Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 października 2024 r., sygn. IV SA/Po 663/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski (spr.) Protokolant sekr. sąd. Iwona Maciak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 października 2024 r. sprawy ze skargi K. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 19 czerwca 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy C. z dnia 04 grudnia 2023 r. nr [...]
Uzasadnienie
Wójt Gminy C., po rozpoznaniu sprawy z wniosku K. N., decyzją z dnia 4 grudnia 2023 roku (nr [...]), odmówił przyznania wnioskodawczyni świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką W. S..
Organ ustalił, że wnioskodawczyni sprawuje stałą, codzienną opiekę nad matką. Wnioskodawczyni pomaga podopiecznej w zakresie przygotowania i podawania posiłków, utrzymania higieny osobistej, korzystania z toalety, podawania leków oraz podczas wizyt lekarskich. Wnioskodawczyni po urlopie wychowawczym nie powróciła do pracy. Zrezygnowała z zatrudnienia na rzecz opieki nad matką.
Organ ustalił ponadto, że podopieczna odwoływała się od decyzji ZUS z dnia 27.09.2022r. o odmowie przyznania prawa do dodatku pielęgnacyjnego. Do wniosku załączone zostały: orzeczenie Komisji Lekarskiej ZUS z dnia 6.09.2022r. nr [...] stwierdzające, że podopieczna nie jest osobą niezdolną do samodzielnej egzystencji, opinia biegłych sądowych oraz prawomocny wyrok sądu przyznający prawo do dodatku pielęgnacyjnego na stałe od dnia 01.08.2022r.
W uzasadnieniu decyzji odmownej organ wyjaśnił, że podopieczna nie jest osobą o znacznym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu art. 3 ust. 21 lit. e ustawy o świadczeniach rodzinnych. Wskazując na treści art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych Wójt stwierdził popnadto, że nie może odmówić zastosowania przepisów ustawy wyłącznie w oparciu o zarzut niekonstytucyjności.