Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.660.2024.3.AA
Opodatkowanie dochodu od nieruchomości położonej w Belgii przez obywatela Rosji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 9 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i jednocześnie obywatelem Rosji. Pana żona jest obywatelką Rosji. Pan i żona jesteście rezydentami podatkowymi Polski, ponieważ mieszkają Państwo w Polsce więcej niż 183 dni na rok (Pana nr PESEL (…), PESEL Pana żony (…)). Są Państwo małżeństwem w wieku emerytalnym. Emerytury są rozliczone w Rosji, w tym w 2023 r. emerytury w kwocie około (…) złotych na współmałżonka wpłynęły na Państwa konta emerytalne w rosyjskim banku. Oprócz tego mają Państwo dochód z wynajmu prywatnego mieszkania w Brukseli/Belgii, którego są Państwo współwłaścicielami. Podsumowując, nie mają Państwo żadnych dochodów w Polsce. Z tego powodu uważają Państwo, że centrum interesów życiowych zarówno Pana, jak i żony są poza granicami Polski. Poniżej opisana jest sytuacja podatkowa w 2024 roku (dochody w 2023 r.).
1)W 2023 r. osiągnął Pan razem z żoną dochód w Belgii od wynajmu prywatnego w kwocie (…) euro, czyli (…) euro ((…) zł (...) gr) na współmałżonka. W Belgii są Państwo zarejestrowani jako nierezydenci podatkowi (no. (…), żona no. (…)), którzy mają obowiązek płacenia podatków tylko i jedynie od dochodu z nieruchomości położonej w Belgii (non-resident tax).
2)Zgodnie z przepisami prawa Belgii oraz ustaleniami Konwencji między Belgią a Polską o unikaniu podwójnego opodatkowania belgijski Urząd skarbowy z dnia 19 marca 2024 r. podał interpretację, że to właśnie Belgia jest krajem, który ma prawo do opodatkowania Pana i żony dochodu od nieruchomości w Belgii, w tym dochodu w 2023 r. (mail (…) z 19-03-2024 dołączony jest do niniejszego wniosku). Szczególnie belgijski Urząd skarbowy potwierdził, że dochody od wynajmu nieruchomości w Belgii w 2023 roku będą opodatkowane. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego Belgii belgijski Urząd skarbowy będzie obliczał podatek z dochodu nierezydenta podatkowego w 2023 r. dopiero pod koniec 2024 r.
Mimo tego Urząd skarbowy (…) na końcu kwietnia 2024 dał Państwu następującą poradę i zalecenia:
i.skoro są Państwo rezydentami podatkowymi Polski, muszą do 30-04-2024 złożyć zeznanie podatkowe PIT-28, gdzie by wykazali dochód w 2023 r. od wynajmu mieszkania w Belgii,
ii.do 30-04-2024 muszą Państwo zapłacić w Polsce podatek w wysokości 8,5% od kwoty osiągniętego dochodu,
iii.oraz muszą Państwo zapłacić odsetki doliczone przez Urząd skarbowy po złożeniu zeznania PIT-28.
Zrobili Państwo i pierwsze, i drugie, i trzecie. Wreszcie Urząd skarbowy (…), zauważając, że Państwa sprawa jest skomplikowana, polecił Panu pobrać indywidualną interpretację podatkową. Ma Pan wątpliwości, że to było prawidłowe zlecenie Urzędu skarbowego (…) na rzecz złożenia przez Pana i Pana żonę zeznań podatkowych PIT-28, gdzie wykazali Państwo dochód od wynajmu mieszkania w Belgii. Przy tym polski Urząd skarbowy oraz portal e-Podatki.gov.pl odmówiły przyjęcia naszych zeznań PIT-ZG, gdzie została wykazana kraina położenia nieruchomości i wygenerowania dochodu, czyli Belgia. Urząd skarbowy Polski nie podpowiedział, który załącznik, gdzie byłby wykazano kraj położenia nieruchomości, można dostosować do PIT-28. Z tej okoliczności wynika, że polski Urząd skarbowy nie ma żadnych informacji/zeznań, że do gry powinna wejść Konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania z Belgią. Drugim wynikiem odmówienia pobrania zeznania PIT-ZG jest brak zarówno u Pana, jak i u żony żadnego potwierdzenia dla belgijskiego Urzędu skarbowego na rzecz tego, że już wykonane zapłaty są podatkami od dochodu wygenerowanego właśnie w Belgii.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wyjaśnił Pan, że:
Jest Pan obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej (PESEL (…)). Ponad Polską ma Pan więzi na różnych szczeblach z Belgią oraz Rosją. Mieszka Pan w Polsce więcej niż 183 dni na rok.
