Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.369.2024.2.MS
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30, PKWiU 74.90.12.0, PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie 17 września 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą od (...) 2021 r., związaną głównie z branżą doradczą.
W ramach ww. działalności świadczy Pan głównie usługi sklasyfikowane PKD 70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Sporadycznie mogą pojawić się też czynności z zakresu „Pozostałe doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” (PKWiU 70.22.30). Działalność spełnia i będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku.
Świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi doradcze obejmują następujące grupy czynności:
Usługi koordynacyjne PKWiU 70.22.20.0:
Są to czynności związane bezpośrednio z doradztwem w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów w poszczególnych przedsięwzięciach zleceniodawców. Przy czym nie są to stricte usługi zarządzania, a usługi doradczo-nadzorczo-koordynacyjne, gdzie decyzyjność leży po stronie klienta. Usługi te nie dotyczą również działalności firm centralnych (head office).
W ramach tej grupy, wykonuje Pan czynności takie jak:
a)doradztwo w zakresie koordynacji prac związanych z procesem inwestycyjnym klientów;
b)koordynowanie opracowania strategii inwestycyjnej przez dział inwestycyjny klientów, tj. aranżowanie spotkań z osobami z różnych działów i doradcami, przedstawienie problematyki, przetworzenie i przekazanie wymagań deweloperów i klientów odnośnie projektu; celem działań jest przedstawienie listy projektów spełniających kryteria finansowe i niefinansowe zleceniodawców; na podstawie przygotowanej listy/harmonogramu/kosztu/opisu dany zleceniodawca podejmuje decyzje czy projekt będzie realizowany, rozszerzony, zamrożony lub zamknięty;
c)aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii inwestycyjnej klientów, przygotowanie raportu do działu inwestycyjnego klientów z bieżących postępów prac;
d)współtworzenie i opracowywanie dokumentacji niezbędnej do uzyskiwania finansowań, łączenie elementów dokumentacji do jednego spójnego dokumentu, zgodnie z kryteriami zleceniodawców (przy czym Wnioskodawca nie prowadzi usług pośrednictwa finansowego, czy też doradztwa finansowo-inwestycyjnego, a jedynie koordynuje przygotowanie odpowiedniej dokumentacji);
e)koordynacja osób z różnych działów/zespołów zleceniodawców w celu przedstawienia rozwiązań projektowych;
f)współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi polegające na przekazywaniu do klientów informacji o postępach w realizacji projektu, nanoszeniu zmian na podstawie wymagań klienta, aranżowaniu ewentualnych spotkań, udziale w tych spotkaniach, w razie napotkanych trudności udział w negocjacjach z klientem, w tym zmiany terminów, na podstawie informacji otrzymanych od odpowiednich zespołów lub zmiany zakresu realizacji projektu;
g)doradztwo w zakresie utrzymywania i koordynowania kontaktów z organami administracji publicznej, sąsiadami oraz innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, mającymi wpływ na przedsięwzięcie inwestycyjne;
h)doradztwo w zakresie sporządzania regularnej oceny i zarządzania ryzykiem związanym z realizacją przedsięwzięć we wszystkich aspektach w sposób zapewniający stałą wykonalność przedsięwzięcia inwestycyjnego;
i)doradztwo w zakresie koordynowania partnerów realizujących przedsięwzięcie inwestycyjne zgodnie z uzgodnionymi warunkami, w tym koordynacja procesu wyboru dewelopera oraz nadzór nad osobami i zespołami, w tym zewnętrznymi, w zakresie nadzoru nad procesem wydawania pozwoleń, koordynacja kluczowych podwykonawców klientów, koordynacja procesu wyboru banku finansującego wg kryteriów klientów oraz raportowanie postępów prac do klientów;
j)doradztwo w zakresie sporządzenia i dokonywania aktualizacji memorandów określających inwestycje zleceniodawców pod względem jakościowym i ilościowym;
k)doradztwo w zakresie zarządzania realizacją projektu z uwzględnieniem finansowych, technicznych, handlowych i jakościowych wymagań partnerów realizujących inwestycję, poprzez doradztwo w zakresie możliwości skoordynowania prac zespołu specjalistów i podmiotów realizujących przedsięwzięcie inwestycyjne;
