Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.600.2024.1.MF

Dotyczy ustalenia: - jak w opisanym stanie faktycznym ustalić wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ustawy o CIT, po przekroczeniu której A będzie zobowiązana do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz informacji o cenach transferowych (TPR-C); - czy w opisanym stanie faktycznym A może korzystać ze zwolnienia z obowiązku tworzenia dokumentacji, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- jak w opisanym stanie faktycznym ustalić wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ustawy o CIT, po przekroczeniu której A będzie zobowiązana do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz informacji o cenach transferowych (TPR-C);

- czy w opisanym stanie faktycznym A może korzystać ze zwolnienia z obowiązku tworzenia dokumentacji, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A (dalej jako: „A”, „Wnioskodawca”, „Lider”) jest przedsiębiorcą z siedzibą w (…) podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski. Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (…).

W dniu (…), A zawarła z E spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej: „E”, „Partner”) umowę o konsorcjum („Umowa Konsorcjum nr 1”). Umowa Konsorcjum nr 1 została zawarta w celu wspólnego uczestnictwa w postępowaniu przetargowym na realizację zmówienia publicznego na (…) (dalej jako: „Zamówienie nr 1”).

Umowy Konsorcjum nr 1 została zawarta również w celu:

a)wspólnego złożenie oferty (…) (dalej: „Zamawiający”);

b)zawarcia z Zamawiającym umowy oraz

c)realizacji Inwestycji przez A oraz E działające wspólnie jako wykonawca.

W treści Umowy Konsorcjum uzgodniono m.in., że:

 A. Wyłącznym celem Konsorcjum jest współdziałanie Stron w postępowaniu o udzielenie zamówienia, połączenie doświadczenia, potencjału ekonomicznego, technicznego i osobowego, w celu złożenia wspólnej oferty, zawarcie umowy dotyczącej wykonania zamówienia, a następnie wspólna i solidarna realizacja zamówienia.

 B. Konsorcjum zobowiązuje się do:

- Prawnej, łącznej i solidarnej odpowiedzialności za wykonanie przedmiotu zamówienia;

- Do pozostania w Konsorcjum przez cały okres obowiązywania umowy;

- Przestrzegania zasad wzajemnego zaufania i lojalności zarówno w stosunkach wewnętrznych jak i zewnętrznych;

- Nie podejmowania działalności konkurencyjnej, przez którą rozumie się działalność, której przedmiot może oddziaływać niekorzystnie na osiągnięcie celu Konsorcjum, np. na opóźnienie terminu lub uzyskanie niekorzystnych warunków kontraktów niezbędnych do realizacji Zamówienia;

- Zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w trakcie obowiązywania Umowy Konsorcjum nr 1 odnoszących się do realizacji Zamówienia nr 1 lub Strony, których ujawnienie mogłoby spowodować niekorzystne skutki realizacji Zamówienia nr 1 lub narazić Stronę na szkodę lub ujawnienie chronionych przez niego procesów technologicznych, produkcyjnych, powiązań organizacyjnych lub funkcjonalnych oraz informacji finansowych.

 C. W celu realizacji Zamówienia nr 1, Konsorcjum zobowiązuje się podjąć wszelkie konieczne czynności niezbędne do zawarcia i wykonania umowy poprzez zrealizowanie Zamówienia nr 1.

 D. „Liderem” Konsorcjum jest A.

 E. Strony ustalają, iż w zakresie o którym mowa w ww. pkt C, a w szczególności do złożenia oferty oraz zawarcia umowy o wykonanie Zamówienia nr 1, Lider jest upoważniony i zobowiązany do prowadzenia spraw Konsorcjum oraz do działania we własnym imieniu i na własną rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnera, z uwzględnieniem zasad określonych w Umowie Konsorcjum nr 1, a w szczególności do:

- Podpisania parafowania i złożenia w imieniu Konsorcjum wspólnej oferty składanej w związku z postępowaniem ogłoszonym przez Zamawiającego na udzielenie Zamówienia nr 1, w tym do podpisania i poświadczenia za zgodność z oryginałem wszelkich dokumentów;

- Reprezentowania Konsorcjum w toku postępowania o udzielenie Zamówienia nr 1;

- Składania Zamawiającemu w imieniu Konsorcjum i/lub jego członków oświadczeń pozostających w związku z postępowaniem o udzielenie Zamówienia nr 1;

- Zawarcia umowy z Zamawiającym w sprawie realizacji Zamówienia nr 1 oraz składania wszelkich oświadczeń w związku z zawartą umową;

- Dokonywania zmian w umowie zawartej z Zamawiającym;

- Dokonywania wszelkich ustaleń z Zamawiającym oraz przyjmowania korespondencji kierowanej do Konsorcjum i/lub jego członków;

- Przygotowywania i składania w toku postępowania o udzielenie Zamówienia nr 1 wszelkich środków ochrony prawnej;

- Podpisywania protokołów odbioru prac wykonanych na rzecz Zamawiającego, wystawiania faktur i przyjmowania płatności od Zamawiającego.

 F. Partner udziela Liderowi pełnomocnictwa do działania w zakresie określonym w ww. pkt E w jego imieniu i na jego rzecz.

 G. W ramach zadań określonych w ww. pkt E Lider Konsorcjum będzie koordynował działania Konsorcjum, w szczególności dokona podziału zadań pomiędzy Strony, wynikające z osobnych porozumień wewnętrznych określających stosunki miedzy Liderem a Partnerem, z uwzględnieniem zapisów Umowy Konsorcjum nr 1.

 H. Za zobowiązania wynikające ze złożonej oferty, jak i z tytułu zawartej następnie umowy Strony odpowiedzialne będą wobec Zamawiającego solidarnie.

 I. W stosunkach wewnętrznych każda ze Stron jest odpowiedzialna za swoje czyny i ich konsekwencje w stosunku do pozostałych Partnerów.

 J. Gwarancja dobrego wykonania umowy zawieranej z Zamawiającym zostanie wniesiona przez Lidera Konsorcjum.

 K. Umowa wchodzi w życie z dniem jej podpisania i wygasa:

- w przypadku nie podpisania umowy z Zamawiającym i/lub wyboru przez Zamawiającego oferty innej niż Konsorcjum - z dniem ostatecznego dokonania takiego wyboru, przez co należy rozumieć takie orzeczenie stosownego organu, od którego żaden z uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie może się skutecznie odwołać;

- w przypadku wyboru przez Zamawiającego oferty Konsorcjum - po całkowitym zrealizowaniu i rozliczeniu Zamówienia, nie wcześniej niż z upływem terminu rękojmi i gwarancji.

 L. Strony zobowiązują się do nierozwiązania Umowy Konsorcjum nr 1 w trakcie wykonywania zamówienia poprzez jakiekolwiek swoje działania czy zaniechania.

 M. W trakcie trwania umowy nie dopuszcza się zmiany uczestników Konsorcjum.

 N. Szczegółowe zasady rozliczeń Strony będą uzgadniać w trakcie realizacji Umowy Konsorcjum nr 1.

 O. W sprawach nieuregulowanych Umową Konsorcjum nr 1 zastosowanie mają przepisy prawa polskiego, w szczególności kodeksu cywilnego.

