Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.613.2024.1.LM
Możliwość zastosowania preferencyjnej stawki 0% dla dostawy drukarki 3D służącej do wytwarzania elementów trójwymiarowych z proszków metali i stopów metali, kompozytów metal-ceramika czy materiałów ceramicznych, na podstawie opracowanych komputerowo trójwymiarowych modeli.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania preferencyjnej stawki 0% dla dostawy drukarki 3D służącej do wytwarzania elementów trójwymiarowych z proszków metali i stopów metali, kompozytów metal-ceramika czy materiałów ceramicznych, na podstawie opracowanych komputerowo trójwymiarowych modeli.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) (zwana dalej we wniosku Wnioskodawcą) jest publiczną uczelnią akademicką (szkołą wyższą) posiadającą osobowość prawną, będącą częścią systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.). Wnioskodawca działa na podstawie powołanej ustawy, aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz statutu. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest placówką oświatową, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, przez placówki oświatowe, o których mowa w ww. przepisie rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).
Wnioskodawca zamierza nabyć drukarkę 3D służącą do wytwarzania elementów trójwymiarowych z proszków metali i stopów metali, kompozytów metal-ceramika czy materiałów ceramicznych, na podstawie opracowanych komputerowo trójwymiarowych modeli.
Drukarka pracować będzie w technice selektywnego procesu przetapiania wiązką laserową kolejnych warstw proszku (ang. LPBF, Laser Powder Bed Fusion) i pozwoli na wytwarzanie w komorze roboczej elementów o średnicy do 65 mm i wysokości do 150 mm. Obiekty 3D powstawać będą dzięki przesłaniu z komputera plików zawierających m.in. rysunki techniczne, z oprogramowania CAD, z zestawem parametrów geometrycznych X/Y/Z oraz dotyczących pracy wiązki laserowej, tj. jej mocy, długości trwania impulsu i czasu pozostawania w tym samym miejscu.
Drukarka wyposażona będzie (specyfikacja techniczna planowanego nabycia) w:
- laser światłowodowy,
- zintegrowany układ chłodzący komory roboczej,
- układ optyczny znajdujący się nad komorą roboczą,
- system odprowadzania zanieczyszczeń przetopowych,
- komorę roboczą, cechującą się platformą roboczą o polu powierzchni nie mniejszym niż 140 cm²,
- stół roboczy, na którym zaistnieje możliwość grzania obszaru platformy roboczej celem podgrzewania złoża proszkowego do zadanej temperatury,
- zestaw predefiniowanych parametrów do wytwarzania materiałów: stal nierdzewna 316L, stal maraging M300, stop na bazie tytanu Ti6A14V, stop na bazie miedzi CuCrZr, nadstop niklu IN718, które pozwalają na osiągnięcie gęstości powyżej 99,5% teoretycznej,
- otwarte oprogramowanie umożliwiające kontrolę wszystkich parametrów procesu drukowania w czasie rzeczywistym oraz wykorzystywanie własnej aparatury pomiarowej/modułów drukarki, które mogą być zintegrowane z oprogramowaniem drukarki przy użyciu klucza API. Oprogramowanie stanowi standardową integralną część składową drukarki 3D. Bez oprogramowania drukarka nie miałaby możliwości w ogóle funkcjonować. Nie ma możliwości nabycia drukarki bez jej podstawowego oprogramowania.
Drukarka będzie miała możliwość integracji z posiadanym przez Wnioskodawcę oprogramowaniem do parametryzacji procesu Netfabb w wersji akademickiej.
