Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2024-11-20

import

Pakiet e-commerce to dla kupującego czasem podwójny VAT

Część pozaunijnych przesyłek o wartości poniżej 150 euro jest podwójnie opodatkowana: pierwszy raz w momencie zakupu towaru na platformie sprzedażowej, a drugi podczas odprawy celnej

Potwierdza to niedawna odpowiedź wiceminister finansów Małgorzaty Krok na poselską interpelację.

Wiceminister zastrzegła, że to nie fiskus jest winny podwójnego opodatkowania, tylko sprzedawca i operator pocztowy. Jeśli bowiem zgłaszający (najczęściej operator pocztowy) nie otrzymał numeru VAT IOSS sprzedawcy towaru, to podatek musi zostać zapłacony podczas odprawy celnej. Koszt tego ponosi klient, mimo że już wcześniej, w chwili zakupu, zapłacił VAT. Dochodzi więc do podwójnego opodatkowania, przez co zakładany niski koszt zakupu znacznie wzrasta.

Pechowi klienci dzielą się swoimi historiami w internecie i alarmują, że takich sytuacji jest wiele. Co więcej, nie jest to wyłącznie przypadek polski, bo podobne trudności mają kupujący w całej Unii Europejskiej.

Pojawiły się one, odkąd weszły w życie (w lipcu 2021 r.) znowelizowane przepisy dyrektywy VAT mające zwalczyć nieuczciwą konkurencję z krajów trzecich. Komisja Europejska jest świadoma problemu, ale dotąd nie znalazła odpowiedniego rozwiązania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00