Mieszka Pan tutaj razem z żoną, więc ma Pan w Polsce centrum interesów osobistych. Aktywność społeczna, kulturalna i obywatelska jest umiejscawiana jedynie w Polsce. Jako obywatel RP oddaje Pan swój głos w wyborach do Sejmu i do samorządu, a jako miłośnik muzyki regularnie chodzi Pan na (…). Posiada Pan w Polsce własne mieszkanie, używa Pan je dla swej rodziny, tj. tego mieszkania Pan nie wynajmuje. Ma Pan w Polsce konto bankowe, majątek ruchomy – samochód, ubezpieczenia zdrowotne i samochodowe. Nie robił Pan tutaj żadnych inwestycji, nie dostał Pan kredytów. W ogóle nie ma Pan w Polsce żadnych dochodów. Ma Pan więzi rodzinne i gospodarcze z Belgią. W Belgii mieszka rodzina Pana córki (córka z mężem oraz dwójka wnuków). Posiada Pan własne mieszkanie w Brukseli i ma Pan dochód od wynajmu prywatnego tego mieszkania. Jednocześnie jest Pan obywatelem Rosji. Jest Pan osobą w wieku emerytalnym, jedyna Pana emerytura jest rozliczona i wypłacona w Rosji. Ma Pan w Rosji bezpłatne powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Posiada Pan w Rosji nieruchomość, nie wynajmuje jej. Nie prowadzi Pan w Rosji żadnych aktywności społecznych, kulturalnych, obywatelskich albo politycznych. Nie ma Pan w Rosji inwestycji, majątku ruchomego, nie dostał Pan kredytów. Podsumowując, posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy tylko w Polsce.
Poniżej opisana sytuacja podatkowa faktyczna w 2024 roku (dochody z 2023 r.).
W 2023 r. osiągnął Pan dochód w Belgii od wynajmu prywatnego w kwocie (…) euro, czyli (...) zł (…) gr (rozliczono na współmałżonka). W Belgii jest Pan zarejestrowany jako nierezydent podatkowy pod numerem NN (…), który ma obowiązek płacenia podatków tylko i jedynie od dochodu z nieruchomości położonej w Belgii (non-resident tax). Zgodnie z przepisami prawa podatkowego Belgii belgijski Urząd skarbowy będzie obliczał podatek z dochodu nierezydenta podatkowego w 2023 r. dopiero pod koniec 2024 r. Wysokość podatku od wynajmu prywatnego dla nierezydenta podatkowego w Belgii wynosi około 10%. W zależności od różnych okoliczności belgijski nierezydent podatkowy może być zwolniony z opłaty podatku albo kwota jego podatku może być obniżona przez belgijski Urząd skarbowy. Belgijski Urząd skarbowy szczegółowo potwierdził, że dochody od wynajmu nieruchomości w Belgii w 2023 roku będą opodatkowane. Belgijski Urząd skarbowy z dnia 19 marca 2024 r. podał interpretację, że „zgodnie z przepisami prawa Belgii oraz ustaleniami Konwencji między Belgią a Polską o unikaniu podwójnego opodatkowania, to właśnie Belgia jest krajem, który ma prawo do opodatkowania dochodu od nieruchomości w Belgii, niezależnie od tego, czy należy ten podatek do opłaty, czy nie” (mail (…) Tax z 19-03-2024 dołączony jest do niniejszego wniosku). Na wizycie w Urzędzie Skarbowym (…) w kwietniu 2024 r. pokazał Pan ten mail urzędniczce. Mimo tego Urząd skarbowy (…) dał Panu następującą poradę i zalecenia:
i)skoro posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, musiał Pan do 30-04-2024 złożyć zeznanie podatkowe PIT-28, gdzie by Pan wykazał dochód w 2023 r. od wynajmu prywatnego w Belgii,
ii)do 30-04-2024 musiał Pan zapłacić w Polsce podatek w wysokości 8,5% od kwoty osiągniętego dochodu,
iii)oraz musiał Pan zapłacić odsetki doliczone przez Urząd skarbowy po złożeniu zeznania PIT-28.