Cena nabycia drukarki będzie obejmowała sam towar (drukarkę), jego dostawę, instalację, uruchomienie, przetestowanie przez dostawcę oraz przeszkolenie pięciu pracowników Wnioskodawcy w zakresie jej funkcjonowania i eksploatacji. Odbiór drukarki przez Wnioskodawcę nastąpi dopiero po przeprowadzeniu przez dostawcę co najmniej 3 testów - każdy na wybranym przez Wnioskodawcę materiale i modelu CAD. W tym też momencie (z chwilą protokolarnego odbioru drukarki 3D) nastąpi przeniesienie na Wnioskodawcę prawa do rozporządzania drukarką 3D jak właściciel. Wskazane czynności stanowią jedną całość, której istotą jest nabycie przez Wnioskodawcę towaru, tj. drukarki 3D w stanie zdatnym do użytku. Instalacja oraz testy drukarki mają na celu zdobycie pewności (zarówno przez sprzedawcę jak i Wnioskodawcę), że w chwili sprzedaży/zakupu sprzęt jest zdolny do użytku, działa bezawaryjnie oraz posiada wszystkie parametry jakie były przedmiotem oferty i umowy łączącej strony. Przeprowadzone przez dostawcę szkolenie ma na celu zapoznanie pracowników Wnioskodawcy z prawidłową eksploatacją urządzenia oraz wszystkimi jego funkcjami - tak, aby urządzenie było eksploatowane prawidłowo, bezpiecznie dla pracowników Wnioskodawcy oraz aby wykorzystywać wszystkie jego funkcje.
Drukarka 3D nie będzie wyposażona w skaner skanujący, gotowe obiekty ani w jakiekolwiek przystawki wykonujące czynności niezwiązane z drukiem 3D. Wynikiem pracy drukarki będą wyłącznie elementy trójwymiarowe wykonane z materiałów metalicznych, ceramicznych lub kompozytowych na bazie metali i ceramiki.
Wnioskodawca będzie posiadał zamówienie dotyczące ww. drukarki, które zostanie potwierdzone przez organ nadzorujący Wnioskodawcę, tj. (…). Zamówienie to zostanie przekazane dostawcy celem przekazania jego kopii do właściwego urzędu skarbowego.
Pytanie
Czy dostawa opisanej w stanie faktycznym drukarki 3D będzie opodatkowana preferencyjną 0% stawką podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa opisanej w stanie faktycznym drukarki 3D będzie opodatkowana preferencyjną 0% stawką podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (...).
Stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, dostawa towarów podlega zasadniczo opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej wydanych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
W myśl w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, preferencyjną 0% stawkę podatku VAT stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków o których mowa w art. 83 ust. 13 -15 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy o VAT przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się m. in. szkoły wyższe, a więc również Wnioskodawcę, będącego częścią systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Jak podaje art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. W poz. 2 wskazanego załącznika wymienione zostały drukarki. Jednocześnie ustawodawca nie podał legalnej definicji "drukarki". W związku z czym, w celu prawidłowej interpretacji zacytowanej regulacji, należy odwołać się do wykładni literalnej tego pojęcia (zob. L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2014, s. 73). Znaczeniem literalnym danego słowa w normie jest zaś jego znaczenie potoczne (tamże, s. 117).
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/drukarka.html), drukarka to:
1.urządzenie podłączone do komputera, służące do drukowania tekstów i rysunków zapisanych na dysku,
2.maszyna biurowa do drukowania krótkich tekstów,
3.część odbiorcza aparatu telegraficznego drukująca litery, cyfry lub znaki odpowiadające odebranym sygnałom,
4.maszyna do wytłaczania deseni na tkaninach.
Zatem drukarka to m.in. podłączone do komputera urządzenie służące do drukowania rysunków zapisanych na dysku.
