Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.378.2024.2.BM
Możliwość zastosowania 5,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług polegających na naklejaniu folii na powierzchnie witryn, drzwi oraz innych elementów infrastruktury sklepów.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% przewidzianej dla robót budowlanych. Uzupełnił go Pan pismem z 27 września 2024 r. (data wpływu 1 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od dnia (...) 2024 roku zacznie Pan prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą A, pod adresem ul. (...), zarejestrowaną w CEIDG na następujące dane NIP: (...), REGON:(...). Wybraną formą opodatkowania będą zasady ogólne (skala podatkowa). W 2025 r., we właściwym terminie złoży Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania do działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art 14b § 3 Ordynacji podatkowej, poniżej przedstawiony zostanie wyczerpujący opis stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego oraz pytania interpretacyjne wraz ze Pana stanowiskiem w sprawie oceny prawnej.
W ramach działalności będzie Pan świadczył na rzecz innych podmiotów usługi polegające na oklejaniu witryn sklepowych, drzwi oraz innych powierzchni folią samoprzylepną. Folia ta zawiera oznakowania reklamowe, tj. logotypy, nazwy firm, slogany reklamowe, informacje o promocjach oraz inne treści związane z identyfikacją wizualną firmy zlecającej usługę.
Proces świadczenia usługi będzie rozpoczynał się od otrzymania zlecenia, które nie obejmuje projektu graficznego. Folia będzie zawsze dostarczana przez zleceniodawcę i wykonywana na jego zlecenie we własnym zakresie lub przez osobę trzecią jednak bez żadnego Pana udziału w procesie projektowania czy produkcji folii.
Wraz z folią otrzymuje Pan od podmiotu zlecającego specyfikację dotyczącą dokładnego umiejscowienia oznakowania. Następnie przystępuje Pan do realizacji usługi, co obejmuje przygotowanie powierzchni (oczyszczenie, ewentualne usunięcie starych oznaczeń), precyzyjne przycięcie folii oraz jej staranne nałożenie na powierzchnię witryny sklepowej, drzwi lub inną powierzchnię wskazaną przez zleceniodawcę.
Wykonywane usługi mają na celu skuteczne zamontowanie oznakowania reklamowego, które będzie widoczne dla klientów sklepu, a także trwałe oraz odporne na warunki atmosferyczne.
W związku z różnorodnością usług, które mogą być klasyfikowane pod różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ma Pan wątpliwości co do właściwej stawki ryczałtu, którą powinien stosować w przypadku świadczenia wyżej opisanych usług.
Przedmiotem Pana działalności będzie fizyczne naklejanie folii na powierzchnie witryn, drzwi oraz innych elementów infrastruktury sklepów. Nie zajmuje się Pan produkcją folii, ani projektowaniem graficznym, skupia się jedynie na montażu gotowych elementów. Podkreślenia wymaga również fakt, że w ramach wykonywania swojej działalności nie będzie Pan również prowadził kampanii reklamowych, rozumianych jako kompleksowa usługa marketingowa, a jedynie będzie wykonawcą w zakresie montażu folii we wskazanych miejscach.
Podsumowując, mechanizm Pana działalności będzie następujący:
1.otrzymuje Pan zlecenie na montaż folii przygotowanej poprzednio przez zlecającego usługę lub osobę trzecią, w miejscu wskazanym przez klienta;
2.otrzymuje Pan gotową folię;
3.przygotowuje Pan miejsce, w którym ma być naklejona folia (demontaż poprzedniej folii, oczyszczenie szyby lub drzwi);
4.nakleja Pan (montuje) folię we wskazanym miejscu.
Nie jest Pan agencją reklamową, ani nie zajmuje się usługami reklamowymi. Dostaje jedynie zlecenia montażu gotowych elementów. Na tej podstawie zwraca się Pan z prośbą o wskazanie właściwej stawki ryczałtu, którą powinien stosować w swojej działalności gospodarczej, mając na uwadze charakter świadczonych usług. Nie będzie Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie będzie prowadził apteki, nie będzie sprzedawał, ani kupował wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawał części, oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie będzie Pan świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d, czyli nie będzie Pan podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie formy opodatkowania na ryczałt (2025 rok) działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Pana przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy 2 000 000 euro w trakcie przyszłego roku podatkowego.
