Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.480.2024.2.BS

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, przesyłającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, składające się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu odprowadzania ścieków, najmu lokali użytkowych oraz dzierżawy sieci i przyłączy wodociągowych. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych. W strukturze Gminy funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

1.Urząd Gminy,

2.Zespół (…) Szkół,

3.Gminny Ośrodek (…),

4.Szkoła Podstawowa (…),

5.Szkoła Podstawowa (…),

6.Zespół Szkół (…),

7.Zespół Szkół (…),

8.Szkoła Podstawowa (…),

9.Gminny (…).

Obecnie Gmina dokonuje inwestycji w zakresie budowy zaplecza kontenerowego boiska sportowego.

Gmina realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609 z późn.zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10) oraz za utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15) oraz edukacją publiczną (pkt 8).

Gmina w 2024 r. realizuje projekt „(…)”. Celem głównym projektu jest m.in. poprawa infrastruktury sportowej i rekreacyjnej na terenie Gminy. Powyższe działania pozwolą na zwiększenie poziomu dostępu mieszkańców do publicznych usług świadczonych w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym do terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z wybudowanego zaplecza sportowego budynku korzystać będą zawodnicy biorący udział w rozgrywkach piłkarskich, sympatycy sportów piłkarskich i biegowych, dzieci uczestniczące w dodatkowych zajęciach sportowych, a także mieszkańcy lokalnej społeczności Gminy, w szczególności z m. (…) podczas organizowanych na boisku pokazów i zawodów oraz festynów i pikników rodzinnych, w tym m.in. o tematyce związanej z ochroną środowiska dotyczącej segregacji odpadów, czy odnawialnych źródeł energii.

W dniu (…) 2023 r. Gmina zawarła z Samorządem Województwa umowę Nr (…) o dofinansowanie projektu „(…)” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego na społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Do umowy zawarte zostały (…)aneksy zmieniające termin zakończenia operacji.

Gmina otrzyma dofinansowanie po zakończeniu realizacji inwestycji. Kwota dofinansowania stanowi 63,63% kosztów kwalifikowalnych w wysokości (…) (koszty robót budowlanych (…) zł + koszty nadzoru, dokumentacji (…) zł). W realizowanym Projekcie podatek VAT jest kwalifikowalny. Koszty inwestycji brutto ogółem wyniosą (…) zł. Wkład Gminy wyniesie (…) zł. Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji.

Koszty inwestycyjne – robót budowlanych obejmują:

1.Budowa (…) - koszty kwalifikowalne

Ponadto Gmina poniesie koszty:

1)inspektora nadzoru w wysokości (…) - koszty kwalifikowalne;

2)koszty dokumentacji projektowo-kosztorysowej w wysokości (…) – koszty kwalifikowalne.

Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania (koszty 100% - (…) zł) w realizowanym projekcie „(…)” przedstawia się następująco:

  • dofinansowanie – 63,63 % ((…) zł),
  • wkład własny Gminy – 36,37 % ((…) zł).

Realizacja inwestycji pn. „(…)” jest uzależniona od dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. W sytuacji gdyby Projekt nie był dofinansowany, to Gmina musiałaby pokryć wydatki na realizację zadania z innych środków, realizować zadanie w mniejszym zakresie lub nie realizować przedmiotowego zadania. W przypadku natomiast niezrealizowania projektu Gmina, zgodnie z umową o dofinansowanie, byłaby zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie może być przeznaczone na inne cele, a w szczególności na ogólną działalność Gminy czy inny projekt, a jedynie na Projekt, o którym mowa we wniosku i w umowie o dofinansowanie. Wysokość dofinansowania uzależniona jest wyłącznie od całkowitego kosztu operacji, a więc nabywanych przez Gminę usług.

Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Otrzymane dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy” tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(…)”.

