Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.556.2024.1.GK
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 października 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (zwana dalej: „Gmina”) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1980 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm., dalej: „Ustawa o samorządzie gminnym”).
Gmina realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 Ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy ochrona środowiska i przyrody.
Wnioskodawca (zwany dalej również jako: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) posiadającym numer NIP. Jest także osobą prawną - jednostką samorządu terytorialnego.
Wnioskodawca, dążąc do poprawy jakości powietrza od 2024 r. rozpoczął wdrażanie projektu pn.: „(...)” (zwanego dalej: „Projektem”) realizowanego w ramach instrumentu wdrażanego przez Komisję Europejską - Projekt (…) Fundusze Europejskie dla (..) 2021-2027 Priorytet (…) Fundusze Europejskie na zielony rozwój (…) Działanie (…) Efektywność energetyczna, typ projektu: Wsparcie (…) gmin w realizacji programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…).
Projekt jest realizowany przez Wnioskodawcę w partnerstwie z innymi partnerami, którzy w przeważającej większości stanowią gminy z obszaru województwa (…). Projekt jest realizowany wspólnie przez partnerów (beneficjentów) i koordynowany przez Województwo (…), jako lidera Projektu. Umowa partnerska nr (…) zawarta pomiędzy liderem a partnerami, szczegółowo wskazuje jaki zakres prac ma do wykonania w ramach projektu każdy z partnerów.
W ramach projektu podejmowane są działania na rzecz poprawy jakości powietrza na terenie Gminy stanowiące element implementacji Programu ochrony jakości powietrza (zwanego dalej „Programem”), przyjętego Uchwałą nr (…) Sejmiku Województwa z dnia (…) 2020 r. w sprawie programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…), w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu (Dz. Urz. Woj.(…) poz. (…)), ostatnio zaktualizowaną Uchwałą Sejmiku Województwa (…) nr (…) z dnia (…) 2023 r. (Dz. Urz. Woj. (…) Poz. (…)).
Projekt ma na celu wsparcie przystępujących do niego JST we wdrażaniu Programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…). Program zakłada ograniczenie emisji i zmniejszenie stężeń: pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5, B(a)P oraz dwutlenku azotu. Zaangażowanie JST w realizację Programu jest niezbędne, gdyż jedynie współpraca pomiędzy samorządami lokalnymi i Samorządem Województwa (…) pozwoli na efektywne wdrożenie strategii poprawy jakości powietrza oraz realizację neutralnej środowiskowo polityki energetyczno-klimatycznej.
Planowane interwencje będą dotyczyły w szczególności podnoszenia potencjału administracyjnego gmin w zakresie:
- właściwego planowania działań związanych z ochroną powietrza,
- komunikacji z mieszkańcami, doradztwa energetycznego i ekologicznego,
- wdrażania systemów informatycznych wspierających procesy zarządzania jakością powietrza,
- monitorowania, kontroli i egzekucji działań w zakresie poprawy jakości powietrza.
W ramach działań Wnioskodawca zatrudnił pracownika na stanowisku Ekodoradcy. Pracownik odpowiedzialny jest m.in. za konsultacje z mieszkańcami dotyczące jakości powietrza i jej poprawy, edukację mieszkańców w zakresie poprawy powietrza oraz ubóstwa energetycznego.
Wnioskodawca odpowiedzialny jest za przygotowanie miejsca pracy Ekodoradcy wraz z niezbędnym wyposażeniem zarówno biurowym, jak i związanym z realizowanymi zadaniami, w tym narzędzia do kontroli oraz pojazd samochodowy elektryczny lub hybrydowy.
Wnioskodawca w zakresie realizacji Programu będzie realizować następujące zadania:
1. Realizacja uchwały nr (…) Sejmiku Województwa (…) z dnia (…) 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa (…), ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. (…). poz. (…)) zaktualizowanej uchwałą nr (…) z dnia (…) 2022 r. (Dz. Urz. Woj. (…). poz. (…)).
2. Opracowanie w ramach możliwości finansowych gminy programu pomocy socjalnej dla mieszkańców, którzy ze względów materialnych nie będą w stanie przeprowadzić wymiany urządzeń grzewczych lub ponosić kosztów ogrzewania lokalu żadnym ze sposobów dopuszczonych w uchwale.
3. Realizacja programów ograniczania niskiej emisji lub planów gospodarki niskoemisyjnej poprzez stworzenie systemu zachęt finansowych do wymiany systemów grzewczych.
