Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.669.2024.2.AWO
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w sytuacji montażu nowego pokrycia dachowego na istniejące już pokrycie.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 września 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W (...) 2024 r. dokonał Pan wymiany pokrycia dachowego.
Wymiana polegała na dołożeniu membrany powodującej zmniejszenie przenikalności zimnego wiatru oraz na zamontowaniu efektywniejszej niż dotychczas warstwy wierzchniej, tj. blachodachówki odpornej na negatywne warunki atmosferyczne zapewniającą lepszą ochronę termiczną niż dotychczasowy wieloletni gont bitumiczny.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan natomiast, że:
·W związku z faktem, że pokrycie dachowe było już wyeksploatowane mocno przez warunki atmosferyczne i gont bitumiczny już nie tak efektywnie ochraniał dom od warunków zewnętrznych (deszcze, śniegi, mrozy) zmuszony był Pan do poczynienia inwestycji poprawiających efektywność ochrony przed wymienionymi czynnikami. Firma, która dokonywała remontu, w pierwszej kolejności na istniejące pokrycie dachowe, nałożyła membranę wiatroszczelną, nabiła łaty i kontrłaty z drewnianych listew. Na tak przygotowany dach, zamocowała arkusze blachodachówki. W zakresie prac były również obróbki blacharskie kończące dach przy nowym orynnowaniu. Zastosowanie takiej metody montażu nowego pokrycia dachowego spowodowało dodanie kolejnej warstwy ochronnej na istniejącym już dachu i efektywniejsze zlikwidowanie strat ciepła, aniżeli byłoby to w przypadku całkowitego demontażu starego gontu. Podczas prac zostało również wymienione stare okno dachowe - na nowe o lepszych parametrach szczelności.
·Wymiana pokrycia dachowego nie wymagała zdjęcia poprzedniej warstwy gontu. Zdemontowano stare okno, które zastąpiono nowym lepszym.
·Blachodachówkę zamontowano na istniejącym goncie.
·Dołożenie membrany nie wymagało demontażu istniejących elementów.
·Kwota inwestycji, zawiera całość poniesionych kosztów w tym: membrana, blachodachówka, blachy wykończeniowe, okno, łaty i kontrłaty oraz usługa montażu całości (dach, okno).
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy przedmiotem Pana wniosku/„kwotą inwestycji”, o której mowa w Pana pytaniu, jest możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na:
·materiały - jakie?
·usługi - jakie?
·zarówno na materiały (jakie?), jak i usługi (jakie)?
·Fakturę wystawiono (...) 2024 r.
·Faktura została wystawiona na całość prac bez wyszczególnienia na etapy, czy materiały: wykonanie pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym, przy ul. (...).
·Faktura została wystawiona przez firmę (...),- tak.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy faktura/każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?
·Pełna kwota faktury obejmuje całość wykonanych prac wraz z materiałami.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Co obejmuje (jakie wydatki) „pełna kwota faktury”, o której wspomina Pan we własnym stanowisku w sprawie?
·Faktura została wystawiona na Pana dane.
·Właścicielem jest Pan od roku 2021.
·Tak będzie Pan nadal współwłaścicielem budynku.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) był/będzie Pan (nadal) właścicielem lub współwłaścicielem tego budynku?
·Budynek został wybudowany w 1965 r. Użytkuje Pan budynek od 2021 r., mieszka Pan w nim w raz z Pana żoną i córką. Potwierdza to Pana faktyczne przebywanie w budynku i rachunki, jakie ponosi Pan za prąd, czy gaz.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytania:
Kiedy/od kiedy - prosimy, żeby podał Pan daty:
·doszło do faktycznego zakończenia budowy wskazanego budynku?
·użytkuje Pan ten budynek?
·W jaki sposób go Pan użytkuje od tej daty?
·Co potwierdza to użytkowanie?
·Tak, w momencie ponoszenia wyżej wspomnianych wydatków budynek spełniał wymogi bycia domem według przepisów prawa.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy w momencie ponoszenia przez Pana wskazanych wyżej wydatków budynek, o którym mowa we wniosku, był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy – Prawo budowlane, tj.:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku
·Tak, budynek nadal stanowi budynek mieszkalny.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy budynek, o którym mowa we wniosku, nadal stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?
·Wykonywane przez Pana prace nie obejmowały utylizacji, ani nie zamierza Pan uwzględniać takich kosztów w uldze.
·Chciałby Pan skorzystać z ulgi za rok podatkowy 2024.
·Pracuje Pan na umowę o pracę, płaci Pan podatek zgodny z aktualnymi dochodami i progiem podatkowym w jakim się Pan znajduje, na dzień dzisiejszy jest to pierwszy próg podatkowy.
