Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.786.2024.1.OS
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 września 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina … (dalej zwana „Gminą”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wspólne rozliczenie VAT.
Gmina realizuje projekt pn. „…”. Projekt jest realizowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe, Działanie 2.2. – Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Celem projektu jest zwiększenie stopnia cyfryzacji Wnioskodawcy w zakresie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa. Efektem realizacji projektu będzie wzmocnienie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informatycznych. Cel projektu jest zgodny z celami programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021.2027, Działanie 2.2: EFRR.CP1.II Czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych: projekt bezpośrednio przez zakup i wdrożenie rozwiązań cyfrowych (co jest przedmiotem projektu) umożliwia wnioskodawcy (a pośrednio również obsługiwanym przez wnioskodawcę interesantom/obywatelom) czerpanie korzyści z cyfryzacji.
Zakres projektu jest zgodny z opisem działania 2.2 FERC: „Interwencja obejmie inwestycje zwiększające poziom bezpieczeństwa informacji poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych państwa oraz podmiotów mających kluczowe znaczenie dla gospodarki” projekt poprzez zakupy i wdrożenia zwiększające poziom bezpieczeństwa informacji bezpośrednio wpisuje się w typy projektów do realizacji w ramach działania 2.2 FERC.
Koncepcja realizacji.
Przeanalizowano potrzeby w zakresie cyfryzacji jednostek Gminy, w tym zwiększenia poziomu bezpieczeństwa informacji w trzech obszarach: organizacyjnym, kompetencyjnym i technicznym. Analizę przeprowadzono dla Urzędu Gminy … jednostki podległej wnioskodawcy (dalej: UG…) oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w …, jednostki podległej wnioskodawcy (dalej: GOPSw…). Analiza wskazała na potrzebę zrealizowania działań w UG… i GOPSw… we wszystkich 3 obszarach: (1) w obszarze technicznym: zakup serwerów i macierzy dyskowej, zakup sprzętu i oprogramowania do tworzenia i zarządzania kopiami zapasowymi, zakup centralnego zasilacza awaryjnego, zakup i wdrożenie oprogramowania podnoszącego bezpieczeństwo informatyczne w sieci teleinformatycznej oraz na stacjach roboczych (2) w obszarze organizacyjnym: opracowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, konieczność przeprowadzania regularnych audytów zgodności KRI/uoKSC, (3) w obszarze kompetencyjnym: szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla pracowników UGCH i GOPSw... Celem projektu jest zwiększenie stopnia cyfryzacji jednostek Gminy: UGCH i GOPSw… w zakresie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Efektem realizacji projektu będzie wzmocnienie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informatycznych ww. jednostek Miarą osiągnięcia efektów i celów projektu będą m.in. nw. wskaźniki:
1.Liczba pracowników IT podmiotów wykonujących zadania publiczne objętych wsparciem szkoleniowym w podziale na Kobiety/Mężczyźni.
2.Liczba pracowników podmiotów wykonujących zadania publiczne niebędących pracownikami IT, objętych wsparciem szkoleniowym w podziale na Kobiety/Mężczyźni.
3.Liczba systemów służących zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa informacji.
4.Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa w ramach JST.
5.Liczba JST wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa.
6.Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Wypracowane rozwiązania teleinformatyczne będą stworzone według zasady uniwersalnego projektowania, tzn. będą dostępne dla wszystkich użytkowników, bez konieczności adaptacji. Zachowane zostaną obowiązujące standardy dostępności wynikające z przepisów w odniesieniu do wszystkich produktów i usług. Przy zakupie środków trwałych i WNiP zachowana zostanie neutralność w stosunku do zas. równości szans kobiet i mężczyzn oraz potrzeb os. z niepełnosprawnościami.
Opis zadań wraz z uzasadnieniem zakresu wydatków.