Uzupełnienie wniosku
Zamierza Pan przejść na zasady opodatkowania podatkiem zryczałtowanym od przychodów ewidencjonowanych od 1 stycznia 2025 roku, składając stosowne zgłoszenie w terminie do 20 lutego 2025 roku.
Nie wie Pan i wiedzieć nie musi, jaki kod PKWiU opisuje świadczone przez Pana usługi. Nie posiada Pan wykształcenia kierunkowego w tym zakresie, a organ nie ma prawa wymagać od Pana interpretacji przepisów prawa we własnym zakresie. To właśnie jest celem złożenia tutejszego wniosku, otrzymanie interpretacji w danym zakresie. Zgodnie z literą prawa żądanie takiej klasyfikacji nie może być wymagane przez organ. Potwierdza to utarta linia orzecznicza z najświeższym wyrokiem NSA z dnia 26 stycznia 2024 r., o sygn. II FSK 487/23.
NSA jednoznacznie wskazał, że:
„W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego DKIS nadmierne znaczenie przypisuje konieczności kwalifikowania w ramach opisu stanu faktycznego poszczególnych czynności wykonywanych przez Skarżącą do określonego grupowania PKWiU”
oraz
„W sprawach dotyczących interpretacji indywidualnych organ podatkowy nie może wymagać od podatników klasyfikacji statystycznej usług według PKWiU jako warunku koniecznego do oceny stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna powinna koncentrować się na ocenie prawnych konsekwencji opisanych czynności, a nie na wymuszaniu spełnienia dodatkowych, nieprzewidzianych przez prawo warunków proceduralnych.”
Podkreślić należy, że klasyfikacja PKWiU stanowi usankcjonowaną prawnie klasyfikację, a więc ocenę prawną danego stanu faktycznego, nie zaś element stanu faktycznego. Podatnik winien jest opisać zestaw czynności, na który składa się świadczona przez niego usługa, nie zaś dokonywać oceny prawnej za organ, który w sposób wyspecjalizowany zajmuje się wydawaniem pisemnych interpretacji prawa podatkowego.
Podkreślić należy, z całą stanowczością, że kod PKWiU w żadnej mierze, w żadnym stopniu i w żadnym zakresie nie stanowi elementu stanu faktycznego ani wydarzenia przyszłego. Opisał Pan szczegółowo świadczone usługi i to na tej podstawie wnioskuje o konkretne zakwalifikowanie swoich usług. W przypadku stuprocentowej pewności co do właściwego PKWiU niniejszy wniosek byłby zupełnie bezprzedmiotowy.
Jednocześnie z ostrożności wskazał Pan, iż w jego opinii, najbliższym kodem PKWiU dla Pana działalności będzie: PKWiU 43.29.19.0 – roboty związane z instalowaniem znaków świetlnych i znaków pozostałych, co jest odpowiednie dla działalności robót budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Pytanie
Czy usługi wskazane w stanie faktycznym, które zamierza Pan świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po zmianie formy opodatkowania na podatek zryczałtowany w 2025 roku, powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, jako przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego oraz w siedzibie klienta zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, czy też według stawki 5,5%, jako przychody z robót budowlanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 tej ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:
•5,5% dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,
•8,5% dla przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Analizując powyższe przepisy należy wskazać, iż odpowiednie dla wskazanych przez Pana usług mogą być symbole PKWiU:
PKWiU 43.29.19.0 – roboty związane z instalowaniem znaków świetlnych i znaków pozostałych, co jest odpowiednie dla działalności robót budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 17.24.11.0 – Tapety papierowe i podobne pokrycia ścienne; przezroczyste papierowe materiały okienne – wyjaśnia definicję przezroczystych papierowych materiałów okiennych, które Wnioskodawca będzie otrzymywał od klienta w celu zamontowania na drzwi czy okna.
