Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.537.2024.1.MR1
Opodatkowanie Fundacji rodzinnej (otrzymanie udziałów od sp. z o.o., dywidenda i sprzedaż udziałów).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- otrzymanie przez Fundację udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku darowizny dokonanej przez Fundatora, będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu – jest prawidłowe;
- dochód (przychód) Fundacji z tytułu otrzymanych dywidend, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych (w przypadku gdyby spółka nie pobrała podatku u źródła z tego tytułu, działając jako płatnik) – jest prawidłowe;
- dochód (przychód) Fundacji z tytułu sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, które zostaną otrzymane w drodze darowizny od fundatora będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania fundacji rodzinnej.
Treść wniosku jest następująca :
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada status fundacji rodzinnej w organizacji, która to została ustanowiona przez Fundatora w akcie założycielskim na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm., dalej: „ustawa o fundacji"). Wnioskodawca do momentu rejestracji, działa jako Fundacja rodzinna w organizacji (dalej: „Fundacja rodzinna” lub „Fundacja").
Fundator planuje darować (art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny) do majątku Fundacji udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Mienie”). W rezultacie, Fundacja stanie się wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Mienie może zostać wniesione do Fundacji na pokrycie nowo powstałego funduszu zapasowego lub zwiększenie istniejącego funduszu założycielskiego Fundacji, albo darowiznę, która nie zwiększy żadnego funduszu Fundacji, tj. ani funduszu założycielskiego, ani też funduszu zapasowego Fundacji. W przyszłości:
a)mogą zostać podjęte uchwały o podziale zysku i wypłacie dywidendy w spółce w zakresie zysków wypracowanych przez Spółkę (dalej razem: Dywidendy) do Fundacji, lub
b) Fundacja może dokonać sprzedaży udziałów w spółce, które wcześniej otrzyma w drodze darowizny od Wnioskodawcy.
Pytania
1.Czy otrzymanie przez Fundację udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku darowizny dokonanej przez Fundatora, będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu?
2. Czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu otrzymanych dywidend, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych (w przypadku gdyby spółka nie pobrała podatku u źródła z tego tytułu, działając jako płatnik)?
3. Czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, które zostaną otrzymane w drodze darowizny od fundatora będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Otrzymanie przez Fundację udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku darowizny dokonanej przez Fundatora, będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.
2. Dochód (przychód) Fundacji z tytułu otrzymanych dywidend, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych (w przypadku gdyby Spółka nie pobrała podatku u źródła z tego tytułu, działając jako płatnik).
3. Dochód (przychód) Fundacji z tytułu sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, które zostaną otrzymane w drodze darowizny od fundatora, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.
Stosownie do art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej jako: "ustawa o FR").
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, dochody fundacji rodzinnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, z tym zastrzeżeniem, że zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadkach wskazanych w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT.
Stosownie do z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do:
- podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT (podatek od przychodów z budynków) oraz
- art. 24q ustawy o CIT (podatek dochodowy od świadczeń głównie na rzecz beneficjenta, w tym z tytułu ukrytych zysków).
Stosownie do art. 24q ust. 1 ustawy o CIT. podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
- świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o FR,
- mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
- świadczenia w postaci ukrytych zysków
wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W art. 2 ust. 2 ustawy o FR, mowa jest o świadczeniu, przez które należy rozumieć składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów. Przez ukryte zyski należy rozumieć różnego rodzaju świadczenia fundacji na rzecz beneficjentów, fundatorów lub podmiotów powiązanych z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma także zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR.
Na podstawie art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1.zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2. najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3. przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4. nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5. udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6.obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7. produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8. gospodarki leśnej.
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie Mienia przez Fundację, wypłata dywidendy ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do Fundacji, a także ewentualne zbycie udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.) oraz w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, w tym udziałów w Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.).
Sytuacja w której fundacja rodzinna staje się właścicielem udziałów w Sp. z o.o. w związku z otrzymaniem ich w darowiźnie od fundatorów może być uznana za "przystąpienie" do Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.) albo za "nabycie" udziałów w Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.).
Oba te zwroty nie zostały zdefiniowane w ufr., więc należy je rozumieć zgodnie ze znaczeniem językowym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN "przystąpić" to zacząć jakąś czynność, działalność albo przyłączyć się do jakiejś grupy, organizacji lub wziąć w czymś udział, natomiast "nabyć" to otrzymać coś na własność albo zyskać coś lub zdobyć. Oba te zwroty można odnosić do udziałów w Sp. z o.o., które zostały darowane fundacji rodzinnej i które tym samym stały się własnością fundacji rodzinnej.