·Tak, według cytowanych ustaw art. 2 pkt 2 lit. a - ulepszenie (…), czyli zastosowanie efektywniejszego pokrycia dachowego powoduje zmniejszenie utraty ciepła więc zmniejsza zapotrzebowanie na ogrzewanie.
·Dzięki dołożeniu szczelniejszego pokryciu dachowego, lepszych materiałów (niż istniejące przed montażem nowego dachu), zastosowaniu membran - zmniejszone zostały straty ciepła uciekającego przez dach.
·Nie.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały/nie zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
·Nie.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały/nie zostaną przez Pana odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
·Nie.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały/nie zostaną przez Pana uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?
·Nie.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały/nie zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie?
·Nie.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kiedy dofinansowanie zostało otrzymane i kto był beneficjentem tego dofinansowania?
Pytanie
Czy w związku z poniesionymi kosztami inwestycji, ma Pan prawo skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w rocznym rozliczeniu PIT (podatku dochodowego od osób fizycznych – przypis organu)?
Pana stanowisko w sprawie
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, wskazał Pan, że – według Pana interpretacji przepisów dotyczącej ulgi termomodernizacyjnych – przysługuje Panu prawo odpisania pełnej kwoty faktury od podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz – na podstawieart. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 776) – opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawieart. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.
Należą do nich m.in.:
–materiały budowlane i urządzenia:
·wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu wydatków),
·stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
–usługi dotyczące:
·docieplenia przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 wykazu wydatków),
·wymiany stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych (ust. 2 pkt 6 wykazu wydatków).
Podkreślam również, że:
·dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej,
·wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.
·pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
W świetle powyższego, wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały natomiast ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W konsekwencji wyklucza to tego rodzaju koszty z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.
We wniosku wskazał Pan, że dokonał Pan wymiany pokrycia dachowego.
Z opisu przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że na istniejącym dachu wykonane zostały następujące prace:
·nałożono membranę wiatroszczelną,
·nabito łaty i kontrłaty z drewnianych listew,
·na tak przygotowanym dachu, zamocowano arkusze blachodachówki,
·dokonano obróbek blacharskich kończących dach przy nowym orynnowaniu,
·wymieniono stare okno dachowe – na nowe o lepszych parametrach szczelności.
Niewątpliwie przeprowadzone przez Pana prace przyczyniły się do zmniejszenia utraty ciepła uciekającego przez dach, a zastosowanie efektywniejszego pokrycia dachowego powoduje zmniejszenie utraty ciepła.
Jednak, zakresem ulgi termomodernizacyjnej objęte zostały wyłącznie wydatki, które zostały poniesione na docieplenie dachu, natomiast z opisu wykonanych prac wynika, że „dołożył” Pan na swoim domu jeszcze jeden dach. Słownikowo takie prace nie stanowią „wymiany rozumianej jako „zastąpienie czegoś lub kogoś czymś/kimś innym, jednak ich efekt jest taki sam – na domu został zamontowany nowy dach.
Dlatego wydatki, które Pan poniósł na to przedsięwzięcie, nie mogą zostać przez Pana uwzględnione w ramach ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z treści złożonego przez Pana wniosku (i jego uzupełnienia) wynika wprawdzie, że: „kwota inwestycji” obejmuje również wydatek poniesiony przez Pana na koszt zakupu i montażu okna dachowego. Wskazał Pan bowiem, że:
podczas prac zostało również wymienione stare okno dachowe - na nowe o lepszych parametrach szczelności.
Taka wymiana – zarówno wydatki na zakup nowego okna, jak i na jego zamontowanie – mogą, co do zasady, wchodzić w zakres ulgi termomodernizacyjnej. W analizowanej sprawie jednak – jak Pan sam podaje – faktura dokumentująca wskazane wyżej wydatki:
·wystawiona została (...) 2024 r. (na Pana dane),
·została wystawiona na całość prac bez wyszczególnienia na etapy, czy materiały: wykonanie pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym, przy ul. (...).
·obejmuje całość wykonanych prac wraz z materiałami.
Tym samym całość prac została opisana pod jedną pozycją na fakturze: „wykonanie pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym” – bez wyszczególnienia poszczególnych usług.
Dlatego nie może Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej uwzględnić (także) wydatku na zakup i montaż nowego okna dachowego. Aby bowiem podatnik mógł skorzystać z odliczenia, powinien dysponować fakturą, z której powinna wynikać wysokość poniesionego wydatku, który podlega odliczeniu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right