Jak wynika ze wskazanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego sprawy, urządzenie będące przedmiotem przyszłej transakcji będzie realizowało proces drukowania wskutek przesłania z komputera plików zawierających rysunki techniczne, z oprogramowania CAD, z zestawem parametrów geometrycznych X/Y/Z oraz dotyczących pracy wiązki laserowej, tj. jej mocy, długości trwania impulsu i czasu pozostawania w tym samym miejscu. Wypełnione zostają więc przesłanki podstawowego znaczenia rzeczownika "drukarka". Mowa tutaj o tzw. drukarce trójwymiarowej. Drukarka pracować będzie w technice selektywnego procesu przetapiania wiązką laserową kolejnych warstw proszku i pozwoli na drukowanie [wytwarzanie] w komorze roboczej elementów o średnicy do 65 mm i wysokości do 150 mm. Drukarka nie będzie wyposażona w skaner skanujący gotowe obiekty ani w jakiekolwiek przystawki wykonujące czynności niezwiązane z drukiem 3D. Wynikiem pracy drukarki będą wyłącznie elementy trójwymiarowe wykonane z materiałów metalicznych, ceramicznych lub kompozytowych na bazie metali i ceramiki.
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy o VAT, dokonujący dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT (czyli m.in. drukarek 3D) może zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Ponadto, na mocy art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, dostawca ma obowiązek przekazania kopii ww. zamówienia do właściwego urzędu skarbowego. Wnioskodawca będzie posiadał zamówienie dotyczące ww. drukarki, które zostanie potwierdzone przez organ nadzorujący Wnioskodawcę, tj. (…). Zamówienie to zostanie przekazane dostawcy celem przekazania jego kopii do właściwego urzędu skarbowego.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dostawa opisanej w stanie faktycznym drukarki 3D będzie opodatkowana preferencyjną 0% stawką podatku od towarów i usług.
Stanowisko to potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 listopada 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.516.2017.1.AR, uznając za zasadne zastosowanie preferencyjnej 0% stawki podatku VAT w wysokości 0% do dostawy drukarki 3D na rzecz placówek oświatowych (oczywiście przy spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy VAT). W interpretacji tej wskazano, że: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle powołanych przepisów prawa, należy stwierdzić, że monitor interaktywny bez wbudowanej jednostki centralnej, monitor interaktywny z wbudowaną jednostką centralną oraz drukarka 3D, stanowią towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Tym samym, dostawa monitora interaktywnego bez wbudowanej jednostki centralnej, monitora interaktywnego z wbudowaną jednostką centralną oraz drukarki 3D na rzecz placówek oświatowych, przy spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%”. Podobnie przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 maja 2016 r., sygn. IBPP2/4512-197/16/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 22 sierpnia 2016 r., sygn. IPPP3/4512-474/16-4/JŻ, czy też Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 3 stycznia 2017 r., sygn. 1061-IPTPP2.4512.571.2016.2.KT.
Na powyższą sytuację nie wpływa fakt, że w ramach nabycia towaru (tj. drukarki 3D) Wnioskodawca nabędzie sam towar (drukarkę), jego dostawę, instalację, uruchomienie, przetestowanie przez dostawcę oraz przeszkolenie pięciu pracowników Wnioskodawcy w zakresie jej funkcjonowania i eksploatacji. Wszystkie wskazane czynności składają się na jedną transakcję i są objęte jedną ceną. Odbiór drukarki przez Wnioskodawcę nastąpi dopiero po przeprowadzeniu przez dostawcę co najmniej 3 testów - każdy na wybranym przez Wnioskodawcę materiale i modelu CAD. W tym też momencie (z chwilą protokolarnego odbioru drukarki 3D) nastąpi przeniesienie na Wnioskodawcę prawa do rozporządzania drukarką 3D jak właściciel. Wskazane czynności stanowią jedną całość, której istotą jest nabycie przez Wnioskodawcę towaru, tj. drukarki 3D w stanie zdatnym do użytku. Instalacja oraz testy drukarki mają na celu zdobycie pewności (zarówno przez sprzedawcę jak i Wnioskodawcę), że w chwili sprzedaży/zakupu sprzęt jest zdolny do użytku, działa bezawaryjnie oraz posiada wszystkie parametry jakie były przedmiotem oferty i umowy łączącej strony. Przeprowadzone przez dostawcę szkolenie ma na celu zapoznanie pracowników Wnioskodawcy z prawidłową eksploatacją urządzenia oraz wszystkimi jego funkcjami - tak, aby urządzenie było eksploatowane prawidłowo, bezpiecznie dla pracowników Wnioskodawcy oraz aby wykorzystywać wszystkie jego funkcje. Prawidłowość takiego podejścia potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Wiążącej Informacji Stawkowej z 27 października 2023 r., sygn. 0115-KDST1-1.440.264.2022.8.AW. Wprawdzie wskazana Wiążąca Informacja Stawkowa dotyczy wyrobu opodatkowanego preferencyjną 8% stawką podatku VAT, jednakże jej tezy znajdują zastosowanie, przez analogię, w stanie faktycznym sprawy Wnioskodawcy. Sytuacja jest bowiem tożsama, jedynie typ urządzenia inny.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a)dla placówek oświatowych,
b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy - „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1)Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2)Drukarki
3)Skanery
4)Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5)Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:
Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Dokonując analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że: drukarka 3D stanowi towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy i jej dostawa po spełnieniu określonych w przepisach ustawy warunków może korzystać z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.
