Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.681.2024.1.AP
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PKWiU 74.90.12.0).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne
10 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, tylko na terytorium Polski, od stycznia 2024 r. Przy zakładaniu działalności gospodarczej jako formę opodatkowania wskazała Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności podpisała Pani umowę świadczenia usług ze Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (zwaną dalej: „Zleceniodawcą”), która zleciła Pani organizację i pośrednictwo procesów sprzedaży produktów, dla których poszukuje klientów, dla swojego kontrahenta (zwanego dalej: „Producentem”) będącego producentem tych produktów, w ramach odrębnej umowy handlowej, na powierzonym segmencie rynku, tj. na rynkach krajów UE.
Opisana umowa obejmuje następujące czynności:
· stałe pośrednictwo w zawieraniu umów handlowych w zakresie sprzedaży produktów stolarki otworowej, dla których Zleceniodawca poszukuje klientów dla Producenta. Każdy ze sprzedawanych produktów jest wykonywany przez Producenta na indywidualne zamówienie klienta, według ściśle przez niego określonych, unikatowych parametrów;
· pozyskiwanie nowych klientów i intensyfikację sprzedaży, która jest zadaniem powierzonym Zleceniodawcy;
· doradztwo techniczne dla klientów oraz pomoc w doborze odpowiednich produktów;
· sporządzanie kosztorysów i wycen;
· systematyczne utrzymywanie kontaktów z pozyskanymi klientami, szczególnie poprzez udzielenie informacji i wyjaśnień dotyczących produktów i ich zastosowania, przekazywanie materiałów reklamowych i szkoleniowych oraz ulotek i prospektów informacyjnych, które zapewnia Zleceniodawca;
· niezwłoczne informowanie Zleceniodawcy o wszelkich zgłaszanych przez klientów uwagach i sugestiach dotyczących jakości, ceny, warunków dostawy oraz wszelkich innych aspektów współpracy handlowej Producenta z klientami;
· budowanie pozytywnego wizerunku oferowanych marek handlowych oraz uczestnictwo w kampaniach reklamowych i promocyjnych.
Pozyskiwani klienci to zagraniczni przedsiębiorcy. W ramach zawartej umowy nie jest Pani upoważniona do zawierania transakcji w imieniu własnym. Wszelkie działania zobowiązana jest Pani wykonywać osobiście, samodzielnie organizując swoje usługi pod względem merytorycznym i czasowym, z należytą starannością wynikającą z profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności, z zachowaniem zasad uczciwości kupieckiej i dbania o interesy Zleceniodawcy. Odpowiada Pani także za zapewnienie bezpieczeństwa danych i informacji. Jest Pani zobowiązana do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa w trakcie trwania umowy oraz w okresie 10 lat od jej rozwiązania. Nie podlega Pani kierownictwu Zleceniodawcy, nie jest Pani oraz nie była jego pracownikiem. Wynagrodzenie otrzymuje Pani na podstawie wystawionej (w oparciu o przygotowane przez Zleceniodawcę zestawienie prowizyjne) na rzecz Zleceniodawcy faktury VAT.
Ze względu na wątpliwości co do prawidłowej klasyfikacji, wystąpiła Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS) o pomoc w sklasyfikowaniu świadczonych usług do odpowiednich kodów działalności usługowej zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.). W odpowiedzi uzyskała Pani informację, że: „wymienione usługi pośrednictwa w zawieraniu umów handlowych w imieniu zleceniodawcy w zakresie sprzedaży produktów polegające na wyszukiwaniu klientów, bez wykonywania fizycznej sprzedaży produktów, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0”. Jednocześnie GUS zastrzegł, że: „służby statystyki publicznej są uprawnione do interpretowania obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, co oznacza pomoc zainteresowanym podmiotom w wyborze grupowania określonego wyrobu lub usługi, których właściwe zaklasyfikowanie leży w gestii samego producenta lub usługodawcy. Upoważnione jednostki służb statystyki publicznej zajmują stanowisko odpowiadając na pisemny wniosek zainteresowanego i na podstawie informacji przez niego dostarczonych. Interpretacje klasyfikacji udzielane przez jednostki służb statystyki publicznej nie mają charakteru wiążącego i nie są skierowane na wywołanie określonych skutków prawnych. Są one jedynie pomocą dla wnioskodawcy mającego trudności w samodzielnym ustaleniu właściwego grupowania wyrobu czy usługi i tylko tak mogą być traktowane.”
Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze jako formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w sposób przewidziany w art. 9 pkt 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w dniu rejestracji działalności gospodarczej. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwana dalej: „ustawą”). Prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, spełnia Pani także warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy. W Pani przypadku nie jest możliwe prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi, które świadczy Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są związane z usługami head office. Nie posiada Pani powiązań majątkowych ani osobowych ze Zleceniodawcą. Prócz dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej osiąga Pani także dochód z tytułu umowy o pracę.
Pytanie
Czy dla czynności opisanych we wniosku właściwa jest stawka zryczałtowanego podatku w wysokości 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Przychody z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług pośrednictwa handlowego mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, gdyż nie zachodzą przesłanki negatywne wykluczające tę formę opodatkowania.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje w art. 12 dwie możliwości opodatkowania usług pośrednictwa sprzedaży: stawką 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 w przypadku pośrednictwa w sprzedaży hurtowej oraz stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy dla usług pośrednictwa innego niż hurtowe.
W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym nie istnieje definicja pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, dla której wyodrębniono osobną stawkę podatku ani definicja sprzedaży hurtowej.
Zgodnie z wyjaśnieniami Krajowej Informacji Skarbowej, przy określeniu prawidłowej stawki podatku należy odwołać się wyłącznie do ustalonego symbolu PKWiU.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. w wersji z 25 marca 2019 r., opublikowanymi przez GUS na stronie internetowej https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/pdf/wyjasnienia_PKWiU-2015-wersja_25032019.pdf grupowanie PKWIU 46.1 dotyczące pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmuje: „usługi agentów komisowych, maklerów i innych sprzedawców hurtowych, którzy działają na rachunek innych jednostek; usługi polegające na organizowaniu wspólnych spotkań sprzedawców i nabywców lub realizowaniu transakcji handlowych w imieniu innych zleceniodawców, także za pośrednictwem Internetu, usługi w zakresie handlu hurtowego realizowane przez domy aukcyjne oraz Internet”, natomiast grupowanie PKWiU 74.90.12.0 wskazane przez GUS obejmuje: „usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową”. Tak więc oceniając, która ze stawek jest właściwą należy kierować się wyłącznie przytoczonymi zapisami opublikowanymi w dokumentach wydanych przez GUS a odwołanie się do wykładni językowej pojęcia sprzedaży hurtowej pozbawione jest podstaw prawnych.
W związku z powyższym właściwą stawką zryczałtowanego podatku jest w Pani przypadku stawka 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zastrzeżenia z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczą odpowiednio: działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne świadczy Pani usługi pośrednictwa w zawieraniu umów handlowych w imieniu zleceniodawcy w zakresie sprzedaży produktów polegające na wyszukiwaniu klientów, bez wykonywania fizycznej sprzedaży produktów, które zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0, może Pani opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pani inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right