Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.719.2024.1.AP

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne

26 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą od 2011 r. W związku z nabytym wieloletnim doświadczeniem i wiedzą, a także zmianami w branży od 2024 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Pana główny profil działalności zmienił się z PKD 78.10.Z opartego o wsparcie procesu rekrutacyjnego na PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Osiąga Pan przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo scharakteryzowanych poniżej.

Jest Pan stroną umowy o współpracy w zakresie odpłatnego świadczenia usług związanych z reprezentowaniem interesów handlowych na rzecz zleceniodawcy będącego spółką kapitałową („Zleceniodawca”), która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje usługi wsparcia realizacji usług oferowanych przez kontrahentów (partnerów) Zleceniodawcy na rzecz klientów instytucjonalnych działających w sektorze energetycznym, budowlanym, produkcyjnym i technicznym.

Zakres świadczonych przez Pana usług pośrednictwa obejmuje dokonywanie następujących czynności związanych z rozwojem biznesu i relacji z klientami:

  • tworzenie sieci kontaktów z kluczowymi kontrahentami Zleceniodawcy i jego partnerów z sektora usług inwestycji energetycznych i budowlanych oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi kontrahentami,
  • organizowanie negocjacji z potencjalnymi kontrahentami partnerów Zleceniodawcy, dla których Zleceniodawca świadczy usługi,
  • pośredniczenie w zawieraniu umów w imieniu Zleceniodawcy i jego partnerów oraz aktywny udział w procesie negocjacji,
  • pomoc w przygotowaniu profesjonalnych wycen usług świadczonych przez Zleceniodawcę i jego partnerów,
  • pomoc w sporządzaniu ofert dla potencjalnych kontrahentów i partnerów Zleceniodawcy z interesującego go sektora,
  • pozyskiwanie i nawiązywanie współpracy podwykonawcami Zleceniodawcy,
  • informowanie potencjalnych dostawców o warunkach współpracy,
  • sygnalizowanie Zleceniodawcy problemów finansowych klientów oraz negocjowanie planów naprawczych.

Wystawia Pan Zleceniodawcy fakturę za prowizję od wygenerowanych zysków od pozyskanych klientów oraz kwotę stałą za doradztwo branżowe, wycenę, negocjowanie umów i promowanie Zleceniodawcy i jego usług ( w tym nowych linii biznesowych).

Opis procesu:

Zajmuje się Pan pozyskiwaniem kontrahentów/zleceń na usługi zleceniodawcy, tj. kompletowaniem kadry inżynierskiej i menedżerskiej, udostępnianie wykwalifikowanych inżynierów do wykonania określonych zakresów na projektach budowlanych, konsulting inżynierski, wynajem inżynierów na projekty. Śledzi Pan rynek inwestycji przemysłowych i ogólnobudowlanych i na tej podstawie przygotowuje działania sprzedażowe i mapowanie rynku i firm, które mogą być najbardziej zainteresowane usługami zleceniodawcy. Tworzy Pan listę najbardziej obiecujących potencjalnych odbiorców usług oraz kontaktuje się z osobami decyzyjnymi. Budżetuje Pan wydatki na realizację strategii i przedstawia je zleceniodawcy do akceptacji. Posiadając gotowe portfolio usług, strategię sprzedaży, tj. wybrane usługi, listę potencjalnych kontrahentów i osób decyzyjnych, zidentyfikowane projekty budowlane, przygotowuje Pan oferty, umowy oraz narzędzia oraz przystępuje do kontaktowania się z firmami wykorzystując sieć znajomości i kontaktów na rynku oraz spotkania, targi branżowe. Wyniki pracy oraz wszystkie aktywności handlowe zapisuje Pan w systemie zleceniodawcy. Po nawiązaniu kontaktu z potencjalnym klientem w przypadku zainteresowania, bierze Pan aktywny udział w rozmowach handlowych i negocjacjach cenowych oraz negocjacjach ostatecznego kształtu umów ramowych i jednostkowych po czym doprowadza w rezultacie do podpisania przez zleceniodawcę umów z pozyskanymi kontrahentami. Na etapie realizacji usług podtrzymuje Pan kontakt z kontrahentami i dba o utrzymanie dobrych relacji biznesowych, które w przyszłości skutkować powinny kolejnymi zleceniami.

