Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.459.2024.2.AJ
Czy koszty ponoszone przez spółkę na Lunchpassy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy koszty ponoszone przez spółkę na Lunchpassy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 11 października 2024 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.459.2024.1.AJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 18 października 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka (…) sp. z o.o. dalej określana jako „Wnioskodawca” lub „Spółka”, jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w dziedzinie outsourcingu. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Spółka oferuje Lunchpassy wyłącznie określonej grupie pracowników, tj. koordynatorom i kierownikom, którzy pełnią strategiczne role w spółce. Co miesiąc otrzymują oni punkty, które mogą wymieniać na Lunchpassy, Multisporta lub Luxmed, w zależności od indywidualnych preferencji.
Punkty przyznawane pracownikom mogą być wymieniane na różne formy benefitu, w tym Lunchpassy, które służą do zakupu posiłków w wybranej restauracji (bez możliwości zakupienia alkoholu). Koszty związane z tymi benefitami są pokrywane przez spółkę jako element polityki motywacyjnej ze środków obrotowych.
Lunchpassy mają na celu motywowanie kluczowych pracowników, którzy muszą być stale dyspozycyjni i stanowią pierwszą linię kontaktu z pracownikami leasingowymi. Koordynatorzy i kierownicy mają za zadanie motywowanie pracowników pod nimi, a ich działania mają bezpośrednie oddziaływanie na osoby im podległe. Zapewnienie im dodatkowych benefitów, takich jak lunchpassy ma na celu zwiększenie ich zaangażowania i efektywności pracy.
Do tej pory spółka zaliczała koszty ponoszone na Lunchpassy jako koszty uzyskania przychodu, jednak pragnie uzyskać jednoznaczną interpretację prawną potwierdzającą prawidłowość takiego postępowania.
Pytanie
Czy koszty ponoszone przez spółkę na Lunchpassy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 746. z późn. zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Aby zakwalifikować określony wydatek jako koszt uzyskania przychodu, zgodnie z przyjętym stanowiskiem w literaturze przedmiotu, konieczne jest jednoczesne spełnienie poniższych warunków:
- wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
- wydatek musi być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów (bezpośrednio lub pośrednio), tj. pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- wydatek musi zostać właściwie (rzetelnie) udokumentowany,
- wydatek nie może znajdować się w enumeratywnym katalogu wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o C1T nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Zdaniem wnioskodawcy, koszty ponoszone na Lunchpassy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 746, z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Koordynatorzy i kierownicy są odpowiedzialni za bieżące zarządzanie zespołami oraz utrzymywanie wysokiej motywacji i zaangażowania pracowników, co bezpośrednio wpływa na efektywność operacyjną firmy. Koordynatorzy i kierownicy muszą być stale dostępni, aby szybko reagować na potrzeby pracowników oraz sytuacje awaryjne. Lunchpassy zapewniają im dostęp do posiłków, co ułatwia organizację pracy i zmniejsza potrzebę wychodzenia z biura w celu zakupu posiłków, co oszczędza czas i zwiększa efektywność pracy.
Zapewnienie benefitów takich jak Lunchpassy sprawiają, że pracownicy czują się docenieni, co przekłada się na ich większe zaangażowanie i lojalność wobec firmy. Lunchpassy umożliwiają koordynatorom i kierownikom spożywanie zdrowych posiłków, co przyczynia się do poprawy ich kondycji fizycznej i psychicznej. Zdrowi pracownicy są bardziej produktywni i rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich. Regularne posiłki zmniejszają poziom stresu i poprawiają koncentrację, co jest kluczowe dla osób zarządzających zespołami. Mniej zestresowani pracownicy lepiej radzą sobie z wyzwaniami zawodowymi i podejmują bardziej trafne decyzje.
Koszty te mają więc bezpośredni związek z działalnością gospodarczą spółki i mogą być uznane za koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j . Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Koszty ponoszone przez podatników należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie lub utrzymanie tego przychodu. Kosztami będą koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. W każdej sytuacji jednakże trzeba sprawdzić cel w jakim dany wydatek został poniesiony.
Wskazać należy, że aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów).
Wskazać również należy, że wśród kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów są także tzw. koszty pracownicze obejmujące m.in. świadczenia wypłacane na rzecz pracowników wraz z narzutami, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety, ale również i inne wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które w sposób pośredni wpływają na zwiększenie ich motywacji do pracy, poprawę jakości wykonywanej pracy oraz zdrowie i samopoczucie pracowników.
Z kolei, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Stosownie natomiast do art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz koszty, o których mowa w art. 15 ust. 1za pkt 2.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy koszty ponoszone przez spółkę na Lunchpassy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w celu motywowania kluczowych pracowników, którzy muszą być stale dyspozycyjni i stanowią pierwszą linię kontaktu z pracownikami leasingowymi, Spółka oferuje benefity. Koordynatorzy i kierownicy, którzy pełnią strategiczne role w spółce co miesiąc otrzymują punkty, które mogą wymieniać m.in. na Lunchpassy. Zapewnienie im dodatkowych benefitów, takich jak lunchpassy ma na celu zwiększenie ich zaangażowania i efektywności pracy.
Należy więc stwierdzić, że ponoszone przez Państwa wydatki na Lunchpassy z przeznaczeniem dla kluczowych pracowniików, są przejawem starań Spółki o poprawę warunków i atmosfery pracy, a w konsekwencji zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody.
Nie są to również wydatki wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie cytowanych przepisów art. 16 ust. 1 pkt 45 i 28 updop, gdyż, jak wskazali Państwo w treści wniosku, wydatki te będą finansowane ze środków obrotowych, a także nie można ich uznać za koszty reprezentacji, gdyż przy ocenie wydatków pod kątem ich reprezentacyjnego charakteru należy mieć na względzie ich cel, który musi polegać na wykreowaniu pozytywnego obrazu podatnika jako celu wyłącznego bądź dominującego, co w omawianej sytuacji nie ma miejsca.
Reasumując, stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wydatki poniesione na Lunchpassy, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu pod warunkiem należytego ich udokumentowania.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo we wniosku i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pańtwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanych:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjny (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right