Gmina jest zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z instytucją finansującą. Rozpatrując wniosek o płatność złożony po wykonaniu Projektu, Samorząd Województwa dokona sprawdzenia zgodności realizacji projektu. W trakcie realizacji inwestycji nie będą dokonywane żadne rozliczenia z Samorządem Województwa.

Przedmiotem umowy o dofinansowanie jest realizacja Projektu pn. „(…)”, który został zrealizowany w 2024 r. Umowa z wykonawcą wyłonionym w przetargu nieograniczonym została podpisana w dniu (…) 2024 r. Termin realizacji prac wynosił, nie później niż w ciągu (…) miesięcy od daty zawarcia umowy. Umowa została aneksowana (…) w zakresie zmiany terminu realizacji. Inwestycja obejmuje rozbiórkę istniejącego budynku zaplecza boiska i budowę, na jego miejscu, zaplecza kontenerowego.

1. Zakres robót obejmuje:

a)(…).

Za wykonanie przedmiotu umowy ustalono wynagrodzenie ryczałtowe brutto (z podatkiem VAT) w kwocie brutto (…) zł (słownie: (…) złotych). Rozliczenie za wykonanie przedmiotu umowy odbywać się będzie jedną fakturą końcową. Podstawą do wystawienia faktury końcowej oraz ustalenia biegu gwarancji i terminu zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy będzie stanowić bezusterkowy protokół odbioru końcowego przedmiotu umowy podpisany przez członków komisji odbiorowej. Zapłata wynagrodzenia nastąpi na podstawie polecenia przelewu na rachunek bankowy wykonawcy, w terminie do 30 dni od daty doręczenia zamawiającemu prawidłowo wystawionej faktury z oryginałami dokumentów stanowiących podstawę jej wystawienia.

Towary i usługi zakupione w związku z budową zaplecza kontenerowego dla korzystających z boiska sportowego służyć będą do wykonywania czynności niepodlegających VAT (nieodpłatne udostępnienie). Nabyte w ramach projektu mienie, oraz usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do zadań własnych wykonywanych przez Gminę, tj. czynnościom niepolegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Łączna wartość robót budowlanych dotyczących całej inwestycji wynosi: netto (…) zł, podatek VAT w wysokości 23% (…) zł, wartość brutto: (…) zł.

Ponadto Gmina ponosi koszty:

1)nadzoru budowlanego wynoszące (…) zł,

2)dokumentacji projektowo-kosztorysowej wynoszące (…) zł.

Do obowiązków Gminy przy realizacji inwestycji należy:

1.Pełnienie funkcji inwestora:

a)wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,

b)protokolarne przekazanie terenu budowy,

c)przekazanie dziennika budowy do dnia rozpoczęcia robót,

d)zapewnienie nadzoru inwestorskiego,

e)dokonywanie odbiorów robót.

2.Zawarcie umów z wykonawcami w zakresie realizacji inwestycji.

3.Dokonywanie zakupów towarów i usług na potrzeby inwestycji. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę, z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

4.Regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców.

5.Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją.

6.Dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.

Środki pochodzące z dofinansowania zostaną przekazane Gminie w ramach refundacji rzeczywistych wydatków poniesionych na całą inwestycję. Do chwili obecnej Gmina nie otrzymała żadnych środków (dofinansowania). Wysokość dofinansowania uzależniona jest wyłącznie od całkowitego kosztu inwestycji, a więc nabywanych przez Gminę usług.

Gmina nie będzie wykonywać samodzielnie robót budowlanych związanych z Projektem. Zrealizuje je wyłoniony przez Gminę w ramach przeprowadzonego przetargu wykonawca/wykonawcy, z którymi Gmina podpisze umowę na wykonanie poszczególnych zadań. Wykonawca wystawi faktury z wykazanym podatkiem VAT, wskazując Gminę jako nabywcę.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie, instytucja finansująca może żądać zwrotu nienależnie lub nadmiernie pobranej kwoty pomocy, w szczególności na skutek wystąpienia okoliczności skutkujących wypowiedzeniem umowy (m.in. gdy Gmina odstąpi od realizacji zadania, nie zrealizuje go w terminie czy nie wystąpi do instytucji finansującej z wnioskiem o płatność w określonym terminie). Umowa o dofinansowanie Projektu zawarta jest na okres realizacji zadania.