l)doradztwo w zakresie koordynowania i utrzymywania na najwyższym poziomie wszystkich mechanizmów kontroli jakości związanych z realizacją procesu inwestycyjnego związanego z Inwestycją w odniesieniu do konstrukcji i jakości procesów na etapie realizacji;
m) świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z przygotowaniem dla danego zleceniodawcy programu rozwoju oraz związanych z nimi budżetów;
n)pomoc w angażowaniu zewnętrznych konsultantów w celu realizacji wyżej wymienionych projektów w zakresie określonych warunków brzegowych, mając na uwadze wielkość wyżej wymienionego budżetu;
o)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z nawiązywaniem i utrzymaniem przez zleceniodawców sieci kontaktów z organami administracji publicznej (wojewodami, urzędnikami na szczeblu gminnym, powiatowym, wojewódzkim oraz krajowym), a także innymi podmiotami działającymi na rynku (...), niezbędną w celu realizacji projektów przez zleceniodawców;
p)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z pracą z doradcami prawnymi i technicznymi w sprawie dokumentacji podatkowej, prawnej i technicznej projektu inwestycyjnego oraz koordynacja działań doradców prawnych, podatkowych i technicznych, którzy będą zaangażowani w projekt inwestycyjny w imieniu zleceniodawców;
q)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z nadzorowaniem pracy doradców podatkowych i prawnych w sprawie planu przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z Inwestycją w celu zapewnienia optymalizacji skutków podatkowych;
r)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z nadzorowaniem i koordynacją przygotowania wszystkich wymaganych dokumentacji, danych i materiałów do due dilligence i przeglądu marketingowego, zgodnie z wymogami klienta.
Usługi dotyczące pośrednictwa komercyjnego związane z doradztwem w kontekście rozwoju biznesu klienta PKWiU 74.90.12.0 – dotyczą wsparcia przy kontaktowaniu zleceniodawców z kontrahentami (z inwestorami, klientami, partnerami biznesowymi), w tym przeprowadzenie niezbędnych analiz rynku, nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i przedstawiania im oferty projektowej klienta / klientowi oferty dostawców, negocjowania warunków współpracy i umowy dla klienta z potencjalnymi kontrahentami:
a)doradztwo w zakresie wdrażania lub przygotowania zarządzania nieruchomością w zakresie organizacyjnym, technicznym i finansowym, zapewniającym prawidłową eksploatację nieruchomości po ukończeniu inwestycji przez klienta;
b)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z pozycjonowaniem rynkowym projektu inwestycyjnego klienta;
c)doradztwo w zakresie prezentacji projektu docelowym inwestorom;
d)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z formułowaniem i realizacją koncepcji funkcjonalnych, przestrzennych i architektonicznych, oraz tworzeniem programu wymagań co do projektu klienta, w zakresie zdolności do sprzedaży, wykonalności, polityki ochrony środowiska, planowania przestrzennego i zaopatrzenia kapitałowego;
e)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z realizacją przez danego zleceniodawcę czynników początkowych (warunków brzegowych) dotyczących wynajmu lub sprzedaży projektu w zakresie procesu komercjalizacji projektu, we współpracy z innymi członkami zespołu projektowego w celu zawarcia ostatecznych umów najmu lub sprzedaży w wyżej wymienionym zakresie, zarówno przedwstępnych, jak i ostatecznych;
f)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z poszukiwaniem potencjalnych wspólnych przedsięwzięć z partnerami strategicznymi lub finansowymi zainteresowanymi przedsięwzięciem inwestycyjnym związanym z projektami;
g)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z przygotowaniem materiałów marketingowych i kluczowych danych przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z inwestycją w celu oceny warunków sprzedaży i cen docelowych lub koordynacja zewnętrznych doradców zajmujących się tym obszarem;
h)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z prowadzeniem negocjacji z potencjalnymi nabywcami w związku z przedsięwzięciem inwestycyjnym.
Pozostałe doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.
