Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.689.2024.2.EW
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży, za którą cała zapłata otrzymywana jest za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została wykonana oraz w sytuacji gdy płatność nie dochodzi do skutku w danym miesiącu bądź miesiącach kolejnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży, za którą cała zapłata otrzymywana jest za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została wykonana oraz w sytuacji gdy płatność nie dochodzi do skutku w danym miesiącu bądź miesiącach kolejnych.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 listopada 2024 r. (wpływ 12 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą oraz czynnym podatnikiem VAT (dalej jako: „Wnioskodawca”). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w postaci działalności ochroniarskiej w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa oraz działalność ochroniarską z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa. Do usług świadczonych przez Wnioskodawcę należą takie usługi jak usługi montażu systemów alarmowych, monitoring systemów alarmowych, videomonitoring – analityka obrazu, usługa monitoringu wizyjnego, usługi podjazdów prewencyjnych, usługi fizycznej ochrony obiektów, zabezpieczenia imprez, usługi konwojowania oraz usługi kontroli i wsparcia dozorców własnych klienta.
Wymienione usługi są świadczone także na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca całość zapłaty za sprzedaż tych usług dla osób fizycznych otrzymuje za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana. U Wnioskodawcy zainstalowana jest kasa fiskalna, za pomocą której ewidencjonowana jest cała sprzedaż wcześniej wymienionych usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca oprócz paragonu wystawia klientom fakturę. Przychód z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20.000 zł.
W działalności Wnioskodawcy zdarzają się sytuacje, w przypadku których, mimo wykonania usług na rzecz Klienta i udokumentowania ich fakturą, Wnioskodawca nie otrzymuje należnej z tego tytułu zapłaty, ani do końca miesiąca, za który jest ona należna, ani też w kolejnych miesiącach. W większości przypadków Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za świadczone usługi terminowo.
Wnioskodawca chciałby zrezygnować z ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
W uzupełnieniu do wniosku z 12 listopada 2024 r., w odpowiedzi na pytania tut. Organu, wskazali Państwo, że:
1)Czy świadczy Pan usługi wymienione w § 4 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605)?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie świadczy usług wymienionych w § 4 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605).
2)Czy w przypadku zaległości w płatnościach od Klienta, jeżeli udaje się Panu ściągnąć należne Panu wynagrodzenie w późniejszym terminie, to płatność spóźnionych należności również odbywa się wyłącznie za pośrednictwem poczty lub banku a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana?
Odpowiedź: W przypadku wystąpienia zaległości w płatnościach od klienta, jeżeli Wnioskodawcy udaje się ściągnąć należne wynagrodzenie w późniejszym terminie, to płatność spóźnionych należności również odbywa się wyłącznie za pośrednictwem poczty lub banku a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca, który posiada zainstalowaną kasę fiskalną, w sytuacji gdy przychód z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył kwotę 20.000 zł, może korzystać ze zwolnienia określonego w poz. 37 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w stosunku do sprzedaży, z której całość zapłaty otrzymuje za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana?
2.Czy Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania usług świadczonych na rzecz Klientów, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli płatność nie dochodzi do skutku w danym miesiącu bądź miesiącach kolejnych?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, będzie mógł on skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, na które pozwala poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zdaniem Wnioskodawcy skorzystanie ze zwolnienia będzie także możliwe w sytuacji, gdy płatność nie dojdzie do skutku.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z przepisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. 361), dalej jako: „ustawa o VAT”.
Zgodnie z ust. 1b w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.
Z przedstawionych wyżej regulacji wynika, że przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa zasadę ogólną, w świetle której obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obowiązek stosowania do ewidencji kas rejestrujących jest więc związany ze statusem nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Określanie wyjątków od przedstawionej zasady o charakterze ogólnym stanowi kompetencje ministra właściwego do spraw finansów publicznych, która została mu przyznana na mocy art. 111 ust. 8 ustawy. Zgodnie z jego treścią Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia (...).
Rodzaje podatników oraz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605).
