Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.599.2024.2.MAP
Ustalenie możliwości rozliczania przychodów uzyskiwanych w ramach działalności nierejestrowanej oraz możliwość skorzystania z tzw. ulgi na młodych w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z umów zlecenia zawartych poza działalnością nierejestrowaną.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczący możliwości rozliczania przychodów uzyskiwanych przez Pana w ramach działalności nierejestrowanej oraz możliwości skorzystania z tzw. ulgi na młodych w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z umów zlecenia zawartych poza działalnością nierejestrowaną.Uzupełnił go Pan– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2024 r. (wpływ 17 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Jest Pan obywatelem polskim, zamieszkującym w Polsce, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Nie prowadzi Pan i nie prowadził nigdy działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Nie jest Pan podatnikiem VAT czynnym. W momencie złożenia wniosku jest Pan studentem i ma poniżej 26 lat. Prowadzi Pan (od 2023 r.) tzw. działalność nierejestrowaną - tj. działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Przychody należne z tej działalności nie przekraczają w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w rozumieniu odrębnych przepisów. Pana działalność nierejestrowana dotyczy usług związanych z produkcją filmową, w szczególności usług montażu filmów. Prowadzi Pan ewidencję osiąganych z działalności nierejestrowanej przychodów. Jako, że jest Pan podatnikiem zwolnionym z VAT, wystawia Pan faktury wyłącznie na życzenie usługobiorcy. Usługi świadczy Pan zarówno na rzecz przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - przyjmując wszystkie wpłaty wyłącznie przelewem na rachunek bankowy (z prowadzonej ewidencji jednoznacznie wynika jakiej czynności dotyczyła dana zapłata). Niezależnie od prowadzonej działalności nierejestrowanej rozważa Pan zawarcie umów zlecenia z jednym lub kilkoma przedsiębiorcami (osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą lub osobami prawnymi). Przedsiębiorcy ci w stosunku do tych umów pełniliby funkcję płatnika w rozumieniu art. 41 i 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedsiębiorcy ci z reguły nie będą Pana klientami w ramach działalności nierejestrowanej, aczkolwiek nie można wykluczyć, że niektórzy z nich będą korzystać z Pana usług także w ramach działalności nierejestrowanej - pełniąc funkcję płatnika w ramach umów zleceń poza działalnością nierejestrowaną, a nie pełniąc tej funkcji w ramach usług świadczonych w ramach działalności nierejestrowanej. Umowy zlecenia zawarte byłyby poza i niezależnie od prowadzonej działalności nierejestrowanej. Usługi świadczone na podstawie takich umów zlecenia poza działalnością nierejestrowaną obejmować będą usługi zbliżone do tych świadczonych w ramach działalności nierejestrowanej - tzn. dotyczyły będą przede wszystkim montażu filmów. Umowy zlecenia mogą zawierać klauzulę o przeniesieniu praw autorskich na zleceniodawcę, o ile takie prawa powstaną w ramach ich wykonywania - jednakże wynagrodzenie z tytułu tych umów będzie miało charakter jednolity, tj. nie będzie wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich. Przychody z tytułu umów zleceń zawartych poza działalnością nierejestrowaną nie będą przez Pana ujmowane w prowadzonej ewidencji przychodu z działalności nierejestrowanej. Będzie Pan rozliczać te przychody na podstawie wystawionych przez zleceniodawców informacji PIT-11.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że w ramach działalności nierejestrowanej ponosi Pan w pełni odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie w ramach jej czynności. Ponosi Pan też w pełni ryzyko gospodarcze w związku z podejmowanymi czynnościami - w szczególności związane z ewentualnym zatorami płatniczymi po stronie zamawiającego albo brakiem zapłaty z jego strony. Czynności te wykonuje Pan samodzielnie, bez nadzoru, w miejscu i czasie wybranym przez siebie. Nie zatrudnia Pan innych osób do wykonywania tej działalności. Działalność nierejestrowana, którą Pan prowadzi nie wiąże się z koniecznością posiadania jakiejkolwiek licencji, koncesji, pozwolenia, ani nie wymaga wpisu do rejestru. działalność nierejestrowaną prowadzi Pan