PRZEZROCZYSTE PAPIEROWE MATERIAŁY OKIENNE wykonywane są z cienkiego, twardego i wysoko satynowanego papieru prześwitującego lub przezroczystego. Są one drukowane w różne ozdobne wzory, często barwione tak, aby przypominały szkło barwione i używane są albo do dekoracji, albo po prostu dla zmniejszenia przezroczystości szyb w oknach. Mogą również mieć nadrukowane teksty lub ilustracje, np. do celów reklamowych lub pokazowych. Mogą występować w zwojach lub w rozmiarach i kształtach gotowych do naklejenia na szyby okien lub drzwi, nawet mogą być pokryte klejem.
Opisane w wyżej wymienionym ugrupowaniu tapety będą przez Pana montowane na drzwi lub okna, na zlecenie klienta, w miejscu przez klienta wskazanym.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333).
Zgodnie z powołanym przepisem przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).
Wykonywanie przez Pana montażu tapet, o których mowa powyżej, wg Pana, mieści się w grupowaniu PKWiU 43.29.19.0 Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, jako roboty związane z instalowaniem znaków świetlnych i znaków pozostałych.
Grupowanie to mieści się w sekcji F objaśnień do PKWiU, co wskazuje na fakt, że w przypadku świadczonych przez Pana usług może mieć zastosowanie stawka podatku 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 dla robót budowlanych.
Niemniej jednak, Pana zdaniem, może mieć również zastosowanie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, odpowiednia dla działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego.
Wyroby – w myśl Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – to surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, mechanizm Pana działalności jest następujący:
1.otrzymuje Pan zlecenie na montaż folii przygotowanej poprzednio przez zlecającego usługę lub osobę trzecią, w miejscu wskazanym przez klienta.
2.otrzymuje Pan folię,
3.przygotowuje Pan miejsce, w którym ma być naklejona folia (demontaż poprzedniej folii, oczyszczenie szyby lub drzwi)
4.nakleja Pan (montuje) folię we wskazanym miejscu.
W konsekwencji powyższych czynności powstaje wyrób finalny, którym jest pewnego rodzaju strefa ekspozycyjna. Wcześniej bowiem, w tym samym miejscu był nieaktualny już plakat lub niczym nieozdobiona szyba lub drzwi.
Jednocześnie nie uzyskał Pan ze względu na bardzo długi czas oczekiwania interpretacji GUS co do swojego profilu działalności, jednak zgodnie z literą prawa nie powinno być to wymagane przez organ. Potwierdza to utarta linia orzecznicza z najświeższym wyrokiem NSA z dnia 26 stycznia 2024 r., o sygn. II FSK 487/23. NSA jednoznacznie wskazał, że:
„W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego DKIS nadmierne znaczenie przypisuje konieczności kwalifikowania w ramach opisu stanu faktycznego poszczególnych czynności wykonywanych przez Skarżącą do określonego grupowania PKWiU.”
oraz
„W sprawach dotyczących interpretacji indywidualnych organ podatkowy nie może wymagać od podatników klasyfikacji statystycznej usług według PKWiU jako warunku koniecznego do oceny stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna powinna koncentrować się na ocenie prawnych konsekwencji opisanych czynności, a nie na wymuszaniu spełnienia dodatkowych, nieprzewidzianych przez prawo warunków proceduralnych.”
Podkreślić należy, że klasyfikacja PKWiU stanowi usankcjonowaną prawnie klasyfikację, a więc ocenę prawną danego stanu faktycznego, nie zaś element stanu faktycznego. Podatnik winien jest opisać zestaw czynności, na który składa się świadczona przez niego usługa, nie zaś dokonywać oceny prawnej za organ, który zajmuje się wydawaniem pisemnych interpretacji prawa podatkowego.
Podsumowując powyższe, Pana zdaniem, świadczone usługi po przejściu na ryczałt w roku 2025 roku winny być opodatkowane stawką 5,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
–5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
(…)
6) budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;
7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;
7a) przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;
8) remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym;
9) urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.
