informacje o charakterze edukacyjno-informacyjnym z przeważającym elementem edukacyjnym, również zgodnie z grupowaniem PKWiU 85.59.1.
Kolejno w zakresie usług związanych z nagrywaniem filmów edukacyjnych z zakresu nowych technologii (...) oraz związanych z nimi bieżących wydarzeń – zgodnie z grupowaniem PKWiU 59.11.2, końcowym efektem usługi jest wytworzony materiał wideo (film), w zakresie prowadzonej przez Pana działalności usługowej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ryczałcie, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdy mowa jest o pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to m.in. działalność zarobkową, usługową, czy też działalność zarobkową polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
Wyłączenia ze wskazanej formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, opisane w art. 8 Ustawy o ryczałcie, nie znajdują zastosowania w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym.
Kolejno w art. 12 Ustawy o ryczałcie, ustawodawca wprowadził podział stawek ryczałtu w zależności od zakresu działalności wg odpowiedniej klasyfikacji PKWiU.
Usługi świadczone w zakresie prowadzania szkoleń i kursów on-line oraz prowadzenia na różnych platformach typu (...) zamkniętych grup dla swoich obserwatorów, gdzie rozwijane będą wątki związane z nowymi technologiami, mające charakter szkoleniowy, zgodnie z kodem PKWiU 85.59.1, zostały sklasyfikowane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c, jako „przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85)” i są opodatkowane stawką 8,5%.
Kolejno usługi świadczone w zakresie tworzenia filmów oraz nagrań wideo nie zostały wprost wskazane w ww. artykule, co oznacza, iż przychody z tytułu świadczenia tych usług zgodnie z kodem PKWiU 59.11.2 powinno zostać zakwalifikowane zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, jako „przychody z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8” opodatkowane również stawką 8,5%.
Przyporządkowanie przychodów do stawki 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie) w sytuacji braku enumeratywnego wskazania przez ustawodawcę określonej usługi wg symbolu PKWiU jest bezsprzeczne i znajduje potwierdzenie w utrwalonej praktyce interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (m.in. zgodnie z interpretacją z dnia 28 kwietnia 2023 r., wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0115- KDST2-2.4011.91.2023.2.PS).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast z treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Pamiętać należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie okoliczności faktycznych sprawy wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczyusługi, dla których wskazał następujące klasyfikacje PKWiU:
·85.59.1 – „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” – prowadzanie szkoleń i kursów on-line, mających na celu pogłębienie wiedzy z zakresu (...),
·85.59.1 –„Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” – prowadzenie na platformach typu (...) zamkniętych grup, mających charakter edukacyjno-informacyjny, z dominującym elementem edukacyjnym,
·59.11.2 – „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne”– nagrywanie filmów edukacyjnych z zakresu nowych technologii (...) oraz związanych z nimi bieżących wydarzeń,
co wynika z otrzymanej opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia (...) 2024 r. znak (...)
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług, polegających na prowadzaniu szkoleń i kursów on-line mających na celu pogłębienie wiedzy z zakresu (...) i prowadzeniu na platformach typu (...) zamkniętych grup, mających charakter edukacyjno-informacyjny, z dominującym elementem edukacyjnym, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.1 – jak słusznie Pan wskazał – podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przewidzianą dla przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Analogiczną stawką podatku opodatkowane będą również przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia ww. usług na zlecenie.
Dokonując analizy pozostałych będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS kategoria PKWiU 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne” obejmuje m.in. następujące pozycje:
·59.11.24.0 – „Filmy i nagrania wideo pobierane z Internetu”
Grupowanie to obejmuje elektroniczne pliki zawierające filmy i inne nagrania wideo pobierane z Internetu i przechowywane na miejscowym urządzeniu.
·59.11.25.0 – „Usługi przesyłania strumieni wideo przez Internet”.
Grupowanie to obejmuje usługi przesyłania danych za pośrednictwem strumieni wideo przez Internet.
Grupowanie to nie obejmuje usług przesyłania danych za pośrednictwem strumieni audio przez Internet, sklasyfikowanych w PKWiU 59.20.36.0.
Z powyższego rozróżnienia wynika, że czynnikiem kwalifikującym daną usługę do określonego grupowania w przypadku pozycji 59.11.24.0 i 59.11.25.0 jest forma udostępnienia nagrania. Z grupowania 59.11.24.0 wynika, że filmy i nagrania wideo są pobierane z Internetu i przechowywane na miejscowym urządzeniu. W takim przypadku, nabywca otrzymuje zatem dostęp do elektronicznej zawartości (pliku), który pobiera na miejscowe urządzenie. Dalszy dostęp do pliku nie jest tym samym ograniczony dostępem do platformy, na której został pierwotnie umieszczony. Natomiast w przypadku grupowania 59.11.25.0 usługa udostępniania wideo odbywa się za pośrednictwem strumieni wideo, co oznacza, że dostęp do danego nagrania odbywa się tylko za pośrednictwem udostępniającej go platformy internetowej. Do grupowania tego należy zatem zaliczyć tzw. media strumieniowe (ang. streaming media, jednoczesny przesył i odbiór danych audio i wideo za pomocą sieci komputerowej).
Zatem przychody uzyskiwane z tytułu nagrywania filmów edukacyjnych z zakresu nowych technologii (...) oraz związanych z nimi bieżących wydarzeń, mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 59.11.2 – które jak Pan wskazał – udostępniane są za pośrednictwem strumieni wideo przez Internet, podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przewidzianą dla usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), a nie jak Pan wskazał stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.
Tożsamą stawką podatku opodatkowane będą również przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia ww. usług na zlecenie.
Tym samym Pana stanowisko w części dotyczącej określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 85.59.1 jest prawidłowe,natomiast w części dotyczącej określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 59.11.2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
·Odnosząc się do powołanej interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right