Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.439.2024.2.MM

Opodatkowanie wynagrodzenia za sprawowanie funkcji opiekuna prawnego, wypłacanego z Wielkiej Brytanii na podstawie wyroku wydanego w Wielkiej Brytanii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia podatkowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2024 r. (wpływ do tutejszego organu 31 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W grudniu 2019 r. Pani syn został ubezwłasnowolniony całkowicie z powodu choroby psychicznej. W kwietniu 2020 r. została Pani ustanowiona opiekunem prawnym ubezwłasnowolnionego.

W 2023 r. sąd w Wielkiej Brytanii przyznał Pani kwotę 700 GBP miesięcznie tytułem wynagrodzenia za sprawowanie opieki nad synem.

Wynagrodzenie zostało przyznane przez sąd w Wielkiej Brytanii, (...) w 2020 r. przed sądem w Wielkiej Brytanii została zawarta ugoda, na podstawie której Pani synowi zostało przyznane odszkodowanie od sprawcy wypadku. Kwota odszkodowania jest pod zarządem ustanowionego zarządcy w Wielkiej Brytanii. Ustanowienie zarządcy majątkiem w Wielkiej Brytanii wiązało się z tym, iż w 2019 r. sąd brytyjski uznał Pani syna za osobę niezdolną do samodzielnego zarządzania własnymi finansami i ustanowił zarządcę finansowego.

Uzupełnienie opisu zdarzenia

Przebywała/będzie przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Posiadała oraz będzie posiadała Pani miejsce zamieszkania do celów podatkowych (tzn. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce. W Polsce znajdowało się i nadal znajduje się centrum Pani interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Nie posiadła Pani innego miejsca zamieszkania do celów podatkowych w innym kraju. Miejscem Pani zamieszkania jest Polska.

Miała oraz będzie miała Pani miejsce zamieszkania w Polsce.

Miała oraz będzie miała Pani stałe miejsce zamieszkania w Polsce.

W Polsce znajdowało się/znajduje się centrum Pani interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Będzie przebywała Pani w Polsce. Jest Pani obywatelem Polski.

Sąd w Wielkiej Brytanii przyznał Pani wynagrodzenie za sprawowanie opieki nad synem na podstawie wykonania postanowienia Sądu Okręgowego w (...) z dnia (...) 2019 r. oraz postanowienia Sądu Rejonowego w (...) z dnia (...) 2020 r. Sąd uznał, że istnieją podstawy w rozumieniu art. 48 ustawy z 2005 r. o zdolności umysłowej, że Pani syn nie posiada zdolności do prowadzenia postępowania i podejmowania decyzji, co do miejsca odpowiedzialności za zarządzanie swoim majątkiem i sprawami.

Ustawa o zdolności umysłowej z 2005 r. (Mental Capacity Act 2005) z Wielkiej Brytanii najbliżej odpowiada polskiemu Kodeksowi cywilnemu oraz Kodeksowi rodzinnemu i opiekuńczemu, a tym samym polskim przepisom dotyczącym opieki nad osobą ubezwłasnowolnioną. Ustawa brytyjska bardziej szczegółowo reguluje kwestie związane z decyzjami podejmowanymi przez osoby dorosłe o ograniczonej zdolności, koncentrując się na zapewnieniu ich autonomii i ochrony prawnej.

Pytanie

Czy wynagrodzenie w wysokości 700 GBP otrzymywane przez Panią z tytułu wykonywania funkcji opiekuna prawnego osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie podlega zwolnieniu z PIT i nie musi być wykazane w deklaracji podatkowej składanej za rok 2023 i lata następne?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która (art. 3 ust. 1a ustawy o PIT) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Ponadto przepisy art. 3 ust. 1, 1a ustawy o PIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o PIT).

W związku z tym, że wynagrodzenie dla opiekuna jest wypłacane z Wielkiej Brytanii to zastosowanie znajdą przepisy umowy z tym państwem. Wielka Brytania ratyfikowała Konwencję MLI w dniu 29 czerwca 2018 r. Konwencja ta weszła w życie w dniu 1 października 2018 r. a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Polską a Wielką Brytanią w zmienionym kształcie jest aktualnie obowiązująca.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Konwencji części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Stosownie zaś do art. 13 pkt 6 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Biorąc pod uwagę treść art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby określony przychód mógł być uznany za przychód z działalności wykonywanej osobiście winny zostać spełnione przesłanki określone w tym przepisie, tj. przychód winien wystąpić w związku z wykonywaniem czynności:

a)zleconych na podstawie właściwych przepisów,

b)zleconych przez jeden z następujących podmiotów:

organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej albo

sąd, albo

prokuratora.