samodzielnie, bez wspólników. Zakłada Pan, że łączne przychody z działalności nierejestrowanej oraz umów zlecenia prawdopodobnie przekroczą kwotę 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, natomiast same przychody należne z działalności nierejestrowanej limitu tego w żadnym miesiącu nie przekroczą. W ramach działalności nierejestrowanej wykonuje Pan usługi montażu filmów, tj. obróbki cyfrowej polegającej na przycinaniu, sklejaniu, skracaniu surowego materiału filmowego, dodawaniu efektów wizualnych i dźwiękowych w celu skrócenia i uatrakcyjnienia odbioru filmu. Zamówienia na usługi dotyczą głównie montażu filmów weselnych lub teledysków dostarczonych przez zamawiających (parę młodą, piosenkarzy, itp.). Ponosi Pan wówczas pełną odpowiedzialność wobec zamawiających za wykonanie usługi montażu. W ramach umów zlecenia zamierza Pan świadczyć usługi montażu filmów, przede wszystkim weselnych, na zlecenie przedsiębiorców, tj. najczęściej agencji filmowych zajmujących się filmowaniem uroczystości, głównie ślubów i wesel. W ramach umowy zlecenia agencja filmowa dostarczać będzie surowe nagranie z uroczystości, a Pana zadaniem będzie zmontowanie z surowego materiału gotowego filmu weselnego. W tym wypadku odpowiedzialność wobec ostatecznego odbiorcy usługi (tj. z reguły pary młodej) ponosić będzie agencja filmowa, a nie Pan. Usługi zarówno w ramach działalności nierejestrowanej, jak i umów zlecenia poza tą działalnością świadczę/będę świadczyć wyłącznie w Polsce. Umowy zlecenia na opisanych zasadach zamierza Pan świadczyć już w II połowie 2024 r. Przychody z działalności nierejestrowanej zalicza Pan do źródła przychodów „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawy o PIT”) - zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1ba ustawy o PIT. Przychody osiągane z umów zlecenia stanowić będą przychody ze źródła „działalność wykonywana osobiście”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT - zgodnie z dyspozycją art. 13 pkt 8 ustawy o PIT. Umowy zlecenia zamierza Pan zawierać, gdy ze zleceniem zwróci się przedsiębiorca - profesjonalny podmiot zajmujący się filmowaniem uroczystości lub tworzeniem innego rodzaju filmów na zlecenie osób trzecich. W ramach działalności nierejestrowanej zamawiającymi z reguły będą bezpośredni beneficjenci, tj. najczęściej osoby występujące w filmie, czy też zajmujące się jego rozpowszechnianiem. Może się jednak zdarzyć, że z tym samym podmiotem zawarta będzie umowa zlecenie a odrębnie wykonana usługa w ramach działalności nierejestrowanej - w zależności od charakteru usługi - np. montaż filmu weselnego zlecony przez agencję filmową w ramach umowy zlecenie z agencją, zaś montaż filmu promującego tę agencję - w ramach działalności nierejestrowanej. W przypadku umów zlecenia zleceniodawca będzie Pan pełnić rolę płatnika i będzie wystawiać PIT-11. W przypadku usługi w ramach działalności nierejestrowanej będzie Pan ujmować sprzedaż w ewidencji sprzedaży i ewentualnie będzie pan wystawiać fakturę, zaś zamawiający nie będzie pełnić roli płatnika. W przypadku umów zlecenia nie będzie Pan ponosić odpowiedzialności wobec osób trzecich, a czynności będzie zasadniczo wykonywać pod kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego. To zlecający będzie ponosić ryzyko gospodarcze w związku z tym zleceniem. Do działalności nierejestrowanej zaliczy Pan usługi świadczone przez siebie, za które ponosić będzie odpowiedzialność w całości - wobec bezpośredniego zamawiającego oraz wobec osób trzecich, czynności wykonywać będzie Pan samodzielnie, w miejscu i czasie przez siebie wybranym i w całości będzie ponosić ryzyko gospodarcze w związku ze świadczeniem usługi. Przychody osiągane z działalności nierejestrowanej są przez Pana ewidencjonowane w ewidencji przychodów. Przychodów z umów zleceń nie będzie Pan ujmować w ewidencji jako, że ich ewidencjonowanie będzie obowiązkiem płatników. Z ulgi dla młodych będzie Pan korzystać tylko do ukończenia 26 roku życia. Obecnie ma Pan 21 lat. Nie wie Pan ile dokładnie wyniosą przychody z umów zlecenia, natomiast ulgę dla młodych będzie Pan stosować tylko do kwoty 85 528 zł, zaś gdyby przychody były wyższe - zastosuje Pan do nadwyżki normalne zasady opodatkowania na zasadach ogólnych. Umowy zlecenia opisane we wniosku zawarte będą na podstawie art. 734 Kodeksu cywilnego.
