Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.613.2024.4.KP
Możliwość skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b w przypadku przekształceń działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy po przekształceniu Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę jawną, będzie Pan uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa prowadzi Pan zakład produkcyjny zajmujący się (...). Dochody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje Pan na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), czyli tzw. podatkiem liniowym.
W celu utrzymania pozycji rynkowej oraz stałego zwiększania konkurencyjności swojej oferty, stawia Pan na ciągły rozwój przedsiębiorstwa, w tym na zwiększanie zdolności produkcyjnych posiadanego zakładu. W związku z tym, obecnie realizuje Pan inwestycję polegającą na nabyciu gruntu, budowie hali produkcyjno-logistycznej oraz zakupie nowoczesnych urządzeń technologicznych. W związku z wdrażanymi planami inwestycyjnymi, wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: Ustawa WNI). Wobec spełnienia kryteriów ustawowych w dniu (...) 2024 r. Minister Rozwoju i Technologii wydał na Pana rzecz decyzję o wsparciu nr (...) (dalej: „Decyzja o wsparciu”).
Niezależnie od powyższego w związku z intensywnym rozwojem przedsiębiorstwa planuje Pan przekształcenie prowadzonej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka 1), zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 551 § 5 Kodeksu Spółek Handlowych (dalej: KSH), a następnie zbycie części udziałów w nowo powstałej spółce.
W wyniku planowanego przekształcenia indywidualnej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka 1), na podstawie art. 553 KSH, stanie się Pan wspólnikiem przekształconej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółki 1) i na przekształconą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółkę 1) przejdzie w szczególności Decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na Pana rzecz oraz Pana prawa wynikające z tej decyzji.
Po przekształceniu swojej indywidualnej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółkę 1) rozważa Pan zwiększenie liczby wspólników Spółki 1. Zwiększenie to nastąpi poprzez zbycie części udziałów Spółki 1 na rzecz dwóch nowych wspólników albo też poprzez podwyższenie kapitału zakładowego Spółki 1 i objęcie nowo powstałych udziałów w kapitale zakładowym Spółki przez dwóch nowych wspólników. W wyniku tego wspólnikami Spółki 1 będzie Pan i dwóch nowych wspólników (będących osobami fizycznymi).
Następnie planuje Pan na podstawie art. 551 § 1 KSH przekształcić Spółkę 1 (powstałą w wyniku przekształcenia z indywidualnej działalności gospodarczej) w spółkę jawną (Spółka 2), w której Pan i dwóch pozostałych wspólników (będących osobami fizycznymi) będą jej wspólnikami. W wyniku tego kolejnego planowanego przekształcenia, na podstawie art. 553 KSH na przekształconą spółkę jawną (Spółkę 2) przejdzie w szczególności Decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na Pana rzecz (która następnie przeszła na przekształconą spółkę z ograniczona odpowiedzialnością - Spółkę 1) oraz prawa wynikające z tej decyzji.
Po ww. przekształceniach nadal będzie Pan jako osoba fizyczna podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych i który opodatkowuje dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym. To samo dotyczy dwóch pozostałych wspólników Spółki 2, którzy również będą opodatkowywać dochody ze Spółki 2 na podstawie art. 30c ustawy o PIT. Z tytułu realizacji planowanej inwestycji ani Pan, ani przekształcona spółka jawna (Spółka 2), ani też pozostali wspólnicy nie będą korzystać z pomocy publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym po zarejestrowaniu przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka ta wchodząc w ogół praw i obowiązków przekształcanego przedsiębiorcy, będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT)?