W drugiej kolejności należy wskazać, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, ale z wyjątkiem mienia nabytego wyłącznie w celu dalszego zbycia (art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr.).
Tym samym fundacja rodzinna nie może prowadzić działalności handlowej, czyli działalności w zakresie nabywania i zbywania mienia. Jednak ograniczenie do nie dotyczy nabywania i zbywania udziałów w Sp. z o.o. (art. 5 ust. 3 ufr.).
Tym samym niezależnie od tego, czy udziały w Sp. z o.o., które fundator darował fundacji rodzinnej zostaną uznane za przystąpienie do Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.), czy za nabycie udziałów w Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.), to zbycie tych udziałów w Sp. z o.o. mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr
Przedstawione stanowisko, na przykładzie sprzedaży udziałów w sp. z o.o., które zostały wniesione przez fundatora na pokrycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej potwierdza np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lutego 2024 r. (Znak: 0111-KDlB1-2.4010.714.2023.1.AW), w której stwierdzono: "Zatem, zdaniem organu, sprzedaż udziałów w sp. z o.o. wniesionych nieodpłatnie w drodze darowizny do fundacji rodzinnej przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwencji przychód fundacji rodzinnej ze sprzedaży udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że
fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.
Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Działalność prowadzona przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 24r updop, zgodnie z którym:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm., dalej: „prawo przedsiębiorców”). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.
Zgodnie z art. 5 ufr:
1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Natomiast, w myśl art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Jak wynika z opisu sprawy, Fundator planuje darować do majątku Fundacji udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. W rezultacie, Fundacja stanie się wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Mienie może zostać wniesione do Fundacji na pokrycie nowo powstałego funduszu zapasowego lub zwiększenie istniejącego funduszu założycielskiego Fundacji, albo darowiznę, która nie zwiększy żadnego funduszu Fundacji, tj. ani funduszu założycielskiego, ani też funduszu zapasowego Fundacji. W przyszłości:
- mogą zostać podjęte uchwały o podziale zysku i wypłacie dywidendy w spółce w zakresie zysków wypracowanych przez Spółkę (dalej razem: Dywidendy) do Fundacji, lub
- Fundacja może dokonać sprzedaży udziałów w spółce, które wcześniej otrzyma w drodze darowizny od Wnioskodawcy.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania 1 dotyczą ustalenia czy otrzymanie przez Fundację udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku darowizny dokonanej przez Fundatora, będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.
Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe (tj. art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować czy zbywać części udziału.
Jak już wskazano, Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-7 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na wnoszeniu mienia do fundacji rodzinnej.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Wyposażenie fundacji rodzinnej w aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 zł.
Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, iż skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w postaci m.in. udziałów w Spółce z o.o., a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim (…), to w rozpatrywanym przypadku należy uznać, że działalność Fundacji mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 updop.
W konsekwencji, prawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym otrzymanie przez Fundację udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku darowizny dokonanej przez Fundatora, będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.
Odnosząc się do kwestii w zakresie pytania nr 2 dotyczącej ustalenia czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu otrzymanych dywidend, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych (w przypadku gdyby spółka nie pobrała podatku u źródła z tego tytułu, działając jako płatnik), należy wskazać na treść art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Jak stanowi art. 6 ust. 5 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Stwierdzić zatem należy, że skoro działalność w zakresie uczestnictwa w polskich spółkach kapitałowych mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr, to otrzymywane przez Fundację dywidendy, o których mowa we wniosku, będą korzystać ze zwolnienia, określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 należało uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania 3 dotyczą ustalenia czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, które zostaną otrzymane w drodze darowizny od fundatora będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.
W przedmiotowej sprawie należy zatem zbadać, czy sprzedaż udziałów w spółce z o.o., które zostaną otrzymane w drodze darowizny do fundatora, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 złotych.
Jak już wyżej wskazano na podstawie art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr. Powyższego nie zmienia fakt, że tego rodzaju składniki mienia zostaną wniesione na pokrycie nowo powstałego funduszu zapasowego lub zwiększenie istniejącego funduszu założycielskiego Fundacji, albo darowiznę, która nie zwiększy żadnego funduszu Fundacji, tj. ani funduszu założycielskiego, ani też funduszu zapasowego Fundacji.
Zatem, zdaniem organu, zbycie Udziałów wniesionych do Fundacji przez fundatora mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.
W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Tym samym, prawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym dochód (przychód) Fundacji z tytułu sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, które zostaną otrzymane w drodze darowizny od fundatora, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT), tj. po stronie Fundacji nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania 3 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right