W treści Umowy Konsorcjum nr 1 wskazano również, że jest ona rozumiana jako „(…)”, według której prowadzony jest przetarg, do którego chce przystąpić Konsorcjum.

W następstwie zawarcia i wykonywania Umowy Konsorcjum nr 1, A oraz E (w ramach Konsorcjum) złożyły Zamawiającemu ofertę na realizację Zamówienia nr 1. Oferta ta została wybrana przez Zamawiającego jako najkorzystniejsza. Następnie (…) Zamawiający podpisał z Konsorcjum (w imieniu Konsorcjum działał Lider - A) umowę, której przedmiotem było świadczenie usług zgodnie z Zamówieniem nr 1 (dalej: „Kontrakt nr 1”).

W treści Kontraktu nr 1 uzgodniono m.in., że:

A. Obowiązuje od dnia podpisania, przy czym przedmiot Kontraktu nr 1 będzie realizowany od dnia (…) do dnia (…) z tym zastrzeżeniem, że Kontrakt nr 1 wygasa przed upływem (…), z chwilą wyczerpania kwoty stanowiącej równowartość maksymalnej wartości zobowiązania Zamawiającego, o której mowa w pkt C (poniżej);

B. Za realizację usług na jego podstawie, A oraz E (dalej: „Wykonawca”) przysługuje wynagrodzenie odpowiadające zakresowi zrealizowanych prac i ustalone na podstawie cen jednostkowych podanych w załączniku nr 1 do Kontraktu nr 1 pod nazwą (…) wraz z ich wyceną.

C. Maksymalna wartość zobowiązania Zamawiającego wynosi (…) netto. Maksymalna wartość zobowiązania oznacza maksymalne wynagrodzenie jakie może otrzymać Wykonawca za realizację obowiązków na podstawie Kontraktu nr 1. Nie stanowi to jednak zobowiązania Zamawiającego do jej pełnej realizacji, ani też do dochodzenia przez Wykonawcę jakichkolwiek roszczeń w przypadku niewykorzystania maksymalnej wartości zobowiązania.

D. W przypadku zlecenia przez Zamawiającego prac nieujętych w Załączniku nr 1 do Kontraktu nr 1, wynagrodzenie za ich wykonanie ustalane będzie w drodze negocjacji.

E. Okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy.

F. Podstawą do wystawienia faktur są protokoły zdawczo - odbiorcze, potwierdzające należyte wykonanie prac objętych przedmiotem Kontraktu, podpisane „bez zastrzeżeń” ze strony Zamawiającego. Protokoły te muszą być dołączone do faktur, wystawianych za okresy rozliczeniowe w których wykonano prace.

G. Podstawą do dokonania płatności wynagrodzenia są faktury VAT wystawione przez Wykonawcę zgodnie z ww. pkt F.

H. Pracownicy skierowani przez Partnera do realizacji prac podlegają operacyjnie Kierownikowi Działu Serwisu Lidera

W celu uzgodnienia oraz sformalizowania zasad wspólnej realizacji Zamówienia nr 1 na rzecz Zamawiającego, (…) (po podpisaniu Kontraktu nr 1) A oraz E zawarły Aneks nr 1 do Umowy Konsorcjum nr 1 (dalej: „Aneks nr 1”).

W treści Aneksu nr 1 uzgodniono m.in., że:

 A. Rozliczenie prac wykonywanych przez Partnera w ramach realizacji Kontraktu nr 1 i Umowy Konsorcjum nr 1 będzie prowadzone na podstawie cennika, który stanowi załącznik do Umowy Konsorcjum nr 1 (dalej: „Cennik do Umowy Konsorcjum nr 1”). Wynagrodzenie Partnera wyliczone na podstawie Cennika do Umowy Konsorcjum nr 1 zostanie zmniejszone o 3%.

 B. Prace wykraczające poza zakres Kontraktu nr 1 zlecane Partnerowi przez Lidera będą zlecane jako dodatkowe wg wskaźników dotyczących podanych w Cenniku do Umowy Konsorcjum nr 1, lub na podstawie zatwierdzonych przez Lidera ofert Partnera.

 C. Okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy.

 D. Podstawą do dokonania płatności wynagrodzenia są faktury VAT wystawiane przez Partnera. Podstawą do wystawienia faktur przez Partnera są natomiast protokoły zdawczo - odbiorcze, potwierdzające należyte wykonanie prac objętych przedmiotem Umowy Konsorcjum nr 1, podpisane „bez zastrzeżeń” przez Lidera.

 E. Pracownicy skierowani przez Partnera do realizacji prac podlegają operacyjnie Kierownikowi Działu Serwisu Lidera.

Wycena prac w Cenniku do Umowy Konsorcjum nr 1 jest analogiczna jak w Załączniku nr 1 do Kontraktu.

W dniu (…) A zawarła z E kolejną umowę konsorcjum (dalej jako: „Umowa Konsorcjum nr 2”). Umowa Konsorcjum nr 2 została zawarta w celu wspólnego uczestnictwa w postępowaniu przetargowym na realizację zmówienia publicznego na (…) (dalej jako: „Zamówienie nr 2”).

Umowa Konsorcjum nr 2 została zawarta również w celu:

a)wspólnego złożenie oferty (…) (dalej: „Zamawiający”)

b)zawarcia z Zamawiającym umowy oraz

c)realizacji Inwestycji przez A oraz E działające wspólnie jako wykonawca.

W treści Umowy Konsorcjum nr 2 uzgodniono m.in., że:

 A. Wyłącznym celem Konsorcjum jest współdziałanie Stron w postępowaniu o udzielenie zamówienia, połączenie doświadczenia, potencjału ekonomicznego, technicznego i osobowego, w celu złożenia wspólnej oferty, zawarcie umowy dotyczącej wykonania zamówienia, a następnie wspólna i solidarna realizacja zamówienia.

 B. Konsorcjum zobowiązuje się do:

- Prawnej, łącznej i solidarnej odpowiedzialności za wykonanie przedmiotu zamówienia;

- Do pozostania w Konsorcjum przez cały okres obowiązywania Kontraktu;

- Przestrzegania zasad wzajemnego zaufania i lojalności zarówno w stosunkach wewnętrznych jak i zewnętrznych;

- Nie podejmowania działań konkurencyjnych, przez którą rozumie się działalność, której przedmiot może oddziaływać niekorzystnie na osiągnięcie celu Konsorcjum, np. na opóźnienie terminu lub uzyskanie niekorzystnych warunków kontraktów niezbędnych do realizacji Zamówienia;

- Zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w trakcie obowiązywania Umowy Konsorcjum nr 2 odnoszących się do realizacji Zamówienia nr 2 lub Strony, których ujawnienie mogłoby spowodować niekorzystne skutki realizacji Zamówienia nr 2 lub narazić Stronę na szkodę lub ujawnienie chronionych przez niego procesów technologicznych, produkcyjnych, powiązań organizacyjnych lub funkcjonalnych oraz informacji finansowych.

 C. W celu realizacji Zamówienia nr 2, Konsorcjum zobowiązuje się podjąć wszelkie konieczne czynności niezbędne do zawarcia i wykonania umowy poprzez zrealizowanie Zamówienia nr 2.