Wymieniony powyżej zakres czynności składających się na usługi wykonywane przez Pana jest zakresem ramowym. W zależności od potrzeb danego zleceniodawcy (świadczy Pan usługi na rzecz różnych podmiotów), faktycznie wykonywane czynności mogą obejmować tylko niektóre z czynności wskazanych powyżej.
Klasyfikacji do poszczególnych grup czynności dokonuje Pan na podstawie specyfikacji wykonanych w danym okresie rozliczeniowym zadań, dołączanej przez niego każdorazowo do wystawianej faktury. Wraz ze wzrostem skali działalności mogą pojawić się także inne usługi doradczo-koordynacyjne, nienależące do grup 70.22.20 oraz 70.22.11, które klasyfikuje Pan w grupie 70.22.30. Przykładowo są to:
a)doradztwo w zakresie potencjalnych kierunków rozwoju projektów poprzez monitorowanie trendów rynkowych w branży i analizę konkurencji,
b)doradztwo w zakresie wdrażania nowych rozwiązań maksymalizujących efektywność inwestycyjną.
Wymieniony powyżej zakres czynności składających się na usługi wykonywane przez Pana jest zakresem ramowym. W zależności od potrzeb Zleceniodawcy, rzeczywiście wykonane czynności mogą obejmować tylko niektóre z czynności wskazanych powyżej. Klasyfikacji do poszczególnych grup czynności dokonuje Pan na podstawie specyfikacji wykonanych w danym okresie rozliczeniowym zadań, dołączanej przez niego każdorazowo do wystawianej faktury.
Pomimo klasyfikacji usług do działu 70 PKWiU, nie świadczy Pan w opisywanym zakresie usług związanych z działalnością firm centralnych (head office), ani z zarządzaniem.
Zgodnie z umową z klientami nie będzie Pan świadczył w jej ramach usług zarządczych. W ramach opisywanych w niniejszym wniosku czynności doradczych nie będzie Pan działać na podstawie kontraktu managerskiego, czynności nie będą dotyczyły zarządzania przedsiębiorstwem oraz zakres ten nie zawiera podobnych do wykonywania zarządu obowiązków. Odpowiedzialność za każdy projekt ponosi zleceniodawca, jako właściciel i twórca projektu. Natomiast jako podwykonawca realizujący określoną część projektu, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada za wykonane czynności wobec danego zleceniodawcy.
Posiada Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium RP. Od 1 stycznia 2025 r. zamierza rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz skutecznie złożyć przed dniem 20 stycznia 2025 r. stosowne oświadczenie o wyborze takiej formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W związku z tym ma Pan wątpliwości co do prawidłowości opodatkowania usług określoną stawką ryczałtu.
Potwierdza Pan, że przychód nie przekroczył i nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Innymi słowy, w żadnym z lat prowadzenia działalności nie uzyskał Pan ani też nie przekroczył przychodów w wysokości 2 000 000 euro. Zatem spełnia warunek art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku.
Wymienione w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku wyłączenia nie mają zastosowania w Pana działalności gospodarczej. Nie świadczy i nie będzie Pan świadczył usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym w 2023 lub 2024 pozostawałby w stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Nie wyklucza Pan, że będzie świadczyć w przyszłości usługi o innych charakterze i klasyfikacji, jednak niniejsze zapytanie dotyczy wyłącznie zakresu przedstawionego w stanie faktycznym.
W przypadku zakwalifikowania przychodów z usług świadczonych przez Pana do przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zamierza Pan prowadzić odpowiednią ewidencję przychodów, z której będzie wynikać, ile przychodu uzyskał z danego rodzaju usług.
Nie prowadzi Pan działalności w ramach zdefiniowanych w Ustawie o zryczałtowanym podatku wolnych zawodów.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie są usługami firm centralnych (head office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.
Nie posiada Pan klasyfikacji GUS w tym zakresie.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Obecnie stosuje Pan opodatkowanie podatkiem liniowym. Opodatkowanie takie stosuje od 2022 i planuje do końca 2024 roku.
Świadczy Pan usługi na rzecz różnych podmiotów i będzie starał się rozszerzać bazę klientów. Wśród tych podmiotów mogą istnieć również spółki, obecnie przeważają spółki z o.o., jak też podobnego rodzaju spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działające na podstawie przepisów innych państw, głównie Unii Europejskiej.