2.Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym po przekształceniu Spółki 1 w Spółkę 2 wspólnikom spółki jawnej (Spółki 2), na którą w wyniku przekształceń przeszła Decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych ze spółki jawnej (Spółki 2) z tytułu prowadzenia przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w Decyzji o wsparciu - proporcjonalnie do prawa wspólników do udziału w zysku spółki jawnej (Spółki 2)?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
Pana stanowisko w zakresie dotyczącym pytania nr 2
Pana zdaniem, w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, Panu oraz pozostałym wspólnikom (osoby fizyczne) spółki jawnej (Spółka 2), na którą w wyniku przekształceń przeszła Decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych ze spółki jawnej (Spółki 2) z tytułu prowadzenia przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w Decyzji o wsparciu - proporcjonalnie do prawa wspólników do udziału w zysku spółki jawnej (Spółki 2).
Przepis art. 551 § 5 KSH przewiduje, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą). Z kolei przepis art. 551 § 1 KSH przewiduje m.in., że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być przekształcona w inną spółkę handlową. W kwestii skutków prawnych przekształceń formy prowadzenia działalności gospodarczej, przepisy KSH stanowią, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, a spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 1 i § 2 KSH).
Wobec powyższego, w przypadku dokonania przekształceń opisanych we wniosku, na podstawie art. 553 KSH, na przekształconą spółkę jawną (Spółkę 2) przejdzie w szczególności Decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na Pana rzecz (która następnie przeszła na przekształconą spółkę z ograniczona odpowiedzialnością - tj. Spółkę 1) oraz prawa wynikające z tej decyzji.
Z kolei zasady sukcesji na gruncie prawa podatkowego uregulowane zostały w przepisach Ordynacji Podatkowej. Zgodnie z art. 93a § 1 Ordynacji Podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku: przekształcenia innej osoby prawnej, spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Zgodnie z art. 93a § 2 Ordynacji Podatkowej: przepis § 1 stosuje się odpowiednio do: osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia: innej spółki niemającej osobowości prawnej, spółki kapitałowej; stowarzyszenia utworzonego w wyniku przekształcenia stowarzyszenia zwykłego. Tym samym na gruncie przepisów prawa podatkowego (art. 93a § 2 Ordynacji Podatkowej) spółka jawna (Spółka 2) jako osobowa spółka handlowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej (Spółka 1) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej Spółki 1.
Ponadto należy podkreślić, że spółka jawna będąca spółką osobową nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki osobowej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do treści art. 5a pkt 26 ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28 tej ustawy. Za spółkę niebędącą osobą prawną należy zatem uznać także spółkę jawną. Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędącą osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
Jako że spółki osobowe nie są podatnikami podatku dochodowego, są one transparentne podatkowo, a podatnikami są wspólnicy, którzy mają udziały w tych spółkach. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe (art. 8 ust. 1 ustawy o PIT).
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o PIT zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
-rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
-ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
W związku z powyższym przychody i koszty ich uzyskania z udziału w spółce niebędącej osoba prawną są przychodami i kosztami wspólnika, odpowiednio do posiadanego przez niego udziału w zysku. Jeżeli spółka taka prowadzi działalność gospodarczą, to przychody z udziału w takiej spółce stanowią przychody wspólnika będącego osobą fizyczną ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Uznać zatem również należy, że prawo do skorzystania ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, przysługuje wspólnikowi spółki osobowej proporcjonalnie do jego udziału w zyskach spółki.
Stosownie do art. 3 Ustawy WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego odsyła Ustawa WNI: wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie WNI, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Przy tym, zgodnie z art. 21 ust. 5a ustawy o PIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Niezależnie od powyższego należy podkreślić, że z przepisów ustawy o PIT, jak i przepisów Ustawy WNI nie wynika brak możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, przy wybranej formie opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT (tj. tzw. podatkiem liniowym). Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przypadku uzyskiwania dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanych w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT można zastosować zwolnienie od opodatkowania dochodów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63b tej ustawy, tj. dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w Decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie WNI, po spełnieniu warunków korzystania z ww. zwolnienia.
Dodatkowo należy podkreślić, że ustawa WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorca, który jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mógł dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów ksh. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w Ustawie WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji określony w art. 17 Ustawy WNI nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorcy.
Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, przy opodatkowaniu dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym, Panu i pozostałym dwóm wspólnikom spółki jawnej (Spółki 2), na którą w wyniku przekształceń przeszła Decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie od opodatkowania dochodów przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych ze spółki jawnej (Spółki 2) z prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w Decyzji o wsparciu - proporcjonalnie do prawa Pana i pozostałych wspólników w zysku spółki jawnej (Spółki 2).
Powyższe stanowisko Pana znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
-z dnia 27 września 2019 r. sygn. 0112-KDIL3-3.4011.268.2019.2.AA,
-z dnia 25 kwietnia 2019 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.61.2019.2.IR,
-z dnia 20 lutego 2019 r. sygn. 0112-KDIL3-3.4011.400.2018.2.MM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania drugiego jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.):
Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).
Z kolei w myśl przepisu art. 552 Kodeksu spółek handlowych:
Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.
W myśl art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.
Stosownie do treści art. 553 § 2 Kodeksu spółek handlowych:
Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
Z kolei w myśl art. 553 § 3 Kodeksu spółek handlowych:
Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761.
Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu, majątek spółki przekształcanej (w sprawie: spółki z o.o.) z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej (w sprawie: spółki jawnej).
Kwestię sukcesji praw i obowiązków podatkowych związanych z transformacjami podmiotowymi reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Stosownie do art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Stosownie do art. 93a § 2 pkt 1 lit. b Ordynacji podatkowej:
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej.
W konsekwencji, jeśli przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną jest przeprowadzone według przepisów Kodeksu spółek handlowych, to spółka jawna wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki przekształcanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) należy zauważyć, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Przy czym, w myśl art. 5a pkt 26 ww. ustawy, przez spółkę niebędącą osobą prawną należy rozumieć spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.
W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
2) ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Spółka jawna, w której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne będąca spółką osobową nieposiadającą osobowości prawnej, nie jest podatnikiem podatków dochodowych. Podatnikami są wspólnicy, którzy mają udziały w tych spółkach. Przychody i koszty ich uzyskania z udziału w spółce niebędącej osobą prawną są przychodami i kosztami wspólnika, odpowiednio do posiadanego przez niego udziału. Jeżeli spółka ta prowadzi działalność gospodarczą, to przychody z udziału w takiej spółce stanowią przychody wspólnika będącego osobą fizyczną ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zasady wynikające z przepisu art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się również do zwolnień, o których mowa w art. 21 ustawy.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W myśl art. 21 ust. 5a ww. ustawy:
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 459 ze zm.), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:
Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast, zgodnie z art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:
Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy:
Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Zgodnie z art. 17 ww. ustawy:
1. Prawo do korzystania ze zwolnienia, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:
1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub
2) rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub
3) nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 22, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.
2a. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla albo zmienia decyzję o wsparciu, jeżeli jest to konieczne ze względu na decyzję Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 15 ust. 2.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu również na wniosek złożony przez przedsiębiorcę.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek przedsiębiorcy, może zmienić decyzję o wsparciu, przy czym zmiana nie może:
1)dotyczyć obniżenia poziomu zatrudnienia, określonego w decyzji o wsparciu w dniu jej wydania, o więcej niż 20%;
2)skutkować zwiększeniem maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, określonych w zmienianej decyzji o wsparciu.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki stwierdza wygaśnięcie decyzji o wsparciu na wniosek przedsiębiorcy, który nie skorzystał z pomocy publicznej w ramach tej decyzji, albo przedsiębiorcy, który skorzystał z pomocy publicznej i spełnił wszystkie warunki określone w tej decyzji o wsparciu oraz warunki udzielania pomocy publicznej, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, przedsiębiorca dołącza oświadczenie o niekorzystaniu z pomocy publicznej, na podstawie decyzji o wsparciu, której dotyczy wniosek, albo oświadczenie o zrealizowaniu warunków udzielania pomocy publicznej, o których mowa w ust. 5.