Zadanie 1. Wzmocnienie potencjału technicznego (obszar techniczny). Infrastruktura serwerowa: UG… dysponuje dwoma serwerami, lecz jeden z nich jest w wysokim stopniu wyeksploatowany (problemy wydajnościowe, wysokie zagrożenie awarią, niedostępne części zamienne) i posiada system operacyjny nie wspierany przez producenta (brak poprawek bezpieczeństwa), planowane jest wycofanie z eksploatacji. Celem zapewnienia bezpieczeństwa danych utworzony zostanie klaster między dwoma serwerami pozwalający uzyskać redundancję. Z kolei GOPSw… nie posiada serwera. Na cele przechowywania kopii zapasowych zapewnienia ciągłości pracy UG… i GOPSw… planuje zakup urządzenia dyskowego NAS na migawki stacji roboczych oraz oprogramowania do wykonywania migawek stacji roboczych i kopi zapasowych. Zabezpieczenia sieci: stanowiska robocze w UG i OPS są objęte ochroną zapewnioną przez oprogramowanie antywirusowe z kończącą się licencją we wrześniu. W zakresie zabezpieczenia sieci w punkcie styku z siecią Internet UG… i GOPSw… dysponuje urządzeniem UTM (funkcjonujące w tej samej sieci fizycznej co UG…). Zasilanie awaryjne systemów bezpieczeństwa: zarówno UGCH, jak i GOPSw… posiada UPS podtrzymującymi zasilanie urządzeń w serwerowni, lecz w UGCH i GOPSw… jest to urządzenie blisko 15- letnie, wyeksploatowane, o zbyt małej mocy dla objęcia ochroną kolejnych urządzeń (w tym zaplanowanych do zakupu w ramach projektu). Dla podniesienia potencjału technicznego jednostek wnioskodawcy zaplanowano: Zakup serwera z oprogramowaniem systemowym, pakietów antywirusowych (w którego skład wchodzi antywirus, antyspyware, antyspam, firewall i filtr stron www i zdalne zarządzanie konsolą, kontrola urządzeń ochrona stacji roboczych, urządzeń mobilnych i serwerów plikowych ...) oraz wykonywania kopii serwera na macierz NAS. (1 szt. dla UG… i 1 szt. GOPSw…) (realizacja wymagań …), Zakup macierzy dyskowej NAS (UG…) (…), Zakup macierzy dyskowej NAS (GOPSw…) (…), Zakup oprogramowania backup (UG… i GOPSw…) (…), Zakup UPS centralny (UG..) (WIO), Zakup oprogramowania zabezpieczającego UG… i GOPSw… (…) Zadanie będzie zrealizowane na rzecz UG.. i GOPSw...
Zad. 2. Wzmocnienie potencjału organizacyjnego (obszar organizacyjny). Działania zaplanowane w ramach zadania realizują wymagania W01 oraz W24. Zarówno UG…, jak i GOPSw… nie posiadają udokumentowanego i wdrożonego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI). Zgodnie z Rozporządzeniem KRI jednostka/jednostki wnioskodawcy są zobowiązane do przeprowadzenia audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji, nie rzadziej niż raz na rok. W związku z powyższym w projekcie zaplanowano opracowanie i wdrożenie systemu SZBI w UG… i GOPSw… oraz uwzględniono zlecenie przeprowadzenia audytu, o którym mowa powyżej w tych jednostkach. Audyt końcowy dostarczy m.in. informacji o efektach realizacji projektu i jego wpływie na zwiększenie odporności jednostek na incydenty oraz wdrożenie odpowiednich środków reagowania na nie. Zadanie będzie zrealizowane na rzecz UG… i GOPSw...
Zad. 3. Wzmocnienie potencjału kompetencji kadr (obszar kompetencyjny). Działania zaplanowane w ramach zadania realizują wymaganie W07. W jednostkach objętych projektem szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa nie były dotąd przeprowadzone, a w opinii administratorów IT oraz kierownictwa stan wiedzy pracowników w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz zapobiegania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa jest niewystarczający. Dlatego też w ramach projektu zaplanowano realizację szkoleń z cyberbezpieczeństwa dla pracowników. Zadanie będzie zrealizowane na rzecz UG… i GOPSw...
Faktury zakupu finansowane ze środków projektu wystawione zostały na Gminę ….
Po realizacji inwestycji wszelkie rozliczenia finansowe związane z funkcjonowaniem zakupionego sprzętu prowadzić będzie dany użytkownik sprzętu. Z nowej infrastruktury nieodpłatnie korzystać będą pracownicy Urzędu Gminy … i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Czynności nie będą związane z opodatkowaniem podatkiem VAT. Zakupiony sprzęt i usługi wykorzystywane będą do bieżącej pracy pracowników Urzędu Gminy … i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Realizując przedmiotowy projekt Gmina … wykonywać będzie zadania własne nałożone na nią odrębnymi przepisami działając w oparciu o reżim publicznoprawny. Zakupione mienie (zwiększenie wartości) nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytania
Czy Gminie … przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” na mocy prawodawstwa krajowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Gmina … nabywając towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „…” nie nabywa ich w celu wykorzystywania do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. W związku z powyższym, Gminie … nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.
Uzasadnienie
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT: Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym: Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.): Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym: Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych Gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, związek taki nie wystąpi. Realizując projekt Gmina wykonuje zadania własne nałożone na Gminę odrębnymi przepisami działając w oparciu o reżim publicznoprawny. Zakupione mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sprzęt będzie ogólnospołeczny, nie będzie wykorzystywany komercyjnie, a tym samym usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W świetle przedmiotowej sprawy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.
Reasumując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” ponieważ efekty realizacji tego zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwa we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zakupione mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwać Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Ponadto należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informuję ponadto, że aktualny publikator ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej, jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right