Pytania
1.Czy ma Pan prawo do rozliczania dochodów z działalności nierejestrowanej jako dochodów z innych źródeł w rocznym rozliczeniu PIT-36, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli Pana przychody należne, zaewidencjonowane z tego tytułu, w żadnym miesiącu nie przekroczą limitu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę - także wtedy, gdy łączne przychody z działalności nierejestrowanej oraz umów zlecenia zawieranych poza tą działalnością nierejestrowaną będą wyższe od tej kwoty?
2.Czy do ukończenia 26 roku życia, w stosunku do umów zlecenia zawartych poza działalnością nierejestrowaną będzie Pan mógł skorzystać z tzw. ulgi dla młodych, tj. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do limitu określonego w tym przepisie?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, będzie Pan mieć prawo do rozliczania dochodów z działalności nierejestrowanej jako dochodów z innych źródeł w rocznym rozliczeniu PIT-36, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli przychody należne, zaewidencjonowane z tego tytułu, w żadnym miesiącu nie przekroczą limitu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę - także wtedy, gdy łączne przychody z działalności nierejestrowanej oraz umów zlecenia zawieranych poza tą działalnością nierejestrowaną będą wyższe od tej kwoty.
Pana zdaniem, do ukończenia 26 roku życia, w stosunku do umów zlecenia zawartych poza działalnością nierejestrowaną będzie mógł skorzystać z tzw. ulgi dla młodych, tj. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do limitu określonego w tym przepisie.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: „updof”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na gruncie updof istotne znaczenie ma pojęcie źródła przychodów, albowiem dochody z poszczególnych źródeł opodatkowane są odrębnie.
Wśród źródeł przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawodawca w art. 10 ust. 1 updof wymienił między innymi (pkt 2 i 9):
·działalność wykonywaną osobiście (pkt 2);
·inne źródła (pkt 9).
Pojęcie działalności wykonywanej osobiście zostało sprecyzowane w art. 13, z którego wynika, że za przychody z owej działalności uważa się m.in. wskazane w pkt 8: przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Z kolei, zgodnie z art. 20 ust. 1 updof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.), nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej. Stosowanie tego przepisu to prawo, a nie obowiązek podatnika - osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców (art. 5 ust. 2 ww. ustawy). Działalność określona w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców stanowi tzw. działalność nierejestrowaną - takie określenie zastosowano we wzorze deklaracji podatkowej PIT-36. Skoro art. 20 ust. 1ba updof w zakresie zaliczenia przychodów do innych źródeł odsyła wprost do art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, to należy uznać, że od spełnienia warunków tejże ustawy przewidzianych dla prowadzenia działalności nierejestrowej zależne jest uznanie przychodów za zaliczone do „innych źródeł” przychodów. Innymi słowy - spełnienie warunków uznania działalności za działalność nierejestrowaną w rozumieniu art. 5 ust. 1 Prawa przedsiębiorców przesądza o zaliczeniu przychodów z tej działalności do przychodów z innych źródeł.