4. Likwidacja ogrzewania na paliwa stałe w obiektach użyteczności publicznej.
5. Koordynacja realizacji działań naprawczych określonych w Programie wykonywanych przez poszczególne jednostki gminy oraz mieszkańców.
6. Działania promocyjne i edukacyjne (ulotki, imprezy, akcje szkoleń, audycje).
7. Kontrola gospodarstw domowych, zgodnie z aktualnymi przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz art. 379 ustawy POŚ.
8. Kontrole przestrzegania zakazu spalania odpadów w urządzeniach grzewczych i na otwartych przestrzeniach na podstawie art. 379 ustawy POŚ.
9. Przekazywanie informacji i ostrzeżeń związanych z sytuacjami zagrożenia zanieczyszczeniem powietrza.
10. Udział w informowaniu społeczeństwa o stanie zanieczyszczenia powietrza oraz sytuacjach alarmowych.
11. Realizacja działań ujętych w planie działań krótkoterminowych w zależności od ogłoszonego alarmu.
12. Przedkładanie Marszałkowi Województwa (…) sprawozdań z realizacji działań ujętych w niniejszym Programie.
Projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza na (…) poprzez utworzenie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy gminami i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza.
W zakresie projektu znajdą się poniższe działania:
- doradztwo energetyczne i ekologiczne oraz kontrole przestrzegania zapisów uchwały antysmogowej realizowane poprzez zatrudnienie Ekodoradców wyposażonych w wiedzę i niezbędny sprzęt,
- serwis internetowy wspierający procesy zarządzania jakością powietrza, obejmujący obszar całego województwa,
- edukacja ekologiczna - realizowana poprzez działania informacyjno-edukacyjne prowadzone na szczeblu wojewódzkim i lokalnym.
Cele szczegółowe projektu:
- poprawa jakości powietrza (ograniczenie emisji substancji do powietrza głównie z sektora komunalno-bytowego), a tym samym poprawa jakości życia i zdrowia mieszkańców,
- poprawa efektywności energetycznej przede wszystkim budynków mieszkalnych,
- głęboka termomodernizacja przede wszystkim budynków mieszkalnych (obejmująca wymianę czynnika grzewczego, ale także zmniejszenie strat ciepła),
- zwiększenie tempa zmiany użytkowanych źródeł ciepła na mniej emisyjne oraz zwiększenie wykorzystania OZE, zwiększenie wykorzystania dostępnych instrumentów finansowych,
- zwiększenie świadomości społecznej na temat zanieczyszczenia powietrza, możliwych do podjęcia działań, przepisów prawa, źródeł finansowania i możliwych do wykorzystania paliw, urządzeń i technologii (edukacja ekologiczna), a także dostęp do wiedzy na temat instytucji, u których można szukać pomocy,
- poprawa jakości komunikacji pomiędzy gminą, powiatem, regionem, a społeczeństwem, w tym zwiększenie dostępności do informacji z zakresu ochrony powietrza,
- wdrażanie przepisów prawa regionalnego i lokalnego (Program ochrony powietrza, uchwała antysmogowa, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, itp.) oraz monitorowanie stanu ich realizacji na terenie gminy,
- zwiększenie wykorzystania potencjału administracyjnego gminy (dotychczas braki finansowe, braki kadrowe, brak wykwalifikowanych osób zajmujących się ochroną powietrza, niesamodzielność w realizacji zadań wynikających z przepisów prawa, hierarchizacja zadań gminy powoduje umieszczenie ochrony powietrza na końcu listy priorytetów),
- analiza zjawiska ubóstwa energetycznego, identyfikacja gospodarstw ubogich energetycznie i udzielanie im pomocy.
Doradztwo będzie realizowane przez Ekodoradców. Będą oni stanowić wsparcie JST w realizacji działań z zakresu ochrony powietrza, ale nie tylko. Będą również wsparciem pracowników JST w zakresie energetyki i dziedzin pokrewnych ochronie powietrza, m.in. w zakresie wykorzystania dostępnych narzędzi i przepisów prawa. Jednocześnie Ekodoradcy stanowić będą wsparcie mieszkańców w dążeniu do poprawy jakości życia i zdrowia. Ponadto Ekodoradcy swoim działaniem i postawą będą kreowali wizerunek JST jako podmiotu wiarygodnego, kompetentnego i otwartego na mieszkańca, wychodzącego naprzeciw potrzebom mieszkańców i podejmującego się najcięższych zadań w celu ochrony zdrowia mieszkańców i ochrony środowiska, w którym żyją. Ekodoradcy będą stanowili wykwalifikowaną kadrę pracowniczą i będą posiadać kompetencje pozwalające na realizację powierzonych im działań.