Zrobił Pan i pierwsze, i drugie, i trzecie. Ale ani Urząd skarbowy (…), ani portal e-Podatki.gov.pl nie przyjęły Pana zeznania PIT-ZG, gdzie została by wykazana kraina położenia nieruchomości i wygenerowania dochodu, czyli Belgia. Urząd skarbowy Polski nie powiedział, który załącznik, gdzie by wykazano kraj położenia nieruchomości, można dostosować do PIT-28. Z tej okoliczności wynika, że polski Urząd skarbowy nie ma żadnych informacji/zeznań, że do gry powinna wejść Konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania z Belgią. Drugim wynikiem odmówienia przez Urząd Skarbowy Polski pobrać zeznanie PIT-ZG jest brak u Pana żadnego potwierdzenia dla belgijskiego Urzędu skarbowego na rzecz tego, że już wykonana przez Pana zapłata jest podatkiem od dochodu wygenerowanego właśnie w Belgii. Ponadto, zauważając, że Pana sprawa jest skomplikowana, Urząd skarbowy (…) polecał Panu pobrać indywidualną interpretację podatkową.
W tej chwili czeka Pan na wezwanie belgijskiego Urzędu skarbowego do złożenia zeznania podatkowego i do zapłaty podatku w Belgii. Obawia się Pan, że będzie płacił podatek od tego wynajmu prywatnego dwa razy, tj. zarówno w Belgii, jak i w Polsce. Nie wie Pan, jak uniknąć podwójnego opodatkowania, gdy brakuje Panu dowodu albo potwierdzenia, że wykonana w Polsce przez Pana opłata podatkowa jest podatkiem od wynajmu prywatnego mieszkania położonego właśnie w Belgii.
Pytanie
Czy naprawdę ma Pan obowiązek do zapłaty w Polsce podatku od dochodu z wynajmu prywatnego w Belgii, a Urząd skarbowy (…) był w trybie prawidłowym, gdy zalecał na rzecz złożenia zeznania podatkowego PIT-28 oraz zapłaty przez Pana podatku w Polsce w wysokości 8,5%, czyli (…) zł z naliczonymi odsetkami w kwocie (…) zł, łącznie (…) zł? Jak musi Pan działać prawidłowo, aby uniknąć podwójnego opodatkowania?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, mimo tego, że Polska jest krajem, gdzie posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy, Pana zdaniem, ma Pan obowiązek opłaty tylko i wyłącznie w Belgii tego szczegółowego podatku od dochodu z wynajmu prywatnego nieruchomości położonej w Belgii. Zeznanie podatkowe w tej sprawie też musi Pan złożyć tylko i wyłącznie do belgijskiego Urzędu skarbowego. Nie musiał Pan ani złożyć zeznania podatkowego PIT-28, ani zapłacić w Polsce podatku w wysokości 8,5% oraz naliczonych odsetek. Pana stanowisko wynika z ustaleń Konwencji między Belgią a Polską o unikaniu podwójnego opodatkowania, w tym z artykułu 6 Konwencji, oraz potwierdzono przez interpretację w tej sprawie belgijskiego Urzędu skarbowego. Szczegółowo, belgijski Urząd skarbowy z dnia 19 marca 2024 r. podał interpretację, że „zgodnie z przepisami prawa Belgii oraz ustaleniami Konwencji między Belgią a Polską o unikaniu podwójnego opodatkowania, to właśnie Belgia jest krajem, który ma prawo do opodatkowania dochodu od nieruchomości w Belgii, niezależnie od tego, czy należy ten podatek do opłaty, czy nie”.