 D. „Liderem” Konsorcjum jest A.

 E. Strony ustalają, iż w zakresie o którym mowa w ww. pkt C, a w szczególności do złożenia oferty oraz zawarcia umowy o wykonanie Zamówienia nr 2, Lider jest upoważniony i zobowiązany do prowadzenia spraw Konsorcjum oraz do działania we własnym imieniu i na własną rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnera, z uwzględnieniem zasad określonych w Umowie Konsorcjum nr 2, a w szczególności do:

- Podpisania parafowania i złożenia w imieniu Konsorcjum wspólnej oferty składanej w związku z postępowanie ogłoszonym przez Zamawiającego na udzielenie na udzielenie Zamówienia nr 2, w tym do podpisania i poświadczenia za zgodność z oryginałem wszelkich dokumentów;

- Reprezentowania Konsorcjum w toku postępowania o udzielenie Zamówienia nr 2;

- Składania Zamawiającemu w imieniu Konsorcjum i/lub jego członków oświadczeń pozostających w związku z postępowaniem o udzielenie Zamówienia nr 2;

- Zawarcia umowy z Zamawiającym w sprawie realizacji Zamówienia nr 2 oraz składania wszelkich oświadczeń w związku z zawartą umową;

- Dokonywania zmian w umowie zawartej z Zamawiającym;

- Dokonywania wszelkich ustaleń z Zamawiającym oraz przyjmowania korespondencji kierowanej do Konsorcjum i/lub jego członków;

- Przygotowywania i składania w toku postępowania o udzielenie Zamówienia nr 2 wszelkich środków ochrony prawnej;

- Podpisywania protokołów odbioru prac wykonanych na rzecz Zamawiającego, wystawiania faktur i przyjmowania płatności od Zamawiającego.

 F. Partner udziela Liderowi pełnomocnictwa do działania w zakresie określonym w ww. pkt E w jego imieniu i na jego rzecz.

 G. W ramach zadań określonych w ww. pkt E Lider Konsorcjum będzie koordynował działania Konsorcjum, w szczególności dokona podziału zadań pomiędzy Strony, wynikające z osobnych porozumień wewnętrznych określających stosunki miedzy Liderem a Partnerem, z uwzględnieniem zapisów Umowy Konsorcjum nr 2.

 H. Za zobowiązania wynikające ze złożonej oferty, jak i z tytułu zawartej następnie umowy Strony odpowiedzialne będą wobec Zamawiającego solidarnie.

 I. W stosunkach wewnętrznych każda ze Stron jest odpowiedzialna za swoje czyny i ich konsekwencje w stosunku do pozostałych Partnerów.

 J. Gwarancja dobrego wykonania umowy zawieranej z Zamawiającym zostanie wniesiona przez Lidera Konsorcjum.

 K. Umowa wchodzi w życie z dniem jej podpisania i wygasa:

- w przypadku nie podpisania umowy z Zamawiającym i/lub wyboru przez Zamawiającego oferty innej niż Konsorcjum - z dniem ostatecznego dokonania takiego wyboru, przez co należy rozumieć takie orzeczenie stosownego organu, od którego żaden z uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie może się skutecznie odwołać;

- w przypadku wyboru przez Zamawiającego oferty Konsorcjum - po całkowitym zrealizowaniu i rozliczeniu Zamówienia nr 2, nie wcześniej niż z upływem terminu rękojmi i gwarancji.

 L. Strony zobowiązują się do nierozwiązania Umowy Konsorcjum nr 2 w trakcie wykonywania zamówienia poprzez jakiekolwiek swoje działania czy zaniechania.

 M. W trakcie trwania umowy nie dopuszcza się zmiany uczestników Konsorcjum.

 N. Szczegółowe zasady rozliczeń Strony będą uzgadniać w trakcie realizacji Umowy.

 O. W sprawach nieuregulowanych Umową Konsorcjum nr 2 zastosowanie mają przepisy prawa polskiego, w szczególności kodeksu cywilnego.

W treści Umowy Konsorcjum nr 2 wskazano również, że jest ona rozumiana jako „Umowa regulująca współpracę wykonawców”.

W następstwie zawarcia i wykonywania Umowy Konsorcjum nr 2, A oraz E (w ramach Konsorcjum) złożyły Zamawiającemu ofertę na realizację Zamówienia nr 2. Oferta ta została wybrana przez Zamawiającego jako najkorzystniejsza. Następnie (…) Zamawiający podpisał z Konsorcjum (w imieniu Konsorcjum działał Lider - A) umowę, której przedmiotem było świadczenie usług zgodnie z Zamówieniem nr 2 (dalej: „Kontrakt nr 2”).

W treści Kontraktu nr 2 uzgodniono m.in., że:

 A. Obowiązuje od dnia podpisania, przy czym przedmiot Kontraktu nr 2 będzie realizowany od dnia (…) do dnia (…) z tym zastrzeżeniem, że Kontrakt wygasa przed upływem (…), z chwilą gdy wynagrodzenie wykonawcy z tytułu realizacji usług w zakresie przedmiotu Kontraktu nr 2 osiągnie kwotę netto w wysokości (…).

 B. Za realizację usług na jego podstawie, A oraz E (dalej: „Wykonawca”) przysługuje wynagrodzenie odpowiadające zakresowi zrealizowanych prac i ustalone na podstawie cen jednostkowych podanych w załączniku nr 1 do Kontraktu nr 2 pod nazwą (…).

 C. Do obowiązków Zamawiającego m.in. zapewnienie materiałów, urządzeń oraz części zamiennych niezbędnych do wykonania Kontraktu nr 2 w ilości i terminie ustalonym z Wykonawcą.

 D. Zamawiający może zlecić Wykonawcy samodzielny zakup materiałów, urządzeń oraz części zamiennych niezbędnych w wykonania Kontraktu nr 2, o których mowa w ww. pkt C. W tej sytuacji Wykonawca stosować będzie względem Zamawiającego przeciętną cenę rynkową dostarczonego materiału, urządzeń i części zamiennych i uprawniony będzie doliczyć do tej ceny netto 10% marży.

 E. W przypadku zlecenia przez Zamawiającego prac nieujętych w Załączniku nr 1 do Kontraktu nr 2, wynagrodzenie za ich wykonanie ustalane będzie w drodze negocjacji.

 F. Okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy.

 G. Podstawą do wystawienia faktur są protokoły zdawczo - odbiorcze, potwierdzające należyte wykonanie prac objętych przedmiotem Kontraktu nr 2, podpisane „bez zastrzeżeń” ze strony Zamawiającego. Protokoły te muszą być dołączone do faktur, wystawianych za okresy rozliczeniowe w których wykonano prace.

 H. Podstawą do dokonania płatności wynagrodzenia są faktury VAT wystawione przez Wykonawcę zgodnie z ww. pkt G.

 I. Pracownicy skierowani przez Partnera do realizacji prac podlegają operacyjnie Kierownikowi Działu Serwisu Lidera.

W celu uzgodnienia oraz sformalizowania zasad wspólnej realizacji Zamówienia nr 2 na rzecz Zamawiającego, w dniu (…) (po podpisaniu Kontraktu nr 2) A oraz E zawarli Aneks nr 1 do Umowy Konsorcjum nr 2 (dalej: „Aneks do Umowy Konsorcjum nr 2”).