Warto zaznaczyć, że brak realizacji przez JST działań wskazanych w Programie ochrony powietrza wiąże się z sankcjami. Dlatego działanie Ekodoradcy w tym zakresie przyczyni się do zmniejszenia konsekwencji dla JST bądź ich całkowitego wyeliminowania.
Ekodoradcy osadzeni w strukturach urzędu JST, będą zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na samodzielnym stanowisku. Preferowane jest stanowisko podległe bezpośrednio pod wójta/burmistrza/prezydenta. Z uwagi na przepisy związane z kontrolą przestrzegania przepisów ochrony środowiska, tj. art. 379 Prawa Ochrony Środowiska, w którym ust. 1 brzmi: „marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów”, a ust. 2 brzmi: „organy, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych”, stanowisko Ekodoradcy musi zostać umieszczone w strukturach urzędu gminy i nie ma możliwości ulokowania go w jednostce podległej.
Za przeprowadzenie naboru na stanowisko Ekodoradcy odpowiedzialna będzie JST, a nabór będzie przeprowadzony zgodnie z dotychczasową praktyką i polityką zatrudniania. Podkreślenia wymaga konieczność uwzględnienia w procesie zatrudnienia art. 61 Wytycznych KE dotyczących unikania konfliktów interesów i zarządzania takimi konfliktami na podstawie rozporządzenia finansowego w zakresie konfliktu i zapobiegania nieprawidłowościom na etapie rekrutacji. W odniesieniu do naboru zapewniona zostanie zasada równości szans. JST podejmie decyzję odnośnie wysokości wynagrodzenia Ekodoradcy. Przewiduje się, że zatrudnienie Ekodoradców nastąpi nie później niż w okresie 3 miesięcy od daty podpisania umowy dofinansowania. Niemniej jednak, rekrutacja Ekodoradców będzie mogła zostać rozpoczęta wcześniej, jeszcze przed podpisaniem przez Lidera projektu umowy dofinansowanie. Zaznacza się, że kwalifikowalność środków związanych z zatrudnieniem Ekodoradcy i realizacją projektu będzie możliwa od 1 stycznia 2024 r.
W celu zapewnienia tożsamej jakości usług przez każdego Ekodoradcę zatrudnionego w ramach projektu, Lider projektu przygotował wytyczne do zakresu obowiązków Ekodoradców. Znajdują się one w niniejszym rozdziale. Każdy przygotowany przez JST zakres czynności powinien zostać przekazany do akceptacji przez Lidera projektu jeszcze przed ogłoszeniem rekrutacji. W przypadku zatrudnienia Ekodoradcy przed podpisaniem umowy o dofinansowanie konieczne jest dostosowanie zakresu czynności do założeń projektu i przekazanie go do akceptacji Liderowi w momencie podpisywania umowy.
Zaznaczenia wymaga, że w zakresie czynności Ekodoradcy nie mogą znaleźć się zadania realizowane przez JST w zakresie ochrony środowiska, niezwiązane z projektem, np. wydawanie decyzji środowiskowych, przyjmowanie zgłoszeń, wycinka drzew, rejestracja psów, realizacja otwartych konkursów ofert niezwiązanych z ochroną powietrza, działania edukacyjne niezwiązane z ochroną powietrza itp. Przygotowany został również wykaz pożądanych wymagań w zakresie wykształcenia, doświadczenia oraz umiejętności, które powinien posiadać Ekodoradca. Wytyczne znajdują się w rozdziale IV Kryteria rekrutacji. Jednak przeprowadzenie naboru i ostateczna decyzja dot. wymaganych kompetencji zatrudnianego Ekodoradcy będzie należała do Partnera, przy czym należy pamiętać o zachowaniu zasady równości szans w zatrudnieniu.
Naczelną ideą funkcjonowania sieci Ekodoradców będzie koncentracja na współpracę z mieszkańcami i umocnienie kompetencji JST oraz jej roli w kreowaniu lokalnej polityki ochrony powietrza, a także realizacja strategii ochrony powietrza przygotowanej podczas szkoleń.
