Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.573.2024.1.KK

Zastosowania stawki 0% do świadczenia usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnejw zakresie zastosowania stawki 0% do świadczenia usług polegających na:

-remoncie A (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

-remoncie B (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

-remoncie C (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),

-remoncie D (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

„X” jest terenowym organem administracji morskiej w rozumieniu art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.

Do zadań Dyrektora jako organu administracji rządowej należą w myśl art. 42 ust. 2 cytowanej ustawy, m.in.: sprawy dotyczące korzystania z dróg morskich oraz portów i przystani morskich czy sprawy dotyczące budowy i utrzymywania obiektów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz infrastruktury portowej.

Obecnie „X” rozpoczyna realizację zadań pod nazwami:

1.„Remont A”,

2.„Remont B”,

3.„Remont C”,

4.„Remont D”,

które polegają na remoncie(...) w celu utrzymania w należytym stanie (...). Prace opisane w punkcie 3 oraz 4 polegają również na remoncie (...) w celu utrzymania w należytym stanie (...).

Prace we wszystkich zadaniach będą polegały na (...).

W zadaniu 4, prace na (...) będą polegały na odbudowie (...). Prace na (...) będą polegały na wymianie (...).

Powyższe prace nie spowodują zmiany parametrów technicznych (...), które zostaną przywrócone do wartości pierwotnych. Nie spowodują też polepszenia parametrów (...). Celem przedsięwzięcia jest sprawność i bezpieczeństwo (...).

„X” jest Zamawiającym w rozumieniu art. 42B ust. 1 pkt 3 ustawy w zw. z art. 4 pkt 1 Ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych. Zamówienie publiczne zostanie wszczęte w (...)2024 r.

Pytania

1.Opisane pod nazwą „Remont A” powyżej roboty budowlane mają charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej (...) co wiąże się z utrzymaniem (...). Czy zatem na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku tej inwestycji można zastosować stawkę VAT 0%?

2.Opisane pod nazwą „Remont B” powyżej roboty budowlane mają charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej (...) co wiąże się z utrzymaniem (...). Czy zatem na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku tej inwestycji można zastosować stawkę VAT 0%?

3.Opisane pod nazwą „Remont C” powyżej roboty budowlane mają charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej (...) co wiąże się z utrzymaniem (...). Czy zatem na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku tej inwestycji można zastosować stawkę VAT 0%?

4.Opisane pod nazwą „Remont D” powyżej roboty budowlane mają charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej (...) co wiąże się z utrzymaniem (...). Czy zatem na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku tej inwestycji można zastosować stawkę VAT 0%?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1-4.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla usług związanych z utrzymaniem torów podejściowych i akwenów portowych stosuje się stawkę VAT 0%.

Usługa opisana powyżej związana jest z utrzymaniem toru podejściowego i akwenu portowego we właściwym stanie, a więc według Wnioskodawcy należy zastosować do tej usługi podatek VAT w wysokości 0%.

Potwierdza tę tezę również interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 2011 r. PT2/033/1/442/TXW/2011, mówiąca między innymi: „[…] W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez takie budowle hydrotechniczne jak falochron. Zatem usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. […]”

Wnioskodawca powołuje się również na wydaną w (...)2022 r. wiążącą informacje stawkową (WIS)(...) dla zadania (...). Usługa ta była bardzo zbliżona zakresem robót do zadania będącego przedmiotem złożonego wniosku, a zatem stawka podatku od towarów i usług to 0%.

Wnioskodawca powołuje się również na wydaną (...)2023 r. interpretację indywidualną (...) dla zadania (...). Usługa ta była bardzo zbliżona zakresem robót do zadania będącego przedmiotem złożonego wniosku, a zatem stawka podatku od towarów i usług to 0%.

Wnioskodawca powołuje się również na wydaną (...)2023 r. interpretacje indywidualną (...) dla zadania (...). Usługa ta była bardzo zbliżona zakresem robót do zadania będącego przedmiotem złożonego wniosku, a zatem stawka podatku od towarów i usług to 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zastosowania stawki 0% do świadczenia usług polegających na:

-remoncie A,

-remoncie B,

-remoncie C,

-remoncie D,

jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwaną dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetleart. 7 ust. 1  ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy wskazano, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. Ustawodawca nie zdefiniował jednak pojęcia „utrzymanie”, wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego użyte w ww. przepisie pojęcie „usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych” obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez takie budowle hydrotechniczne jak falochron. Zatem usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki VAT nie będą korzystać jednak usługi dotyczące falochronu, jeżeli roboty te wynikają z konieczności jego dostosowania do przeprowadzonej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej w konsekwencji ich parametry techniczne. Remont czy przebudowa falochronu, które nie są związane z ww. przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego będą więc objęte, co do zasady, hipotezą normy zawartej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. W ten ostatni przypadek będzie wpisywać się również remont lub przebudowa falochronu, których zasadniczym celem jest konieczność odnowienia obecnego falochronu (z uwagi na np. jego stan techniczny, który powoduje, że falochron nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczyna realizację zadań pod nazwami:

1.„Remont A”,

2.„Remont B”,

3.„Remont C”,

4.„Remont D”,

które polegają na remoncie (...) w celu utrzymania w należytym stanie (...). Prace opisane w punkcie 3 oraz 4 polegają również na remoncie (...) w celu utrzymania w należytym stanie (...).

Prace we wszystkich zadaniach będą polegały na (...).

W zadaniu 4, prace na (...) będą polegały na (...). Prace na (...) będą polegały na wymianie (...).

Powyższe prace nie spowodują zmiany parametrów technicznych (...), które zostaną przywrócone do wartości pierwotnych. Nie spowodują też polepszenia parametrów (...). Celem przedsięwzięcia jest sprawność i bezpieczeństwo żeglugi.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii, czy dla realizacji zadań:

1.„Remont A”,

2.„Remont B”,

3.„Remont C”,

4.„Remont D”,

na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, można zastosować stawkę VAT 0%.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że dla usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych oraz torów podjeściowych stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%. Zatem, w analizowanej sprawie, czynności, które będą wykonywane na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych), polegające na utrzymaniu w należytym stanie (...), są opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro jak wskazał Wnioskodawca, zadaniapn.:

-„Remont A”,

-„Remont B",

-„Remont C”,

-„Remont D”,

mają charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej (...) co wiąże się z utrzymaniem (...), to zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, usługi związane z realizacją tych zadań będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3 i 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00