Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 21 listopada 2024 r., sygn. III SA/Wr 302/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w następującym składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Wydziale III sprawy ze skargi S. B. na uchwałę Rady Miasta Świeradów-Zdrój z dnia 24 czerwca 2024 r. nr III/18/2024 w przedmiocie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Świeradów-Zdrój za 2023 r. postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie
S. B. (dalej: skarżąca, strona skarżąca) wniosła skargę na uchwałę Rady Miasta Świeradów-Zdrój z dnia 24 czerwca 2024 r., nr III/18/2024, (dalej uchwała), w przedmiocie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Świeradów-Zdrój za 2023 r. (dalej Burmistrz).
W skardze strona skarżąca wskazała podstawę skargi - art. 3 § 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej p.p.s.a.), w zw. z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej u.s.g.). Skarżąca wskazała również, że zarzuca uchwale naruszenie art. 270 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm., dalej u.f.p.), poprzez nieprawidłowe jej procedowanie, w szczególności poprzez brak badania wykonania budżetu w sposób kompleksowy, tj. według kryterium legalności, celowości, rzetelności, gospodarności i sporządzenie przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Świeradów-Zdrój (dalej Komisja Rewizyjna), wniosku o udzielenie absolutorium bez oceny wykonania budżetu za 2023 r. przez Burmistrza, w szczególności bez wyrażenia oceny wykonania budżetu przez Komisję Rewizyjną ekspressis verbis (wprost/w sposób literalny), analizy pracy Komisji Rewizyjnej w roku 2023 r. oraz innych Komisji Rady Miasta Świeradów-Zdrój, a także wyników kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu przeprowadzonej w roku 2023 czy uchwał Rady Miasta Świeradów-Zdrój w zakresie skierowania Burmistrza na dyscyplinę finansów publicznych, analizy wykonania budżetu według kryterium celowości, rzetelności i gospodarności oraz bez uzyskania odpowiedzi na pytania jakie są przyczyny rozbieżności pomiędzy stanem planowanych dochodów i wydatków i wykonaniem oraz czy winą za owe rozbieżności można obciążyć organ wykonujący budżet, czy też były one wynikiem obiektywnych uwarunkowań.