Zadania realizowane przez partnerów i Ekodoradców w ramach projektu:
Realizacja zadań związanych z zatrudnieniem i pracą Ekodoradców została podzielona na trzy etapy, a do każdego etapu przypisano odpowiednie działania.
I etap (2024)
Zadania Ekodoradców związane będą z realizacją w gminach działań służących wdrażaniu Programu ochrony powietrza poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza, zwłaszcza pochodzących ze źródeł indywidualnych. W ramach I etapu projektu realizacja tych zadań odbędzie się poprzez:
1)obsługę systemów wytworzonych przez województwo w ramach niniejszego projektu;
2) opracowanie strategii służącej poprawie jakości powietrza jako podsumowanie szkoleń początkowych, m.in. na podstawie dokumentów gminnych takich jak plan gospodarki niskoemisyjnej, program ograniczania niskiej emisji oraz założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną, itp. W strategii konieczne będzie uwzględnienie co najmniej potrzeb gminy, uwarunkowań, także prac niezbędnych do podjęcia w celu osiągnięcia efektów środowiskowych wynikających z Programu ochrony powietrza, uchwały antysmogowej i norm jakości powietrza. Ostateczna wersja strategii zostanie zaakceptowana na ostatnim bloku dotyczącym ochrony powietrza. Dzięki temu zarówno gmina jak i Ekodoradca, po ukończeniu szkoleń będą posiadać gotowy plan działania z zakresu ochrony powietrza;
3) wsparcie w monitorowaniu/monitorowanie stanu realizacji założeń Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych;
4) pomoc w prowadzeniu sprawozdawczości/prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych (za pośrednictwem internetowej platformy sprawozdawczej Województwa (…) lub innego dedykowanego serwisu);
5) monitorowanie stanu inwentaryzacji źródeł ciepła oraz wsparcie w aktualizacji/ bieżącą aktualizację bazy danych;
6) wykonanie/aktualizację analizy/badań dotyczących potrzeb edukacyjnych mieszkańców gminy, w tym zidentyfikowanie grup wymagających szczególnego wsparcia oraz opracowanie scenariusza planowanych do przeprowadzenia działań. Szczegółowe informacje dotyczące akcji i scenariusza zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
7) wykonanie/aktualizację analizy/diagnozy ubóstwa energetycznego mieszkańców gminy, w tym na podstawie istniejących danych i rejestrów, np. pochodzących z ośrodków pomocy społecznej. Może być wykonana samodzielnie lub zlecona podmiotowi zewnętrznemu;
8) udział w kontrolach palenisk oraz czynną współpracę w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy, strażą miejską/gminną i policją. Ekodoradca w ramach projektu jest zobowiązany do udziału w/przeprowadzenia kontroli wymiarze liczby zgodnej z założeniami przyjętymi w uchwale Sejmiku Województwa (…) ws. programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…), w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu wraz z aktualizacją. Nie zwalnia to gminy z realizacji pozostałych 90% liczby kontroli zgodnej z założeniami POP, poza projektem;
9) doradztwo mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu środków finansowych w:
- min. 5 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000,
- min. 7 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >10000 <20000,
- min. 10 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >20000, w tym:
a) identyfikację w budynkach mieszkalnych elementów wymagających termomodernizacji,
b) wykonanie planu termomodernizacji (nie budowlanego, ale planu wskazującego element podlegający konieczności zmiany/wymiany/modernizacji/uszczelnienia (np. wymiana okien, termomodernizacja, energooszczędne AGD) i poszukiwanie źródeł wsparcia dla sfinansowania tych działań. Zakres obowiązków Ekodoradców nie obejmuje przeprowadzania profesjonalnych pełnych ocen charakterystyki energetycznej lub sporządzania kompletnych projektów technicznych na potrzeby termomodernizacji, wymiany źródeł ciepła, czy modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej), jeżeli to możliwe zawierająca również szacunkową wycenę robót,
c) ocenę możliwości finansowych mieszkańca i rozłożenia w czasie działań termomodernizacyjnych,
d) analizę zasadności wymiany źródła ciepła, analizę możliwości zastosowania OZE,
e) doradztwo w zakresie wymagań uchwały antysmogowej i Programu ochrony powietrza,