W treści Aneksu do Umowy Konsorcjum nr 2 uzgodniono m.in., że:

 A. Rozliczenie prac wykonywanych przez Partnera w ramach realizacji Kontraktu nr 2 i Umowy Konsorcjum nr 2 będzie prowadzone na podstawie cennika, który stanowi załącznik do Umowy Konsorcjum nr 2 (dalej: „Cennik do Umowy Konsorcjum nr 2”). Wynagrodzenie Partnera wyliczone na podstawie Cennika do Umowy Konsorcjum nr 2 zostanie każdorazowo zmniejszone o 3%.

 B. Prace wykraczające poza zakres Kontraktu nr 2 zlecane Partnerowi przez Lidera będą zlecane jako dodatkowe wg wskaźników dotyczących podanych w Cenniku do Umowy Konsorcjum nr 2, lub na podstawie zatwierdzonych przez Lidera ofert Partnera.

 C. Okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy.

 D. Podstawą do dokonania płatności wynagrodzenia są faktury VAT wystawiane przez Partnera. Podstawą do wystawienia faktur przez Partnera są natomiast protokoły zdawczo - odbiorcze, potwierdzające należyte wykonanie prac objętych przedmiotem Umowy Konsorcjum nr 2, podpisane „bez zastrzeżeń” przez Lidera.

 E. Pracownicy skierowani przez Partnera do realizacji prac podlegają operacyjnie Kierownikowi Działu Serwisu Lidera.

Wycena i zakres prac w Cenniku do Umowy Konsorcjum nr 2 jest analogiczna jak w Załączniku nr 1 do Kontraktu nr 2.

W trakcie realizacji Kontraktu nr 2 A i E zawarły kolejny aneks do Umowy Konsorcjum nr 2 na podstawie którego zmienione zostały zasady rozliczenia prac. Zgodnie z przedmiotowym aneksem (podpisanym i obowiązującym od (…)) rozliczenie prac wykonywanych przez Partnera w ramach realizacji Kontraktu nr 2 i Umowy Konsorcjum nr 2 będzie prowadzone na podstawie Cennika do Umowy Konsorcjum nr 2. Wynagrodzenie Partnera wyliczone na podstawie Cennika do Umowy Konsorcjum nr 2 zostanie każdorazowo zmniejszone o 5%.

W dniu (…), A zawarła z E kolejną umowę konsorcjum („Umowa Konsorcjum nr 3”). Powodem jej zawarcia była okoliczność ogłoszenia przez (…) kolejnego przetarg w związku z sytuacją opisaną w Kontrakcie nr 2 w § 16 ust. 1, zgodnie z którym (…). Wykonawca zrealizował przedmiot umowy zgodnie z Kontraktem nr 2.

Umowa Konsorcjum nr 3 została zawarta w celu wspólnego uczestnictwa w postępowaniu przetargowym na realizację zmówienia publicznego na (…) (dalej jako: „Zamówienie nr 3”).

Umowy Konsorcjum nr 3 została zawarta również w celu:

a)wspólnego złożenia oferty (…) (dalej: „Zamawiający”);

b)zawarcia z Zamawiającym umowy oraz

c)realizacji Inwestycji przez A oraz E działające wspólnie jako wykonawca.

W treści Umowa Konsorcjum nr 3 stanowi de facto powtórzenie zapisów Umowy Konsorcjum nr 2. W ramach Umowy Konsorcjum nr 3 uzgodniono m.in., że:

 A. Wyłącznym celem Konsorcjum jest współdziałanie Stron w postępowaniu o udzielenie zamówienia, połączenie doświadczenia, potencjału ekonomicznego, technicznego i osobowego, w celu złożenia wspólnej oferty, zawarcie umowy dotyczącej wykonania zamówienia, a następnie wspólna i solidarna realizacja zamówienia.

 B. Konsorcjum zobowiązuje się do:

- Prawnej, łącznej i solidarnej odpowiedzialności za wykonanie przedmiotu zamówienia;

- Do pozostania w Konsorcjum przez cały okres obowiązywania Kontraktu;

- Przestrzegania zasad wzajemnego zaufania i lojalności zarówno w stosunkach wewnętrznych jak i zewnętrznych;

- Nie podejmowania działań konkurencyjnych, przez którą rozumie się działalność, której przedmiot może oddziaływać niekorzystnie na osiągnięcie celu Konsorcjum, np. na opóźnienie terminu lub uzyskanie niekorzystnych warunków kontraktów niezbędnych do realizacji Zamówienia;

- Zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w trakcie obowiązywania Umowy Konsorcjum nr 3 odnoszących się do realizacji Zamówienia nr 3 lub Strony, których ujawnienie mogłoby spowodować niekorzystne skutki realizacji Zamówienia nr 3 lub narazić Stronę na szkodę lub ujawnienie chronionych przez niego procesów technologicznych, produkcyjnych, powiązań organizacyjnych lub funkcjonalnych oraz informacji finansowych.

 C. W celu realizacji Zamówienia nr 3, Konsorcjum zobowiązuje się podjąć wszelkie konieczne czynności niezbędne do zawarcia i wykonania umowy poprzez zrealizowanie Zamówienia nr 3.

 D. „Liderem” Konsorcjum jest A.

 E. Strony ustalają, iż w zakresie o którym mowa w ww. pkt C, a w szczególności do złożenia oferty oraz zawarcia umowy o wykonanie Zamówienia nr 3, Lider jest upoważniony i zobowiązany do prowadzenia spraw Konsorcjum oraz do działania we własnym imieniu i na własną rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnera, z uwzględnieniem zasad określonych w Umowie Konsorcjum nr 3, a w szczególności do:

- Podpisania parafowania i złożenia w imieniu Konsorcjum wspólnej oferty składanej w związku z postępowanie ogłoszonym przez Zamawiającego na udzielenie na udzielenie Zamówienia nr 3, w tym do podpisania i poświadczenia za zgodność z oryginałem wszelkich dokumentów;

- Reprezentowania Konsorcjum w toku postępowania o udzielenie Zamówienia nr 3;

- Składania Zamawiającemu w imieniu Konsorcjum i/lub jego członków oświadczeń pozostających w związku z postępowaniem o udzielenie Zamówienia nr 3;

- Zawarcia umowy z Zamawiającym w sprawie realizacji Zamówienia nr 3 oraz składania wszelkich oświadczeń w związku z zawartą umową;

- Dokonywania zmian w umowie zawartej z Zamawiającym;

- Dokonywania wszelkich ustaleń z Zamawiającym oraz przyjmowania korespondencji kierowanej do Konsorcjum i/lub jego członków;

- Przygotowywania i składania w toku postępowania o udzielenie Zamówienia nr 3 wszelkich środków ochrony prawnej;

- Podpisywania protokołów odbioru prac wykonanych na rzecz Zamawiającego, wystawiania faktur i przyjmowania płatności od Zamawiającego.

 F. Partner udziela Liderowi pełnomocnictwa do działania w zakresie określonym w ww. pkt E w jego imieniu i na jego rzecz.

 G. W ramach zadań określonych w ww. pkt E Lider Konsorcjum będzie koordynował działania Konsorcjum, w szczególności dokona podziału zadań pomiędzy Strony, wynikające z osobnych porozumień wewnętrznych określających stosunki miedzy Liderem a Partnerem, z uwzględnieniem zapisów Umowy Konsorcjum nr 3.