Gmina nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji. Wykonawcy są w trakcie realizacji zadań i nie zostały wystawione faktury. Na fakturach Gmina będzie oznaczona jako nabywca towarów i usług. Wydatki inwestycyjne są bezpośrednio i wyłącznie związane z budową zaplecza kontenerowego boiska sportowego.

Powyższe wydatki stanowić będą nakłady na środek trwały będący własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegające amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Realizowana w ramach Projektu budowa zaplecza kontenerowego boiska sportowego, po jej wybudowaniu, pozostanie własnością Gminy.

Nakłady wyniosą powyżej (...) zł. Wydatki ponoszone w związku z budową zaplecza kontenerowego boiska sportowego, stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT.

Realizowana inwestycja budowy zaplecza kontenerowego boiska sportowego w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego na społeczność” będzie służyć czynnościom niepodlegającym VAT.

Gmina jest w stanie dokonać – na podstawie wystawianych faktur – bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z:

1)budową zaplecza kontenerowego boiska sportowego – do czynności niepodlegających VAT, jest możliwe wyodrębnienie,

2)nadzoru budowlanego – do czynności niepodlegających VAT, jest możliwe wyodrębnienie,

3)dokumentacji projektowo-kosztorysowej – do czynności niepodlegających VAT, jest możliwe wyodrębnienie.

Po zakończeniu realizacji inwestycji infrastrukturą tj. zapleczem kontenerowym boiska sportowego, na terenie Gminy zarządzać będzie Gmina. Gmina, jako właściciel zaplecza kontenerowego boiska sportowego, wykorzystywać je będzie do realizacji zadań własnych. Obiekt wykorzystywany będzie przez Gminę w zakresie działalności sportowej i rekreacyjno-wypoczynkowej. Boisko stanowi i będzie stanowić obiekt ogólnodostępny, udostępniany w sposób nieodpłatny i niekomercyjny. Gmina nie będzie wykorzystywała boiska i zaplecza kontenerowego do czynności odpłatnych.

Nabycie towarów i usług w związku z budową zaplecza kontenerowego boiska sportowego nie następuje w ramach wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej i w momencie dokonywania nabycia Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT. Wydatki dotyczące inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi VAT. Gmina ma możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do czynności nie stanowiących działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki na budowę zaplecza kontenerowego boiska sportowego będą udokumentowane przez wykonawcę fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT. Wybudowane zaplecze kontenerowe boiska sportowego związane będzie wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowanymi Gminy.

Gmina realizując ww. Projekt nie będzie wykonywała działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, nie wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadania pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy, w odniesieniu do wydatków służących czynnościom niepodlegającym VAT dotyczących inwestycji - „(…)” Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Uzasadnienie