f) informowanie w zakresie zadań wynikających z Planu działań krótkoterminowych, w przypadku wydania komunikatów przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o ryzyku przekroczenia norm jakości powietrza,
g)informowanie o obowiązku wprowadzania danych dotyczących posiadanego źródła ciepła do CEEB, w tym: zapoznanie z przepisami prawa, pokazanie jak działa CEEB i pomoc w wypełnieniu deklaracji,
h) pomoc w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację działań związanych z ochroną powietrza:
i. znalezienie i wybranie odpowiedniego instrumentu finansowania (spośród gminnych, krajowych, unijnych i innych),
ii. pomoc w przygotowaniu lub pozyskaniu dokumentów do wniosków o udzielenie pomocy finansowej,
iii. pomoc w wypełnieniu, złożeniu wniosku o dofinansowanie i jego rozliczeniu w oparciu o przekazane przez mieszkańca dokumenty księgowe i protokoły odbioru robót (jeżeli nie leży to w kompetencjach punktu programu Czyste Powietrze), w tym współpraca z konsultantem punktu programu Czyste Powietrze (zaznacza się, że Ekodoradca w ramach umowy związanej z realizacją niniejszego projektu nie może prowadzić punktu programu Czyste Powietrze, gdyż jest on finansowany z innych środków, co spowodowałoby niezachowanie zasady zakazu podwójnego finansowania).
II etap (2025)
W ramach II etapu projektu realizacja zadań Ekodoradców odbędzie się poprzez:
1)obsługę systemów wytworzonych przez województwo w ramach niniejszego projektu;
2)wsparcie w monitorowaniu/monitorowanie stanu realizacji założeń Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych;
3)pomoc w prowadzeniu sprawozdawczości/prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych (za pośrednictwem internetowej platformy sprawozdawczej Województwa (...), lub innego dedykowanego serwisu);
4)monitorowanie stanu inwentaryzacji źródeł ciepła oraz wsparcie/bieżącą aktualizację bazy danych;
5)nadzór nad wdrażaniem opracowanej w I etapie strategii służącej poprawie jakości powietrza oraz monitorowanie realizacji uchwał i strategii lokalnych w zakresie ochrony powietrza (tj. Plan gospodarki niskoemisyjnej, Program ograniczania niskiej emisji oraz założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną, itp.) oraz w razie potrzeby ich ponowną aktualizację i integrację;
6)wsparcie w pozyskiwaniu zewnętrznego wsparcia finansowego dla gminy na realizację zidentyfikowanych potrzeb w zakresie inwestycji i działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, podnoszących efektywność energetyczną i budujących świadomość społeczną w tym zakresie (wyszukanie instrumentów wsparcia, pomoc merytoryczna w wypełnieniu wniosku o dofinansowanie, wsparcie merytoryczne realizacji projektu). Zadanie nie obejmuje samodzielnego prowadzenia inwestycji w gminie;
7)utworzenie bazy danych dot. ubóstwa energetycznego w gminie;
8)organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza (przynajmniej 2 wydarzeń w roku, tj. po 1 wydarzeniu w każdym półroczu), skierowanych do grup wymagających szczególnego wsparcia (określonych w wyniku przeprowadzonego badania/analizy w I etapie projektu), np. szkoleń na temat przepisów uchwały antysmogowej oraz obowiązków z niej wynikających, pokazów jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportażu publikacji dot. uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działań wspierających efektywność energetyczną. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
9)organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza (przynajmniej 2 wydarzenia w roku, tj. po 1 wydarzeniu w każdym półroczu), skierowanego do ogółu społeczeństwa, np. szkoleń na temat przepisów uchwały antysmogowej oraz obowiązków z niej wynikających, pokazów jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportażu publikacji dot. uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działaniach wspierających efektywność energetyczną. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
10)organizację przynajmniej 2 spotkań w roku (przynajmniej 1 spotkanie na półrocze) z grupami opiniotwórczymi tj. przedsiębiorcami, lekarzami, księżmi, Ochotniczą Strażą Pożarną, Lokalnymi Grupami Działania, organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi działającymi w obszarze ochrony powietrza/środowiska. Spotkania mają na celu zapoznanie z tematyką zanieczyszczenia powietrza, jego skutkami oraz oferowanymi programami pomocowymi, mającymi na celu ochronę powietrza. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