Należy wskazać, że aby miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, to dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej.
Jak Państwo wskazali, jesteście Państwo placówką oświatową i na Państwa rzecz będzie dokonywana dostawa ww. drukarki 3D. Będziecie Państwo posiadali zamówienie dotyczące ww. drukarki, które zostanie potwierdzone przez organ nadzorujący, tj. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zamówienie to zostanie przekazane dostawcy celem przekazania jego kopii do właściwego urzędu skarbowego. Tym samym zostaną spełnione warunki o których mowa w art. 83 ust. 14-15 ustawy o podatku od towarów i usług.
W niniejszej sprawie nabycie drukarki 3D wraz z pozostałymi opisanymi przez Państwa świadczeniami będzie opodatkowane w całości stawką preferencyjną. Cena nabycia drukarki 3D poza samą drukarką będzie obejmować dodatkowo jej dostawę, instalację, uruchomienie, przetestowanie oraz przeszkolenie pięciu pracowników. Przeniesienie prawa do rozporządzenia jak właściciel drukarki 3D na Państwa rzecz nastąpi dopiero po przeprowadzeniu przez dostawcę co najmniej 3 testów na wybranym materiale. Tym samym, w okolicznościach sprawy z dostawą towaru będzie ściśle powiązane przetestowanie tego towaru, a do tego konieczna jest jego dostawa, instalacja, uruchomiene. Natomiast przeszkolenie pięciu Pracowników będzie świadczeniem dodatkowym, pomocniczym związanym bezpośrednio z dostawą drukarki 3D. Świadczenie to, dla Państwa, nie będzie stanowiło celu samego w sobie i należy je traktować, w opisanych okolicznościach, jako element pewnej większej całości, stanowiącej jedno świadczenie. Wskazać bowiem należy, że świadczenie złożone zawiera kilka czynności, z tym że jedna z nich jest świadczeniem zasadniczym, przeważającym, nadającym danemu świadczeniu główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Świadczenie pomocnicze natomiast nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego.
Czy mamy do czynienia z kompleksową dostawą towarów, czy też kompleksowym świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji jest wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności mają charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji są inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.
Zatem świadczenie polegające na nabyciu drukarki 3D służącej do wytwarzania elementów trójwymiarowych z proszków metali i stopów metali, wraz instalacją, uruchomieniem, przetestowaniem przez dostawcę oraz przeszkoleniem pięciu Państwa pracowników w zakresie jej funkcjonowania i eksploatacji będzie stanowiło w całości dostawę towaru.
Podsumowując dokonywana na Państwa rzecz dostawa drukarki 3D służącej do wytwarzania elementów trójwymiarowych z proszków metali i stopów metali, wraz instalacją, uruchomieniem, przetestowaniem przez dostawcę oraz przeszkoleniem pięciu Państwa pracowników w zakresie jej funkcjonowania i eksploatacji będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Należy wskazać, że wystąpili Państwo z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej jako zamawiający w rozumieniu przepisów prawa zamówień publicznych.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).