Świadczy Pan usługi na rzecz różnych podmiotów i wśród tych podmiotów może się pojawić jeden podmiot (spółka z o.o.), na rzecz którego będzie świadczył wskazane we wniosku usługi, a którego jest Pan współwłaścicielem i członkiem zarządu, o ile pozyska on zlecenia odpowiadające zakresowi Pana działalności gospodarczej i będzie chciał skorzystać z usług wymienionych we wniosku.
W zakresie tego jednego podmiotu, Pana udział wynosi obecnie (...)%. Nie wyklucza Pan jednak, że udział ten ulegnie redukcji w przyszłości, w zależności od rozwoju jego działalności operacyjnej.
W pozostałych podmiotach nie jest Pan wspólnikiem.
W zakresie tego jednego podmiotu pełni Pan funkcję członka zarządu na podstawie powołania, wyłącznie w zakresie formalności ustawowych, głównie przewidzianych na gruncie KSH (kwestia reprezentacji formalnej).
Pytanie
1)Czy usługi wskazane w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym (sklasyfikowane w PKWiU 70.22.20, 74.90.12.0 oraz PKWiU 70.22.30) będą opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym przy zastosowaniu stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2)Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę i opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o ryczałcie będą podlegać daninie solidarnościowej?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, świadczone usługi zgrupowane w PKWiU 70.22.20.0, PKWiU 74.90.12.0 oraz PKWiU 70.22.30, opisane w wyżej przedstawionym stanie faktycznym, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pana zdaniem, przychody pochodzące z działalności gospodarczej i opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego są wyłączone spod daniny solidarnościowej.
Ad. 1
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi w szczególności:
·17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;
·15% przychodów ze świadczenia m.in. usług:
-związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),
-finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
-reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),
-związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78)
-obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
·10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1);
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1 -4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy).
Z powyższego wynika, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5% podlegają przychody z działalności usługowej, niepodlegającej opodatkowaniu innymi stawkami. Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.), działalność usługowa na potrzeby ustawy klasyfikowana jest na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), przy czym kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej (do określonego symbolu PKWiU) dokonuje sam podatnik.
Usługi wskazane w niniejszym wniosku, których dotyczy zapytanie, a które Pan wykonuje i planuje nadal wykonywać w przyszłości są zaklasyfikowane do następujących grupowań PKWiU: 70.22.20.0, 74.90.12.0 oraz odpowiednio PKWiU 70.22.30.
W ramach opisywanych w niniejszym wniosku usług nie uzyskuje i nie planuje Pan uzyskiwać przychodów:
-związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),
-prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),
-związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78)
-obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
-z wykonywania wolnych zawodów (nie spełnia definicji wolnego zawodu).
W szczególności nie świadczy Pan w opisywanym zakresie usług związanych z obsługą nieruchomości, pomimo że świadczy usługi dla klientów związanych z branżą nieruchomości, jednak zakres jego świadczeń opisywanych w niniejszym wniosku nie dotyczy czynności utrzymania porządku w budynkach, kontroli systemu czy wykonywania napraw, ani też obsługi nieruchomości. Jego rola skupia się bardziej na koordynacji i pośrednictwie w rozwoju biznesu niż na samym produkcie działalności klienta.
W ramach opisywanej działalności będącej przedmiotem zapytania, wykonuje Pan „Usługi koordynacyjne” oraz „Usługi dotyczące pośrednictwa komercyjnego związane z doradztwem w kontekście rozwoju biznesu klienta”, opisane szczegółowo w stanie faktycznym.
Jak wynika z opisu, usługi koordynacyjne są to czynności polegające na świadczeniu usług doradczych w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów działalności klienta. Usługi mają charakter usług mieszanych i w Pana ocenie nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu wynikającej z Ustawy. Usługi te nie są bowiem związane z usługami finansowymi, zarządczymi czy marketingowymi – tylko z koordynacją działań projektowych/usprawnieniu działalności przedsiębiorstw (poszczególnych działów).