11)przeprowadzenie akcji informacyjnej o wymaganiach uchwały antysmogowej dla (...) oraz dostępnych formach dofinansowania do wymiany kotłów. Ekodoradca jest zobowiązany dotrzeć przynajmniej 1 raz do każdego punktu adresowego, pod którym eksploatowana jest instalacja na paliwa stałe. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
12)udział w kontrolach palenisk oraz czynną współpracę w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy, strażą miejską/gminną i policją. Ekodoradca w ramach projektu jest zobowiązany do udziału w/przeprowadzenia kontroli w wymiarze 25% liczby zgodnej z założeniami przyjętymi w uchwale Sejmiku Województwa (...) ws. programu ochrony powietrza dla stref w województwie (.), w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu wraz z aktualizacją. Nie zwalnia to gminy z realizacji pozostałych 75% liczby kontroli zgodnej z założeniami POP, poza projektem;
13)zlecanie badania próbek popiołu do akredytowanego laboratorium w celu wykrycia spalania najgorszej jakości paliw i odpadów. Ekodoradca jest zobowiązany do zlecenia badania próbek popiołu w wymiarze 10% kontroli przeprowadzonych w ramach niniejszego projektu;
14)doradztwa mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu dofinasowania (należy przez to rozumieć czynności opisane w pkt 9 etapu I). Ekodoradca jest zobowiązany do odwiedzenia:
- min. 12 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000,
- min. 24 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >10000 <20000,
- min. 48 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >20000.
III etap (2026-2028)
W ramach III etapu projektu realizacja zadań Ekodoradców odbędzie się poprzez:
1)obsługę systemów wytworzonych przez województwo w ramach niniejszego projektu;
2)wsparcie w monitorowaniu/monitorowanie stanu realizacji założeń Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych;
3)pomoc w prowadzeniu sprawozdawczości/prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych (za pośrednictwem internetowej platformy sprawozdawczej Województwa (...) lub innego dedykowanego serwisu);
4)monitorowanie stanu inwentaryzacji źródeł ciepła oraz wsparcie/bieżącą aktualizację bazy danych;
5)nadzór nad wdrażaniem opracowanej w I etapie strategii służącej poprawie jakości powietrza oraz monitorowanie realizacji uchwał i strategii lokalnych w zakresie ochrony powietrza (tj. Plan gospodarki niskoemisyjnej, Program ograniczania niskiej emisji oraz założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną, itp.) oraz w razie potrzeby ich ponowną aktualizację i integrację;
6)wsparcie w pozyskiwaniu zewnętrznego wsparcia finansowego dla gminy na realizację zidentyfikowanych potrzeb w zakresie inwestycji i działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, podnoszących efektywność energetyczną i budujących świadomość społeczną w tym zakresie (wyszukanie instrumentów wsparcia, pomoc merytoryczna w wypełnieniu wniosku o dofinansowanie, wsparcie merytoryczne realizacji projektu). Zadanie nie obejmuje samodzielnego prowadzenia inwestycji w gminie;
7)wydrukowanie i dystrybucję:
- min. 1000 szt. materiałów informacyjno-edukacyjnych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000,
- min. 2.000 szt. materiałów informacyjno-edukacyjnych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >10000 <20000,
- min. 3.000 szt. materiałów informacyjno-edukacyjnych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >20000,
możliwe jest wykorzystywanie własnych materiałów, jak i wytworzonych przez Lidera i organizacje pozarządowe. Jednak wykorzystywanie materiałów innych niż pochodzące od Lidera i Partnera wymaga zatwierdzenia ze strony Lidera oraz zgody podmiotu wytwarzającego;
8)organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza (przynajmniej 2 wydarzeń w roku, tj. po 1 wydarzeniu w każdym półroczu), skierowanych do grup wymagających szczególnego wsparcia (określonych w wyniku przeprowadzonego badania/analizy w I etapie projektu), np. szkoleń na temat przepisów uchwały antysmogowej oraz obowiązków z niej wynikających, pokazów jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportażu publikacji dot. uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działaniach wspierających efektywność energetyczną (łącznie 6 wydarzeń w III etapie (w ciągu 3 lat)). Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