Nie pełni Pan funkcji członka zarządu Zleceniodawcy. Nie jest Pan również wspólnikiem Zleceniodawcy. Łączna kwota osiąganych przez Pana przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczy w 2024 r. kwoty 2 000 000 euro. Złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2024 r. i począwszy od tego roku podatkowego przychody uzyskiwane w ramach jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Spółka, dla której wykonuje Pan większość zleceń w ramach działalności opodatkowanej ryczałtem współpracuje z Panem na podstawie umowy o pracę od 2018 r. jedynie w niepełnym wymiarze godzin, wyłącznie w zakresie niezwiązanym w żadnym punkcje i żadnym stopniu z powyższymi usługami świadczącymi w ramach działalności. Funkcja polega na nadzorowaniu poprawności realizowanych zadań personelu pracodawcy oraz finansów projektów realizowanych wyłącznie przez Pracodawcę poza granicami RP, na terenie Unii Europejskiej oraz poza jej granicami. W ramach tej umowy, z uwagi na marginalną prezencję pracodawcy poza granicą RP, minimalny angaż czasu, pobiera Pan minimalne ustawowe wynagrodzenie krajowe za niepełnowymiarowy czas pracy.

W ramach działalności zajmuje się Pan wyłącznie częścią komercyjną - zdobywaniem zleceń dla zleceniodawcy. Nie wykonuje Pan czynności prawniczych, ani rachunkowo-księgowych. Nie wykonuje Pan usług w zakresie architektury i inżynierii, nie dokonuje analiz i badań naukowych i technicznych. Nie zajmuje się Pan reklamą oraz badaniami rynku. Nie prowadzi Pan usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, sklasyfikowanych wg PKWiU 66.21.10.0, ani usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych wg PKWiU 68.31.1, ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych wg PKWiU 68.31.16.0. Nie dokonuje Pan fizycznej sprzedaży produktów. Usługi nie obejmują również usług doradczych w zakresie zarządzania finansami zgodnie z PKWiU 70.22.12.0, ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem, zgodnie z PKWiU 70.22.13.0.

Prowadzi Pan ewidencje ryczałtową przychodów, a usługa wskazana we wniosku jest świadczona od początku 2024 r., według stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5%.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy opisana działalność prowadzona pod kodem PKWiU 74.90.12.0 jest prawidłowo opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Osiągane przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane według stawki 8,5%.

W odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jeden z zainteresowanych zleceniodawców jest pracodawcą, jednakże pełniona rola koordynatora realizowanych projektów zagranicznych i zadania nie są związane z nawiązywaniem relacji biznesowych z kontrahentami, czy klientami zleceniodawcy lub opracowywaniem polityki sprzedażowej.

Czynności jakie planuje Pan wykonywać w ramach działalności gospodarczej nie są tożsame z czynnościami jakie wykonuje na rzecz zleceniodawcy, a oba zakresy obowiązków – z umowy o pracę i działalności gospodarczej nie pokrywają się.

Dodatkowo Pana sytuacja jest tożsama z wydaną interpretacją Nr 0115-KDST2-2.4011.215.2024.2.AP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak wynika z powyższego możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zastrzeżenia z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczą odpowiednio: działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że od 2024 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Pana główny profil działalności zmienił się z PKD 78.10.Z opartego o wsparcie procesu rekrutacyjnego na PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Jest Pan stroną umowy o współpracy w zakresie odpłatnego świadczenia usług związanych z reprezentowaniem interesów handlowych na rzecz zleceniodawcy będącego spółką kapitałową („Zleceniodawca”), która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje usługi wsparcia realizacji usług oferowanych przez kontrahentów (partnerów) Zleceniodawcy na rzecz klientów instytucjonalnych działających w sektorze energetycznym, budowlanym, produkcyjnym i technicznym.

Zakres świadczonych przez Pana usług pośrednictwa obejmuje dokonywanie następujących czynności związanych z rozwojem biznesu i relacji z klientami:

  • tworzenie sieci kontaktów z kluczowymi kontrahentami Zleceniodawcy i jego partnerów z sektora usług inwestycji energetycznych i budowlanych oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi kontrahentami,
  • organizowanie negocjacji z potencjalnymi kontrahentami partnerów Zleceniodawcy, dla których Zleceniodawca świadczy usługi,
  • pośredniczenie w zawieraniu umów w imieniu Zleceniodawcy i jego partnerów oraz aktywny udział w procesie negocjacji,
  • pomoc w przygotowaniu profesjonalnych wycen usług świadczonych przez Zleceniodawcę i jego partnerów,
  • pomoc w sporządzaniu ofert dla potencjalnych kontrahentów i partnerów Zleceniodawcy z interesującego go sektora,
  • pozyskiwanie i nawiązywanie współpracy podwykonawcami Zleceniodawcy,
  • informowanie potencjalnych dostawców o warunkach współpracy,
  • sygnalizowanie Zleceniodawcy problemów finansowych klientów oraz negocjowanie planów naprawczych.