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego przychód Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20.000 zł. Na tej podstawie do Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania zwolnienie podmiotowe przewidziane przez § 3 rozporządzenia uwarunkowane wysokością osiągniętego obrotu.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 roku, czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Z przywołanej regulacji oraz innych przepisów rozporządzenia wynika, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
-zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem);
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
-przedmiotem dostawy nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca spełnia wymogi określone w pkt 1 i 2. W dalszej części należy więc przeanalizować, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę zostały wymienione w katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia zawartym w § 4 rozporządzenia.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 zwolnień, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Analiza przedstawionego wyżej katalogu pozwala na przyjęcie, że Wnioskodawca nie świadczy usług wymienionych w § 4 rozporządzenia.
W ocenie Wnioskodawcy, przedstawione powyżej rozważania dowodzą, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w przedstawionym stanie faktycznym.
Odnosząc się do pytania nr 2 dotyczącego sytuacji, w której na skutek okoliczności niedotyczących Wnioskodawcy, nie otrzyma on w danym miesiącu lub miesiącach kolejnych zapłaty za świadczone usługi, w ocenie Wnioskodawcy taka okoliczność nie pozbawi go prawa do skorzystania ze zwolnienia.
Wynika to z faktu, że prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów nie jest uzależnione od tego, że dana czynność jest dokumentowana fakturami (jak w analizowanym przypadku) lecz od formy zapłaty. W przeciwieństwie do zapłaty gotówkowej, tylko płatność bezgotówkowa za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK-u (odpowiednio na rachunek bankowy lub rachunek w SKOK) na mocy ww. przepisu, uprawnia podatnika do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług.
Jednocześnie zapis punktu 37 załącznika do rozporządzenia nie wskazuje na konkretny termin w jakim świadczący usługę ma otrzymać całość zapłaty za usługę aby skorzystać z ww. uprawnienia, ważne jest natomiast to by nastąpiła ona w całości w formie bezgotówkowej. Dlatego też niepożądane zachowanie Klienta w postaci spóźnionej zapłaty czy też braku płatności za wykonaną usługę nie może stanowić okoliczności, która obligowałaby podatnika do ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług.
Takie stanowisko znajduje swoje potwierdzenie między innymi w:
-piśmie z dnia 30 lipca 2021 r., wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP1-3.4012.107.2021.2.ISK,
-piśmie z dnia 10 lutego 2021 r., wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL3.4012.689.2020.1.AW,
-piśmie z dnia 3 grudnia 2020 r., wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP1-3.4012.567.2020.2.MT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:
1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W rozporządzeniu pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
1. Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1) dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;
2) świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją– wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą oraz czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w postaci działalności ochroniarskiej w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa oraz działalność ochroniarską z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa. Do usług świadczonych przez Pana należą takie usługi jak: usługi montażu systemów alarmowych, monitoring systemów alarmowych, videomonitoring – analityka obrazu, usługa monitoringu wizyjnego, usługi podjazdów prewencyjnych, usługi fizycznej ochrony obiektów, zabezpieczenia imprez, usługi konwojowania oraz usługi kontroli i wsparcia dozorców własnych klienta. Wymienione usługi są świadczone także na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przychód z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20.000 zł. W Pana działalności zdarzają się sytuacje, w przypadku których, mimo wykonania usług na rzecz Klienta i udokumentowania ich fakturą, nie otrzymuje Pan należnej z tego tytułu zapłaty, ani do końca miesiąca, za który jest ona należna, ani też w kolejnych miesiącach. W większości przypadków otrzymuje Pan zapłatę za świadczone usługi terminowo.
W pierwszej kolejności Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy w sytuacji gdy przychód z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył kwotę 20.000 zł, może Pan korzystać ze zwolnienia określonego w poz. 37 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w stosunku do sprzedaży, za którą całość zapłaty otrzymuje za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że skoro obrót zrealizowany przez Pana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20 000 zł, to nie będzie przysługiwało Panu prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług najmu realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia.
Natomiast aby miał Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
-świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
-przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Wskazać w tym miejscu należy, że użyte w poz. 37 załącznika do rozporządzenia formułowanie: za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), oznacza, że ściśle wskazano za pośrednictwem jakich instytucji ma zostać dokonana zapłata oraz że zapłata ma zostać dokonana odpowiednio na rachunek bankowy lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej. Przy czym wskazanie odpowiednio oznacza, że tylko na te rachunki ma zostać dokonana. Ponadto musi być łącznie spełniony drugi warunek: musi być prowadzona ewidencja tych płatności, a dowody dokumentujące zapłatę muszą zawierać jednoznaczny opis (oznaczenie) czynności których dotyczyła zapłata.