 H. Za zobowiązania wynikające ze złożonej oferty, jak i z tytułu zawartego następnie umowy Strony odpowiedzialne będą wobec Zamawiającego solidarnie.

 I. W stosunkach wewnętrznych każda ze Stron jest odpowiedzialna za swoje czyny i ich konsekwencje w stosunku do pozostałych Partnerów.

 J. Gwarancja dobrego wykonania umowy zawieranej z Zamawiającym zostanie wniesiona przez Lidera Konsorcjum.

 K. Umowa wchodzi w życie z dniem jej podpisania i wygasa:

- w przypadku nie podpisania umowy z Zamawiającym i/lub wyboru przez Zamawiającego oferty innej niż Konsorcjum - z dniem ostatecznego dokonania takiego wyboru, przez co należy rozumieć takie orzeczenie stosownego organu, od którego żaden z uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie może się skutecznie odwołać;

- w przypadku wyboru przez Zamawiającego oferty Konsorcjum - po całkowitym zrealizowaniu i rozliczeniu Zamówienia, nie wcześniej niż z upływem terminu rękojmi i gwarancji.

 L. Strony zobowiązują się do nierozwiązania Umowy Konsorcjum nr 3 w trakcie wykonywania zamówienia poprzez jakiekolwiek swoje działania czy zaniechania.

 M. W trakcie trwania umowy nie dopuszcza się zmiany uczestników Konsorcjum.

 N. Szczegółowe zasady rozliczeń Strony będą uzgadniać w trakcie realizacji Umowy.

 O. W sprawach nieuregulowanych Umową Konsorcjum nr 3 zastosowanie mają przepisy prawa polskiego, w szczególności kodeksu cywilnego.

W treści Umowy Konsorcjum nr 3 wskazano również, że jest ona rozumiana jako „Umowa regulująca współpracę wykonawców”.

W następstwie zawarcia i wykonywania Umowy Konsorcjum nr 3, A oraz E (w ramach Konsorcjum) złożyły Zamawiającemu ofertę na realizację Zamówienia nr 3. Oferta ta została wybrana przez Zamawiającego jako najkorzystniejsza. Następnie (…) Zamawiający podpisał z Konsorcjum (w imieniu Konsorcjum działał Lider - A) umowę, której przedmiotem było świadczenie usług zgodnie z Zamówieniem nr 3 (dalej: „Kontrakt nr 3”).

W treści Kontraktu nr 3 uzgodniono m.in., że:

 1. Obowiązuje od dnia podpisania, przy czym przedmiot Kontraktu nr 3 będzie realizowany od dnia (…) do dnia (…) z tym zastrzeżeniem, że Kontrakt wygasa przed upływem (…), z chwilą gdy wynagrodzenie wykonawcy z tytułu realizacji usług w zakresie przedmiotu Kontraktu nr 3 osiągnie kwotę netto w wysokości (…).

 2. Za realizację usług na jego podstawie, A oraz E (dalej: „Wykonawcy”) przysługuje wynagrodzenie odpowiadające zakresowi zrealizowanych prac i ustalone na podstawie cen jednostkowych podanych w załączniku nr 1 do Kontraktu nr 3 pod nazwą (…).

 3. Do obowiązków Zamawiającego m.in. zapewnienie materiałów, urządzeń oraz części zamiennych niezbędnych do wykonania Kontraktu nr 3 w ilości i terminie ustalonym z Wykonawcą.

 4. Zamawiający może zlecić Wykonawcy samodzielny zakup materiałów, urządzeń oraz części zamiennych niezbędnych w wykonania Kontraktu nr 3, o których mowa w ww. pkt 3. W tej sytuacji Wykonawca stosować będzie względem Zamawiającego przeciętną cenę rynkową dostarczonego materiału, urządzeń i części zamiennych i uprawniony będzie doliczyć do tej ceny netto 10% marży.

 5. W przypadku zlecenia przez Zamawiającego prac nieujętych w Załączniku nr 1 do Kontraktu nr 3, wynagrodzenie za ich wykonanie ustalane będzie w drodze negocjacji.

 6. Okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy.

 7. Podstawą do wystawienia faktur są protokoły zdawczo - odbiorcze, potwierdzające należyte wykonanie prac objętych przedmiotem Kontraktu nr 3, podpisane „bez zastrzeżeń” ze strony Zamawiającego. Protokoły te muszą być dołączone do faktur, wystawianych za okresy rozliczeniowe w których wykonano prace.

 8. Podstawą do dokonania płatności wynagrodzenia są faktury VAT wystawione przez Wykonawcę zgodnie z ww. pkt 7.

 9. Pracownicy skierowani przez Partnera do realizacji prac podlegają operacyjnie Kierownikowi Działu Serwisu Lidera.

Po podpisaniu Kontraktu nr 3 A oraz E - w odróżnieniu od poprzednich kontraktów i umów konsorcjum - nie podpisały (do momentu złożenia niniejszego wniosku) aneksu do Umowy Konsorcjum nr 3. Powodem tego było realizowanie Kontraktu nr 3 wyłączenie przez A, przez co do dnia złożenia niniejszego wniosku nie było potrzeby ustalania zasad współpracy przy realizacji przedmiotowego kontraktu.

W związku z realizacją poszczególnych kontraktów w 2023 r. A (jako Lider konsorcjum) wystawiła faktury sprzedaży do Zamawiającego, na następujące kwoty netto:

1)(…) - z tytułu realizacji prac w ramach Kontraktu nr 1;

2)(…) - z tytułu realizacji prac w ramach Kontraktu nr 2;

3)(…) - z tytułu realizacji prac w ramach Kontraktu nr 3.

E (jako Partner z poszczególnych umów konsorcjum) wystawił faktury sprzedaży do A dokumentujące prace wykonane w 2023 r. w ramach poszczególnych umów konsorcjum i kontraktów, na następujące kwoty netto:

1)(…) - z tytułu realizacji prac w ramach Umowy Konsorcjum nr 1 i Kontraktu nr 1;

2)(…) - z tytułu realizacji prac w ramach Umowy Konsorcjum nr 2 i Kontraktu nr 2;

Z tytułu realizacji prac w ramach Umowy Konsorcjum nr 3 i Kontraktu nr 3 E nie wystawiała faktur, gdyż A nie zlecała ich wykonania Partnerowi.

A posiada 100% udziałów w E. Rok podatkowy A pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

A oraz E:

1)nie korzystają ze zwolnień, o którym mowa w art. 6 oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)nie poniosły straty podatkowej w roku podatkowym 2023;

3)posiadają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pytania

 1. Jak w opisanym stanie faktycznym ustalić wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ustawy o CIT, po przekroczeniu której A będzie zobowiązana do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz informacji o cenach transferowych (TPR-C)?

 2. Czy w opisanym stanie faktycznym A może korzystać ze zwolnienia z obowiązku tworzenia dokumentacji, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

PYTANIE 1

Charakter Umowy Konsorcjum w świetle Ustawy o CIT

Umowa konsorcjum należy do umów tzw. nienazwanych - umowa ta nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Wyjątkiem jest prawo bankowe, które wymienia konsorcjum bankowe. Zawieranie porozumień o charakterze konsorcjum jest jednak dopuszczalne w ramach swobody umów, przewidzianej w art. 353 (1) Kodeksu cywilnego. Powołany przepis przewiduje, że „Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”.