Wystawia Pan Zleceniodawcy fakturę za prowizję od wygenerowanych zysków od pozyskanych klientów oraz kwotę stałą za doradztwo branżowe, wycenę, negocjowanie umów i promowanie Zleceniodawcy i jego usług ( w tym nowych linii biznesowych).

Zajmuje się Pan pozyskiwaniem kontrahentów/zleceń na usługi zleceniodawcy, tj. kompletowaniem kadry inżynierskiej i menedżerskiej, udostępnianie wykwalifikowanych inżynierów do wykonania określonych zakresów na projektach budowlanych, konsulting inżynierski, wynajem inżynierów na projekty. Śledzi Pan rynek inwestycji przemysłowych i ogólnobudowlanych i na tej podstawie przygotowuje działania sprzedażowe i mapowanie rynku i firm, które mogą być najbardziej zainteresowane usługami zleceniodawcy. Tworzy Pan listę najbardziej obiecujących potencjalnych odbiorców usług oraz kontaktuje się z osobami decyzyjnymi. Budżetuje Pan wydatki na realizację strategii i przedstawia je zleceniodawcy do akceptacji. Posiadając gotowe portfolio usług, strategię sprzedaży, tj. wybrane usługi, listę potencjalnych kontrahentów i osób decyzyjnych, zidentyfikowane projekty budowlane, przygotowuje Pan oferty, umowy oraz narzędzia oraz przystępuje do kontaktowania się z firmami wykorzystując sieć znajomości i kontaktów na rynku oraz spotkania, targi branżowe. Wyniki pracy oraz wszystkie aktywności handlowe zapisuje Pan w systemie zleceniodawcy. Po nawiązaniu kontaktu z potencjalnym klientem w przypadku zainteresowania, bierze Pan aktywny udział w rozmowach handlowych i negocjacjach cenowych oraz negocjacjach ostatecznego kształtu umów ramowych i jednostkowych po czym doprowadza w rezultacie do podpisania przez zleceniodawcę umów z pozyskanymi kontrahentami. Na etapie realizacji usług podtrzymuje Pan kontakt z kontrahentami i dba o utrzymanie dobrych relacji biznesowych, które w przyszłości skutkować powinny kolejnymi zleceniami.

Nie pełni Pan funkcji członka zarządu Zleceniodawcy. Nie jest Pan również wspólnikiem Zleceniodawcy. Łączna kwota osiąganych przez Pana przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczy w 2024 r. kwoty 2 000 000 euro. Złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2024 r. i począwszy od tego roku podatkowego przychody uzyskiwane w ramach jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Spółka, dla której wykonuje Pan większość zleceń w ramach działalności opodatkowanej ryczałtem, współpracuje z Panem na podstawie umowy o pracę od 2018 r. jedynie w niepełnym wymiarze godzin, wyłącznie w zakresie niezwiązanym w żadnym punkcje i żadnym stopniu z powyższymi usługami świadczącymi w ramach działalności. Funkcja polega na nadzorowaniu poprawności realizowanych zadań personelu pracodawcy oraz finansów projektów realizowanych wyłącznie przez Pracodawcę poza granicami RP, na terenie Unii Europejskiej oraz poza jej granicami. W ramach tej umowy, z uwagi na marginalną prezencję pracodawcy poza granicą RP, minimalny angaż czasu, pobiera Pan minimalne ustawowe wynagrodzenie krajowe za niepełnowymiarowy czas pracy.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro czynności jakie planuje Pan wykonywać w ramach działalności gospodarczej nie są tożsame z czynnościami jakie wykonuje Pan na rzecz zleceniodawcy, a oba zakresy obowiązków – z umowy o pracę i działalności gospodarczej nie pokrywają się, to nie będą zachodzić okoliczności, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zatem, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, może Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stanowisko przedstawione przez Pana zostało oparte na art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który został wskazany przez Pana we wniosku jako przepis prawa podatkowego będący przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej zaznaczam, że została ona wydane w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00