Zatem – w Pani ocenie – uzyskany przychód z tytułu pełnienia funkcji opiekuna osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie, będzie stanowił Pani przychód z działalności wykonywanej osobiście w myśl art. 10 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowaniu nie podlegają dochody wymienione m.in. w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 79a ww. ustawy: wolne od podatku dochodowego jest wynagrodzenie za sprawowanie opieki przyznane przez sąd na podstawie art. 162 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Stosowanie do art. 162 § 1, § 2 i § 3 ww. Kodeksu sąd opiekuńczy przyzna opiekunowi za sprawowanie opieki na jego żądanie stosowne wynagrodzenie okresowe albo wynagrodzenie jednorazowe w dniu ustania opieki lub zwolnienia go od niej. Wynagrodzenia nie przyznaje się, jeżeli nakład pracy opiekuna jest nieznaczny lub gdy sprawowanie opieki jest związane z pełnieniem funkcji rodziny zastępczej albo czyni zadość zasadom współżycia społecznego. Wynagrodzenie pokrywa się z dochodów lub z majątku osoby, dla której opieka została ustanowiona, a jeżeli osoba ta nie ma odpowiednich dochodów lub majątku, wynagrodzenie jest pokrywane ze środków publicznych na podstawie przepisów o pomocy społecznej.

Reasumując, przychód, który podatnik uzyskuje z tytułu pełnionej funkcji opiekuna prawnego osoby ubezwłasnowolnionej należy traktować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście w myśl art. 10 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przychód z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji opiekuna korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w interpretacji z dnia 17 października 2023 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0113-KDIPT2-2.4011.528.2023.1.KK.

Podsumowując wskazuje Pani, iż kwota wynagrodzenia za sprawowanie funkcji opiekuna prawnego jest zwolniona z PIT i nie podlega uwzględnieniu w rozliczeniu podatkowym za rok 2023 i lata następne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób

fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Art. 4a tejże ustawy stanowi, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu zdarzenia wynika m.in., że przebywała/będzie przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Posiadała oraz będzie posiadała Pani miejsce zamieszkania do celów podatkowych (tzn. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce. W Polsce znajdowało się i nadal znajduje się centrum Pani interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Nie posiadła Pani innego miejsca zamieszkania do celów podatkowych w innym kraju.

W grudniu 2019 r. Pani syn został ubezwłasnowolniony całkowicie z powodu choroby psychicznej. W kwietniu 2020 r. została Pani ustanowiona opiekunem prawnym ubezwłasnowolnionego.

W 2023 r. sąd w Wielkiej Brytanii – na podstawie wykonania postanowienia Sądu Okręgowego w (...) z dnia (...) 2019 r. oraz postanowienia Sądu Rejonowego w (...) z dnia (...) 2020 r. – przyznał Pani kwotę 700 GBP miesięcznie tytułem wynagrodzenia za sprawowanie opieki nad synem.

Wynagrodzenie zostało przyznane przez sąd w Wielkiej Brytanii, (...).

Mając na uwadze opisane zdarzenie stwierdzić należy, że w Polsce podlega/będzie podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowego. Jednakże do wynagrodzenia za sprawowanie opieki nad synem wypłacanego z Wielkiej Brytanii znajdą zastosowanie postanowienia Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. Nr 250, poz. 1840).

Art. 21 ust. 1 tej Konwencji stanowi, że:

Części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z przywołanego powyżej przepisu wynika, że dochód uzyskany z wynagrodzenia, który otrzymuje Pani z Wielkiej Brytanii za sprawowanie opieki nad synem podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:

Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Stosownie zaś do art. 13 pkt 6 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z ww. przepisu wynika, że przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstaje w sytuacji gdy zostaną spełnione przesłanki w nim określone, tj. przychód winien wystąpić w związku z wykonywaniem czynności:

zleconych na podstawie właściwych przepisów,

zleconych przez jeden z następujących podmiotów:

organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej albo

sąd, albo

prokuratora.