Odnosząc się do Pana wątpliwości, należy wskazać, że warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z pozycją 37 załącznika do niego zostaną spełnione, bowiem jak Pan wskazał w opisie sprawy całość zapłaty za sprzedaż tych usług dla osób fizycznych otrzymuje za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana. Ponadto, co istotne nie będzie Pan dokonywać świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podsumowując, należy stwierdzić, że może Pan, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 37 załącznika do niego do 31 grudnia 2024 r., stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do świadczonych usług ochroniarskich w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa oraz działalności ochroniarskiej z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które całość zapłaty za sprzedaż tych usług dla osób fizycznych otrzymuje Pan za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Wątpliwości Pana dotyczą także kwestii ustalenia, czy jest Pan zwolniony z obowiązku ewidencjonowania usług świadczonych na rzecz Klientów, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli płatność nie dochodzi do skutku w danym miesiącu bądź miesiącach kolejnych.
Powtórzyć jeszcze raz należy, że z cytowanego wcześniej § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, wynika, że aby czynność korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej muszą być spełnione następujące warunki:
·świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), oraz
·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie musi wynikać, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła,
·przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Należy zauważyć, że prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od tego, że dana czynność jest dokumentowana fakturami (jak w analizowanym przypadku) lecz od formy zapłaty. W przeciwieństwie od zapłaty gotówkowej, tylko płatność bezgotówkowa za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej) na mocy ww. przepisu uprawnia podatnika do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług. Jednocześnie zapis punktu 37 załącznika do rozporządzenia nie wskazuje na konkretny termin w jakim świadczący usługę ma otrzymać całość zapłaty za usługę aby skorzystać z ww. uprawnienia, ważne jest natomiast to, by nastąpiła ona w ww. formie bezgotówkowej. Dlatego też niepożądane zachowanie Klienta, tj. spóźniona zapłata czy też brak płatności za wykonaną usługę nie może stanowić okoliczności, która obligowałaby podatnika do ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług w przypadku gdy zorganizowany przez niego system sprzedaży nie przewiduje innej formy zapłaty poza ww. formą bezgotówkową.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy wskazać, że jak wynika z opisu sprawy:
·całość zapłaty za sprzedaż przedmiotowych usług dla osób fizycznych otrzymuje Pan za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana;
·w przypadkach wystąpienia zaległości w płatnościach od Klienta, jeżeli udaje się Panu ściągnąć należne Panu wynagrodzenie w późniejszym terminie, to płatność spóźnionych należności również odbywa się wyłącznie za pośrednictwem poczty lub banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy ta transakcja i na czyją rzecz została dokonana,
·przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Z powyższych okoliczności wynika zatem, że obowiązuje u Pana wyłącznie bezgotówkowa forma płatności za świadczone na rzecz Klientów usługi ochroniarskie, która dotyczy zarówno bieżąco realizowanych płatności, jak i spóźnionych kwot. Płatności realizowane po terminie nie będą zatem dokonane w formie gotówkowej. To z kolei wskazuje, że w odniesieniu do świadczonych usług, za które Klient płaci z opóźnieniem zachowany zostanie warunek odnoszący się do formy płatności, określony w zapisie punktu 37 załącznika do rozporządzenia, który uprawnia podatnika do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej. Ww. uprawnienie przysługuje Panu także w sytuacji, w której, należności nie zostaną w ogóle uzyskane – w tym bowiem przypadku nie nastąpi zapłata w jakiejkolwiek formie czy to gotówkowej, czy też bezgotówkowej. Brak zapłaty za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej nie wynika zatem ze zmiany formy płatności za wykonane usługi ale z niepożądanych działań Klienta, które nie są akceptowane przez Pana i których nie sposób przewidzieć.
Zatem uznać należy, że w przedstawionych okolicznościach sprawy jest Pan zwolniony z obowiązku ewidencjonowania usług ochroniarskich w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa oraz działalności ochroniarskiej z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa świadczonych na rzecz Klientów, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli płatność nie dochodzi do skutku w danym miesiącu bądź miesiącach kolejnych.
W konsekwencji, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnej należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).