Stanowisko takie potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in.:
-z dnia 29 lipca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.551.2022.2.SST,
-z dnia 10 lutego 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.963.2022.1.AG,
-z dnia 2 kwietnia 2023 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.161.2023.3.RS,
-z dnia 5 marca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD.
W ramach usług PKWiU 70.22.30 „Pozostałe doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, sporadycznie wykonuje Pan szczegółowo opisane czynności, które w swej istocie nie są związane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także nie są „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”. Zatem pomimo klasyfikacji tych usług do działu 70 PKWiU, nie spełniają one przesłanki zawężającej do usług związanych z zarządzaniem. Są zatem opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji skarbowej m.in. w interpretacji z dnia 13 lipca 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.358.2022.2.WS. czy z 2 kwietnia 2023 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.161.2023.3.RS.
Usługi, które wykonuje i zamierza Pan wykonywać, przedstawione w opisanym powyżej stanie faktycznym /zdarzeniu przyszłym będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 5 lit. a) ww. ustawy.
Ad. 2
Zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy PIT podstawą obliczenia daniny solidarnościowej jest nadwyżka ponad 1.000.000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu wedle:
-tzw. skali podatkowej (w tym dochody osiągnięte poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej) – art. 27 ust. 1, 9 i 9a ustawy PIT,
-zasad wskazanych dla opodatkowania dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów i instrumentów finansowych – art. 30b ustawy PIT,
-metodą tzw. podatku liniowego – art. 30c ustawy PIT,
-zasad wskazanych dla opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej – art. 30f ustawy PIT.
Zatem ustawodawca w tym przepisie przewidział enumeratywne wyliczenie jakiego rodzaju dochody stanowią podstawę dla obliczenia daniny solidarnościowej. Wśród tego wyliczenia ustawodawca nie przewidział, aby do podstawy obliczenia daniny solidarnościowej uwzględniać przychody opodatkowane za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym, że powyższe wyliczenie ma charakter zamknięty (enumeratywny) to nie ma podstaw, aby przy obliczaniu daniny solidarnościowej uwzględniać przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku wyliczenia zamkniętego (enumeratywnego) należy je rozumieć ściśle i nie ma podstaw, aby dopuszczać się jego rozszerzenia o inne przesłanki. Tym samym tego rodzaju przychody nie zostaną uwzględnione przy obliczaniu daniny solidarnościowej i tym samym konsekwencją takiego stanu będzie brak konieczności uiszczania daniny solidarnościowej przez Pana.
Stanowisko aprobujące takie rozumienie ww. przepisu można odnaleźć w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.285.2021.1.MR czy też z dnia 14 kwietnia 2023 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.21.2023.2.JG
Pana zdaniem przychody pochodzące z działalności gospodarczej i opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego są wyłączone spod daniny solidarnościowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m)
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z treści wniosku, w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz kontrahentów następujące usługi:
-koordynacyjne (PKWiU 70.22.20.0) związane bezpośrednio z doradztwem w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów w poszczególnych przedsięwzięciach zleceniodawców,
-pośrednictwa komercyjnego związane z doradztwem w kontekście rozwoju biznesu klienta (PKWiU 74.90.12.0) dotyczące wsparcia przy kontaktowaniu zleceniodawców z kontrahentami (z inwestorami, klientami, partnerami biznesowymi), w tym przeprowadzanie niezbędnych analiz rynku, nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i przedstawiania im oferty projektowej klienta/klientowi oferty dostawców, negocjowania warunków współpracy i umowy dla klienta z potencjalnymi kontrahentami;
-pozostałego doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.30).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się odpowiednio w grupowaniach PKWiU: 70.22.20.0 i 70.22.30 niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz 74.90.12.0, to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełni Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Natomiast, w odniesieniu do kwestii daniny solidarnościowej, ustawodawca w art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uregulował, że:
Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.
Według art. 30h ust. 2 ww. ustawy:
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,
2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5
– odliczone od tych dochodów.
Tym samym przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej do sumy dochodów podlegających opodatkowaniu daniną solidarnościową nie uwzględnia się przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bowiem przychody te nie zostały wymienione w treści art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym nie będzie miał Pan obowiązku uiszczenia daniny solidarnościowej od uzyskanych przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).