9)organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza (przynajmniej 2 wydarzeń w roku, tj. po 1 wydarzeniu w każdym półroczu), skierowanych do ogółu społeczeństwa, np. szkoleń na temat przepisów uchwały antysmogowej oraz obowiązków z niej wynikających, pokazów, jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportażu publikacji dot. uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działaniach wspierających efektywność energetyczną (łącznie 6 wydarzeń w III etapie (w ciągu 3 lat)). Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
10)organizację przynajmniej 2 spotkań w roku (przynajmniej 1 spotkanie na półrocze) z grupami opiniotwórczymi tj. przedsiębiorcami, lekarzami, księżmi, nauczycielami, OSP, Lokalnymi Grupami Działania, organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi działającymi w obszarze ochrony powietrza/środowiska (łącznie 6 wydarzeń w III etapie (w ciągu 3 lat)). Spotkania mają na celu zapoznanie z tematyką zanieczyszczenia powietrza, jego skutkami oraz oferowanymi programami pomocowymi, mających na celu ochronę powietrza. Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
11)przeprowadzenie akcji informacyjnej o wymaganiach uchwały antysmogowej dla (...) oraz dostępnych formach dofinansowania do wymiany kotłów. Ekodoradca jest zobowiązany dotrzeć przynajmniej 1 raz w ciągu roku do każdego punktu adresowego, pod którym eksploatowana jest instalacja na paliwa stałe (łącznie 3 akcje w III etapie (w ciągu 3 lat)). Szczegółowe informacje dotyczące akcji zawarto w rozdziale III pkt 2 Edukacja ekologiczna;
12)udział w kontrolach palenisk oraz czynną współpracę w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy, strażą miejską/gminną i policją;. Ekodoradca w ramach projektu jest zobowiązany do udziału w/przeprowadzenia kontroli 50% liczby zgodnej z założeniami przyjętymi w uchwale Sejmiku Województwa (...) ws. programu ochrony powietrza dla stref w województwie (...), w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu wraz z aktualizacją rocznie. Nie zwalnia to gminy z realizacji pozostałych 50% liczby kontroli zgodnej z założeniami POP, poza projektem;
13)zlecanie badania próbek popiołu do akredytowanego laboratorium w celu wykrycia spalania najgorszej jakości paliw i odpadów. Ekodoradca jest zobowiązany do zlecenia badania próbek popiołu w wymiarze 10% kontroli przeprowadzonych w ramach niniejszego projektu;
14)doradztwo mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu dofinansowania (należy przez to rozumieć czynności opisane w pkt 9 etapu I). Ekodoradca jest zobowiązany do odwiedzenia:
- min. 24 gospodarstw domowych w ciągu roku w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000 (łącznie 72 gospodarstwa domowe w III etapie (w ciągu 3 lat)),
- min. 48 gospodarstw domowych w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >10000 <20000, (łącznie 144 gospodarstw domowych w III etapie (w ciągu 3 lat)),
- min. 72 gospodarstwa domowe w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >20000 (łącznie 216 gospodarstw domowych w III etapie (w ciągu 3 lat)).
15)wsparcie działań zmierzających ku zwiększeniu oszczędności zużycia energii w gospodarstwach domowych dotkniętych ubóstwem energetycznym (gospodarstwa domowe objęte ubóstwem energetycznym zostaną zdiagnozowane w I i Il etapie projektu) poprzez:
a)wizyty Ekodoradcy w domach i mieszkaniach osób ubogich energetycznie, w tym m.in. u osób, które są pod opieką OPS (wizyty mogą odbywać się przy udziale pracowników OPS i/lub zewnętrznego eksperta w dziedzinie efektywności energetycznej i oszczędności energii/audytora energii, którzy mogą pomóc Ekodoradcy podczas wizyt (np. w celu przygotowania audytów energetycznych lub oceny charakterystyki energetycznej odwiedzanych gospodarstw domowych)),
b) analizę zużycia energii w mieszkaniu oraz możliwości jej zmniejszenia,
c) analizę potrzeb w zakresie działań inwestycyjnych (wymiana okien, termomodernizacja, energooszczędne AGD) i poszukiwanie źródeł wsparcia dla sfinansowania tych działań,
d) propagowanie zmiany nawyków,
e) zapewnienie dostępu do informacji nt. możliwości poradzenia sobie z problemem.