Warunki te są wprost wyliczone w art. 5 ustawy Prawo przedsiębiorców i sprowadzają się wyłącznie do czterech kryteriów: po pierwsze wykonywania działalności przez osobę fizyczną (z wyłączeniem osiąganych w ramach spółki cywilnej), po drugie osiągania z tej działalności przychodów należnych w kwocie nie wyższej niż 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie i po trzecie niewykonywania działalności gospodarczej w okresie poprzednich 60 miesięcy i niezłożenia wniosku o wpis do CEiDG aktualnie.
Dodatkowo, Prawo przedsiębiorców w art. 44 ust. 3 przewiduje wyłącznie stosowania art. 5 ust. 1 w stosunku do działalności, która zgodnie z odrębnymi przepisami wymaga uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej. Żadnych innych ograniczeń, czy włączeń Prawo przedsiębiorców nie przewiduje. Nie zawiera więc ono żadnych wyłączeń, np. ze względu na rodzaj podmiotów, od których otrzymywane są przychody.
Mając na uwadze przedstawione wyżej uregulowania dotyczące działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2) oraz przychodów z innych źródeł w zakresie działalności nierejestrowanej należy zauważyć, że updof wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Działalność nierejestrowana oraz działalność wykonywana osobiście stanowią odrębne źródła przychodów, a dochody uzyskiwane przez podatników z tych źródeł podlegają odmiennym zasadom opodatkowania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podatnik w danym roku podatkowym uzyskiwał przychody z kilku źródeł. Skoro zatem wykonuje Pan działalność nierejestrowaną i spełnia przewidziane w Prawie przedsiębiorców warunki jej prowadzenia, to przychody z niej uzyskiwane należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, niezależnie od tego od jakich podmiotów będą osiągane. Tym samym, ww. przychody z działalności nierejestrowanej nie mogą zostać zaliczone do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 8 updof. Jednocześnie nie ma żadnych ustawowych przeszkód, aby w tym samym roku uzyskiwał Pan zarówno dochody z działalności wykonywanej osobiście, jak i przychody z działalności nierejestrowanej. W sytuacji, gdy osoba fizyczna uzyskuje w danym roku przychody z kilku źródeł, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę wyłącznie przychody należne uzyskane z działalności nierejestrowanej w danym miesiącu. Nie mają zaś żadnego znaczenia uzyskiwane przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeśli dotyczą tożsamego rodzaju usług i nawet jeśli są uzyskiwane od tego samego podmiotu, na którego rzecz wykonywane są świadczenia w ramach działalności nierejestrowanej będące źródłem przychodu z tejże działalności. W odniesieniu do przychodów z innych źródeł (do których zalicza się działalność nierejestrowaną) ustawodawca nie wprowadził obowiązku poboru zaliczek na podatek przez płatnika. Od przychodów osiągniętych z tego tytułu nie ma Pan również obowiązku samodzielnie odprowadzać zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego.
Osiągnięte w danym roku przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowanej powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), w specjalnie przeznaczonym to tego celu wierszu: „Działalność nierejestrowana, określona w art. 20 ust. 1ba ustawy” oraz opodatkować je według skali podatkowej. Są to jedyne obowiązki jakie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada na osoby uzyskujące przychody z działalności nierejestrowej. Natomiast przychody z działalności wykonywanej osobiście zostaną rozliczone w sposób przewidziany dla tego rodzaju działalności, w której przewidziana jest instytucja płatnika (tj. zleceniodawcy). Płatnik odpowiedzialny jest za ewentualny pobór podatku, jeśli taki jest należny, a także za odprowadzenie go do urzędu skarbowego w odpowiednim terminie oraz za wystawienie w odpowiednim terminie po zakończeniu roku podatkowego informacji PIT-11. Jako, że nie ukończył Pan 26 roku życia, do momentu ukończenia tego wieku, przysługuje Panu tzw. ulga dla młodych. Zwolnienie to przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 148 updof przysługuje m.in. w zakresie przychodów uzyskiwanych „z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8” (lit. c) - otrzymanych przez podatnika do ukończenia 26 roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Przepis przewidujący to zwolnienie nie uzależnia jego zastosowania od nieprowadzenia jednocześnie działalności nierejestrowanej (ani jakiejkolwiek innej działalności) przez podatnika. Zwolnienie nie jest też uzależnione od nieprzekroczenia jakiegokolwiek limitu przychodów. Przewidziany w nim limit dotyczy jedynie zastosowania samego zwolnienia - tzn. ma ono zastosowanie do określonej w nim kwoty. Innymi słowy, uzyskanie z umów zlecenia (i ewentualnie innych umów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 148 updof) kwoty powyżej 85 528 zł ma tylko ten skutek, że zwolnienie ma zastosowanie do kwoty 85 528 zł, a nie ma zastosowania do nadwyżki przychodów ponad tę kwotę.
Zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 148 updof nie ma zastosowania do przychodów z działalności nierejestrowanej, ponieważ nie została ona wymieniona w tym przepisie. Jednocześnie jednak prowadzenie działalności nierejestrowanej równocześnie z uzyskiwaniem przychodów z umów zleceń w żaden sposób nie wpływa na zastosowanie tego zwolnienia - nic takiego nie wynika bowiem z przepisów updof. Należy zatem uznać, że do ukończenia 26 roku życia, uzyskując jednocześnie przychody z działalności nierejestrowanej i przychody z działalności wykonywanej osobiście na podstawie umów zlecenia, do tych drugich ma Pan prawo zastosowania tzw. ulgi na młodych. Oznacza to, że przychody z umów zlecenia zawartych poza działalnością nierejestrowaną podlegać będą zwolnieniu do kwoty 85 528 zł rocznie. Zwolnienie nie będzie mieć natomiast zastosowania do przychodów uzyskiwanych w ramach działalności nierejestrowanej i przychodów tych nie uwzględnia się w kwocie zwolnionej od podatku.
Podkreśla Pan, że Pana stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem wyrażonym wcześniej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 października 2021 r. Nr 0112-KDIL2-1.4011.707.2021.1.KF. Jak stwierdził w niej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej: „nie ma przeszkód, aby Wnioskodawczyni w tym samym roku uzyskiwała zarówno dochody z działalności wykonywanej osobiście, jak i przychody z działalności nierejestrowej. W sytuacji, gdy osoba fizyczna uzyskuje w danym roku przychody z kilku źródeł, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę wyłącznie łączne przychody należne uzyskane z działalności nierejestrowej w danym miesiącu.”
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że zgodnie z definicją „działalności gospodarczej” (lub „pozarolniczej działalności gospodarczej”) na gruncie ustawy o PIT zawartej w art. 5a pkt 6 oraz art. 5b ust. 1 ustawy, działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa albo polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż albo polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Przy tym za działalność gospodarczą nie uznaje się czynności podejmowanych, gdy jednocześnie spełnione są trzy warunki: odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywanie ponosi zlecający oraz czynności te wykonywane są pod kierownictwem i w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego oraz wykonujący czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Należy zatem podkreślić, że działalność nierejestrowana prowadzona przez Pana wypełnia definicję „pozarolniczej działalności gospodarczej” w rozumieniu ustawy o PIT, mimo że nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Definicja „działalności gospodarczej” w ustawie o PIT ma bowiem charakter autonomiczny. Zatem co do zasady, przychody z działalności nierejestrowanej podlegałyby zaliczeniu do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT). Także przychody z umów zleceń, zawartych w ramach działalności gospodarczej, której definicję - w rozumieniu ustawy o PIT - spełnia także działalność nierejestrowaną, należy zaliczyć, co do zasady, do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Jednakże, przepis szczególny art. 20 ust. 1ba ustawy o PIT nakazuje zaliczenie przychodów z działalności nierejestrowanej do „innych źródeł”. Przepis ten jako lex specialis ma pierwszeństwo przed ogólniejszymi przepisami art. 13 i 14 ustawy o PIT. Zatem przychody z działalności nierejestrowanej jest Pan obowiązany ująć i rozliczyć jako przychody z innych źródeł. Zaś przychody z zawartych poza tą działalnością umów zleceń -jest Pan obowiązany rozliczyć jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są:
2) działalność wykonywana osobiście;
9) inne źródła.
