polemika
Jeżeli skład KRS jest wadliwy, to ta wadliwość ma takie samo znaczenie wobec wszystkich asesorów
W DGP z 15 października 2024 r. został zamieszczony tekst Małgorzaty Kryszkiewicz zatytułowany „Konkursy w sądach administracyjnych odblokowane”. Przedstawione w nim informacje wymagają uzupełnienia, albowiem w artykule pominięto część okoliczności, które są istotne dla wyjaśnienia czytelnikom i opinii publicznej powodów podjętej przez prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego decyzji o obwieszczeniu o wolnych stanowiskach asesorskich w wojewódzkich sądach administracyjnych, które opublikowano 23 sierpnia br., a także jej skutków.
Niezależność sądownictwa administracyjnego
W minionych latach obwieszczenia prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego o wolnych stanowiskach asesorskich były wielokrotnie ogłaszane, sukcesywnie w miarę zwalniania się tych stanowisk, jak też stosownie do wprowadzanych przez prezesa NSA zmian w liczbie sędziów i asesorów w poszczególnych sądach administracyjnych. Zgodnie z art. 18 par. 2 ustawy – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 334 ze zm.) liczbę sędziów i asesorów sądowych w wojewódzkim sądzie administracyjnym określa prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jest to jedno z wielu rozwiązań, które zapewniają niezależność sądownictwa administracyjnego. Ta kompetencja, skutkująca w ostatnich latach zwiększaniem liczby stanowisk asesorskich w sądach wojewódzkich w miarę zwalniania stanowisk sędziowskich, pozwoliła m.in. na utrzymanie sprawności orzekania w wojewódzkich sądach administracyjnych jako sądach I instancji. Przez cały ten okres aż do chwili obecnej średni czas oczekiwania przez obywatela na rozstrzygnięcie jego skargi na działanie administracji w wojewódzkim sądzie administracyjnym wynosi od trzech do sześciu miesięcy.