Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 września 2023 r., sygn. IV SA/Wa 1011/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Agnieszka Wójcik (spr.), Sędziowie sędzia WSA Jarosław Łuczaj, sędzia WSA Tomasz Wykowski, Protokolant sekr. sąd. Luiza Cycling, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2023 r. sprawy ze skargi Klasztoru [...] w [...] na decyzję Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 27 lutego 2023 r. nr DO.1.7614.95.2023.KW w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości zajętej pod drogę publiczną 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Ministra Rozwoju i Technologii na rzecz Klasztoru [...] w [...] kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z 27 lutego 2023 r. nr DO.1.7614.95.2023.KW Minister Rozwoju i Technologii (dalej również: Minister, organ odwoławczy), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego [(t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000) dalej jako "k.p.a."] utrzymał w mocy decyzję Wojewody Małopolskiego z 16 grudnia 2022 r. nr WS-IV.7533.1.9028.2013.KA wydaną na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną [(Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) dalej: - dalej jako "przepisy wprowadzające"] w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości.
Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w następujących okolicznościach:
Decyzją z 16 grudnia 2022 r. Wojewoda Małopolski stwierdził nabycie - z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. przez Województwo Małopolskie - prawa własności nieruchomości położonej w [...] oznaczonej jako działka nr [...] o pow. [...]ha objętej księgą wieczystą [...], zajętej pod drogę wojewódzką nr [...] – ulicę [...]w [...]. W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 31 grudnia 1998 r. opisana wyżej nieruchomość była zajęta pod drogę publiczną – pas drogowy drogi wojewódzkiej nr [...] – ulicę [...]w [...], co ustalono na podstawie: – uchwały nr 192 Rady Ministrów z 2 grudnia 1985 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (M.P. z 1986 r. Nr 3 poz. 16 ze zm.) ulica [...]miała status drogi krajowej i leżała w ciągu drogi nr [...] relacji [...]- Rozporządzenia Rady Ministrów z 15 grudnia 1998 r. w sprawie ustalenia wykazu dróg krajowych i wojewódzkich (Dz.U. z 1998 r. Nr 160 poz. 1071) ulica ta została zaliczona do kategorii dróg wojewódzkich i leżała w ciągu drogi nr [...] relacji [...] i 31 grudnia 1998 r. miała status drogi krajowej a 1 stycznia 1999 r. posiadała kategorię drogi wojewódzkiej (nr [...]), - mapy do celów prawnych dla potrzeb postępowań administracyjnych sporządzonej w celu ustalenia przebiegu pasa drogowego drogi gminnej ul. [...]według stanu na 31 grudnia 1998 r. przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego Urzędu Miasta [...] z [...]września 2022 r. pod nr [...], - oświadczenia Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w [...] z 19 września 2011 r. Organ wskazał ponadto, że kwestia zajęcia pasa drogowego drogi publicznej w trybie art. 73 przepisów wprowadzających musi być rozpatrywana w kontekście oceny stanu faktycznego zaistniałego w dacie 31 grudnia 1998 r. w odniesieniu do definicji pasa drogowego zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zgodnie z tym przepisem pas drogowy to "droga lub pas drogowy – wydzielony pas terenu, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów oraz do ruchu pieszych, wraz z leżącymi w jego ciągu obiektami inżynierskimi, placami, zatokami postojowymi oraz znajdującymi się w wydzielonym pasie terenu chodnikami, ścieżkami rowerowymi, drogami zbiorczymi, drzewami i krzewami oraz urządzeniami technicznymi związanymi z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu", zaś pkt 2 w tej dacie definiuje ulicę jako "drogę na terenach zabudowanych miast i wsi, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych komunikacji miejskiej, wydzieloną liniami rozgraniczającymi, która jest przeznaczona do obsługi bezpośredniego otoczenia oraz umieszczania urządzeń technicznych nie związanych z ruchem pojazdów lub pieszych. Ponadto zgodnie z art. 34 ustawy o drogach publicznych odległość granicy pasa drogowego od zewnętrznej krawędzi wykopu, nasypu, rowu lub od innych urządzeń wymienionych w art. 4 pkt 1 i 2 powinna wynosić co najmniej 0,75 m, a dla autostrad i dróg ekspresowych – co najmniej 2 m. Zatem organ zauważył, że pas drogowy w tym czasie obejmował nie tylko samą jezdnię, ale również pobocza, zatoki, rowy odwadniające, pasy izolacyjne oraz pozostałą infrastrukturę techniczną.