Rodzaje przychodów z działalności wykonywanej osobiście wskazane zostały w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c) przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.):
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
Działalność określona w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców stanowi tzw. działalność nierejestrowaną.
Należy również zauważyć, że przepis art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła wprost do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców wymienia warunki uznania działalności za działalność nierejestrowaną, nie wskazując innych ograniczeń, czy wyłączeń. Tak więc w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców działalność będzie uznana za działalność nierejestrowaną, jeśli będzie wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej. W sytuacji, gdy osoba fizyczna wykonuje w ramach działalności nierejestrowanej różne czynności, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę łączne przychody należne uzyskane z tej działalności w danym miesiącu.
W myśl natomiast art. 5 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Osoba wykonująca działalność, o której mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta staje się działalnością gospodarczą z dniem określonym we wniosku.
Stosowanie tego przepisu to prawo, a nie obowiązek potencjalnego przedsiębiorcy - osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców.
Jak wynika z przytoczonych przepisów podatkowych, przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, stosownie do art. 20 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.
W opisie wniosku wskazał Pan, że nie prowadzi Pan i nie prowadził nigdy działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Jest Pan studentem i ma poniżej 26 lat. Prowadzi Pan (od 2023 r.) tzw. działalność nierejestrowaną - tj. działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Przychody należne z tej działalności nie przekraczają w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w rozumieniu odrębnych przepisów. Pana działalność nierejestrowana dotyczy usług związanych z produkcją filmową, w szczególności usług montażu filmów. Prowadzi Pan ewidencję osiąganych z działalności nierejestrowanej przychodów. W ramach działalności nierejestrowanej ponosi Pan w pełni odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie w ramach jej czynności. Ponosi Pan też w pełni ryzyko gospodarcze w związku z podejmowanymi czynnościami. Czynności te wykonuje Pan samodzielnie, bez nadzoru, w miejscu i czasie wybranym przez siebie. Nie zatrudnia innych osób do wykonywania tej działalności. Działalność nierejestrowana, którą Pan prowadzi nie wiąże się z koniecznością posiadania jakiejkolwiek licencji, koncesji, pozwolenia, ani nie wymaga wpisu do rejestru. Działalność nierejestrowaną prowadzi Pan samodzielnie, bez wspólników.
Niezależnie od prowadzonej działalności nierejestrowanej rozważa Pan zawarcie umów zlecenia z jednym lub kilkoma przedsiębiorcami (osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą lub osobami prawnymi). Umowy zlecenia zawarte byłyby poza i niezależnie od prowadzonej działalności nierejestrowanej. Usługi świadczone na podstawie takich umów zlecenia poza działalnością nierejestrowaną obejmowałyby usługi zbliżone do tych świadczonych w ramach działalności nierejestrowanej - tzn. będą dotyczyły przede wszystkim montażu filmów. Umowy zlecenia mogą zawierać klauzulę o przeniesieniu praw autorskich na zleceniodawcę, o ile takie prawa powstaną w ramach ich wykonywania - jednakże wynagrodzenie z tytułu tych umów będzie miało charakter jednolity, tj. nie będzie wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich. Przychody z tytułu umów zleceń zawartych poza działalnością nierejestrowaną nie będą przez Pana ujmowane w prowadzonej ewidencji przychodu z działalności nierejestrowanej. Będzie Pan rozliczać te przychody na podstawie wystawionych przez zleceniodawców informacji PIT-11. W ramach umów zlecenia zamierza Pan świadczyć usługi montażu filmów, przede wszystkim weselnych, na zlecenie przedsiębiorców, tj. najczęściej agencji filmowych zajmujących się filmowaniem uroczystości, głównie ślubów i wesel. W ramach umowy zlecenia agencja filmowa dostarczać będzie surowe nagranie z uroczystości, a Pana zadaniem będzie zmontowanie z surowego materiału gotowego filmu weselnego. W tym wypadku odpowiedzialność wobec ostatecznego odbiorcy usługi (tj. z reguły pary młodej) ponosić będzie agencja filmowa, a nie Pan.
