Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.14.2024.1.MCW

Brak obowiązku uiszczania opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów podlegających opłacie na rzecz przedsiębiorcy nieprowadzącego sprzedaży detalicznej napojów na terytorium RP.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy w ramach prowadzonej przez Państwa sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, na rzecz przedsiębiorcy nieprowadzącego sprzedaży detalicznej napojów na terytorium RP, dokonują Państwo ich wprowadzenia na rynek krajowy, a w konsekwencji, czy są Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty od środków spożywczych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

(…)

Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczy: (i) napojów produkowanych przez (…) lub napojów, których produkcję (…) zleca w ten sposób, że (…) zamawia ich produkcję u innego podmiotu, a skład napoju objętego stanowi element umowy zawartej z tym podmiotem, dotyczącej produkcji tego napoju  dla (…) jako zamawiającego lub nabywanych przez (…) w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importowanych przez (…),  (ii) których wprowadzenie na rynek podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w rozdziale 3A ustawy z dnia 11 września 2015 roku o zdrowiu publicznym (dalej „Ustawa”), (iii) które (…) sprzedawać będzie na rzecz (…). Napoje te są zwane dalej Napojami (…).

(…) nie dokonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej, odpłatnego zbywania jakichkolwiek napojów (tj. tych, których wprowadzenie na rynek podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w rozdziale 3A Ustawy  jak i tych, których wprowadzenie na rynek nie podlega opłacie od środków spożywczych,  o której mowa w rozdziale 3A Ustawy), w tym Napojów (…), konsumentom na podstawie umowy zawartej: 1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia  30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 287 oraz z 2021 r. poz. 2105),  2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r.  o prawach konsumenta.

(…)

(…) jest podmiotem sprzedającym Napoje (…) do pierwszego punktu sprzedaży detalicznej lub podmiotem sprzedającym Napoje (…) podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym wprowadzenia na rynek krajowy Napojów (…) dokonuje (…), a w konsekwencji czy (…) jest podmiotem zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych, o której mowa w rozdziale 3a Ustawy (dalej też Opłata)?

Państwa stanowisko w sprawie

W opisanym zdarzeniu przyszłym wprowadzenia na rynek krajowy Napojów (…) nie dokonuje (…), a w konsekwencji (…) nie jest podmiotem zobowiązanym do zapłaty Opłaty.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 Ustawy opłacie cukrowej podlega wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1) cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1333/2008”,

2) kofeiny lub tauryny.

Art. 12a ust. 2 Ustawy stanowi, że: Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów,  o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane  do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż  w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Art. 12d ust. 1 Ustawy stanowi, że: Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje  w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2) zamawiającym, w przypadku, gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Ponadto, zgodnie z art. 12d ust. 2 Ustawy: W przypadku powstania obowiązku zapłaty opłaty na podstawie ust. 1 pkt 2 obowiązek ten spoczywa wyłącznie na zamawiającym,  o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 12e ust.3 Ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że (…) nie dokonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej, odpłatnego zbywania jakichkolwiek napojów (tj. tych, których wprowadzenie na rynek podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w rozdziale 3A Ustawy jak i tych, których wprowadzenie  na rynek nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w rozdziale 3A Ustawy), w tym Napojów (…), konsumentom na podstawie umowy zawartej: 1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 287 oraz z 2021 r. poz. 2105), 2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

W odniesieniu zatem do Napojów (…) sprzedawanych przez (…) nie sprzedaje ich do punktów sprzedaży detalicznej, w której prowadzona jest sprzedaż napojów, ani nie sprzedaje ich podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną napojów oraz hurtową. Nie zachodzi więc żaden przypadek określony w art. 12a ust. 2 Ustawy tj. nie ma miejsca sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty,  o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna ani nie ma miejsca sprzedaż, o której mowa w art. 12e ust. 3 Ustawy. Sprzedając Napoje (…) na rzecz (…) nie dokonuje też sprzedaży detalicznej, przede wszystkim dlatego, że sprzedaż nie następuje na rzecz konsumenta  ((…) nie jest osobą fizyczną).