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zadania z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie bezpłatne. Gmina nie planuje uzyskiwania żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z przedmiotowym zadaniem. Gmina dokonując budowy zaplecza kontenerowego boiska sportowego wykorzystywać je będzie wyłącznie do zadań własnych – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wydatki poniesione na realizację projektu, są w sposób bezpośredni i jednoznaczny związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Z powyższego wynika, że możliwe jest dokonanie odliczenia VAT od dokonywanych wydatków wówczas, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • wydatek ponoszony jest przez podatnika,
  • wydatek jest związany z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie ma zastosowania art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym, nie jest możliwe dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 2 września 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.407.2024.1.TK, w której wskazano, że ,,Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, bowiem jak wynika z wniosku, nabyte towary i usługi związane z realizacją wyżej wymienionego zadania będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego zadania. Podsumowując stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadania”;
  • z dnia 8 sierpnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.377.2024.1.MW, w której podkreślono, że „Z opisu sprawy wynika, że infrastruktura będzie ogólnodostępna dla mieszkańców i korzystanie z niej będzie nieodpłatne, miejsce to ma pełnić funkcję rekreacyjno-wypoczynkową, będzie też miejscem lokalnej integracji i aktywności społecznej. W konsekwencji, nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu”;
  • z dnia 19 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.316.2024.1.PM w której uznano, że ,,podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – nie będą Państwo prowadzili sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Zatem nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania”;
  • z dnia 8 lipca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.334.2024.1.MGO gdzie wskazano, że ,,jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – wydatki związane z planowaną przebudową infrastruktury należy bezpośrednio przyporządkować do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)”, ponieważ efekty realizacji tej inwestycji będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”;
  • z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.288.2024.1.AS w której uznano, że „W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z wniosku – realizacja Operacji stanowi realizację Państwa zadań własnych, obejmujących m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz edukacji publicznej oraz nie będą Państwo osiągali przychodów związanych z użytkowaniem powstałej Infrastruktury. Zatem nie będą państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Operacji. Podsumowując, stwierdzam, że w związku z realizacją Projektu nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego”;
  • z dnia 7 maja 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.206.2024.1.NS gdzie uznano, że „Budowa obiektów/miejsc rekreacyjnych i turystycznych odbywa się w ramach władztwa publicznego, Gmina wykonując te inwestycje działa jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Dodatkowo – jak Państwo wskazali – nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Gmina nie będzie wykorzystywać ww. majątku do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto, planowana operacja ma charakter niekomercyjny oraz służy zaspokajaniu potrzeb lokalnej społeczności. Zatem, realizując zadanie wskazane we wniosku Gmina nie działała w charakterze podatnika VAT, lecz działała w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Z kolei towary i usługi związane z realizacją tej operacji nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Gmina nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania, ani prawa do jego zwrotu – zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy. (…). W konsekwencji, Gmina nie ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn.: „(…)”, zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu”;
  • z dnia 12 kwietnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.127.2024.1.WK, w której podkreślono, że „,rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione, gdyż – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Cel jest publiczny, miejsca ogólnodostępne dla wszystkich, za które nie będzie pobierana opłata. Tym samym, nie będą spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację Projektu. Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na budowę placu zabaw w Parku (…) i dwóch boisk osiedlowych w S. przy ul. P. i ul. W.”;
  • z dnia 1 marca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.17.2024.1.KL w której wskazano, że ,,Zrealizowany Projekt jest związany wyłącznie z zadaniami własnymi Gminy, wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym. Powstałe w wyniku realizacji Inwestycji obiekty są bezpłatnie ogólnodostępne dla mieszkańców i nie są w żaden sposób udostępniane odpłatnie. Inwestycja nie jest więc wykorzystywana przez Gminę do świadczenia jakichkolwiek czynności podlegających VAT. Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Gmina wskazała, że zrealizowany Projekt jest związany wyłącznie z zadaniami własnymi Gminy, wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym. Powstałe w wyniku realizacji Inwestycji obiekty są bezpłatnie ogólnodostępne dla mieszkańców i nie są w żaden sposób udostępniane odpłatnie. Inwestycja nie jest więc wykorzystywana przez Gminę do świadczenia jakichkolwiek czynności podlegających VAT. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gmina nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu”.

Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane na otrzymywanych przez Gminę fakturach dokumentujących wydatki na realizację projektu „(…)”, które wykorzystywane będą wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności, tj.:

  • czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast
  • czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

 8) edukacji publicznej;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu.

Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Boisko stanowi i będzie stanowić obiekt ogólnodostępny, udostępniany w sposób nieodpłatny i niekomercyjny. Nie będą Państwo wykorzystywali boiska i zaplecza kontenerowego do czynności odpłatnych. Nabycie towarów i usług w związku z budową zaplecza kontenerowego boiska sportowego nie następuje w ramach wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej. Wydatki dotyczące inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi VAT.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadania pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jestprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00