Usługi zarówno w ramach działalności nierejestrowanej, jak i umów zlecenia poza tą działalnością świadczy Pan/będzie świadczył wyłącznie w Polsce. Przychody z działalności nierejestrowanej zalicza Pan do źródła „inne źródła” przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1ba ww. ustawy. Przychody osiągane z umów zlecenia stanowić będą przychody ze źródła „działalność wykonywana osobiście”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z dyspozycją art. 13 pkt 8 ww. ustawy.
Mając na uwadze przedstawione wyżej uregulowania prawne należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Działalność nierejestrowana oraz działalność wykonywana osobiście stanowią odrębne źródła przychodów, a dochody uzyskiwane przez podatników z tych źródeł podlegają odmiennym zasadom opodatkowania. Podatnik w danym roku podatkowym może uzyskiwać przychody z kilku źródeł. W związku z powyższym, skoro jak sam Pan wskazał czynności, które wykonuje Pan w ramach tzw. działalności nierejestrowanej w żadnym miesiącu nie przekroczą limitu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę to uznać należy, spełnia Pan ustawowe warunki do prowadzenia działalności nierejestrowanej. Przychody uzyskane z działalności nierejestrowanej na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.
W odniesieniu do przychodów z innych źródeł (do których zalicza się działalność nierejestrowana) ustawodawca nie wprowadził obowiązku poboru zaliczek na podatek przez płatnika. Od przychodów osiągniętych z tytułu działalności nierejestrowej nie ma Pan również obowiązku samodzielnie odprowadzać zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego. Osiągnięte w danym roku przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowej powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), w specjalnie przeznaczonym to tego celu wierszu: „Działalność nierejestrowana, określona w art. 20 ust. 1ba ustawy” oraz opodatkować je według skali podatkowej (12%, 32%). Jednocześnie nie ma przeszkód, aby w tym samym roku podatkowym uzyskiwał Pan zarówno przychody z działalności nierejestrowej, jak i przychody z działalności wykonywanej osobiście. W sytuacji, gdy osoba fizyczna uzyskuje w danym roku przychody z kilku źródeł, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę wyłącznie łączne przychody należne uzyskane z działalności nierejestrowanej w danym miesiącu. Pana wątpliwości sprowadzają się również do ustalenia, czy przychody, które Pan uzyska z tytułu umów zlecenia zawartych poza działalnością nierejestrowaną, które stanowić będą przychody ze źródła „działalność wykonywana osobiście” (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z dyspozycją art. 13 pkt 8 ww. ustawy) zwolnione będą z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulga dla młodych). Z wniosku wynika, że zamierza Pan korzystać z ulgi dla młodych tylko do ukończenia 26 roku życia. Obecnie ma Pan 21 lat. Nie wie Pan ile dokładnie wyniosą przychody z umów zlecenia, natomiast ulgę dla młodych stosować Pan będzie tylko do kwoty 85 528 zł, zaś gdyby przychody były wyższe - zastosuje Pan do nadwyżki normalne zasady opodatkowania na zasadach ogólnych. Umowy zlecenia opisane we wniosku zawarte będą na podstawie art. 734 Kodeksu cywilnego.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody:
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c) z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),
d) z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
e) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
– otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Analiza treści powyższego zwolnienia podatkowego prowadzi do wniosku, że zwolnienie to nie ma charakteru jedynie podmiotowego, ale ma charakter podmiotowo-przedmiotowy:
·podmiotowy - bowiem jest adresowane do podatników podatku dochodowego, którzy nie ukończyli 26 roku życia,
·przedmiotowy - bo nie wszystkie przychody osiągnięte przez wskazanych metrykalnie podatników mogą korzystać z tego zwolnienia.
