Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.460.2024.1.JO
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 3 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina rozlicza się z podatku VAT z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, świadczy usługi dzierżawy i najmu, między innymi wynajmuje lokale użytkowe, świadczy usługi sprzedaży gruntów.
Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, a także kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Gmina (…), realizując swoje zadania ustawowe planuje w 2024 r. doposażyć studio nagrań (…) w sprzęt do nagrywania muzyki, a także Halę sportową (…) w sprzęt multimedialny (interaktywną podłogę, przenośny projektor, telewizor i sprzęt nagłośnieniowy), dzięki któremu będzie można organizować sesje szkoleniowe dla zawodników, wielopokoleniowe spotkania, czy też spędzać czas wolny.
Gmina (…) zawarła umowę o dofinansowanie ze środków pochodzących z EFRROW w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację operacji pn. „(…)” w ramach działania: „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”. Gmina w przetargu wyłoni dostawcę/dostawców sprzętu, a poniesione wydatki będą udokumentowane przy pomocy faktur z podaniem danych Gminy. Za dostarczony sprzęt Gmina zapłaci wykonawcy ustaloną kwotę netto powiększoną o podatek VAT od towarów i usług.
Przedmiotowa operacja stanowi zadanie własne Gminy (…) i nie ma charakteru komercyjnego, a wydatki ponoszone w jej ramach nie będą wiązały się ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie ze sprzętu, ani nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych dochodów. Koszt podatku VAT tej inwestycji został uznany za kwalifikowalny, ponieważ Gmina nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, lecz nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu tej operacji.
Zakupiony sprzęt zostanie nieodpłatnie przekazany w użyczenie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w (…), który jest jednostką organizacyjną Gminy (…) i który wykorzystywać go będzie w ramach prowadzonej działalności. Będzie on też odpowiedzialny za jego utrzymanie, eksploatację, konserwację, itp. Organizatorem dla Gminnego Ośrodka Kultury w (…) jest Gmina (…). GOK posiada oddzielną osobowość prawną i podlega wpisowi do Rejestru samorządowych instytucji kultury prowadzonego przez Burmistrza Gminy (…).
Zgodnie ze obowiązującym Regulaminem Studia nagrań w Gminnym Ośrodku Kultury w (…), studio nagrań udostępniane jest bezpłatnie. Gminny Ośrodek Kultury w (…) nie pobiera opłata za korzystanie ze studia nagrań, ani nie osiąga z tego tytułu żadnych dochodów.
Zakupiony sprzęt na Halę Sportową użytkowany będzie przez szkoleniowców, trenerów, zawodników, uczestników zajęć wszystkich sekcji sportowych orgaznizowanych przez Gminny Ośrodek Kultury. Część zajęć oferowanych przez GOK na Hali Sportowej jest bezpłatne, natomiast są prowadzone również zajęcia płatne. Zajęcia sportowe prowadzone przez GOK podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto sprzęt nie będzie udostępniany komukolwiek na zasadach komercyjnych, a jego wykorzystanie podczas płatnych zajęć sekcji sportowych nie będzie wiązało się ze wzrostem opłat za zajęcia. Ewentualne wzrosty opłat za zajęcia wynikać będą jedynie z inflacji i kosztów utrzymania Hali Sportowej.
Zgodnie ze Statutem Gminnego Ośrodka Kultury w (…) (§ 5 ust. 2 oraz 3) przedmiotem działania Ośrodka jest tworzenie i upowszechnianie kultury wśród społeczności lokalnej Gminy (…), a także organizowanie na terenie Gminy (…) sportu wśród dzieci i młodzieży, w szczególności sportu powszechnego drużynowego oraz rozgrywek na poziomie gminnym, regionalnym lub ogólnopolskim, w szczególności m.in. przez prowadzenie i organizowanie działalności zespołów muzycznych; tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką; organizowanie imprez, w tym imprez sportowych na przekazywanych obiektach sportowych; a także organizowanie lub koordynowanie zajęć oraz imprez sportowych na terenie gminy (…). Zgodnie z § 12 ust. 1 „Ośrodek jako instytucja kultury, samodzielnie gospodaruje powierzonym lub nabytym przez siebie mieniem oraz prowadzi samodzielna gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami legalności, celowości, gospodarności w ich wykorzystaniu”.