Umowa konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy jednoczesnej solidarnej odpowiedzialności wykonawców (konsorcjantów) za wykonanie umowy. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie przy realizacji określonego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też zakres przedmiotowy przekracza możliwości jednego tylko podmiotu.

Zawarcie umowy konsorcjum nie ma na celu powstania nowego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi jedynie porozumienie stron takiej umowy dla osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy, czy też siedziby.

Artykuł 1 Ustawy o CIT wymienia podmioty, które są podatnikami w rozumieniu tej ustawy. W świetle powyższego przepisu, Konsorcjum nie jest podatnikiem podatku CIT, gdyż nie stanowi żadnego ze wskazanych w nim podmiotów. Podatnikami podatku CIT są zatem wyłącznie uczestnicy Konsorcjum, tj. A oraz E.

Podmioty powiązane

W świetle art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, ilekroć jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)podmioty, na które wywiera znaczący wpływ: (i) ten sam inny podmiot lub (ii) małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d)podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Artykuł 11a ust. 2 pkt Ustawy o CIT wskazuje, że przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa powyżej, rozumie się:

1)posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a)udziałów w kapitale lub

b)praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c)udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,

2)faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3)pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

A posiada w E 100% udziałów, zatem wywiera znaczący wpływ, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a w zw. z ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o CIT. A i E są wobec tego podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy o CIT.

Jak ustalić wartość transakcji?

Zgodnie z art. 11k ust. 2 ustawy o CIT lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1)10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2)10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3)2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4)2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Na podstawie art. 11k ust. 3 ustawy o CIT progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1)każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2)strony kosztowej i przychodowej.

Ustawodawca nie ustanowił dla umowy konsorcjum odrębnego limitu kwotowego, który byłby brany pod uwagę przy analizie obowiązku sporządzenia dokumentacji. Stąd wątpliwości Wnioskodawcy jakie wartości w jego sytuacji należy odnosić do progów dokumentacyjnych.

W ocenie A, wobec braku szczególnych uregulowań, możliwe jest odniesienie wartości transakcji do ogólnych norm regulujących progi dokumentacyjne dla określonych rodzajów transakcji (zawartych w art. 11 k ust. 2 ustawy o CIT), biorąc pod uwagę rodzaj transakcji wykonywanej w ramach umowy konsorcjum. Tym samym przy określaniu wartości transakcji należałoby brać pod uwagę wartość wynikającą z faktur wystawionych w roku podatkowym przez E na rzecz A (lidera konsorcjum) z tytułu rozliczeń w ramach zawartych Umów Konsorcjum.

Z interpretacji indywidualnej z 7 grudnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.644.2022.1.AW wynika, że w przypadku powstania obowiązku dokumentacyjnego przedmiotem dokumentacji powinna być transakcja zawarcia umowy konsorcjum (która powinna zawierać sposób rozliczenia pomiędzy członkami konsorcjum), a nie zawarcie umowy pomiędzy liderem a zamawiającym. Skoro transakcją kontrolowaną jest umowa konsorcjum, a nie umowa zawarta przez lidera konsorcjum z zamawiającym, to wartość transakcji kontrolowanej, powinna być ustalana w oparciu o faktury dokumentujące usługi wykonane przez E za rzecz A (w ramach Umów Konsorcjum i Kontraktów realizowanych w danym roku podatkowym). Przedmiotowe faktury są bowiem „efektem” zawartych Umów Konsorcjum.

Wartość faktur wystawionych przez A jako Lidera Konsorcjum na rzecz Zamawiającego nie powinna być brana pod uwagę, gdyż dokumentują one transakcje realizowane na podstawie Kontraktów, które nie stanowią transakcji kontrolowanej w rozumieniu ustawy o CIT.

Z tego samego powodu nie powinna być brana pod uwagę wynikająca z poszczególnych Kontraktów maksymalna wartość usług jakie mogą być zrealizowane przez Wykonawcę, której osiągnięcie będzie skutkowało wygaśnięciem danego kontraktu (dalej: Maksymalna Wartość Usług).

W ocenie Wnioskodawcy wartości opisane w dwóch powyższych akapitach nie będą stanowiły podstawy do ustalenia obowiązku tworzenia dokumentacji na podstawie art. 11k ustawy o CIT również z poniższych względów:

1) Umowy Konsorcjum oraz Kontrakty nie przewidują, kto i jakie czynności będzie zobowiązany wykonać na rzecz Zamawiającego. Może być tak, że to Lider wykona wszystkie usługi a Partner nie będzie w ogóle uczestniczył w realizacji Kontraktów. Rola E w takim przypadku będzie się sprowadzała wyłącznie do uczestnictwa w postępowaniu przetargowym razem z Liderem w ramach konsorcjum. Specyfika współpracy A z E jest zatem bardzo zbliżona do korzystania z usług podwykonawców, gdzie to podmiot zlecający decyduje czy skorzysta z usług podmiotów trzecich czy też wykona prace we własnym zakresie. A korzystała i korzysta z usług E według własnego uznania (w ramach Umowy Konsorcjum nr 1 i 2 oraz Kontraktu nr 1 i 2. W przypadku Umowy Konsorcjum nr 3 i Kontraktu nr 3 A do dnia złożenia niniejszego wniosku nie zleciła żadnych prac Partnerowi). Bez zgłoszenia przez A zapotrzebowania na usługi, E nie ma prawa żądania zlecenia jakichkolwiek czynności przez A bądź Zamawiającego. Przyjęcie interpretacji, polegającej na uznaniu, że wartość transakcji, o której mowa w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT ustala się na podstawie faktur wystawionych przez A na rzecz Zamawiającego bądź na podstawie Maksymalnej Wartości Usług, skutkowałoby obowiązkiem sporządzania dokumentacji cen transferowych przez A oraz E nawet w przypadku gdy E nie wykonywałaby usług w ramach opisanych Kontraktów i Umów Konsorcjum.

2) Kontrakty nie gwarantują w żaden sposób członkom Konsorcjum, że Zamawiający zleci wykonanie usług objętych Kontraktem. W związku z tym może wystąpić sytuacja, że A - jako Lider Konsorcjum - nie wystawi faktur w związku z realizacją Kontraktów, a tym samym faktury nie będą również wystawione przez E. Przyjęcie interpretacji zgodnie z którą wartość o której mowa w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT ustala się na podstawie Maksymalnej Wartości Usług, skutkowałoby obowiązkiem sporządzania dokumentacji cen transferowych przez A oraz E nawet w przypadku gdy A (a także E) nie wystawiłaby żadnej faktury za usługi wykonane na podstawie Kontraktów i Umów Konsorcjum.

3) Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o CIT podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Na podstawie art. 11t ustawy o CIT podmioty powiązane:

1)obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2)realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12

- składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy (dalej: „TPR-C”).

Na podstawie art. 11a ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT podmiotem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład. W związku z powyższym nie można mówić o „powiązaniu” w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT pomiędzy Partnerem lub Liderem a Konsorcjum jako odrębnym podmiotem, gdyż z treści art. 11a ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT wynika, że Konsorcjum, o którym mowa w opisanym we wniosku stanie faktycznym, nie jest „podmiotem” w rozumieniu tego przepisu - w szczególności, nie jest ani osobą prawną, ani też jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej.