7. Oświadczenia, o których mowa w ust. 6, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 Kodeksu karnego oświadczam, że dane zawarte we wniosku są zgodne z prawdą”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, ustawa o wspieraniu nowych inwestycji nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorstwo, które jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mogło dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów KSH. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W związku z wdrażanymi planami inwestycyjnymi, wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Wobec spełnienia kryteriów ustawowych w dniu (...) 2024 r. Minister Rozwoju i Technologii wydał na Pana rzecz decyzję o wsparciu nr (...).
Planuje Pan przekształcenie prowadzonej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 551 § 5 Kodeksu Spółek Handlowych, a następnie zbycie części udziałów w nowo powstałej spółce. Stanie się Pan wspólnikiem przekształconej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i na przekształconą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przejdzie w szczególności Decyzja o wsparciu wydana pierwotnie na Pana rzecz oraz Pana prawa wynikające z tej decyzji. Następnie planuje Pan na podstawie art. 551 § 1 KSH przekształcić Spółkę 1 (powstałą w wyniku przekształcenia z indywidualnej działalności gospodarczej) w spółkę jawną (Spółka 2), w której Pan i dwóch pozostałych wspólników (będących osobami fizycznymi) będą jej wspólnikami. Po ww. przekształceniach nadal będzie Pan jako osoba fizyczna podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych i który opodatkowuje dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym. To samo dotyczy dwóch pozostałych wspólników Spółki 2, którzy również będą opodatkowywać dochody ze Spółki 2 na podstawie art. 30c ustawy o PIT.
Wątpliwość Pana w niniejszej sprawie budzi kwestia możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez Pana jako wspólnika Spółki jawnej, powstałej z przekształcenia Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała z przekształcenia prowadzonej przez Pana indywidualnie działalności gospodarczej.
W wydanej dla Pana w dniu (...) 2024 r. interpretacji indywidualnej nr (...) dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po przekształceniu Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółce przekształconej, na którą w wyniku przekształcenia i sukcesji przejdzie decyzja o wsparciu nowych inwestycji, będzie przysługiwało zwolnienie od opodatkowania dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych, przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:
Należy wskazać, że zwolnienie związane z realizacją nowej inwestycji stanowi zwolnienie przedmiotowe, a nie podmiotowe. To znaczy, że zwolnieniu będzie podlegał ten sam przychód, niezależnie od tego, czy zostanie w całości wykazany przez Pana (gdyby nadal realizował Pan inwestycję w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej), czy też przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w którą się Pan przekształcił.
Zatem, po zarejestrowaniu przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółkę 1), Spółka 1 wejdzie w ogół praw i obowiązków przekształcanego przedsiębiorcy oraz będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.
W związku z powyższym, w przypadku, gdy Wnioskodawca, jako podmiot, który uzyskał Decyzję, dokona przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością a Decyzja nie zostanie uchylona przez właściwy organ (z uwagi na brak przesłanek takiego uchylenia), możliwe będzie dalsze posługiwanie się Decyzją przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej.
W niniejszej sprawie – odpowiadając na Pana pytanie oznaczone we wniosku nr 2 – należy uznać, że skoro zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w Decyzji o wsparciu otrzymał Pan jako prowadzący indywidualną działalność gospodarczą oraz możliwe będzie dalsze posługiwanie się nim przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie przez Spółkę jawną a Decyzja nie zostanie uchylona przez właściwy organ (z uwagi na brak przesłanek takiego uchylenia), Pan jako wspólnik Spółki jawnej będzie miał prawo do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, przy opodatkowaniu dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Panu jako wspólnikowi Spółki jawnej, na którą w wyniku przekształceń przejdzie decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie z opodatkowania dochodów przewiedziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to będzie przysługiwać Panu, jako wspólnikowi Spółki jawnej, proporcjonalnie do Pana prawa do udziału w zysku– stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).