Ekodoradca jest zobowiązany do odwiedzenia:
- min. 12 gospodarstw domowych ubogich energetycznie rocznie w przypadku gmin o liczbie mieszkańców <10000 (łącznie w trzecim etapie projektu 36 gospodarstw);
- min. 18 gospodarstw domowych ubogich energetycznie rocznie w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >10 000 <20 000 (łącznie w trzecim etapie projektu 54 gospodarstw),
- min. 24 gospodarstw domowych ubogich energetycznie rocznie w przypadku gmin o liczbie mieszkańców >20000 (łącznie w trzecim etapie projektu 72 gospodarstwa).
W ramach projektu zakupione zostaną m.in. wyposażenie stanowiska pracy Ekodoradcy; narzędzia do przeprowadzania kontroli (wilgotnościomierz, kamera termowizyjna, termohigrometr cyfrowy THCA, narzędzia do poboru próbek, spektrometru, samochodu smogowóz) oraz usługi w zakresie przeprowadzania certyfikacji energetycznej budynków lub lokali i/lub audytów energetycznych budynków i lokali i usługa wykonania przeglądów kominiarskich. Nabyte zostaną również usługi w zakresie badania potrzeb edukacyjnych, a następnie usługi przeprowadzenia działań edukacyjnych. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem wystawiane będą na Gminę (...).
Warunkiem uruchomienia środków finansowych jest przedłożenie przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej co do możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę.
Towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ich wykorzystanie będzie przekładało się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w całości lub jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym przez Gminę projektem pn.: „(...)” realizowanego w ramach instrumentu wdrażanego przez Komisję Europejską - Projekt (…) Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 Priorytet (…) Fundusze Europejskie na zielony rozwój (…) Działanie (…) Efektywność energetyczna Typ projektu: Wsparcie (…) gmin w realizacji programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w całości lub części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem pn.: „(...)” realizowanego w ramach instrumentu wdrażanego przez Komisję Europejską - Projekt (…) Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 Priorytet (…) Fundusze Europejskie na zielony rozwój (…) Działanie (…) Efektywność energetyczna Typ projektu: Wsparcie (…) gmin w realizacji programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…).
W ocenie Gminy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w całości lub części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem. Zgodnie z zasadami dotyczącymi odliczania podatku naliczonego określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powołując się na art. 86 ust. 1 Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w całości, jak również zgodnie z art. 90 ust. 1 i art. 86 ust. 2a-2h Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w części ponieważ nabycia związane z przedmiotem wniosku ani teraz, ani w przyszłości nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej choćby częściowej.
Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Jak wynika więc z powyższych przepisów prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zaś zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Tak więc w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, dążąc do poprawy jakości powietrza od 2024 r. rozpoczął wdrażanie projektu pn.: „(...)” realizowanego w ramach instrumentu wdrażanego przez Komisję Europejską. Projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza na (…) poprzez utworzenie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy gminami i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza.W ramach działań zatrudniliście Państwo pracownika na stanowisku Ekodoradcy. Pracownik odpowiedzialny jest m.in. za konsultacje z mieszkańcami dotyczące jakości powietrza i jej poprawy, edukację mieszkańców w zakresie poprawy powietrza oraz ubóstwa energetycznego.W zakresie projektu znajdą się poniższe działania: doradztwo energetyczne i ekologiczne oraz kontrole przestrzegania zapisów uchwały antysmogowej realizowane poprzez zatrudnienie Ekodoradców wyposażonych w wiedzę i niezbędny sprzęt, serwis internetowy wspierający procesy zarządzania jakością powietrza, edukacja ekologiczna - realizowana poprzez działania informacyjno-edukacyjne prowadzone na szczeblu wojewódzkim i lokalnym. Ponadto w ramach projektu zakupione zostaną m.in. wyposażenie stanowiska pracy Ekodoradcy; narzędzia do przeprowadzania kontroli (wilgotnościomierz, kamera termowizyjna, termohigrometr cyfrowy THCA, narzędzia do poboru próbek, spektrometru, samochodu smogowóz) oraz usługi w zakresie przeprowadzania certyfikacji energetycznej budynków lub lokali i/lub audytów energetycznych budynków i lokali i usługa wykonania przeglądów kominiarskich. Nabyte zostaną również usługi w zakresie badania potrzeb edukacyjnych, a następnie usługi przeprowadzenia działań edukacyjnych. Towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ich wykorzystanie będzie przekładało się na obszar działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją opisanego projektu pn. „(...)”.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy, towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w niniejszej sprawie podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją projektu nie jest związany z realizacją czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Tym samym, nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i nie macie Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu pn. „(...)”.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right