Pytanie oraz własne stanowisko wynikają z uzupełnienia wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139 ze zm.; dalej: Konwencja polsko-belgijska):
W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsce zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Odnosząc się do przychodów uzyskanych z najmu nieruchomości położonej w Belgii konieczne jest zastosowanie art. 6 ust. 1 Konwencji polsko-belgijskiej, zgodnie z którym:
Dochody osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
W myśl natomiast art. 6 ust. 3 Konwencji polsko-belgijskiej:
Postanowienia ustępu 1 stosuje się do dochodów osiągniętych z używania lub bezpośredniego użytkowania, najmu lub dzierżawy, jak również innego rodzaju użytkowania majtku nieruchomego.
Użyty w art. 6 ust. 1 Konwencji polsko-belgijskiej zwrot „mogą być opodatkowane w tym drugim państwie” oznacza, że o tym czy będzie tam opodatkowany, zdecyduje już wyłącznie dane państwo, którego prawa taki zapis dotyczy, i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować. Określenie „może być opodatkowany” nigdy nie zezwala podatnikowi na wybór miejsca opodatkowania, lecz daje możliwość opodatkowania dochodu danemu państwu, gdy jego wewnętrzne prawo przewiduje takie opodatkowanie, czyli jest to przywilej danego państwa, a nie podatnika. Równocześnie powyższe oznacza brak wyłączności do opodatkowania tego dochodu przez państwo, w którym położony jest majątek nieruchomy.
Wobec powyżej przedstawionych zapisów Konwencji polsko-belgijskiej oraz Komentarza do Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD) dotyczących opodatkowania dochodu z majątku nieruchomego – dochód z nieruchomości położonej w Belgii podlega opodatkowaniu zarówno w państwie położenia majątku będącego źródłem dochodu, czyli w Belgii, jak i w państwie rezydencji, tj. w Polsce.
W celu uniknięcia dwukrotnego opodatkowania tego samego dochodu należy zastosować przewidzianą w Konwencji polsko-belgijskiej metodę unikania podwójnego opodatkowania – zaliczenia proporcjonalnego.
Równolegle z przepisami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania są stosowane przepisy Konwencji MLI (Konwencja MLI nie działa jak protokół zmieniający). W praktyce przepisy Konwencji MLI mają pierwszeństwo przed regulacjami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (tzn. jeśli przepisy umowy będą sprzeczne z przepisami Konwencji MLI, to przepisy Konwencji MLI będą miały zastosowanie jako akt późniejszy).
Na mocy postanowień Konwencji MLI art. 23 ust. 2 lit. a Konwencji polsko-belgijskiej został zastąpiony przez art. 5 ust. 6 Konwencji MLI. Stosownie do art. 5 ust. 6 Konwencji MLI:
W przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] uzyskuje dochód lub posiada majątek, które zgodnie z postanowieniami [Konwencji] mogą być opodatkowane przez [Belgię] (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez [Belgię] wyłącznie z powodu, że dany dochód jest także dochodem uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium [Belgii]), [Polska] zezwoli na:
i) odliczenie od podatku od dochodu takiej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w [Belgii];
ii) odliczenie od podatku od majątku takiej osoby kwoty równej podatkowi od majątku zapłaconemu w [Belgii].
Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu lub majątku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub majątek, które mogą być opodatkowane w [Belgii]. Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem [Konwencji] dochód uzyskany lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] jest zwolniony z opodatkowania w [Polsce], wówczas [Polska] może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby uwzględnić zwolniony dochód lub majątek.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:
a)posiada Pan na terytorium Polski centrum interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych),
b)jest Pan obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i Rosji,
c)jest Pan osobą w wieku emerytalnym, Pana emerytura jest rozliczana i wypłacana w Rosji,
d)uzyskuje Pan przychody z najmu prywatnego nieruchomości położonej w Belgii.
Pana wątpliwość dotyczy kwestii sposobu rozliczenia przychodów z najmu nieruchomości położonej w Belgii.
Wobec tego, że – jak wynika z wcześniejszych rozważań – na gruncie Konwencji polsko-belgijskiej, dochód z nieruchomości położonej w Belgii podlega opodatkowaniu zarówno w Belgii ze względu na położenie tam majątku (nieruchomości) będącego źródłem dochodu, jak i w państwie rezydencji, tj. w Polsce. W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce z tytułu rozliczenia takich dochodów za rok podatkowy 2023 powinien Pan zastosować art. 5 ust. 6 Konwencji MLI, który zastąpił art. 23 ust. 3 lit. a Konwencji polsko-belgijskiej.
Zatem, do przychodów, które Pan uzyskał w roku 2023 z tytułu najmu nieruchomości położonej w Belgii, znajdzie zastosowanie metoda proporcjonalnego odliczenia, o której mowa w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Na podstawie art. 27 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z polskim prawem podatkowym, jeśli najem nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc stanowi odrębne źródło przychodów określane jako tzw. „najem prywatny”, przychody uzyskiwane z tego źródła są opodatkowane w Polsce ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl natomiast art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Zgodnie z art. 12 ust. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przepisy art. 27 ust. 8-9a ustawy o podatku dochodowym stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień – w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego.
W myśl art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
A zatem uzyskany przez Pana przychód za 2023 r. z najmu nieruchomości położonej w Belgii podlegał w Polsce opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a Pan:
·miał obowiązek obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za każdy miesiąc i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego (art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne),
·miał obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie PIT-28 (art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
W celu obliczenia ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinien Pan uwzględniać otrzymane lub postawione do Pana dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu nieruchomości położonej w Belgii (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Ponadto na podstawie powołanych już art. 12 ust. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów w zw. z art. 27 ust. 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od ryczałtu ewidencjonowanego obliczonego od tych przychodów może Pan odliczyć kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Belgii.
Jak wynika z przedstawionego wcześniej art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku zastosowania metody proporcjonalnego odliczenia, od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Na zakończenie zacytuję też art. 53 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 52 § 1 pkt 2 i art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę.
Podsumowanie: przychody z najmu nieruchomości położonej w Belgii uzyskane przez Pana w okresie polskiej rezydencji w roku 2023 r. podlegały opodatkowaniu zarówno w Belgii, jak i w Polsce. Dlatego też był Pan zobowiązany do obliczania w Polsce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i odliczenia od tego podatku podatku zapłaconego w Belgii. Tym samym był Pan też zobowiązany do złożenia PIT-28 i wykazania uzyskanych przychodów oraz podatku zapłaconego w Belgii. Jednocześnie jeżeli powstała zaległość, powinien Pan zapłacić też odsetki.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do liczb przedstawionych we wniosku wskazuję, że nie mam obowiązku odnosić się do nich, ponieważ interpretacji indywidualnej, w myśl art. 14b § 1 ustawy ‒ Ordynacja podatkowa, podlegają przepisy prawa podatkowego. Stąd nie mogę potwierdzić prawidłowości dokonanych przez Pana obliczeń, gdyż nie podlegają one interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).