Jak zaksięgować zwrot ubezpieczenia pracowników z ubezpieczenia grupowego
Jesteśmy jednostką budżetową. Przez kilka lat mieliśmy podpisaną umowę o ubezpieczenie grupowe z firmą ubezpieczeniową. W trakcie trwania umowy zmieniała się liczba pracowników korzystających z oferty. W tym roku rozwiązaliśmy umowę i ubezpieczyciel zwrócił na konto jednostki nadpłatę, której nie potrafi połączyć z żadnym pracownikiem. Na kontach jednostki budżetowej nie widnieje żadna nadwyżka. Na jakich paragrafach klasyfikacji budżetowej należy przypisać ten wpływ? W jakim paragrafie należy ująć tę kwotę w dochodach budżetowych?
Zapisy ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) określają w sposób ogólny zasady ujmowania zdarzeń gospodarczych i ich prezentacji w sprawozdawczości finansowej, co sprawia, że przyjęcie szczegółowych rozwiązań pozostaje w kompetencjach jednostki stosującej zapisy ustawy o rachunkowości. Właściwe określenie momentu ujęcia przychodu w ujęciu bilansowym wynikającego z powstałej nadpłaty przez jednostkę budżetową wymaga zwrócenia uwagi zarówno na zapisy ustawy o rachunkowości, jak również rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie rachunkowości oraz planów kont).