Zwolnienie dotyczy jedynie przychodów enumeratywnie wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy. Możliwość zastosowania tego zwolnienia ustawodawca uzależnił od łącznego spełnienia wszystkich przesłanek wytyczonych analizowanym przepisem (zarówno tej podmiotowej, jak i tej przedmiotowej). Są to warunki sine qua non zastosowania zwolnienia.
Co do przesłanki podmiotowej zastosowania omawianego zwolnienia wątpliwości na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego nie ma; spełnienie tej przesłanki metrykalnej jest bezsporne i oczywiste, bowiem nie ma Pan ukończonych 26 lat.
Wątpliwości natomiast wzbudza i wymaga rozważenia spełnienie przesłanki przedmiotowej zastosowania zwolnienia, bowiem jak już wykazano wyżej, od strony przedmiotowej omawiane zwolnienie może mieć zastosowanie jedynie do przychodów ze:
·stosunku służbowego,
·stosunku pracy,
·pracy nakładczej,
·spółdzielczego stosunku pracy oraz
·umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
niezależnie od miejsca położenia źródła tych przychodów.
W konsekwencji, ulga dla młodych ma zastosowanie zarówno do przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami.
Za przychody z pracy na etacie uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Za przychody z osobiście wykonywanej działalności na podstawie umowy zlecenia, uważa się przychody (pieniężne i niepieniężne) z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia uzyskiwane wyłącznie od:
·osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
·właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
·przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustawodawca na zasadzie zamkniętej listy wskazał zatem wprost źródła przychodów objętych zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do żadnych innych źródeł przychodów, nawet bardzo podobnych, zwolnienie zastosowania mieć zatem nie może, co jest zresztą zgodne z przywołanym wyżej uzasadnieniem wprowadzenia omawianego unormowania, a także z samą racjonalnością ustawodawcy, definiującego co należy rozumieć przez poszczególne źródła przychodów. Gdyby wola ustawodawcy była inna, wskazałby to w przepisie, jak to uczynił np. art. 20 ust. 1 ustawy cyt. ustawy podatkowej, gdzie wymienione źródła przychodów opatrzył klauzulą „w szczególności”, na skutek czego oprócz wprost wymienionych przychodów, dopuścił jeszcze inne, niewymienione wprost.
Zatem, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie korzystają ze zwolnienia w ramach ulgi dla młodych przychody osiągane przez podatników np. z umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 ww. ustawy), pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ww. ustawy), praw autorskich (art. 18 ww. ustawy), zasiłku chorobowego, stypendium (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).
W tym miejscu warto zaakcentować, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do przedmiotowego zwolnienia winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.
W treści wniosku wskazał Pan, że przychody osiągane z umów zlecenia stanowić będą przychody ze źródła „działalność wykonywana osobiście”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z dyspozycją art. 13 pkt 8 ww. ustawy.
W przedmiotowej sprawie należy wskazać także na art. 734 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), który stanowi, że:
§ 1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
§ 2. W braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Przepis ten nie uchybia przepisom o formie pełnomocnictwa.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro - jak sam Pan wskazał umowy zlecenia opisane we wniosku poza działalnością rejestrowaną zawierane będą na podstawie art. 734 Kodeksu cywilnego, to przychód uzyskany na podstawie tych umów będzie objęty zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 w zw. z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 85 528 zł.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniach przyszłych przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej stwierdzam, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniami. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz Pana stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania (w tym m.in. do oceny kwalifikacji do odpowiedniego źródła uzyskiwanych przez Pana przychodów). Ocena kwalifikacji do odpowiedniego źródła uzyskiwanych przez Pana przychodów może nastąpić jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b Ordynacji podatkowej, w przedmiotowej sprawie wydając interpretację prawa podatkowego nie jestem uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy właściwie dokonał Pan kwalifikacji do odpowiedniego źródła uzyskiwanych przychodów.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right