Gmina (…) przekaże Gminnemu Ośrodkowi Kultury sprzęt nieodpłatnie w użyczenie, w związku z powyższym nie wystąpią przychody z tytułu sprzedaży opodatkowanej po stronie Gminy (…). Pomimo faktu, że Gminny Ośrodek Kultury (który posiada osobną osobowość prawną i samodzielnie rozlicza się z podatku VAT) zgodnie ze Statutem może uzyskiwać środki finansowe z wpływów z własnej działalności w tym m.in. z prowadzonych zajęć, usług poligraficznych, wynajmu sal oraz obiektów zarządzanych przez Ośrodek, a także z małej gastronomii, to użyczony nieodpłatnie sprzęt nie będzie udostępniany komukolwiek na zasadach komercyjnych ani wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Pytanie
Czy w związku z realizacją przez Gminę (…) operacji pn. „(…)” objętej PROW na lata 2014-2020 Gminie (…) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionych faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację ww. operacji?
Państwa stanowisko w sprawie
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, a także kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej, a dokonywane przez Gminę wydatki na doposażenie studia nagrań w Gminnym Ośrodku Kultury i zakup wyposażenia multimedialnego do Hali Sportowej oraz ich nieodpłatne przekazanie w użyczenie do Gminnego Ośrodka Kultury w (…) nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie związane są z wykonywaniem zadań ustawowych. Gmina (…) nie będzie pobierać żadnej odpłatności za zakupiony sprzęt od GOKu, w związku z powyższym po stronie Gminy (…) nie pojawi się żaden przychód opodatkowany, który można będzie powiązać z zakupem i eksploatacją sprzętu. Nie jest więc w opisanej sytuacji możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym zwrotu podatku VAT. Gminny Ośrodek Kultury w (…) ma odrębną od Gminy (…) osobowość prawną. Zajęcia sportowe prowadzone przez GOK podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto GOK nie będzie udostępniał sprzętu komukolwiek na zasadach komercyjnych, a jego wykorzystanie podczas płatnych zajęć sekcji sportowych nie będzie wiązało się ze wzrostem opłat za zajęcia. Ewentualne wzrosty opłat za zajęcia wynikać będą jedynie z inflacji i kosztów utrzymania Hali Sportowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z opisu sprawy wynika, że zawarliście Państwo umowę o dofinansowanie ze środków pochodzących z EFRROW w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację operacji pn. „(…)” w ramach działania: „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”. Realizując swoje zadania ustawowe planujecie Państwo w 2024 r. doposażyć studio nagrań (…)w sprzęt do nagrywania muzyki, a także Halę sportową (…) w sprzęt multimedialny (interaktywną podłogę, przenośny projektor, telewizor i sprzęt nagłośnieniowy), dzięki któremu będzie można organizować sesje szkoleniowe dla zawodników, wielopokoleniowe spotkania, czy też spędzać czas wolny.
Przedmiotowa operacja stanowi zadanie własne Gminy (…) i nie ma charakteru komercyjnego, a wydatki ponoszone w jej ramach nie będą wiązały się ze sprzedażą opodatkowaną.
Zakupiony sprzęt zostanie nieodpłatnie przekazany w użyczenie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w (…), który jest jednostką organizacyjną Gminy (…) i który wykorzystywać go będzie w ramach prowadzonej działalności. Będzie on też odpowiedzialny za jego utrzymanie, eksploatację, konserwację, itp. Gminny Ośrodek Kultury (który posiada osobną osobowość prawną i samodzielnie rozlicza się z podatku VAT) zgodnie ze Statutem może uzyskiwać środki finansowe z wpływów z własnej działalności w tym m.in. z prowadzonych zajęć, usług poligraficznych, wynajmu sal oraz obiektów zarządzanych przez Ośrodek, a także z małej gastronomii, użyczony nieodpłatnie sprzęt nie będzie udostępniał komukolwiek na zasadach komercyjnych ani wykorzystywał do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej operacji.
Należy wskazać, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Jak Państwo wskazaliście przedmiotowa operacja stanowi zadanie własne Gminy i nie ma charakteru komercyjnego, a wydatki ponoszone w jej ramach nie będą wiązały się ze sprzedażą opodatkowaną. Nie będą Państwo pobierali opłat za korzystanie ze sprzętu ani nie będą osiągali z tego tytułu żadnych dochodów. Zakupiony sprzęt zostanie nieodpłatnie przekazany w użyczenie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w (…).
Zatem w omawianej sprawie nabyte w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, nie zostaną spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.
W konsekwencji nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „(…)”.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right