Zatem, gdy na podstawie właściwych przepisów sąd zlecił Pani wykonywanie opieki nad synem całkowicie ubezwłasnowolnionym i z tego tytułu otrzymuje Pani wynagrodzenie, to stanowi ono/będzie stanowiło przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 79a ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego jest wynagrodzenie za sprawowanie opieki przyznane przez sąd na podstawie art. 162 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Zgodnie z art. 175 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.):

Do opieki nad ubezwłasnowolnionym całkowicie stosuje się odpowiednio przepisy o opiece nad małoletnim z zachowaniem przepisów poniższych.

Art. 155 § 1 tej ustawy stanowi, że:

Opiekun sprawuje pieczę nad osobą i majątkiem pozostającego pod opieką; podlega przy tym nadzorowi sądu opiekuńczego.

Stosownie do art. 162 § 1 i § 2 ww. ustawy:

§ 1. Sąd opiekuńczy przyzna opiekunowi za sprawowanie opieki na jego żądanie stosowne wynagrodzenie okresowe albo wynagrodzenie jednorazowe w dniu ustania opieki lub zwolnienia go od niej.

§ 2. Wynagrodzenia nie przyznaje się, jeżeli nakład pracy opiekuna jest nieznaczny lub gdy sprawowanie opieki jest związane z pełnieniem funkcji rodziny zastępczej albo czyni zadość zasadom współżycia społecznego.

Na mocy art. 162 § 1 i § 2 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy sąd rodzinny i opiekuńczy przyznaje opiekunowi osoby ubezwłasnowolnionej wynagrodzenie za sprawowanie opieki. Przy czym sąd opiekuńczy każdorazowo musi ocenić, czy nie zachodzą przesłanki wyłączające prawo do tego wynagrodzenia, np. dotyczące zasad współżycia społecznego.

Podkreślić należy, że w zakresie stosowania wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych należy uwzględnić art. 84 Konstytucji RP dotyczący zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące ww. ulg i zwolnień nie mogą być interpretowane dowolnie, ani uzupełniane w drodze interpretacji o treść, której dany przepis nie zawiera. Niedopuszczalne jest doszukiwanie się intencji ustawodawcy i stwarzanie na takiej podstawie norm wykraczających poza literalne brzmienie przepisu.

Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 79a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnieniu podlegają jedynie te wynagrodzenia, które zostały przyznane na podstawie art. 162 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Oznacza to, że wynagrodzenia mające podobny charakter przyznane na innej podstawie prawnej nie korzystają z omawianego zwolnienia. Gdyby wolą ustawodawcy było zwolnienie z opodatkowania również wynagrodzeń za sprawowanie opieki nad osobą całkowicie ubezwłasnowolnioną przyznanych na podstawie innych przepisów prawa (w tym na podstawie ustaw innych państw), to z całą pewnością zapis taki znalazłby się w treści art. 21 ust. 1 pkt. 79a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zatem w opisanym zdarzeniu wynagrodzenie za sprawowanie opieki nad synem zostało Pani przyznane przez sąd w Wielkiej Brytanii na podstawie przepisów ustawy z Wielkiej Brytanii o zdolności umysłowej z 2005 r. (Mental Capacity Act 2005), to tym samym wynagrodzenie to nie zostało Pani przyznane na mocy przepisu wskazanego w treści art. 21 ust. 1 pkt 79a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji do tego wynagrodzenia nie ma/nie będzie miało zastosowanie omawiane zwolnienie.

Wobec powyższego wynagrodzenie które otrzymywała Pani z tytułu opieki nad synem w 2023 r. powinna Pani wykazać do opodatkowania w zeznaniu podatkowym za 2023 r. Analogicznie wynagrodzenie które otrzyma Pani w kolejnych latach powinna Pani wykazywać do opodatkowania w zeznaniach podatkowych składanych za te lata.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanej przez Panią interpretacji wskazać należy, iż została ona wydana w innym stanie faktycznym (wynagrodzenie zostało bowiem przyznane opiekunowi na mocy art. 162 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Ponadto wskazać należy, że jakkolwiek interpretacje podatkowe kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, a zatem nie mają one zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00