Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 października 2024 r., sygn. II SA/Ol 613/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk asesor WSA Grzegorz Klimek Protokolant referent Natalia Stemplewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 października 2024 r. sprawy ze skargi P. D. na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie sprzeciwu w sprawie zgłoszenia budowy budynku rekreacji indywidualnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz P. D. kwotę 997 zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z 19 kwietnia 2024 r. Starosta G., na podstawie art. 30 ust. 5c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, dalej jako P.b.), wniósł sprzeciw w sprawie zgłoszenia P. D. (dalej jako: inwestor lub skarżący) dotyczącego budowy budynku rekreacji indywidualnej o wymiarach 3,6 m x 7,5 m, powierzchni 27 m², parterowego z antresolą, wysokość 4,5 m, dach dwuspadowy, kąt nachylenia 45 st., blacha trapezowa brązowa, posadowienie - płyta fundamentowa betonowa, stosunek powierzchni zabudowy do powierzchni terenu 5%, powierzchnia biologicznie czynna 95%, w miejscowości P., na działce nr (...), obręb (...) A., gmina G.
W uzasadnieniu organ wskazał, że postanowieniem z 25 marca 2024 r. Starosta nałożył na inwestora obowiązek uzupełnienia złożonej dokumentacji, określony w 9 punktach, w terminie do 29 kwietnia 2024 r., w tym w pkt 7 postanowienia organ nakazał: "odsunąć budynek na odległość co najmniej 4m od granicy z działkami sąsiednimi nr (...) oraz nr (...). Usytuowanie budynku w odległości mniejszej niż 4 m spowoduje ograniczenie zabudowy działek sąsiednich zgodnie z § 271 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022 r. poz.1225 ze zm., dalej jako: rozporządzenie z 2002 r.). Wobec powyższego, usytuowanie budynku rekreacji indywidualnej w odległości bliższej niż 4 m spowoduje oddziaływanie na działki sąsiednie, co w konsekwencji wymagałoby uzyskania pozwolenia na budowę". Podano, że w zakreślonym przez organ terminie inwestor dokonał uzupełnienia dokumentacji, poza punktem 7 postanowienia. Organ podniósł, że w myśl § 271 ust. 1 rozporządzenia z 2002 r. odległość między zewnętrznymi ścianami budynków niebędącymi ścianami oddzielenia przeciwpożarowego wynosi 8 m. Podano, że ustawodawca przewidział możliwość zmniejszenia tej odległości poprzez odpowiednie, zgodne z przepisami zapewnienie odporności ogniowej ścian budynku. Wskazano, że wprawdzie inwestor deklaruje zastosowanie ściany oddzielenia przeciwpożarowej, ale takie rozwiązanie zobowiązuje również inwestorów działek sąsiednich do zastosowania ścian NRO, a więc bezpośrednio wpływa na kreowanie przyszłej sąsiedniej zabudowy. Wskazano także, że nie ma pewności, że inwestor faktycznie zastosuje rozwiązanie gwarantujące zapewnienie ochrony przeciwpożarowej. Zdaniem organu możliwość realizacji przedmiotowego zamierzenia budowlanego we wskazanej odległości 3 m od granicy z działkami sąsiednimi jest możliwe wyłącznie w procedurze pozwolenia na budowę, w której to projektant potwierdzi wykonanie obiektu budowlanego zgodnie z przepisami P.b. i zgodnie ze sztuką budowlaną oraz w której stronami postępowania będą właściciele działek znajdujących się w obszarze odziaływania obiektu. Skoro zatem inwestor uzupełnił złożoną dokumentację jedynie częściowo, orzeczono o wniesieniu sprzeciwu.