Mając na uwadze powyższe, wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ustawy o CIT, po przekroczeniu której A będzie zobowiązana do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz informacji o cenach transferowych (TPR-C) należy ustalić na podstawie wartość usług wykonanych przez E w ramach poszczególnych Umów Konsorcjum w poszczególnych latach podatkowych.

PYTANIE 2

Zgodnie z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c)nie poniósł straty podatkowej;

A oraz E:

1)nie korzystają ze zwolnień, o którym mowa w art. 6 oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)nie poniosły straty podatkowej w roku podatkowym 2023;

3)posiadają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawa o CIT nie przewiduje dodatkowych warunków do spełnienia w przypadku zawierania umów konsorcjum.

Mając na uwadze powyższe A może korzystać ze zwolnienia z obowiązku tworzenia dokumentacji, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193) zmieniono przepisy m.in. w zakresie cen transferowych. Od 1 stycznia 2019 r. zasady dokumentacji cen transferowych ujęte zostały w Rozdziale 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Odnosząc się do ww. przepisów należy wskazać, że zgodnie z art. 11k ust. 1, 2 i 3 ustawy o CIT:

1. Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

2. Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3) 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4) 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

3. Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1) każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2) strony kosztowej i przychodowej.

Zgodnie z art. 11t ustawy o CIT:

Podmioty powiązane:

1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12

- składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych

Według art. 11a ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

4. podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;

6. transakcji kontrolowanej - oznacza to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

Stosownie do art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Ważnym celem wprowadzenia powyższych regulacji jest uproszczenie przepisów podatkowych, a także zmniejszenie obciążeń o charakterze biurokratycznym i administracyjnym dla przedsiębiorców, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw. Nowe przepisy wpisują się w pakiet działań legislacyjnych, których celem jest uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatków dochodowych tak, aby zapewnić powiązanie wysokości podatku, płaconego przez duże przedsiębiorstwa, w szczególności międzynarodowe, z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.

W myśl art. 11c ust. 1 ustawy o CIT:

Podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Natomiast z art. 11c ust. 2 ustawy o CIT wynika, że:

Jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

W tym miejscu wskazać należy, że cytowane regulacje są przepisami szczególnymi i dotyczą podmiotów powiązanych osobowo lub kapitałowo. Pozostawanie w związku kapitałowym lub osobowym nie jest w jakikolwiek sposób sankcjonowane. Znaczenie podatkowe ma natomiast wykorzystywanie powiązań i związków do zmiany poziomu opodatkowania wbrew obowiązkowi ustawowemu. Przesłanką zastosowania art. 11c ustawy o CIT nie jest tylko sam fakt wystąpienia powiązań, o których mowa w art. 11a ust. 1 i 2, lecz wykorzystywanie tych powiązań do zmiany poziomu opodatkowania (uchylania się od opodatkowania). U podstaw regulacji zawartej w tym przepisie leży założenie, by wszelkie transakcje były zgodne z warunkami rynkowymi, tj. warunkami, jakie uzgodniłyby podmioty niezależne, znajdujące się w takiej samej lub w zbliżonej sytuacji.

Wskazać także należy, że umowa konsorcjum jest umową gospodarczą, co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze – „umowy konsorcjum” nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie istniejących stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz, że owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Działalność wykonywana w ramach wspólnego przedsięwzięcia może być wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, jednakże do uznania takiej działalności za wspólne przedsięwzięcie wystarczy jednokrotne jej wykonanie, nie musi to być więc działalność nastawiona na wykonanie w sposób powtarzający się.

Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy, logistyczny, techniczny lub organizacyjny przekracza możliwości jednego podmiotu. Ponieważ prawo nie wyszczególnia umowy konsorcjum, należy ona do tzw. umów nienazwanych. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie ma własnej osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane, nie musi mieć odrębnej nazwy ani też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli działaniach nie związanych z konsorcjum), a w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem.

Zgodnie z cywilistyczną zasadą swobody umów, wyrażoną w art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Umowa konsorcjum, jak już wskazano wyżej, należy do tzw. umów nienazwanych. Strony takiej umowy korzystając z powyższej zasady swobody umów mogą dowolnie ułożyć swój stosunek zobowiązaniowy, tzn. mogą dowolnie określać wzajemne prawa i obowiązki, i o ile nie jest to sprzeczne z właściwością stosunku zobowiązaniowego, z zasadami współżycia społecznego mogą traktować zawartą umowę jako nieuregulowaną przepisami kodeksu cywilnego umowę konsorcjum. Zatem dla uznania konsorcjum za wspólne przedsięwzięcie nie jest konieczne aby umowa, która konsorcjum to zawiązuje określała procentowy udział konsorcjantów we wspólnym przedsięwzięciu.

Najprostszą formą konsorcjum może być wspólnie kontrolowana działalność – związek firm powołany zostaje do zaoferowania podmiotom trzecim wspólnego wykonania zadania, z jasno określonym podziałem obowiązków w zakresie realizacji tego zadania, z których poszczególni konsorcjanci wywiązują się na własny koszt. Lider konsorcjum jest umocowany do podpisywania umowy gospodarczej w imieniu konsorcjum, a rozliczenia gospodarcze z zamawiającym, w tym fakturowanie sprzedaży, prowadzone są przez Lidera. Pozostałe firmy wystawiają faktury liderowi konsorcjum i w ten sposób ostatecznie uczestniczą w zyskach wspólnego przedsięwzięcia. Tego typu konsorcjum nie wymaga własnej księgowości, a jego działalność jest sumą działań jego uczestników, które to działania a więc uzyskiwane przychody, ponoszone koszty, podejmowane zobowiązania, itp. rejestrowane są w ich księgach i sprawozdaniach finansowych.

Należy zauważyć, że konsorcjum stanowi określony w umowie sposób uregulowania rozliczeń pomiędzy podmiotami tworzącymi konsorcjum oraz wprowadza zasady, którymi strony powinny kierować się w swoich kontaktach, zwłaszcza z zamawiającym. Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni dokonywać podziału kosztów, czy przychodów zgodnie z ustaleniami wynikającymi z porozumienia między uczestnikami konsorcjum, np. według zawartej umowy. Rozliczenia pomiędzy konsorcjantami są sprawą wewnętrzną i pozostają poza sferą rozliczeń z zamawiającym.

Wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje wspólnego przedsięwzięcia. Określa jedynie sposób rozliczania przychodów i kosztów uczestników wspólnego przedsięwzięcia, np. w formie konsorcjum.