Sekcja ta obejmuje:
•budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
•roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:
•Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
•Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
•Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.
Ponadto, zgodnie z pkt 6.2.4 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), nazwy grupowań na poziomach wyższych, tj. sekcji, działu, grupy, a niekiedy klasy, nie zawsze w pełni oddają zakresy grupowań wchodzących w ich skład na poziomie końcowym. Wynika to z faktu, że nazwy tych grupowań są formułowane w sposób ogólny i skrótowy, użyteczny przy prezentacji danych.
Tym samym sama nazwa działu, w którym sklasyfikowana jest dana usługa, nie przesądza o jej charakterze.
Wskazać należy, że ustawa ZPDOF zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy określa stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych m.in. dla przychodów z robót budowlanych w wysokości 5,5%. Jednocześnie określając wysokość stawki ryczałtu, ustawa ZPDOF nie odnosi się do działu PKWiU 43 „Roboty budowlane specjalistyczne”, zatem również przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 43.29.19.0 „Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie sposób zaklasyfikować jako objętych daną stawką ryczałtu w oparciu o klasyfikację PKWiU. Z uwagi na fakt, że w zakresie robót budowlanych ustawa ZPDOF nie odnosi się do klasyfikacji PKWiU, koniecznym jest analiza okoliczności sprawy umożliwiająca określenie właściwej stawki ryczałtu, niezależnie od klasyfikacji dokonanej na gruncie PKWiU. W przypadku, gdy ustawa ZPDOF nie odnosi się w ogóle do PKWiU, klasyfikacja wyrobów i usług dokonana na gruncie PKWiU jest dla konsekwencji podatkowych wynikających z ustawy ZPDOF bez znaczenia (por. wyrok WSA w Gdańsku z 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23 wydany w zakresie usług cateringowych).
Z treści wniosku wynika, że w ramach działalności gospodarczej będzie Pan świadczył na rzecz innych podmiotów usługi polegające na oklejaniu witryn sklepowych, drzwi oraz innych powierzchni folią samoprzylepną. Folia ta zawiera oznakowania reklamowe, tj. logotypy, nazwy firm, slogany reklamowe, informacje o promocjach oraz inne treści związane z identyfikacją wizualną firmy zlecającej usługę. Przedmiotem Pana działalności będzie fizyczne naklejanie folii na powierzchnie witryn, drzwi oraz innych elementów infrastruktury sklepów. Nie zajmuje się Pan produkcją folii, ani projektowaniem graficznym, skupia się jedynie na montażu gotowych elementów.
Analizując opisany zakres świadczonych usług w świetle definicji robót budowlanych, zawartej w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, stwierdzić należy, że opisane usługi, polegające na naklejaniu folii na powierzchnie witryn, drzwi oraz innych elementów infrastruktury sklepów, nie mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%, przewidzianą dla robót budowlanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wymienione usługi, w ramach których:
1.otrzymuje Pan zlecenie na montaż folii przygotowanej poprzednio przez zlecającego usługę lub osobę trzecią, w miejscu wskazanym przez klienta;
2.otrzymuje Pan gotową folię;
3.przygotowuje Pan miejsce, w którym ma być naklejona folia (demontaż poprzedniej folii, oczyszczenie szyby lub drzwi);
4.nakleja (montuje) Pan folię we wskazanym miejscu
nie wpisują się w zakres pojęcia budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego, ani nie są one wykonywane w ramach tych procesów.
Podkreślić należy, że montaż, o którym mowa w powołanej definicji robót budowlanych odnosi się do montażu obiektu budowlanego (tj. budynku, budowli bądź obiektu małej architektury). Zatem nie każda usługa polegająca na montażu wpisuje się w definicję robót budowlanych.
Tym samym dla przychodów z tytułu świadczonych przez Pana usług, polegających na naklejaniu folii na powierzchnie witryn, drzwi oraz innych elementów infrastruktury sklepów ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 5,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenie przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right