W opisanym zdarzeniu przyszłym wprowadzenia na rynek krajowy Napojów (…) nie dokonuje więc (…), a w konsekwencji (…) nie jest podmiotem zobowiązanym do zapłaty Opłaty.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia czy w ramach prowadzonej przez Państwa sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, na rzecz przedsiębiorcy nieprowadzącego sprzedaży detalicznej napojów na terytorium RP, dokonują Państwo ich wprowadzenia na rynek krajowy, a w konsekwencji, czy są Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty od środków spożywczych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",

2)kofeiny lub tauryny

– podlega opłacie.

Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy:

przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1,

do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Jak stanowi art. 12a ust. 3 ustawy:

przez sprzedaż detaliczną, o której mowa w ust. 2, rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 287 oraz z 2021 r. poz.2105),

2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

- także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Natomiast w myśl art. 12b ust. 1 ustawy,

za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Zgodnie z art. 12d ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej: 1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2) zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ustawy:

1. Obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

(…)

3. Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo producentem napojów (zwanych dalej przez Państwa napojami (…)) oraz podmiotem nabywającym napoje (…) w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub ich importerem, a także zamawiającym, który zleca produkcję napoju objętego opłatą, a jego skład stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji napoju (…).

Wskazali Państwo, że napoje (…) podlegają opłacie od środków spożywczych,  o której mowa w treści art. 12a ust. 1 ustawy.

Sprzedają Państwo przedmiotowe napoje na rzecz (…),  która nie prowadzi sprzedaży napojów na rzecz konsumentów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jak Państwo wskazali, (…) jest podmiotem sprzedającym napoje (…) do pierwszego punktu sprzedaży detalicznej lub podmiotem sprzedającym ww. napoje podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

Państwa wątpliwość budzi, czy w ramach prowadzonej przez Państwa sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, na rzecz (…), tj. na rzecz przedsiębiorcy nieprowadzącego sprzedaży detalicznej oraz nieprowadzącego sprzedaży detalicznej oraz hurtowej napojów na terytorium RP, dokonują Państwo ich wprowadzenia na rynek krajowy, a w konsekwencji, czy są Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty od środków spożywczych.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzanie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32, 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Z kolei, przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy należy rozumieć, sprzedaż napojów przez podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 ustawy, tj. sprzedaż napojów podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

Natomiast przez sprzedaż detaliczną w myśl powołanego wyżej art. 12a ust. 3 ustawy rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Obowiązek zapłaty opłaty, w myśl art. 12d ust. 1 ustawy, ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej m.in. podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, bądź zamawiającym, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 12e ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

W związku z powyższym, w przypadku sprzedaży przez Państwa napojów podlegających opłacie od środków spożywczych istotne jest ustalenie, czy doszło, w rozumieniu ustawy,  do wprowadzenia napojów na rynek krajowy.

W analizowanej sprawie stwierdzić należy, że sprzedaż przez Państwa napojów,  o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, na rzecz podmiotu, który nie prowadzi sprzedaży detalicznej napojów na terytorium RP, nie stanowi ich wprowadzenia na rynek krajowy w myśl zacytowanych powyżej przepisów ustawy.

W konsekwencji, dokonując sprzedaży napojów podlegających opłacie od środków spożywczych na rzecz (…), tj. podmiotu nieprowadzącego sprzedaży detalicznej napojów na terytorium RP, nie są Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy w ramach prowadzonej przez Państwa sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, na rzecz przedsiębiorcy nieprowadzącego sprzedaży detalicznej napojów na terytorium RP, dokonują Państwo ich wprowadzenia na rynek krajowy, a w konsekwencji, czy są Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty od środków spożywczych należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności,  które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...)

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00