import
Pakiet e-commerce to dla kupującego czasem podwójny VAT
Część pozaunijnych przesyłek o wartości poniżej 150 euro jest podwójnie opodatkowana: pierwszy raz w momencie zakupu towaru na platformie sprzedażowej, a drugi podczas odprawy celnej
Potwierdza to niedawna odpowiedź wiceminister finansów Małgorzaty Krok na poselską interpelację.
Wiceminister zastrzegła, że to nie fiskus jest winny podwójnego opodatkowania, tylko sprzedawca i operator pocztowy. Jeśli bowiem zgłaszający (najczęściej operator pocztowy) nie otrzymał numeru VAT IOSS sprzedawcy towaru, to podatek musi zostać zapłacony podczas odprawy celnej. Koszt tego ponosi klient, mimo że już wcześniej, w chwili zakupu, zapłacił VAT. Dochodzi więc do podwójnego opodatkowania, przez co zakładany niski koszt zakupu znacznie wzrasta.
Pechowi klienci dzielą się swoimi historiami w internecie i alarmują, że takich sytuacji jest wiele. Co więcej, nie jest to wyłącznie przypadek polski, bo podobne trudności mają kupujący w całej Unii Europejskiej.
Pojawiły się one, odkąd weszły w życie (w lipcu 2021 r.) znowelizowane przepisy dyrektywy VAT mające zwalczyć nieuczciwą konkurencję z krajów trzecich. Komisja Europejska jest świadoma problemu, ale dotąd nie znalazła odpowiedniego rozwiązania.