I tak, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o CIT:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Z kolei w myśl art. 5 ust. 2 ustawy o CIT:

Zasady wyrażone w ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Celem regulacji prawnej art. 11c ustawy o CIT jest zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa przed takimi działaniami podatników, które polegają na stosowaniu we wzajemnych transakcjach cen odbiegających od rynkowych po to, aby osiągnąć korzystny dla siebie rezultat podatkowy. Przysługująca organowi podatkowemu, na podstawie art. 11c ustawy o CIT, kompetencja do szacunkowego ustalania dochodów podatnika stanowi odstępstwo od ogólnych zasad dotyczących ustalania podstawy opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe, przesłanką kwalifikującą daną transakcję jako wspólne przedsięwzięcie jest udział jego uczestników w przychodach i kosztach uzyskanych/ poniesionych w ramach realizowania wspólnego celu gospodarczego. W praktyce przyjmuje się, że za wspólne przedsięwzięcia uznaje się m.in. umowy konsorcjum – zgodnie z wyrokiem NSA z 23 listopada 2012 r. (sygn. II FSK 614/11).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że:

- W dniu (...) A zawarła z E spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce umowę o konsorcjum („Umowa Konsorcjum nr 1”). Umowa Konsorcjum nr 1 została zawarta w celu wspólnego uczestnictwa w postępowaniu przetargowym na realizację zmówienia publicznego na (...) (dalej jako: „Zamówienie nr 1”).

- W dniu (...) A zawarła z E kolejną umowę konsorcjum (dalej jako: „Umowa Konsorcjum nr 2”). Umowa Konsorcjum nr 2 została zawarta w celu wspólnego uczestnictwa w postępowaniu przetargowym na realizację zmówienia publicznego na (...) (dalej jako: „Zamówienie nr 2”).

- W dniu (...) A zawarła z E kolejną umowę konsorcjum („Umowa Konsorcjum nr 3”). Powodem jej zawarcia była okoliczność ogłoszenia przez (...) kolejnego przetarg w związku z sytuacją opisaną w Kontrakcie nr 2 w § 16 ust. 1, zgodnie z którym (...). Wykonawca zrealizował przedmiot umowy zgodnie z Kontraktem nr 2.

W związku z realizacją poszczególnych kontraktów w 2023 r. A (jako Lider konsorcjum) wystawiła faktury sprzedaży do Zamawiającego, na następujące kwoty netto:

1)(...) - z tytułu realizacji prac w ramach Kontraktu nr 1;

2)(...) - z tytułu realizacji prac w ramach Kontraktu nr 2;

3)(...) - z tytułu realizacji prac w ramach Kontraktu nr 3.

E (jako Partner z poszczególnych umów konsorcjum) wystawił faktury sprzedaży do A dokumentujące prace wykonane w 2023 r. w ramach poszczególnych umów konsorcjum i kontraktów, na następujące kwoty netto:

1)(...) - z tytułu realizacji prac w ramach Umowy Konsorcjum nr 1 i Kontraktu nr 1;

2)(...) - z tytułu realizacji prac w ramach Umowy Konsorcjum nr 2 i Kontraktu nr 2;

Z tytułu realizacji prac w ramach Umowy Konsorcjum nr 3 i Kontraktu nr 3 E nie wystawiała faktur, gdyż A nie zlecała ich wykonania Partnerowi.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia:

- jak w opisanym stanie faktycznym ustalić wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ustawy o CIT, po przekroczeniu której A będzie zobowiązana do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz informacji o cenach transferowych (TPR-C);

- czy w opisanym stanie faktycznym A może korzystać ze zwolnienia z obowiązku tworzenia dokumentacji, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Odnosząc się do Państwa pierwszej wątpliwości wskazać należy, że podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Lokalna dokumentacja cen transferowych sporządzana jest dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekroczyła progi wskazane w ustawie o CIT.

Jak wynika z art. 11k ust. 2 ustawy o CIT:

lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3) 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4) 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Dla każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym progi dokumentacyjne ustalane są odrębnie, niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji oraz do strony kosztowej i przychodowej.

W regulacjach obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. w ustawie o CIT ustawodawca nie wskazał wprost, że umowy wspólnego przedsięwzięcia (w tym umowa Konsorcjum) stanowią transakcję kontrolowaną podlegającą obowiązkowi sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Należy zatem odwołać się do interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 29 grudnia 2021 r., Znak: DCT1.8203.4.2020 w sprawie definicji transakcji kontrolowanej.

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w interpretacji ogólnej, ocena czy umowa Konsorcjum stanowi transakcję kontrolowaną podlegającą pod obowiązek w zakresie cen transferowych następuje z uwzględnieniem definicji transakcji kontrolowanej. Definicja transakcji kontrolowanej składa się z trzech elementów, których łączne występowanie oznacza transakcje kontrolowaną. Istotne z perspektywy oceny umowy Konsorcjum jako transakcji kontrolowanej jest przesłanka występowania działania o charakterze gospodarczym. Działanie o charakterze gospodarczym powinno spełniać cechy działalności w celu zarobkowym, powinna być prowadzona w sposób ciągły i niezależny oraz w ramach zorganizowanej struktury. Takie cechy zawiera umowa Konsorcjum, a w szczególności cel zarobkowy, ponieważ zamiarem wspólnego przedsięwzięcia jest przede wszystkim osiągnięcie określonego zysku.

Należy zatem przyjąć, że umowa Konsorcjum podlega przepisom o cenach transferowych, w przypadku gdy zawierana jest pomiędzy podmiotami powiązanymi. Wówczas zawarcie takiej umowy stanowi transakcję kontrolowaną i (jeżeli nie korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 11k ww. ustawy) podlega obowiązkowi sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, wskazać należy, że obowiązkiem sporządzenia dokumentacji cen transferowych objęte jest nie tylko same zawarcie umowy Konsorcjum, obowiązek ten może również powstać dla transakcji realizowanych pomiędzy uczestnikami Konsorcjum.

Powyższe wynika z faktu, że przytoczone przepisy jasno wskazują, że przesłanką warunkującą powstanie obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych jest istnienie powiązań pomiędzy podmiotami zawierającymi umowę/transakcję.

Wobec braku szczególnych uregulowań dotyczących umowy konsorcjum, możliwe jest odniesienie wartości transakcji do ogólnych norm regulujących progi dokumentacyjne dla określonych rodzajów transakcji (zawartych w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT), biorąc pod uwagę rodzaj transakcji wykonywanej w ramach umowy Konsorcjum. Tym samym przy określeniu wartości transakcji należałoby brać pod uwagę wartość wynikającą z faktur wystawionych w roku podatkowym przez Partnera Konsorcjum na rzecz podmiotu powiązanego (Lidera Konsorcjum) z tytułu rozliczeń w ramach zawartych umów i następnie porównać łączną wartość wystawionych faktur z progiem dokumentacyjnym właściwym dla danej transakcji.

Zatem, wartość transakcji powinna być określona na podstawie wartości usług wykonanych przez E w ramach poszczególnych Umów Konsorcjum w poszczególnych latach podatkowych (udokumentowanych wystawioną przez E fakturą). Jeżeli wartość ww. usług przekroczy próg, o którym mowa w art. 11k ustawy o CIT wówczas A będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz informacji o cenach transferowych (TPR-C).

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do ustalenia, czy w opisanym stanie faktycznym A może korzystać ze zwolnienia z obowiązku tworzenia dokumentacji, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, wskazać należy, iż zgodnie z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT:

obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c)nie poniósł straty podatkowej;

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż każdy z podmiotów powiązanych tj. A oraz E:

1)nie korzystają ze zwolnień, o którym mowa w art. 6 oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)nie ponieśli straty podatkowej w roku podatkowym 2023;

3)posiadają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Odnosząc powołane przepisy na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że skoro wszystkie warunki konieczne do zastosowania zwolnienia wymienione w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT są spełnione to A może korzystać ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do

utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00