Wyrok NSA z dnia 2 października 2024 r., sygn. I GSK 1510/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Piszczek (spr.) Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. WSA Grzegorz Dudar Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 2 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 czerwca 2021 r. sygn. akt V SA/Wa 123/21 w sprawie ze skargi "HEMET" Sp. z o.o. w Warszawie na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 12 października 2020 r. nr 1401-IOC.4103.260.2020 w przedmiocie zmiany danych zawartych w zgłoszeniu celnym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 15 czerwca 2021 r., sygn. akt V SA/Wa 123/21 oddalił skargę B na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z 12 października 2020 r. w przedmiocie zmiany danych zawartych w zgłoszeniu celnym.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł uczestnik postępowania – A (dalej: skarżąca spółka), zaskarżając go w całości. Zaskarżonemu wyrokowi na podstawie art. 173 § 1 i 2, art. 174 pkt 1 i 2 i art. 177 § 1 w zw. z art. 32, art. 33 § 1 i art. 12 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.2023.1634; dalej: p.p.s.a.), zarzucono naruszenie:
I. prawa materialnego poprzez jego błędną wykładnię, a w konsekwencji niewłaściwe zastosowanie, tj.:
• art. 33a ust. 7 w związku z art. 33a ust. 6 oraz 33a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U.2018.2174 ze zm., dalej: ustawa o VAT) w brzmieniu obowiązującym w momencie powstania obowiązku podatkowego w VAT (listopad 2018 r.) poprzez przyjęcie, że brak spełnienia jednego z warunków formalnych do zastosowania procedury uproszczonej w imporcie towarów, tj. nieprzedstawienie dokumentów właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, przy jednoczesnym rozliczeniu VAT od importu towarów w deklaracji podatkowej składanej do innego organu podatkowego, tj. naczelnika urzędu skarbowego, stanowi warunek kwalifikujący do zmiany zastosowanej procedury celnej, co w konsekwencji skutkowało oddaleniem skargi oraz uznaniem, że w sprawie zaszły przesłanki do żądania od strony skarżącej jako od dłużnika solidarnego zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami;